Tarvitseeko sinun mielestäsi 2-vuotias yöllä ruokaa/juomaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Täällä mielipide keskustelussa isot aikuiset tappelee, hävetkää. Teette itsestänne varsin lapsellisen oloisia kun ette kestä toistenne mielipiteitä ja kiskotte herneitä nenään tuollaista tahtia. Ja vielä joku kehtaa väittää teinejä huonoiksi äideiksi iän takia. Minkähän ikäisiltä te sitten vaikutatte.. ette paljoa vanhemmilta.
Jokaisella on oma mielipide, olis kiva jos pidetään tää keskustelu jossain määrin järkevänä ja vähän positiivisempana, ei jaksa lukea tommosta ihme pilkun viilausta ja turhaa väittelyä. :)
Ai jaa. En mä tässä ainakaan mitään tappelua ole huomannut. Mukavaa, mieltä virkistävää väittelyä kylläkin. Ja jos sinä et jaksa lukea pilkun viilausta, niin minä kyllä jaksan! Ja jaksanpa sitä viilatakin! :D
 
Johan annoin; mieheni. Omista lapsistani kuopus käy edelleen vajaa 2v iässä rinnalla monesti yössä, sen kyllä lasken juomiseksi. Esikoinen lopetti nuorempana, olisiko ollut siinä 1v ja risat tietämillä... Minä itse tarvitsen huikopalaa nyt aikuisenakin ja ei, en ole ylipainoinen. Kyse ei ole tavasta, vaan herään niin kovaan nälkään, että vatsaa kouristaa ja heikottaa. Raskausaikoina tuo oli vielä pahempaa, heräsin monesti yössä syömään. Menen yleensä nukkumaan n23-24 aikoihin ja 6h pärjään, jos menen aikaisemmin nukkumaan, herään viimeistään neljältä syömään ja menen takaisin nukkumaan. Niinä aamuina, kun mies hoitaa lapset, tuo hän minulle banaanin sänkyyn 6.30 aikoihin ja jaksan nukkua 9ään. Sitten on jo niin nälkä, että tarvitsen jotain tuhdimpaa.
Otan nyt kantaa tähän taaperoimetykseenkin. Miksi ihmeessä imetät lähemmäs kaksivuotiasta lasta? Mitä erityistä, tarpeellista lapsi siitä saa? Ja ihmetyttääpä kyllä, miten aikuinen (terve?) ihminen ei voi olla syömättä yli kuutta tuntia. Veikkaanpa, että kyse on ihan tavasta sinullakin... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
vrs
Otan nyt kantaa tähän taaperoimetykseenkin. Miksi ihmeessä imetät lähemmäs kaksivuotiasta lasta? Mitä erityistä, tarpeellista lapsi siitä saa? Ja ihmetyttääpä kyllä, miten aikuinen (terve?) ihminen ei voi olla syömättä yli kuutta tuntia. Veikkaanpa, että kyse on ihan tavasta sinullakin... ;)
Aineenvaihdunnallani lienee merkitystä asiaan. Mikään luikku en ole, mutta suvun pienin kyllä. Jos söisin edes ihmisiksi enkä suklaalevyä tai kahta päivässä, olisin varmaan alipainoinen. En oikeastaan edes välitä ruoasta, syön kun on oikeasti pakko tai kuihdun kasaan. Herkkuja mätän mieluusti, niistä kai pitäisi vähentää... Mutta yöllä otan hedelmän tai leivän, vaiken niin välittäisikään. En minä tykkää nousta kekkuloimaan kesken unien, mutta kun oikeasti sattuu mahaan, kun on niin nälkä enkä pysty nukkua.

