Kiinnostaisi tietää, miten te, jotka ette suunnittele perheen ruokia yhtään etukäteen, oikein hoidatte ruokahuollon

Ai että, miten ihana loppukaneetti :D. Oot varmaan hyvin tyytyväinen nyt itseesi?

Olen kyllä ihan oikeasti tyytyväinen siihen, miten ja mitä meillä syödään. Rakastan ruuanlaittoa. Minun tuntemani "suunnitelmalliset" ihmiset ovat myös aika orjallisesti aina noudattamassa niitä omia suunnitelmiaan, siitä ankea käsitykseni viikon ruokalistoista.

Moni sanoo, että kaapista löytyy peruselintarvikkeet. Mistä niitä sinne tulee, jos niitä ei koskaan tarvitse ostaa? Kun meillä tuppaa jauhot ja munat ja tomaattimurskat sun muut loppumaan, jos niitä ei säännöllisesti haeta kaupasta lisää. Ehkä meillä on vaan vähän kaappitilaa?

Kävelen kauppaan ja suunnittelen ruuat siellä.
Ei se välttämättä tule yhtään sen kalliimmaksi, kuin että tekisin viikkoruokalistan valmiiksi.
En vaan kykene sellaiseen, kun esim. maanantaina voin halutakin perjantaina vaikka kanaruokaa, mutta perjantaina se ällöttääkin minua.

Meillä kauppareissut hoituvat työmatkan varrelta, ennen lasten hakuja, niin mitä ylimääräisiä menoja siihen tulee?

Moni sanoo, että kaapista löytyy peruselintarvikkeet. Mistä niitä sinne tulee, jos niitä ei koskaan tarvitse ostaa? Kun meillä tuppaa jauhot ja munat ja tomaattimurskat sun muut loppumaan, jos niitä ei säännöllisesti haeta kaupasta lisää. Ehkä meillä on vaan vähän kaappitilaa?

No ne ostetaan samalla kauppareissulla kuin lihat ja kalatkin :headwall: Kai sitä nyt on ajantasalla siitä, mitä kaapeissa on. Mitä on reilusti, mikä loppumassa ihan juuri?

• Tykkää
Reactions: Maira
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;24959394:
Kävelen kauppaan ja suunnittelen ruuat siellä.
Ei se välttämättä tule yhtään sen kalliimmaksi, kuin että tekisin viikkoruokalistan valmiiksi.
En vaan kykene sellaiseen, kun esim. maanantaina voin halutakin perjantaina vaikka kanaruokaa, mutta perjantaina se ällöttääkin minua.

Meillä kauppareissut hoituvat työmatkan varrelta, ennen lasten hakuja, niin mitä ylimääräisiä menoja siihen tulee?

No onhan aika ainakin perheeltä pois. Jos käytät vaikka 5 x 30 min. viikossa kauppareissuihin, se on jo 2,5 tuntia joka ikinen viikko. Plus viikonlopun ostokset päälle sanotaan vaikka tunnin kauppareissu). Meillä menee kahdella reissulla yhteensä korkeintaan 1,5 tuntia. Jos viikossa "voittaa" 1,5 tuntia, vuositasolla se tekee jo paljon.

Tietysti jokainen kokee asiat eri tavalla ja haluaa käyttää vapaa-aikansa eri tavalla, mutta meidän perhe mieluummin viettää aikaa yhdessä esim. ulkoillen kuin kaupassa jonottaen.

Öm...Miten niin ei tartte ostaa? Kai sitä nyt jokainen kattoo vähän kaappiinsa et joo jauhot loppuu kohta jne jne. ostanpa seuraavalla kauppareissulla..Miten se liittyy ruokalistan suunnitteluun tai suunnittelematta jättämiseen?

No onhan aika ainakin perheeltä pois. Jos käytät vaikka 5 x 30 min. viikossa kauppareissuihin, se on jo 2,5 tuntia joka ikinen viikko. Plus viikonlopun ostokset päälle sanotaan vaikka tunnin kauppareissu). Meillä menee kahdella reissulla yhteensä korkeintaan 1,5 tuntia. Jos viikossa "voittaa" 1,5 tuntia, vuositasolla se tekee jo paljon.

