Kiinnostaisi tietää, miten te, jotka ette suunnittele perheen ruokia yhtään etukäteen, oikein hoidatte ruokahuollon

[QUOTE="poikia3";24960561]Tottakai niitä sinne ostetaan, mutta ei mun tarvi kirjoittaa niitä edes kauppalistaan, kyllä muistan niitä ostaa. Käyn tosiaan kerran viikossa kaupassa, ja mulla on hyvä käsitys siitä, että mitä kaikki kotona tarvitaan.

Ostan joka kerta samat lihat/kalat/kanat, ruokakermaa, hedelmiä ja vihanneksia, juustoja ja leikkeleitä. Kannan kerralla 4 kassillista ruokaa kotiin. Ja loppuviikosta haen täydennykseksi maitoa, hedelmiä, kasviksia ja leipää, jos niille on tarvetta.

Ei niitä peruselintarvikkeiden ostamista varten tarvitse suunnitella ruokalistaa. Ja kun huolehtii siitä, että niitä peruselintarvikkeita on kotona, ja lisäksi löytyy sitä lihaa / kanaa / kalaa, ruuanlaitto on hyvin helppoa.

Ja harvoin kaupassa käymällä säästää myös rahaa, ei tule tehtyä heräteostoksia. Meillä menee viikossa ruokaan n. 80 - 120 euroa, ja tuossa summassa on hygieniatuotteet mukana. Meitä on 5, 3 lasta, joista yksi on teinipoika.[/QUOTE]

Sama juttu. Jos katsoo sitä ruokaostosketjua, niin mun kuvissa pyörii aina samat raaka-aineet. Lihoja, kaloja, maitotaloustuotteita, viljoja ja kasviksia. Ja kahvia, sitä on pakko olla tai muuten ei aamulla lähde Keittis käyntiin :D

Jugurttia ostan vain silloin, kun olen unohtanut ottaa siemenjugurtin talteen. Teen siis jugurtit itse ja yhden purkillisen pakastan jääpalarasiaan. Sieltä voin sitten ottaa siemenjugurtin juuri niin moneen purkilliseen jugurttia kuin olen tekemässä. Joskus unohdan laittaa tekemästäni jugurtista uuden satsin pakkaseen ja silloin on kaupasta ostettava purkki jugurttia.

Pakastelu on perkeleestä...

Pakastin täyttyy, enkä jaksa alkaa sulatella jäisiä raaka-aineita, saatika könytä alakertaan pakastimelle ja kaivella kylmästä arkusta haluamaani.

(Okei, on siellä aina jotain tarjousläskeja tms, kaiken varalle, mutta sielläpä pysyvät kalakeittoainesten kanssa)

Meen niiq kauppaan ja ostan sieltä mitäå huvittaa ja sitten teen ruokaa. Jos ei huvita tehdä safkaa, käyn kinkistä hakemassa ihan hevletin hellpoa. Joo kaksi lasta ja äijä ihan hyvin me ollaan aina syöty. Ei kylläkään kutsuta miksikään ruokahuolloksi vaan nautitaan ruoasta eikä sitä tehdä hiki otsassa.

meillä ei juuri valmisteta kalaa, sillä minun pitää olla poissa kotoa monta tuntia ja koti pitää tuulettaa erittäin hyvin ennen kuin voin mennä sinne. Äyriäisiä meillä kyllä on ja kasvisruokia valtavasti sillä ne kasvikset saan ihan ilmaiseksi. Meillä käytetään kaikki mahdollinen ruhosta paitsi minä en syö sisäelimiä.

Mistä muuten saatte krokotiilinlihaa, miltä se maistuu? :) Joskus jossain ohjelmas joku sanoi, et ei oo kummoisen makuista, mut kai se ny joltain maistuu :D

Mitä hyötyä on tehdä viikon ruokalista etukäteen? Tietysti pienessä perheessä säästää kaupassa käyntien määrässä, mutta meillä ei viikon annokset edes mahtuisi jääkaappiin.

[QUOTE="vieras";24960577]Siis ettekö kyllästy, kun joka viikko roudaatte samat lihat kotiin? Yksikin kirjoitti ostavansa joka kerta 2 jauhelihapakettia, 2 broilersuikalepakettia ja 2 kinkkusuikalepakettia? Meille ei uppoaisi tollanen tyyli. Ja joo, tiedän, että jauhelihasta voi tehdä erilaisia ruokia, mutta silti!