Taaperoimetyksestä olen jakanut palstallakin paljon ajatuksia. Tässäkin asiassa olen aikalailla äärihörhö. Suositus on imettää 2v tai yli ja sitä noudatan. Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, mikään muu yksittäinen ravinoaine ei ole niin terveellinen ja lapsen mielestä maukas. Rintamaito myös lisää lapsen vastustuskykuä ja on hyväksi vatsalle. Imettäminen, varsinkin pitkäkestoinen, on naisen terveydelle hyväksi ja rintamaidon imeminen on lapselle hyväksi (paino sanalla rintamaidon, tutti tai pullo ei aja hormonaalisesti samaa asiaa).
 
vrs
[QUOTE="vieras";24913475]Aika harvinaista, että aikuinen ihminen(terve) ei pärjää kuin 6 h ja sitten on saatava ruokaa :D Ei juma! Jossakin mättää[/QUOTE]

Eipä se taida sinulta pois olla?
 
Miksei saa, jos antaa muiden nukkua? Jos siis ei vaan saa nukuttua. Mitä lapsi tekee unettomina öinä?
No mulla esim on laps joka ei mene itse nukkumaan vaan sitkuu jalkeilla ellei häntä komenna sänkyyn johon nukahtaa 10min. On siis unentave muttei tahdo. Aina se on ollu sellanen että täytyy pitää kiinni hänen nukkumaanmenoistaan. En voi siis kysyä että tahtooko lapsi nukkumaan vaiko keikkua pystyssä.
 
vrs
No mulla esim on laps joka ei mene itse nukkumaan vaan sitkuu jalkeilla ellei häntä komenna sänkyyn johon nukahtaa 10min. On siis unentave muttei tahdo. Aina se on ollu sellanen että täytyy pitää kiinni hänen nukkumaanmenoistaan. En voi siis kysyä että tahtooko lapsi nukkumaan vaiko keikkua pystyssä.
No tarkoitin kyllä yöllä. Jos herää yöllä, eikä saa enää nukuttua. Meillä saa silloin nousta leikkimään hiljaa/lukemaan kirjaa/muovailemaan/piirtämään....
 
Aineenvaihdunnallani lienee merkitystä asiaan. Mikään luikku en ole, mutta suvun pienin kyllä. Jos söisin edes ihmisiksi enkä suklaalevyä tai kahta päivässä, olisin varmaan alipainoinen. En oikeastaan edes välitä ruoasta, syön kun on oikeasti pakko tai kuihdun kasaan. Herkkuja mätän mieluusti, niistä kai pitäisi vähentää... Mutta yöllä otan hedelmän tai leivän, vaiken niin välittäisikään. En minä tykkää nousta kekkuloimaan kesken unien, mutta kun oikeasti sattuu mahaan, kun on niin nälkä enkä pysty nukkua.

Taaperoimetyksestä olen jakanut palstallakin paljon ajatuksia. Tässäkin asiassa olen aikalailla äärihörhö. Suositus on imettää 2v tai yli ja sitä noudatan. Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, mikään muu yksittäinen ravinoaine ei ole niin terveellinen ja lapsen mielestä maukas. Rintamaito myös lisää lapsen vastustuskykuä ja on hyväksi vatsalle. Imettäminen, varsinkin pitkäkestoinen, on naisen terveydelle hyväksi ja rintamaidon imeminen on lapselle hyväksi (paino sanalla rintamaidon, tutti tai pullo ei aja hormonaalisesti samaa asiaa).
Ok. Itse varmasti tiedät tarpeesi parhaiten.

Taaperoimetyksestä. On ihan höpöhöpöä tuo sinun kirjoittamasi. Äärihörhö tosiaan olet. WHO:n imetyssuositus koskee lähinnä maita, jossa puhdasta juomavettä ei ole saatavilla ja lapsikuolleisuus suuri. Sen kaiketi tiesitkin. Tutkimuksia ja tutkimustuloksia on molempiin suuntiin. Kyse on kaiketi siitä mihin haluaa uskoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
"jii"
[QUOTE="hmm";24895713]Mun 2v 5kk tulee joka yö viereen tissille viimeistään 4 aikaan. Enemmänkin tämä kai on hellyyden/läheisyyden hakemista kuin nälkää tai janoa. Mutta esikoisella tais olla hyvinkin 2 vuotiaana niin valtava kasvupyrähdys, että söi öisin pullollisen peruna-porkkanavelliä kun ei muuten saanut hiljentymään. Ja oli kyllä selkeästi nälkäinen silloin![/QUOTE]

imetät 2,5v:tä.hyh en ite pystyis kuvitteleen imettäväni omaa saman ikäistä :0 onhan meitä kyllä moneen junaan...
 
vrs
Ok. Itse varmasti tiedät tarpeesi parhaiten.