Tietysti jokainen kokee asiat eri tavalla ja haluaa käyttää vapaa-aikansa eri tavalla, mutta meidän perhe mieluummin viettää aikaa yhdessä esim. ulkoillen kuin kaupassa jonottaen.

Ei mulla kulu kaupassa kuin 5-15min. max. Ei se ole paljosta poissa. :)

peruselintarvikkeita ostetaan lisää sitä mukaa kun ne loppuu. Tosin meillä ei kulu jauhoja eikä tomaattimurskaa :) mut siis mä teen kyllä kauppalistaa, kirjottelen sinne juuri noita vihanneksia, salaattiaineita, kermoja jne. ja se otetaan mukaan kauppaan jos muistetaan... Mies osaa kyllä ilman listaakin tuoda niitä juttuja mitä meidän ruuanlaitossa yleensä käytetään. Sit jos mä meen kauppaan niin ostelen vähän vaikka mitä ;)

Kaupasta ostan jotain mikä sillä hetkellä miellyttää.
Arkena tehdään tosi nopeita ja helppoja ruokia (makaroonia, jauhelihaa tmv).
Viikonlopuiksi tulee joskus suunniteltua etukäteen ruokia, jos on aikaa sitä valmistaa. Muuten mennään samalla periaatteella, kuin viikolla "sitä mitä kaapista löytyy".
Vaikea selittää :D

Ei kai se suunnittelemattomuus sitä tarkoita ettei käytäisi kaupassa ja sieltä osattaisi ostaa niitä raaka-aineita joita kaapista puuttuu. Suunnilleen minä ainakin tiedän minkä verran viikoksi pitää olla jäljellä riisiä, pastaa, jauhoja, kanan munia ja kyllä niitä perusjuttuja mahtuu meillä kaappiin toisenkin viikon tarpeisiin.

Öm...Miten niin ei tartte ostaa? Kai sitä nyt jokainen kattoo vähän kaappiinsa et joo jauhot loppuu kohta jne jne. ostanpa seuraavalla kauppareissulla..Miten se liittyy ruokalistan suunnitteluun tai suunnittelematta jättämiseen?

Ei yhtään mitenkään :D.

Pisti vaan silmään, kun niin moni sanoi, että peruselintarvikkeita on kaapissa, sit vaan ostetaan lihaa sun muuta summissa. Niin on meilläkin vaikka ruokalistaa harrastankin, eikä mikään pääse loppumaan, kun säännöllisesti tsekkaan tilanteen ja täydennän varastoja.

Heh, meidän poika rakastaa kaupassa käymistä :D. Se on hänelle ihan kunnon laatuaikaa isän ja äidin kanssa, kun sisko yleensä nukkuu sen ajan omassa kaukalossaan. Eikä siellä kaupassa tarvitse viettää tuhottomasti aikaa, tai mennä ruuhka-aikaan.

Eihän tässä sanota että niitä ei koskaan ostettaisi? Kyllä mä ostan säännöllisesti niitä varastoja sitä mukaa kun entisiä käytetään. Mutta en osta tomaattimurskaa sillä ajatuksella että teen tällä viikolla lasagnea, vaan siksi että kaapissa on enää 2 purkkia tomaattimurskaa. Meillä on yleensä noin 10 prk tonnikalaa, tomaattipyrettä muutama purkki, herkkusieniä, majoneesia, sinappia, ketsuppia jne jne on kaikkea varalla yhdet purkit. Ne eivät pilaannu kovin nopeasti. Esim. Luomukerma mitä myydään kylmähyllyssä säilyy myös useamman kuukauden (vaikka siinä onkin sitä paheksuttua karrageenia)

Mulla on tavoitteena pitää aina sellainen vähintään 1-2 viikon varasto kuivatuotteita ja säilykkeitä.