Missä kalaruoat, äyriäisruoat, kasvisruoat? Muut lihat, kuten ulkofileet, sisäfileet, paistit, rintafileet?[/QUOTE]
En kyllästy. Kun noin 3 vuotta sitten siirryin luomulihaan, valikoima oli hyvin suppea. Alkuun tietysti kaipasi mm broileria, mutta olen oppinut pois broilerista. Pekonin puutteesta kärsin paljon pidempään, mutta ilokseni sitäkin on nykyisin saatavilla. Pitää vaan lähteä johonkin ekokauppaan. Meillä tosin syödään kala-, äyriäis- ja kasvisruokiakin.

[QUOTE="vieras";24960577]Siis ettekö kyllästy, kun joka viikko roudaatte samat lihat kotiin? Yksikin kirjoitti ostavansa joka kerta 2 jauhelihapakettia, 2 broilersuikalepakettia ja 2 kinkkusuikalepakettia? Meille ei uppoaisi tollanen tyyli. Ja joo, tiedän, että jauhelihasta voi tehdä erilaisia ruokia, mutta silti!

Missä kalaruoat, äyriäisruoat, kasvisruoat? Muut lihat, kuten ulkofileet, sisäfileet, paistit, rintafileet?[/QUOTE]

Meillä ei noin tarkkaa ole sitä ja tätä lihaa vikkossa. Tosin ei meillä usein ole paisteja ja naudan fileitäkään.
Ostan halvimmat, ja niistä teen ruokaa, edellisenä päivän päätän lihan jos se on pakastimessa mutta ruuan vasta samana päivänä. Mutta aika saman tyylisesti ne viikon lihat haaliutuu viikosta toiseen asiaa miettimättä.
Mutta olenkin vasta 25v, en ole ehtinyt kyllästymään erilaisiin ruokiin jos lihavaihtoehtojakin on vaikka 3 viikolle. Äyriäisiä ei syödä, kalaa osaan hyvin huonosti valmsitaa koska en ole vielä päässyt kokkailussa sille "levelille". Kasvisruokia on mutta niissäkin usein soijaa koska itse en voi käyttää viljoja paljoakaan, ja mies ei pelkällä kasvisruualla kuulemma pärjää vuorokautta (päivällinen ja seuraavan päivän lounas samaa)

Muuhun ottamatta kantaa, niin kalat ja äyriäiset voi puuttua vaikka allergian takia, näin meillä.

Niin meilläkin. Välillä harmittaa, sillä luulen että ruokien keksiminen olisi helpompaa kun olisi ne kalavaihtoehdotkin käytössä. Eilen tosin repäisin ja ostin ensimmäisen kerran elämässäni tonnikalaa :D Teimme pizzaa, mikä tosin oli hankalaa kun piti visusti varoa ettei kalaa mene minun pizzaani, ja jäljet piti siivota tarkkaan (pöydän pyyhin paperilla taloushanskat käsissä). Mietin että uskaltaisiko joskus kokeilla kalapuikkoja (siis lapsille tarjottavaksi), niistä ei taida hirveästi tulla käryäkään kun uunissa lämmittää.

Pakastelu on perkeleestä...

Pakastin täyttyy, enkä jaksa alkaa sulatella jäisiä raaka-aineita, saatika könytä alakertaan pakastimelle ja kaivella kylmästä arkusta haluamaani.

(Okei, on siellä aina jotain tarjousläskeja tms, kaiken varalle, mutta sielläpä pysyvät kalakeittoainesten kanssa)
:D Mä yleensi illalla heitän jonkun läskinpalan jääkaappiin sulamaan ja seuraavana päivänä mietin, mitä siitä palasta tekisin. Mutta tottumiskysymys...mullakin oli aikoinaan aina se tilanne, että kaikki läski oli jäässä kun piti alkaa ruokaa laittamaan. Ei se ole sen kummempi asia kuin laittaa huomisen vaatteet illalla valmiiksi - asia, jota minä en tosin tee ja siksi mulla aamut (etätyöpäiviä lukuunottamatta) ovat aika katastrofaalisia - ja kun tottuu niin tekemään, niin elämä helpottuu.

Moni sanoo, että kaapista löytyy peruselintarvikkeet. Mistä niitä sinne tulee, jos niitä ei koskaan tarvitse ostaa? Kun meillä tuppaa jauhot ja munat ja tomaattimurskat sun muut loppumaan, jos niitä ei säännöllisesti haeta kaupasta lisää. Ehkä meillä on vaan vähän kaappitilaa?