Taaperoimetyksestä. On ihan höpöhöpöä tuo sinun kirjoittamasi. Äärihörhö tosiaan olet. WHO:n imetyssuositus koskee lähinnä maita, jossa puhdasta juomavettä ei ole saatavilla ja lapsikuolleisuus suuri. Sen kaiketi tiesitkin. Tutkimuksia ja tutkimustuloksia on molempiin suuntiin. Kyse on kaiketi siitä mihin haluaa uskoa.
Siinä olet kyllä väärässä, että se suositus koskisi vain osaa maailmasta. Se nimenomaa koskee kaikkia. Ei rintamaito ole Suomessa huonompaa ravintoa lapselle kuin muuallakaan. IRL toimin paikallisessa imetystukiryhmässä ja imetystukihenkilönä, joten usko pois, olen perehtynyt aiheeseen. Yksikään tutkimus ei kiistä sitä, että rintamaito on todella ravitsevaa ja terveellistä.
 
"jeanette"
Otan nyt kantaa tähän taaperoimetykseenkin. Miksi ihmeessä imetät lähemmäs kaksivuotiasta lasta? Mitä erityistä, tarpeellista lapsi siitä saa? Ja ihmetyttääpä kyllä, miten aikuinen (terve?) ihminen ei voi olla syömättä yli kuutta tuntia. Veikkaanpa, että kyse on ihan tavasta sinullakin... ;)
Minä imetän 3-vuotiasta. Ihan samasta syystä kun imetin vastasyntynyttä ja puolivuotiasta. Koska se on lapselle terveellistä, koska se on lajillemme luontaista ja koska ei ole mitään, siis kertakaikkiaan yhtään mitään syytä olla imettämättä.

Yöimetykset jatkuivat vähän päälle 2v. Niistä ei ollut kenellekään mitään haittaa niin jatkoimme. Lopettaminen sen sijaan olisi aiheuttanut haittoja, niin lapselle kuin minullekin. Ta-daa. Yksinkertaista.
 
"jeanette"
Ok. Itse varmasti tiedät tarpeesi parhaiten.

Taaperoimetyksestä. On ihan höpöhöpöä tuo sinun kirjoittamasi. Äärihörhö tosiaan olet. WHO:n imetyssuositus koskee lähinnä maita, jossa puhdasta juomavettä ei ole saatavilla ja lapsikuolleisuus suuri. Sen kaiketi tiesitkin. Tutkimuksia ja tutkimustuloksia on molempiin suuntiin. Kyse on kaiketi siitä mihin haluaa uskoa.
Tuo sinun höpöhöpösi on aika kulunutta. WHO on muistuttanut useaan kertaan suosituksen koskevan myös länsimaita. Muun muassa Kanadan kansallinen imetyssuositus on päivitetty sen mukaiseksi. Jenkeissäkin suositus on VÄHINTÄÄN 12kk JA SENKIN JÄLKEEN NIIN KAUAN KUN LAPSI JA ÄITI SITÄ TAHTOVAT JATKAA.

Taaperoimetys ei ole millään muotoa sairaallista, epäterveellistä tahi muutoinkaan haitallista. MIKSI ihmeessä pitäisi siis lopettaa kun lapsi on 12kk ikäinen? Ihmisen maito on lapselle moninkertaisesti lehmänmaitoa terveellisempää. Harvalla yksivuotiaalla on vielä kaikkia hampaita suussa tai suolisto kehittynyt niin pitkälle, että eläisi pelkillä kiinteillä ruoilla. Kun valinta tulee, antaako lapselle ihmisen vai lehmän maitoa, kuka ihmeen dille antaa sekundaa, toisen eläimen teollisesti käsiteltyä maitoa, jos on tarjota aitoa elävää ravintoa halvemmalla ja vähemmällä vaivalla? :) Kysyn ma...
 
