Kiinnostaisi tietää, miten te, jotka ette suunnittele perheen ruokia yhtään etukäteen, oikein hoidatte ruokahuollon

En hirveästi suunnittele etukäteen, mitä ruokaa millekin päivälle tulee. Kaupassa käyn/käydään 2-3 kertaa/vko. Kotoa löytyy aika paljon perusjuttuja valmiiksi ja kun jokin noista loppuu, niin lisään samantien kauppalistaan. Perusjuttuja siis esim. jauhot, makaronit, kananmunat, hiutaleet, ananas, tonnikala, perunat, porkkanat jne. Kerran pari kuussa tulee käytyä leipomossa, josta saa edullisesti leipiä ym (esim. tuoreet sämpylät 6 pussia 5e), jolloin ostan enemmän ja osa pakkaseen. Lisäksi tulee käytyä makkarakaupassa kerran/pari kuukaudessa ja tuolta saa tuoreet lihat ja makkarat edullisesti (esim. jauhelihaa on monesti 3,95 e/kg), joten meiltä löytyy pakkasesta aina jauhelihaa ja useini teen ison satsin lihapullia, pihvejä tai kananuggetteja, joista menee taas osa pakkaseen. Lisäksi teen uuniruokia ison vuoallisen kerralla (lasagne, makaronilaatikko, karjalanpaisti tms), osa menee pakkaseen, niin on välillä valmistakin ruokaa suoraan pakkasesta saatavilla.

Minä suunnittelen usein ruoan sen mukaan, mitä tuotteita on alessa. Ostan toki pakastimeenkin alelihoja, mutta usein ruokasuunnitelmat muuttuvat kun kaupassa käydessäni bongaan alennuksessa olevaa lihaa/kanaa.

Suunnittelen viikon ruokalistan yleensä etukäteen, vaikka pyrinkin siihen, että tietyt peruselintarvikkeet (jauhot, sipuli, perunat, tomaattimurska...) kotoa löytyykin. Totuin suunnitteluun jo opiskeluaikoina, kun viikkobudjetti oli suunniteltava tarkasti etukäteen.

Miten te, jotka ette harrasta etukäteissuunnittelua tai kulje kaupassa ostoslistan, pystytte vetämään hatusta jonkun erikoisemman ruokalajin? Juoksetteko tukka viuhuen kauppaan yhden kermapurkin takia vai pitäydyttekö sinnikkäästi tavallisissa arkipöperöissä? Mä päätin viime viikolla kokeilla uutta reseptiä, johon tarvitsin chilitahnaa. Tahnaa ei löytynyt ruokakaapista, joten lisäsin sen ostoslistalle ja niinpä kaikki tarvikkeet olivat saatavilla, kun ryhdyin viimein kokkaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kätevää;24959828:
Suunnittelen viikon ruokalistan yleensä etukäteen, vaikka pyrinkin siihen, että tietyt peruselintarvikkeet (jauhot, sipuli, perunat, tomaattimurska...) kotoa löytyykin. Totuin suunnitteluun jo opiskeluaikoina, kun viikkobudjetti oli suunniteltava tarkasti etukäteen.

Miten te, jotka ette harrasta etukäteissuunnittelua tai kulje kaupassa ostoslistan, pystytte vetämään hatusta jonkun erikoisemman ruokalajin? Juoksetteko tukka viuhuen kauppaan yhden kermapurkin takia vai pitäydyttekö sinnikkäästi tavallisissa arkipöperöissä? Mä päätin viime viikolla kokeilla uutta reseptiä, johon tarvitsin chilitahnaa. Tahnaa ei löytynyt ruokakaapista, joten lisäsin sen ostoslistalle ja niinpä kaikki tarvikkeet olivat saatavilla, kun ryhdyin viimein kokkaamaan.

Jos viikolla huomaan jonkun harvemmin ostettavan olevan loppumaisillaan, kirjoitan sen paperille joka on jääkaapin ovessa. Se lappu tosin jää siihen kun lähden kauppaan, muistan kun olen kirjoittanut. Kaupassa ostan mitä löytyy ja vähän mietin mitä niistä ehkä saa aikaiseksi ja jos tarvitsee ehkä jotain mitä kaapissa ei ole niin sitä ostetaan. Ruokakermaa saattaa olla jääkaapissa ihan turhaa mutta eipä tarvitse sitten ostaa seuraavalle viikolle, tai voin ujuttaa sitä kastikkeisiin tms.