Silloin kun meidän lapsi oli vielä päivähoidossa niin me käytiin yhdessä kaupassa. Käveltiin käsi kädessä kauppaan ja juteltiin päivän tapahtumista, tehtiin ostokset ja kotiin mentäessä taas käveltiin ja juteltiin.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
mä oon kotona 10kk vauvan kanssa joten päivisin on yleensä aina aikaa käydä kaupassa, joten käyn monta kertaa viikossa. oon koittanu suunnitella viikonkin listoja eteenpäin mutta siitä ei vaan jotenkin tuu mitään, yleensä ostankin vaan 1-2pv ruokatarpeet kerralla ja sitten taas uusiks kauppaan. :D ja niinku joku sano niin tuntuu hankalalta keksiä ruokia moneks päiväks eteenpäin.

Käyn kaupassa lähes jokapäivä, en koe sitä mitenkään vaikeaksi. Autottomana lenkkeilen rattailla joka päivä. Ruokaa teen inspiraation ja mielihalujen sekä miehen toiveiden mukaan.
Viikonloppuisin käydään miehen kanssa yhdessä kaupassa suuremmat ostokset (perustarvikkeet).
Meillä toimii hyvin ja aina on jotain lautaselle pistettäväksi. Toimii loistavasti meillä.

No, mä vaan on sellainen, että haluan ymmärtää asioita erilaisista näkökulmista. Erilaiset toimintatavat ja ilmiöt kiinnostavat minua. En halua jämähtää illuusioon, että oma ajattelumallini on ainoa oikea.

Jotenkin tuo ei vain näy vastauksissasi että haluaisit oikeasti ymmärtää muiden ajatusmaailmaa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Homma toimii niin, että kaupasta otetaan aina ne perussetit, leivänpäälliset ja jogurtit ja rahkat yms väli/iltapalat.
Viikon ruokia ei suunnitella, kaupasta ostetaan lihoja sitä mukaan mitä saa ja mitä saa halvimmalla/tarjouksesta/punaisella lapulla/keltaisella lapulla.
Ruuat tehdään sitten sen mukaan mitä löytyy kaapista ja missä järjestyksessä lihat vanhenevat.

Ehkä kyse on sitä että meilä on aina aika paljon ruokaa kotona, siis sellaista mikä ei helposti pilaannu.

Kuten kananmunia, säilykkeitä, pakastin täynnä marjoja ja sieniä, jauhelihaakin on paistettuna pakkasessa. Maitojauhetta, luomukermaa jääkaapissa, juustoja yms. Esim. oltermannia on aina yksi avaamaton kilon pakkaus varalla, kun niissä on säilyvyysajat useita kuukausia. Samoin voi säilyy pitkään, meillä on sekoitettavia mehuja ja tuoremehuja jotka säilyvät lämpimässä.

Se mitä kaupasta ostan on tosiaan lähinnä se liha/kala tai kana. Toki jos ostan vaikka lohta, niin ostan mä siihen sitten yleensä tilliä ja sitruunaakin. Ei se ettei viikon ruokia suunnittele tarkoita ettei yhtään miettisi siellä kaupassa mitä niistä aineksista voisi tehdä.

Minä vain suunnittelen niitä ruokia vasta kaupassa sen mukaan mikä on tarjouksessa enkä kotona etukäteen.

[QUOTE="Anne";24959566]Homma toimii niin, että kaupasta otetaan aina ne perussetit, leivänpäälliset ja jogurtit ja rahkat yms väli/iltapalat.
Viikon ruokia ei suunnitella, kaupasta ostetaan lihoja sitä mukaan mitä saa ja mitä saa halvimmalla/tarjouksesta/punaisella lapulla/keltaisella lapulla.
Ruuat tehdään sitten sen mukaan mitä löytyy kaapista ja missä järjestyksessä lihat vanhenevat.[/QUOTE]

Käydään kerran viikossa kaupassa.

Yhteistyössä