Tarvitseeko sinun mielestäsi 2-vuotias yöllä ruokaa/juomaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
On meillä rytmit, mutta lienee esikoinen ainakin perinyt unettomuutensa minulta. Hän tosi ei koskaan ole yöllä nälkäinen, hän vaan on hereillä. Puuhailee hetken keskenänsä ja menee takaisin nukkumaan.

Toisaalta, kyllä meillä nukutaan ja valvotaankin miten "huvittaa". Nukutaan kun nukuttaa ja valvotaan, jos ei nukuta. Teoreettiset ruoka-ajat on, mutta käytännössä syödään, kun on nälkä. Luonnostaan kyllä samat asiat toistuu suunnilleen samoihin aikoihin, vaikkakin kyllä vuodenajat, sää ja ilmanpainekin vaikuttavat.

Mies on runsas 100 päivää vuodessa töissä kodin ulkopuolella, itse olen tällä hetkellä yrittäjä (ennen kylläkin olin koulussa töissä) ja työskentelen kotoolta käsin kotiäitiyden ohessa. Meillä ei lapset mene päiväkotiin ollenkaan, vasta esiopetukseen ja kouluun.
Ehkä tuollaisessa tilanteessa se, että ei ole säännöllisiä rytmejä toimiikin. :) Aiotko totuttaa lapset ennen esiopetusta "tavanomaisiin" rytmeihin?
 
"jeanette"
No se on sinun tapasi toimia. Minun tapani oli erilainen eikä myöskään aiheuttanut minkäänlaista haittaa kenellekään. Ta-daa. Toisekseen, mistä tiedät, että lopettaminen olisi aiheuttanut haittoja?
Siitä, että lapsi huusi kun kerran leikilläni kokeilin, että josko jätettäisi ottamatta tänä yönä. Mä en oikein osaa nukkua jos lapsi huutaa ja repii multa paitaa pois ;)

Nyt kun yöimetykset on loppu niin en enää kestä lyhyitä yöunia yhtä hyvin. On pitänyt oppia mennä ajoissa nukkumaan! :O Ennen hormonit auttoi selviytymään vähän lyhyempien yöunien kanssa.
 
vrs
Ehkä tuollaisessa tilanteessa se, että ei ole säännöllisiä rytmejä toimiikin. :) Aiotko totuttaa lapset ennen esiopetusta "tavanomaisiin" rytmeihin?
Meillä herätään 6.30, aamupala 7.00.
Lounas 11.30 ja nuorin unille 12.00
Välipala 14.00
Ruoka 16.30 tai 17.00
Iltapala 19.00
Iltapesut ja sadut 19.30
Valot sammuu 20.00

Tuosta sitten joustetaan tarpeen mukaan. Aika tavanomainen rytmi minusta...?
 
Meillä herätään 6.30, aamupala 7.00.
Lounas 11.30 ja nuorin unille 12.00
Välipala 14.00
Ruoka 16.30 tai 17.00
Iltapala 19.00
Iltapesut ja sadut 19.30
Valot sammuu 20.00

Tuosta sitten joustetaan tarpeen mukaan. Aika tavanomainen rytmi minusta...?
On kyllä. Aiemmista viesteistäsi käsitin olevan hiukan toisin. Ja ehkä tuo yöllä jalkeilla olo ei kuulu tavanomaisesti lasten rytmeihin.
 
Et voi olla tosissasi. Onko teillä rytmejä lainkaan vai nukutteko silloin kun nukuttaa ja valvotte silloin kun huvittaa? Käyttekö töissä, päivähoidossa jne.?
Mä en ole ainakaan huomannut, että jollain tässä ketjussa EI olisi ns. normaalia vuorokausirytmiä. :O Useimpia ihmisiä väsyttää iltaisin/öisin. ;) Eiköhän suurin osa käy töissä/koulussa.
 
[QUOTE="a.p";24910285]Ap ei ole taaperoimetyksen vastustaja, eikä kannata huudatusunikouluja. Olet typerä, kun oletat kaikkea. Sitä mieltä olen sen sijaan, että terve 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa eikä juomaa, jossakin on silloin vikaa.