Siinä olet kyllä väärässä, että se suositus koskisi vain osaa maailmasta. Se nimenomaa koskee kaikkia. Ei rintamaito ole Suomessa huonompaa ravintoa lapselle kuin muuallakaan. IRL toimin paikallisessa imetystukiryhmässä ja imetystukihenkilönä, joten usko pois, olen perehtynyt aiheeseen. Yksikään tutkimus ei kiistä sitä, että rintamaito on todella ravitsevaa ja terveellistä.
Yksikään tutkimus ei tosiaankaan kiistä rintamaidon terveellisyyttä. Sitä en ole väittänytkään. Monessakin tutkimuksessa ollaan kuitenkin hiukan eri mieltä noista ikäasioista liittyen imetykseen. Ja ihan oikeasti, imetyssuositukset ovat kyllä aivan eri lähtökohdissa kehitys- ja länsimaissa.

Mutta joo, tästä asiasta en viitsi alkaa kanssasi väittelemään, koska olet ilmeisesti sen lajin imetysfanaatikko ja hörhö, kuten itse totesitkin, että väitteleminen ei ole hedelmällistä kummallekaan. :)
 
[QUOTE="jeanette";24915988]Minä imetän 3-vuotiasta. Ihan samasta syystä kun imetin vastasyntynyttä ja puolivuotiasta. Koska se on lapselle terveellistä, koska se on lajillemme luontaista ja koska ei ole mitään, siis kertakaikkiaan yhtään mitään syytä olla imettämättä.

Yöimetykset jatkuivat vähän päälle 2v. Niistä ei ollut kenellekään mitään haittaa niin jatkoimme. Lopettaminen sen sijaan olisi aiheuttanut haittoja, niin lapselle kuin minullekin. Ta-daa. Yksinkertaista.[/QUOTE]

No se on sinun tapasi toimia. Minun tapani oli erilainen eikä myöskään aiheuttanut minkäänlaista haittaa kenellekään. Ta-daa. Toisekseen, mistä tiedät, että lopettaminen olisi aiheuttanut haittoja?
 
[QUOTE="jeanette";24916024]
Taaperoimetys ei ole millään muotoa sairaallista, epäterveellistä tahi muutoinkaan haitallista. MIKSI ihmeessä pitäisi siis lopettaa kun lapsi on 12kk ikäinen? Ihmisen maito on lapselle moninkertaisesti lehmänmaitoa terveellisempää. Harvalla yksivuotiaalla on vielä kaikkia hampaita suussa tai suolisto kehittynyt niin pitkälle, että eläisi pelkillä kiinteillä ruoilla. Kun valinta tulee, antaako lapselle ihmisen vai lehmän maitoa, kuka ihmeen dille antaa sekundaa, toisen eläimen teollisesti käsiteltyä maitoa, jos on tarjota aitoa elävää ravintoa halvemmalla ja vähemmällä vaivalla? :) Kysyn ma...[/QUOTE]

En ole missään väittänytkään, että taaperoimetys olisi sairaalloista jne. Tarpeellista(paitsi ehkä äidin itsetunnolle?) se ei kuitenkaan ole.
 
"jeanette"
En ole missään väittänytkään, että taaperoimetys olisi sairaalloista jne. Tarpeellista(paitsi ehkä äidin itsetunnolle?) se ei kuitenkaan ole.
Kyseenalaistat jatkuvasti muiden imetysaikoja ja sitten ihmettelet, kun joku vastaa siihen :)

Se on ihan yhtä tarpeellista kun se, että lapsi syö kasviksia ja hedelmiä. Ja samalla logiikallahan vastasyntyneen imettäminen on täällä länsimaissa täysin tarpeetonta. Onhan niitä korvikkeitakin olemassa. Sinun logiikallasi minkäänikäistä ei tarvitse imettää. Minun logiikallani tarve rintamaidolle on jos lapsi on imeväisikäinen, eli 0-7v, ja sitä myöskin pyytää. Siinä vaiheessa kun maitohampaat rupeavat tippuilemaan on aika luopua rintamaidosta. Ennen sitä ei ole mitään kiirettä ja tarve on yhtä lailla kuin sen alle 1-vuotiaan kanssa.