Mä varmaan luin sitä samaa ketjua ja ajattelin samaa kuin ap.
Joku kommentoi että ei edes tiedä mitä tekee ruuaksi tunnin kuluttua kun mieli voi vielä muuttua. Onko sellainen päättämättömyys ihan normaalia?
Enkä mä oikeestaan käsitä sitä että syödään mitä mieli tekee. Jos mulla on valmiina jauhelihasoppaa, sitä myös syön enkä tee esim tonnikalaruokaa kun sitä tekisi mieli. Teen sitä sitten joskus toiste.
Ei ihme että toiset heittää kauheesti ruokaa meneen jos syödään aina mitä sillä hetkellä haluaa.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Joku kommentoi että ei edes tiedä mitä tekee ruuaksi tunnin kuluttua kun mieli voi vielä muuttua. Onko sellainen päättämättömyys ihan normaalia?
Enkä mä oikeestaan käsitä sitä että syödään mitä mieli tekee. Jos mulla on valmiina jauhelihasoppaa, sitä myös syön enkä tee esim tonnikalaruokaa kun sitä tekisi mieli. Teen sitä sitten joskus toiste.
Ei ihme että toiset heittää kauheesti ruokaa meneen jos syödään aina mitä sillä hetkellä haluaa.

Meillä syödään sitä mitä on silloin kun on sen aika mutta aika usein en ole paria tuntia ennen ruuan laittoa varma mitä tekisin. Tiedän kuitenkin mistä, mutta jos esim. käsissä on jauhelihaa, niin siitähän saa vaikka mitä kaikkea väännettyä, mureketta, kastiketta, keittoa, lihapullia, pihviä jnejne.
Eikä tosiaan mene paljoa ruokaa roskiin, pieni ämpärillinen viikossa menee bioon, enimmäkseen kahvin poroja suodatinpusseineen ja hedelmien ja vihanneksien kuoria.

Käyn kaupassa tarpeen mukaan. Joskus kerran viikossa, joskus joka toinen päivä. Riippuu siitä, miten paljon huvittaa kerralla ostaa tavaraa. :D

Suunnittelen ruoan n. 5 minsaa ennen valmistusta yleensä. Eli silloin, kun kurkkaan jääkaappiin ja näen ainekset. Ostan kaupasta aina perustarvikkeet, joista saan aikaan meidän perusruoat eri variaatioilla. Sen mukaan sitten teen, mitä jäljellä on.

Ei meillä heitetä roskiin, vaikka en suunnittele etukäteen. Jos edelliseltä päivältä on ruokaa ylimääräisenä, totta kai se syödään pois eka. En edes harkitse uuden tekemistä silloin.

Mulla ei mene oikeastaan mitään roskiin... Käytän kaiken pois siihen mennessä ennen kuin menee vanhaksi.

meillä ruokahuolto oli ihan järjetöntä sillon, kun en suunnitellut juurikaan,mitä syödään. saatoin tietää, mitä seuraavana päivänä syödään, mutta tuskin sen pidemmälle. Ravasin kaupassa pahimmilaan jopa kaksi kertaa päivässä ja koko touhu oli stressaavaa. Että ei meillä ainkaan toiminut ollenkaan. Nyt listaan suunnilleen viikon ruuat ja ostan sen mukaisesti, toki tarvittaessa joustan suunnitelmasta, mutta eipähän tarvi joka päivä pähkäillä ruokajuttuja lounaan ja päivällisen varran...

Suunnittelen ja en suunnittele.
Arkiruokaa suunnittelen niin, että tulee tarpeeksi vaihtelua, mutta katson myös vasta kaupassa mitä sitten ostan.
Viikonlopporuokia suunnittelen sen mukaan, haluunko koittaa jotain uutta, tuleeko ruokavieraita jne-
Eli suunnittelu on aika väljää mielihalujen mukaan.
Kaupassa käydään isommin 2 krt viikossa ja lisäksi joku pieni täyttöreissu.