Mistä sä vedät sen ajatuksen, ettei niitä tarvitse koskaan ostaa? :D Ei kai suunnittelemattomuus tarkoita sitä, ettei esimerkiksi kotona yhtään katso sitä, että mitä kaapeissa on ja mitä sinne tarvitaan lisää. Kyllä minä ihan näen, että onko meillä kaapissa kananmunia, tai onko siellä jauhoja. Jos jauhot loppuvat, niin niitä ostetaan seuraavalla kauppareissulla lisää, vaikkei suunnitelmissa olisi juuri silloin leipoa.

Huomaan, että meillä allergikkoarki itse asiassa helpottaa tätä hommaa. Meillä on koko ajan kaapissa erittäin runsaasti erilaisia ruoanlaittomahdollisuuksia (kuivatavaraa tai jääkaapissa tai pakastimessa), sillä niitä on haettava tietyistä kaupoista. Minun ei tarvitse suunnitella etukäteen, että tekiskö nyt sitten lasagnea vai kasviskeittoa vai hirssottoa, kun tiedän että kaikkiin on aineita kotona. Samoin luomun käyttäminen edesauttaa tätä, luomuvalikoimat on toisissa kaupoissa niin huonot, että niitä ostetaan sitten isompi määrä kerralla.

Useammin meillä tarvii lähikauppaan mennä hakemaan unohtunutta vessapaperiostosta, kuin ruokatäydennystä. Ja hukkaan ei mene, kun osaa käyttää pakastinta ja seurata pvämääriä :)

[QUOTE="vieras";24960636]Mitä hyötyä on tehdä viikon ruokalista etukäteen? Tietysti pienessä perheessä säästää kaupassa käyntien määrässä, mutta meillä ei viikon annokset edes mahtuisi jääkaappiin.[/QUOTE]

3syöjää perheessä ja just ja just mahtuu vajaan viikon ruuat isoon jääkaappiin (pakastintakin tarvitaan). Jääkaappipakastinyhdistelmällä ei onnistuisi, pitäisi käydä kaksi kertaa viikossa kaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24960687:
:D Mä yleensi illalla heitän jonkun läskinpalan jääkaappiin sulamaan ja seuraavana päivänä mietin, mitä siitä palasta tekisin. Mutta tottumiskysymys...mullakin oli aikoinaan aina se tilanne, että kaikki läski oli jäässä kun piti alkaa ruokaa laittamaan. Ei se ole sen kummempi asia kuin laittaa huomisen vaatteet illalla valmiiksi - asia, jota minä en tosin tee ja siksi mulla aamut (etätyöpäiviä lukuunottamatta) ovat aika katastrofaalisia - ja kun tottuu niin tekemään, niin elämä helpottuu.

Minä käytän samoja vaatteita useampana päivänä niin ei ole ongelmaa. Jos menee likaiseksi niin sitten voi ottaa uuden ja kun ei ole suurta varastoa niin on helpompi päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24960687:

No joo... joskus olen tehnyt noinkin. Läskien kanssa. Jauhelihan pakastan ouheksi levyksi, sulaa pannussa nopeasti. Mutta en tykkää puljata ihan kylmien ruhojen kanssa, käsiä alkaa särkeä.

Josta tuli mieleeni, että pitäisi pihalle lähteä putsaamaan vielä 2 ja ½ vuohennahkaa...

Mistä muuten saatte krokotiilinlihaa, miltä se maistuu? :) Joskus jossain ohjelmas joku sanoi, et ei oo kummoisen makuista, mut kai se ny joltain maistuu :D

Maistuu mielestäni kalkkunalle ja saa siitä mureaa. Jotkut kaupat tilaavat pyydettäessä. Meillä on sen tehnyt stockmann, tosin krokoa olen nähnyt joidenkin kauppojen pakasealtaastakin. Useasti ystäväni sisko lähettää kauppansa kautta minulle sitä. Eivät myy lihaa mutta minua varten joskus.
Nyt itselläni on tullut aika väsy siihen krokoon, että olen ajatellut vähentää sen syöntiä radikaalisti ja ottaa ihan muuta mukaan. Nyt on syöty paljon ihan vain poroa.

Meillä siihen lihaan sisältyy monenlaista lihaa, eli ei tarkoita et mä joka viikko roudaisin possun suikaleita kotiin, päinvastoin, mä ostan melkein ennemmin mitä tahansa muuta kun jotain possun suikaleita kun ne on oikeasti melko kuralihaa, jänteikästä ja sitkeetä..Vaikka kui antais hautua.. :x Mä aika usein tuhoan kokolihaa tuohon tarkoitukseen tms.. :D

Kalaa, äyriäisiä tai kasvisruokia meillä ei syödä, ite en välitä ja vaikka teen välillä miehelle erikseen, ei sekään niitä sit saa syötyä joten en viittis tehä ja heittää sit roskiin..

Yhteistyössä