Sinä vedät rajan täysin sattumanvaraisesti yhteen ikävuoteen ilmeisesti. Miksi imetys sen jälkeen muuttuisi tarpeettomaksi?
 
vrs
Et voi olla tosissasi. Onko teillä rytmejä lainkaan vai nukutteko silloin kun nukuttaa ja valvotte silloin kun huvittaa? Käyttekö töissä, päivähoidossa jne.?
On meillä rytmit, mutta lienee esikoinen ainakin perinyt unettomuutensa minulta. Hän tosi ei koskaan ole yöllä nälkäinen, hän vaan on hereillä. Puuhailee hetken keskenänsä ja menee takaisin nukkumaan.

Toisaalta, kyllä meillä nukutaan ja valvotaankin miten "huvittaa". Nukutaan kun nukuttaa ja valvotaan, jos ei nukuta. Teoreettiset ruoka-ajat on, mutta käytännössä syödään, kun on nälkä. Luonnostaan kyllä samat asiat toistuu suunnilleen samoihin aikoihin, vaikkakin kyllä vuodenajat, sää ja ilmanpainekin vaikuttavat.

Mies on runsas 100 päivää vuodessa töissä kodin ulkopuolella, itse olen tällä hetkellä yrittäjä (ennen kylläkin olin koulussa töissä) ja työskentelen kotoolta käsin kotiäitiyden ohessa. Meillä ei lapset mene päiväkotiin ollenkaan, vasta esiopetukseen ja kouluun.
 
[QUOTE="jeanette";24916103]Kyseenalaistat jatkuvasti muiden imetysaikoja ja sitten ihmettelet, kun joku vastaa siihen :)

Se on ihan yhtä tarpeellista kun se, että lapsi syö kasviksia ja hedelmiä. Ja samalla logiikallahan vastasyntyneen imettäminen on täällä länsimaissa täysin tarpeetonta. Onhan niitä korvikkeitakin olemassa. Sinun logiikallasi minkäänikäistä ei tarvitse imettää. Minun logiikallani tarve rintamaidolle on jos lapsi on imeväisikäinen, eli 0-7v, ja sitä myöskin pyytää. Siinä vaiheessa kun maitohampaat rupeavat tippuilemaan on aika luopua rintamaidosta. Ennen sitä ei ole mitään kiirettä ja tarve on yhtä lailla kuin sen alle 1-vuotiaan kanssa.

Sinä vedät rajan täysin sattumanvaraisesti yhteen ikävuoteen ilmeisesti. Miksi imetys sen jälkeen muuttuisi tarpeettomaksi?[/QUOTE]

Minä vastasin alunperin ainoastaan kysymykseen tarvitseeko kaksivuotias yöllä ruokaa. Eli kaksivuotiaan yösyömisen kyseenalaistin. Ja sorry vaan, mielestäni kaksivuotiaalla tissimaito ei ole ruokaa, eikä mielestäni kaksivuotias tarvitse yöllä ruokaa. Jos herää ja on jano, niin hörpyt vettä voi ottaa.

Tissimaito ei todellakaan ole kaksivuotiaalle yhtä tarpeellista kuin kasvikset, hedelmät ja muut erilaiset ruoka-aineet.

Mä en itse asiassa vedä rajaa sattumanvaraisesti mihinkään ikävuoteen tai -kuukauteen. Minusta imetys tai imettämättömyys on ensisijaisesti perheen oma asia, eikä kuulu kenellekään muulle. Laadukkaan ravinnon, läheisyyden, turvallisuuden tunteen jne. vuoksi imetys ei ole millään muotoa välttämätöntä. :)
 

Yhteistyössä