Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
...Ja mä olen aivan tasan varma että leivän valmistajat ym. maksaa noista "tutkimuksista" ynnä muista.

Taas tulee telkkarista siitä miten karppaainen on epäekologista.. Mites se yks iltapäivälehden otsikko meni: Karppaaminen tappaa tmv.

Tää on ihan uskomatonta :laugh:

Ja se jos joku vielä uskoo tota mediaa ja hylkää terveen järkensä tuon karppauksen suhteen..

Ei siinä mitään, ymmärrän että on varmaan niitäkin jotka oikeasti karppaavat "epäterveesti", mutta syömishäiriöisiä niissä muidenki ruokavalioiden edustajissa on.

Ja ei, mä en ole mikään himokarppaaja, mutta onhan se nyt selvää jos ruokavalioon liittyy paljon kasvisten syöntiä niin eihän se vaan voi olla epätervettä?!?!

• Tykkää
Reactions: Hiikka
Elinkeinoelämämme romahtaa, jos perunan ja viljojen tuotanto kärsii, samoin kuin leipä- ja pullateollisuus, karkki-, sipsi-, jäätelö-, margariini- ja ties mikä vielä teollisuus.
Onko tätä nyt yhtään ajateltu?

No onhan se karppaus epäekologista, sitä sä et kyllä voi kiistää. Mua ärasyttää karppauksessa se että osa ottaa sen niin vakavasti. Ihan ku olis jotain kiihkouskovaisia. Saavat paljon pahaa aikaan.

Jos pitää jotakin hyvää keksiä, niin ehkä tämä karppaushömpötys on nyt saanut muutaman suomalaisjuntin sisäistämään, että niitä kasviksia oikeasti pitäisi olla puoli lautasellista joka aterialla, ja välipalat vielä päälle.

sehän on niin että karppaajat on hylänneet terveen järjen käytön ja vetävät heti herneet nenään, jos joku epäilee karppauksen terveellisyyttä. ja eivät hyväksy, jos sitä tutkitaan ja löydetään siitä epäterveellisiä asioita

Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;24914186:
Elinkeinoelämämme romahtaa, jos perunan ja viljojen tuotanto kärsii, samoin kuin leipä- ja pullateollisuus, karkki-, sipsi-, jäätelö-, margariini- ja ties mikä vielä teollisuus.
Onko tätä nyt yhtään ajateltu?
samaa piti just sanoa.

Mä uskon että niitä karppaajia jotka on hurahtaneet liiallisesti tuohon hommaan on prosentuaalisesti aika vähän. Ja heidän mukaansa sitten "syyllistetään" koko karppaajakunta. Kuten sanoin jo aiemmin, syömishäiriöisiä on jokaisen ruokavalion edustajissa... Mä näkisin että ne jotka "flippaa" tästä karppauksesta, ovat niitä jotka ovat flipanneet muidenkin ruokavalioiden edustajina ennen kuin karppaus nousi esiin.

Mä uskon että niitä karppaajia jotka on hurahtaneet liiallisesti tuohon hommaan on prosentuaalisesti aika vähän. Ja heidän mukaansa sitten "syyllistetään" koko karppaajakunta. Kuten sanoin jo aiemmin, syömishäiriöisiä on jokaisen ruokavalion edustajissa... Mä näkisin että ne jotka "flippaa" tästä karppauksesta, ovat niitä jotka ovat flipanneet muidenkin ruokavalioiden edustajina ennen kuin karppaus nousi esiin.

Sinä ilmeisesti kuulut noihin hurahtaneisiin, kun heti tuossa aloituksessa syytät mediaa suunnilleen jostakin salaliitosta.

Esimerkiksi karppaus nyt vaan ikävä kyllä on valtaosassa tapauksista epäekologista. Miksi siitä ei saisi puhua, kun muidenkin ruokavalintojen ekologisuudesta puhutaan?

No jokainen huutaa vuorollaan, milloin mistäkin syystä.

MÄ kuulen edelleen vain oman kehoni ääntä ja siten pitäis jokaisen toimia.
Muistaen kohtuuden ja poissulkien sen saarnaamisen ja julistamisen, joka lähentelee kiihkoa ja hurmiota- on kyse karppauksesta, vegeilystä tai jostain muusta.

Ei hemmetti, mä syön elääkseni. Mitä, se on tasan mun asiani.

Ja Heikkilää en usko pätkääkään, vaikka joistain asioista saatammekin olla samaa mieltä (vahingossa). Tallaan kuten tähänkin asti- justihin niinkummä taharon!

[QUOTE="vieras";24914375]Mä tiedän kaks tapausta, joissa karppauksen seurauksena o noussut kolesterolit pilviin. Ihan hyvä siis että puhutaan näistä "uskonnon" muista puolista.[/QUOTE]

Kukaan kiihkoinen ei tajua, että se joka toimii toisella, ei toimi kaikilla.