Mä käyn kaupassa melkein joka päivä. Työpaikkani on ison marketin vieressä, joten siinä samalla tulee napattua jotain mukaan töiden jälkeen, jos tarvitsee. Lapsen kanssa lenkkeilemme usein iltaisin ja käymme puistossa, matkan varrella on kauppoja. Lapsi myös pitää kaupassa käymisestä, ja päiväkodin ja kodin välilläkin on kauppoja. Joten kaupassa käynti ei tuota ylimääräisiä reissuja, vaan hoituu siinä matkan varrella.
En oikeastaan koskaan suunnittele mitään ruokalistoja, sillä elämme kahdestaan lapsen kanssa ja mitään isoja annoksia ei tule tehtyä ja usein syömme muualla. Jos kävisin harvemmin kaupassa meillä ruuat pilaantuisivat jääkaappiin. Ostan laktoositonta maitoa vain sen vuoksi, koska tavallinen 1l maito ehtii pilaantua ennenkuin käytämme sen.
syömme useimmat päivän ateriamme töissä ja päiväkodissa, vuorotyö tekee sen että usein syömme kotona vain aamu- ja iltapalan, tai aamiaisen ja lounaan. Itse syön töissä lähes aina viilia, rahkaa, raejuustoa tai jogurttia joten annoksen hinnaksi jää alle 1e..
Muutenkin olen niin laiska kokkailemaan joten lähes aina syödään kotona lapsen kanssa pakastevihanneksia ja lihaa/kanaa/kalaa. niistä teen joko keittoja tai wokkeja. :D Aamu-, ilta- ja välipaloiksi syömme puuroja, jogurttia, hedelmiä ja vihanneksia, rahkaa, raejuustoa, soppaa. Ruokaan menee alle 200e/kk helposti, enkä oikeastaan pihistele tai osta sitä halvinta, esim broileri on kyllä fiileepihveinä ja kalaakin ostan tiskiltä, enkä niitä tarjouslohia, kun ei meillä koskaan tulis syötyä niin valtavia. Joka viikonloppu jotain herkkuja, lähinnä karkkia tai limpparia ostetaan.

Mulle ei toimisi tuo "fiiliksen mukaan", "päätän sitten kaupassa". Teen usein uusia ruokalajeja ja erikoisempia ruokalajeja, joihin tarvitsee muitakin aineksia kuin jauhoja, munia tai makaronia. Eli jäisi ostamatta varmaan puolet tärkeistä aineksista, jos mulla ei olisi listaa jonka mukaan mennä.

En jaksa koko ketjua lukea, mutta ihmeellinen tuo ap:n sävy. Sanoo, että haluaa ymmärtää, mutta sitten tykkäilee täällä niiden kommenteista, jotka pitää hänen tapaansa parempana. ;)

Noh... Harvoin meillä suunnitellaan. Kaapista tulee aina löytyä tomaattimurskaa, oliiviöljyä, valko- ja keltasipulia, parmesaania ymym. perusjuttuja. Mulle ei tuo suunnittelu sovi. Ja kun rahaa siihen on, niin voi mennä mielitekojen mukaan. Esimerkiksi tänään olin kaupassa ja siellä mietiskelin, mikä tänään maistuisi. Ostin sitten lampaan jauhelihaa, paprikaa ja tarpeet tsatsikiin ja hummukseen. Lisäksi ostin kalaa, kun huomenna on kaupat kiinni. Pidetään peukkuja, että huomenna tekee kalaa mieli. :D

Tää sopii sitten, kun on tarpeeksi hyvä. ;)

[QUOTE="vieras";24960111]Mulle ei toimisi tuo "fiiliksen mukaan", "päätän sitten kaupassa". Teen usein uusia ruokalajeja ja erikoisempia ruokalajeja, joihin tarvitsee muitakin aineksia kuin jauhoja, munia tai makaronia. Eli jäisi ostamatta varmaan puolet tärkeistä aineksista, jos mulla ei olisi listaa jonka mukaan mennä.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";24960287]Niin niin. Tai sitten näissä "fiiliksen mukaan" perheissä syödään vain jauheliha- ja nakkiruokia. ;)[/QUOTE]

EI muuten syödä. :)

Mutta joo, on meillä oma lista, jonka mukaan teen arkiruoat. Se sisältää paljon kasviksia ja erilaisia lihoja. Mutta osaan mä ostaa niitä "summamutikassakin" ja säveltää sen mukaa, mikä on jäljellä. ;)

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
No meillä syödään sen "peruskotiruuan" lisäks niin paljon kaikkee muutakin et aika pitkälti löytyy kaapista jemmasta aineet erikoisempaankin ja jos ei niin kauppaan kävelee 5 min.. :D

Perinteisesti kauppareissulta matkaa lähtee kanaa, lihaa, paketti jauhelihaa..Noista saakin sit ihan mielenmukaan taiottua jotain + meillä on melkoisen kattava lihavalikoimna omassa pakkasessa josta sulatan sit sen mukaan mitä mieli tekee.. :)

Mä pidän huolen että mulla on aina kaapissa tietyt mausteet, jauhot, kananmunat, tomaatteja, tonnikalaa, juustoraastetta, kermaa, maitoa, fondia, perunoita, porkkanoita, sipuleita, maizenaa jne jne..ihan perusjuttuja mistä saa taiottua vaikka mitä kun vaan viitsii..