Ja pakko laittaa tähän loppuun, että jos lapsi on kipeä, se on eria asia tai jos joskus kuumalla juo lasin vettä tms. Tarkoitin aloituksella sitä, että lapsi syö/juo öisin toistuvasti ja usein, esim. jotkut hörhöt imettävät 2 v. öisin useita kertoja. Terve 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa(maito lasketaan ruuaksi)[/QUOTE]

Ai et ole taaperoimetyksen vastustaja. :D Miksi sitten ihmettelet ja nimittelet hörhöiksi niitä, jotka imettävät 2-vuotiaita öisin? Millä perusteella jossain on silloin ns. vikaa? Onko siinäkin jotain vikaa, jos lapsi kaipaa läheisyyttä yöllä?
 
"a.p"
Ai et ole taaperoimetyksen vastustaja. :D Miksi sitten ihmettelet ja nimittelet hörhöiksi niitä, jotka imettävät 2-vuotiaita öisin? Millä perusteella jossain on silloin ns. vikaa? Onko siinäkin jotain vikaa, jos lapsi kaipaa läheisyyttä yöllä?
2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa, eikä imetystä tms. Läheisyyttä lapsi saa hereillä olleessaan, yöt nukutaan. Lapsella on oikeus myös kunnon yöuneen. Keskustelen jatkossa kanssasi, kun joskus olet äiti. Typerää lapsettomalta antaa ohjeita ja vieläpä typeriä, mitä olen usein lukenut.
 
[QUOTE="a.p";24918339]2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa, eikä imetystä tms. Läheisyyttä lapsi saa hereillä olleessaan, yöt nukutaan. Lapsella on oikeus myös kunnon yöuneen. Keskustelen jatkossa kanssasi, kun joskus olet äiti. Typerää lapsettomalta antaa ohjeita ja vieläpä typeriä, mitä olen usein lukenut.[/QUOTE]

Eihän minkään ikäinen sinun logiikkasi mukaan "tarvitse" imetystä, kun korvikkeitakin on keksitty. :saint: Eli kieltäisit lapselta läheisyyden yöllä? Jättäisitkö itkevän vauvankin ilman syliä? Lapsen yöuni ei imetyksestä kärsi.

Se, että saa lapsen, ei tee ihmisestä automaattisesti täydellistä lasten kasvattajaa. :) Lapsettomallakin saa olla mielipiteitä asioista. Eikä ne välttämättä ole yhtään sen huonompia kuin sellaisen, jolla lapsia on.
 
"a.p"
Eihän minkään ikäinen sinun logiikkasi mukaan "tarvitse" imetystä, kun korvikkeitakin on keksitty. :saint: Eli kieltäisit lapselta läheisyyden yöllä? Jättäisitkö itkevän vauvankin ilman syliä? Lapsen yöuni ei imetyksestä kärsi.

Se, että saa lapsen, ei tee ihmisestä automaattisesti täydellistä lasten kasvattajaa. :) Lapsettomallakin saa olla mielipiteitä asioista. Eikä ne välttämättä ole yhtään sen huonompia kuin sellaisen, jolla lapsia on.
Oletko idiootti? Missä olen puhunut, että jättäisin yksin itkemään lapsen, oli se vauva tai 2 v. ? Sinä voit tiedustella asiaa lastenlääkäriltä, tarvitseeko 2 v. lapsi YÖLLÄ ruokaa(esim. Yöimetystä) Ei tarvitse. Päinvastoin, lapsen yöuni häiriintyy huonon tavan vuoksi(jos lapsi syö useasti ja monta kertaa yössä.) Sanoisinpa myös, että lapsi joka tarvitsee öisin läheisyyttä paljon(puhun nyt 2 v. en vauvasta!!!!), ei sitä ole päivällä tarpeeksi saanut.



Taivas, että voit olla rasittava ja ilmeisesti sen ex-tyttöystäväsi aivopesemä typerys. Ja niin naiivi.
 
"vieras"
Tässä tytsille.


Uni
100 kysymystä lastenlääkärille
22.1.2009
Hannu Jalanko


Nukkuminen liittyy olennaisesti syömiseen ja tilastojen mukaan ensimmäisen 2 kuukauden aikana lapset syövät kahdesti yössä, seuraavan parin kuukauden aikana kerran yössä ja 4 kuukauden jälkeen valtaosa lapsista pärjää ilman yösyöttöä. Kehittyäkseen ja kasvaakseen normaalisti lapsi ei siis ensimmäisten kuukausien jälkeen tarvitse yösyömistä.
Minkälaisia unihäiriöitä lapsilla esiintyy?