Eli kuten jo edellä sanoin, jokaisen tulisi oppia kuuntelemaan kehoaan- jos se on ok karpatessa, se on sitten niin. Mutta pitää muistaa sekin, että karppaus ei sovi kaikille, kuten se leipäkään ei sovi kaikille. Joillakin on kyse viljasta, toisella hiivasta.

Vaikka itse karppaan melko tiukasti ole sitä mieltä että kaikkien ei todellakaan tartte, varsinkaan jos ei ole verensokerissa mitään ongelmia. Riittäisi vaan kun jätetään sokeri ja epäluonnolliset rasvat pois ja lisätään kasvisten käyttöä. Meillä rasvattomat tuotteet vaihtui täysrasvasiin ja mies alkoi käyttää voita ja punaista maitoa ja laihtui VAIKKA jatkoi leivän, pastan ja perunan syöntiä. Rasva kun pitää hyvin nälkää niin ei tartte syödä niin paljoa. Myös vihanneksia syödään koko perhe nyt enemmän.

Siinä mun mielestä ravitsemusneuvoissa ollaan menty metsään että ollaan keskitytty liikaa rasvan välttelyyn. Todella vähärasvaista ja korkeahiilihydraattista ruokavaliota on vaikea noudattaa, siksi monet sortuu makeisiin herkkuihin ym. Itse taistelin tätä makeanhimoa vastaan, mutta mukavaa se ei ollut. Nyt makeanhimo on poissa. Kyse ei ole siis siitä että ihmiset syö liikaa, vaan MIKSI ne syö liikaa. Tuskin kukaan tarkoituksella haluaa lihota.

Verensokeriongelmaiselle (kuten minä) hiilareiden vähennys auttaa pitämään verensokerin tasaisena ja ei tarvitse kärsiä jatkuvasta nälästä (suositusten mukaisella ruokavaliolla söin 7-8 kertaa päivässä, nyt 3-4)

[QUOTE="vieras";24914354]Ja yks mitä en ymmärrä on tuo järjetön makeutusaineiden käyttö joka karppaajilla on hurjaa! Aspartaamia ei pitäis kenenkään syödä :([/QUOTE]
Karppaamisen myötä minulla loppui aspartaamin käyttö lähes kokonaan. Aiemmin sitä tuli käytettyä ainakin kolmesti viikossa + lisäksi ne kerrat, jolloin sitä oli tungettu kevyttuotteisiin (jugurtit yms) . Nyt aspartaamilla makeutettua menee ehkä kerran kuussa. Ei minusta mitenkään hurjaa.

[QUOTE="vieras";24914354]Ja yks mitä en ymmärrä on tuo järjetön makeutusaineiden käyttö joka karppaajilla on hurjaa! Aspartaamia ei pitäis kenenkään syödä :([/QUOTE]

Eivät kaikki karpit todellakaan käytä keinotekoisia makeutusaineita! Itse käytän välillä steviaa joka on luonnollinen kaloriton ja kasviperäinen makeuttaja (käytetty etelä-amerikassa tuhansia vuosia). Mutta yleensä en kaipaa ylimääräistä makeutta.

Järjentöntä pitää makeanhimoa yllä makeutusaineilla kuten aspartaami.

Muuten en ota kantaa karppaamiseen, mutta ei se ekologisin ruokavalio ole. Miettikää jos kaikki länsimaiset ihmiset alkaisivat syödä sellaisia määriä eläinkunnan tuotteita.. Ruokaa ei kerta kaikkiaan riitä . Mutta toisaalta uskon, että karppaus ohimenevä muoti-ilmiö, josta positiivisena jää toivottavasti "hössö"hiilareitten vähentäminen.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="vieras";24914375]Mä tiedän kaks tapausta, joissa karppauksen seurauksena o noussut kolesterolit pilviin. Ihan hyvä siis että puhutaan näistä "uskonnon" muista puolista.[/QUOTE]

Kyllä ne kolestroliarvot yleensä karppauksen alussa nouseekin jos laihduttaa-keho yrittää korjata vaurioita. Mutta ajan mittaan tasaantuvat ja yleensä vain hyvä kolesteroli nousee. Kolesteroliarvoja ei kannata mitata laihdutusvaiheessa, vaan vasta kun on jonkin aikaa ollut tavoitepainossa.

Myös muut riskitekijät kannattaa ottaa huomioon kuten esim. verenpaine. Pelkällä kokonaiskolesterolilla ei ole niin paljoa merkitystä, mutta korkea HDL ja matalat triglyceriidit kertovat hyvin matalasta sydän-ja verisuonitautiriskistä (tämä ihan virallisissa suosituksissa).

Yhteistyössä