Esim. viime viikonloppuna syötiin saakelin hyvin niinkin yksinkertaisista aineista kun hirven fileestä tehdyistä pihveistä, porkkanoista, perunoista ja sipuleista.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24960317:
EI muuten syödä. :)

Mutta joo, on meillä oma lista, jonka mukaan teen arkiruoat. Se sisältää paljon kasviksia ja erilaisia lihoja. Mutta osaan mä ostaa niitä "summamutikassakin" ja säveltää sen mukaa, mikä on jäljellä. ;)

Viestini olikin vain typerä vastaheitto tuolle toiselle typerälle kommentille... :)

Meil syödään sitä mitä tekee mieli, jos suunnittelisin etukäteen viikon ruokalistan, oisin äkkiä tilantees etten haluiskaan syödä niitä mitä listalla lukee ... Siispä ostan yleensä raaka-aineita mistä pidämme ja improvisoin sit niistä, tai käydään päivittäin tos lähikaupas, katsotaan mitä on esim. tarjoukses ja nappaaks niistä jokin jne...

Hirveesti syötte lihaa kaikki. Mistähän se käsitys kumpuaa, että ruoan pitää aina olla jotain kana-, liha- tai kalaruokaa?

Mä teen viikossa pääsääntöisesti 7 ateriaa. (Kotona syötävillä lounailla syödään yleensä edellisen päivän jämiä.)

Niistä yleensä 2 on kasvisruokaa, 2 kalaruokaa, 1 - 2 broilerruokaa ja 1 - 2 liharuokaa (punaista lihaa), hirmu usein hirveä.

En juurikaan suunnittele ruokia etukäteen. Ihan jo senkin vuoksi, että en voi tänään tietää, missä huomenna olen. Esim eilen jouduin päivän varotusajalla lähtemään klo 05:40 Tampereelle ja kotiin tulin vasta klo 20:30. Jos olisin sunnuntaina suunnitellut tekeväni torstaina uuniperunoita, niin mönkään olisi suunnitelma mennyt. Eilen siis paistoin hätäisesti munakkaan ja painelin nukkumaan.

Sen sijaan suunnittelen raaka-aineiden hankinnat etukäteen. Jos ja kun saan jonnekin kauppaan autokyydin, ostan kerralla ison satsin jauhoja, pastaa, riisiä, tomaattimurskaa, papuja, linssejä yms, joka säilyy pitkään. Huolehdin siitä, että pakastimessa on aina lihaa, kalaa ja marjoja. Aika ajoin teen pelkän lihojen ostosreissun ja ostan niin paljon erilaisia lihoja kuin jaksan julkisilla kulkuneuvoilla kotiin raahata. Pistän sopivan kokoisiksi paloiksi ja pakastan. Käytän pakastinta muutenkin aika paljon, koska pakkauskoot on nykyisin suurperheitä varten ja meitä on vain kaksi. Kun ostan esim kaffirlimetin lehtiä, sitruunaruohoa, tuoretta inkivääriä tms, pakastan myös niitä. Pakastan sitrushedelmiäkin valmiina viipaleina. Jäisiä sitruunaviipaleita voi oikein hyvin heittää taginepataan muiden ainesten sekaan ja työntää padan uuniin. Jos esim punajuuret on tarjouksessa, ostan niitä monta kiloa ja osan keitän ja soseutan valmiiksi. Pakastan soseen. Sama muiden juuresten kohdalla. Kun on kiire, nappaan vain pakastimesta soserasian tai pari ja juuressosekeitto on nopeasti valmis.

Loppukesästä täytän pakastinta edullisilla kotimaisilla kasviksilla. Säilön myös niin paljon kuin jääkaappiin järjellä säilykkeitä mahtuu. Jääkaapin juureslaatikossa on aina perunaa, porkkanaa ja lanttua. Kesäaikaan yrttejä ja salaattia kasvaa pihalla ja parvekelaatikoissa. Herneenversoja pitäisi laittaa taas kasvamaan, kasvavat ihan kivasti vähän valottomammassakin paikassa sisällä.

Yhteistyössä