Imeväis- ja leikki-ikäisten yleisimmät unihäiriöt ovat nukahtamisvaikeudet, yöheräily ja liian varhainen herääminen. Näistä yöheräily on useimmiten perheen kannalta rasittavin ja sitä esiintyy 10–15 %:lla pienistä lapsista. Merkittävän yöheräilyn rajana pidetään neljää heräämistä yötä kohden.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24921355]Tässä tytsille.


Uni
100 kysymystä lastenlääkärille
22.1.2009
Hannu Jalanko


Nukkuminen liittyy olennaisesti syömiseen ja tilastojen mukaan ensimmäisen 2 kuukauden aikana lapset syövät kahdesti yössä, seuraavan parin kuukauden aikana kerran yössä ja 4 kuukauden jälkeen valtaosa lapsista pärjää ilman yösyöttöä. Kehittyäkseen ja kasvaakseen normaalisti lapsi ei siis ensimmäisten kuukausien jälkeen tarvitse yösyömistä.
Minkälaisia unihäiriöitä lapsilla esiintyy?

Imeväis- ja leikki-ikäisten yleisimmät unihäiriöt ovat nukahtamisvaikeudet, yöheräily ja liian varhainen herääminen. Näistä yöheräily on useimmiten perheen kannalta rasittavin ja sitä esiintyy 10–15 %:lla pienistä lapsista. Merkittävän yöheräilyn rajana pidetään neljää heräämistä yötä kohden.[/QUOTE]

Hannu Jalanko on Lastenklinikan osaston ylilääkäri(lastenlääkäri)

Oheinen artikkeli on Duodecimin sivuilta.
 
"vieras"
Eli rautalangasta: Hannu Jalanko:

Kehittyäkseen ja kasvaakseen normaalisti lapsi ei siis ensimmäisten kuukausien jälkeen tarvitse yösyömistä.


Eli 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa. (eri asia, jos sairas lapsi tms. tilanne)
 
Mun mielestä kenenkään ei pitäisi tarvita yllä yhtään mitään muuta kuin unta... pikkuvauvat toki erikseen. Mutta siis mulle ainakin yö tarkoittaa nukkumista, ei syömistä, juomista ei pissareissuja...
 
[QUOTE="a.p";24921324]Oletko idiootti? Missä olen puhunut, että jättäisin yksin itkemään lapsen, oli se vauva tai 2 v. ? Sinä voit tiedustella asiaa lastenlääkäriltä, tarvitseeko 2 v. lapsi YÖLLÄ ruokaa(esim. Yöimetystä) Ei tarvitse. Päinvastoin, lapsen yöuni häiriintyy huonon tavan vuoksi(jos lapsi syö useasti ja monta kertaa yössä.) Sanoisinpa myös, että lapsi joka tarvitsee öisin läheisyyttä paljon(puhun nyt 2 v. en vauvasta!!!!), ei sitä ole päivällä tarpeeksi saanut.



Taivas, että voit olla rasittava ja ilmeisesti sen ex-tyttöystäväsi aivopesemä typerys. Ja niin naiivi.[/QUOTE]

Sinä sanoit, ettei lapsi tarvitse läheisyyttä yöllä. Monet lapset kuitenkin tarvitsevat ja tuleehan sitä läheisyyttä esim. vanhempien vieressä nukkuessa. En ole itse asiassa missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, _tarvitseeko_ 2-vuotias ruokaa yöllä. Totesin vain, että sen ikäisen imettäminen on ihan ok. Monet lapset heräilevät tuossa iässä vielä useastikin, imetetyt ja ei-imetetyt. Tuliko se sinulle yllätyksenä?

Sori, mutta mä en ole koskaan seurustellut. Ei siis ole ollut tyttöystävää eikä poikaystävää. :)
 
"äiti"
Sinä sanoit, ettei lapsi tarvitse läheisyyttä yöllä. Monet lapset kuitenkin tarvitsevat ja tuleehan sitä läheisyyttä esim. vanhempien vieressä nukkuessa. En ole itse asiassa missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, _tarvitseeko_ 2-vuotias ruokaa yöllä. Totesin vain, että sen ikäisen imettäminen on ihan ok. Monet lapset heräilevät tuossa iässä vielä useastikin, imetetyt ja ei-imetetyt. Tuliko se sinulle yllätyksenä?

Sori, mutta mä en ole koskaan seurustellut. Ei siis ole ollut tyttöystävää eikä poikaystävää. :)
Ja kuinkahan monta lasta olet kasvattanut, kun noin tunnut tietävän?
 
"a.p"
Sinä sanoit, ettei lapsi tarvitse läheisyyttä yöllä. Monet lapset kuitenkin tarvitsevat ja tuleehan sitä läheisyyttä esim. vanhempien vieressä nukkuessa. En ole itse asiassa missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, _tarvitseeko_ 2-vuotias ruokaa yöllä. Totesin vain, että sen ikäisen imettäminen on ihan ok. Monet lapset heräilevät tuossa iässä vielä useastikin, imetetyt ja ei-imetetyt. Tuliko se sinulle yllätyksenä?

Sori, mutta mä en ole koskaan seurustellut. Ei siis ole ollut tyttöystävää eikä poikaystävää. :)
Tosiaan, yöt ovat 2 v. nukkumista varten, meillä 2 v. nukkuu omassa huoneessaan, ja nukkuu hyvin. Päivällä saa läheisyyttä. Jos itkee öisin(esim. kipeä tms. toki menen ja rauhoitan) Älä kuvittele omiasia tai laita sanoja suuhuni.

Ja kyse oli, että tarvitsee 2 v. yöllä ruokaa. Ei tarvitse.

2 v. voi herätä paljon öisin ja vaatia maitoa jne jne, mutta kyseessä on unihäiriö, ihan LÄÄKÄRIN mukaan! Vai luitko sinä tuota artikkelia? Leikki-ikäisen jatkuva heräily öisin on UNIHÄIRIÖ.
 
Eihän minkään ikäinen sinun logiikkasi mukaan "tarvitse" imetystä, kun korvikkeitakin on keksitty. :saint: Eli kieltäisit lapselta läheisyyden yöllä? Jättäisitkö itkevän vauvankin ilman syliä? Lapsen yöuni ei imetyksestä kärsi.

Se, että saa lapsen, ei tee ihmisestä automaattisesti täydellistä lasten kasvattajaa. :) Lapsettomallakin saa olla mielipiteitä asioista. Eikä ne välttämättä ole yhtään sen huonompia kuin sellaisen, jolla lapsia on.
Mihin sä nyt tässä kommentoit? Missä ap sanoi kieltävänsä lapselta läheisyyden esimerkiksi?

Lapsettomalla saa toki olla mielipiteitä lastenkasvatuksesta, mutta sorry vaan, vaikka olet ilmeisen ihana hoitaja kummilapsillesi ja alallesi omistautunut, niin oman lapsen kasvatus on aina ihan eri asia. :) Minäkin luulin nuorena lastentarhanopettajana tietäväni lastenkasvatuksesta yhtä sun toista, mutta oma lapsi se vasta opetti mitä on täysipäiväinen arki lapsen kanssa. Ja oman lapsen kanssa sitä vasta alkoi ymmärtämään, että kah, se aiempi musta-valko-ajattelu esim. imetyksestä, kestoilusta, perhepetistä, itsetehdyistä ruoista jne., olikin aika idioottimaista.
 
vrs
[QUOTE="a.p";24921447]Tosiaan, yöt ovat 2 v. nukkumista varten, meillä 2 v. nukkuu omassa huoneessaan, ja nukkuu hyvin. Päivällä saa läheisyyttä. Jos itkee öisin(esim. kipeä tms. toki menen ja rauhoitan) Älä kuvittele omiasia tai laita sanoja suuhuni.

Ja kyse oli, että tarvitsee 2 v. yöllä ruokaa. Ei tarvitse.

2 v. voi herätä paljon öisin ja vaatia maitoa jne jne, mutta kyseessä on unihäiriö, ihan LÄÄKÄRIN mukaan! Vai luitko sinä tuota artikkelia? Leikki-ikäisen jatkuva heräily öisin on UNIHÄIRIÖ.[/QUOTE]

No ei TODELLAKAAN ole mikään unihäiriö. Jos tietäisit mitään biologiasta, etkä vaan uskoisi mitä vaan joku yksittäinen lääkäri on sattunut sanomaan, tietäisit heräilyn syyn ja sen, että se on täysin normaalia. Tutkimuksia on joka suuntaan, mutta biologiamme on ollut sama jo tuhansia vuosia. Nukumme sykleissä jne, en jaksa vääntää ratakiskoa, kun et tajua kuitenkaan.

Rintamaito ei ole 2 vuotiaalle ruokaa.

Osittaisimetystä pitäisi jatkaa ainakin 2v, mielellään ylikin. Pitkään imetettyjä imetetään yleensä myös öisin, niitä 2v:kin. Rintamaito on ravinteikasta ja terveellistä, eikä sen imeminen nukkuessakaan missään iässä ole sen vaivalloisempaa kuin tutin/peukalonkaan syömien. Onko tutinkin imeminen mielestäsi unihäiriö? :D
 
ei tietoa
En tiedä. Minulla kun on vain kaksi lasta. Joita en yöllä syottänyt kumpaakaan enää 2-vuotiaana.

siis ehkä satunnaisesti kuopus varsinkin heräsi yöllä ja jos uni ei tullut, kokeiltiin ensin käydä vessassa, sitten juotavaa ja jos ei toimi, niin syötävää. mutta ei hän säännöllisesti öisin syönyt.

Mutta kun kokemusta on vaan kahdesta, nin en voi tietää tarvitseeko jonkun toisen lapsei myös yöllä ruokaa. Epätodennäköistä. Länsimaissa lihotaan muutenkin liikaa.
 
"vieras"
No ei TODELLAKAAN ole mikään unihäiriö. Jos tietäisit mitään biologiasta, etkä vaan uskoisi mitä vaan joku yksittäinen lääkäri on sattunut sanomaan, tietäisit heräilyn syyn ja sen, että se on täysin normaalia. Tutkimuksia on joka suuntaan, mutta biologiamme on ollut sama jo tuhansia vuosia. Nukumme sykleissä jne, en jaksa vääntää ratakiskoa, kun et tajua kuitenkaan.

Rintamaito ei ole 2 vuotiaalle ruokaa.

Osittaisimetystä pitäisi jatkaa ainakin 2v, mielellään ylikin. Pitkään imetettyjä imetetään yleensä myös öisin, niitä 2v:kin. Rintamaito on ravinteikasta ja terveellistä, eikä sen imeminen nukkuessakaan missään iässä ole sen vaivalloisempaa kuin tutin/peukalonkaan syömien. Onko tutinkin imeminen mielestäsi unihäiriö? :D
Kyseessä ei ole lastenlääkärin oma henkilökohtainen mielipide. Artikkelin lopussa oli tutkimuslähteet aiheeseen(unihäiriöt)

Lisäksi ko. artikkelin kirjoittanut lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko on Lastenklinikan osaston johtava lääkäri. Tietänee hiukan enemmän, kuin plussalla oleva "minäolenluomuekohörhöäitijatiedänkaiken"-äiti.
 
"vieras"
Jos 2 v. jatkuva heräily on muka normaalia, miksi suurin osa 2 v. nukkuu hyvin ja heräilemättä? Johtuisikohan siitä, että 2 vuotiasta imetetään, myös öisin, ja lapsi on siihen tottonut, kyseessä siis totuttu tapa, lapsi on tottunut syömään rintaa tiheästi öisin. Ja sehän on siis ihan tutkittu fakta, että 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24924605]Jos 2 v. jatkuva heräily on muka normaalia, miksi suurin osa 2 v. nukkuu hyvin ja heräilemättä? Johtuisikohan siitä, että 2 vuotiasta imetetään, myös öisin, ja lapsi on siihen tottonut, kyseessä siis totuttu tapa, lapsi on tottunut syömään rintaa tiheästi öisin. Ja sehän on siis ihan tutkittu fakta, että 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa.[/QUOTE]

Siis johtuisikohan siitä, että JOS 2 vuotiasta imetetään jne
 

Yhteistyössä