Ettehän te karppaajat oikeesti karppauta lapsiannekin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karppaajille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karppaajille

Vieras
En edes ollut ajatellut jonkun niin tekevän, mutta nyt katsoin tuon A-talkin jossa oli perheenäiti joka kertoi koko perheen karppaavan. Siis ymmärrän, että aikuiset syö niinkuin huvittaa, mutta ettehän altista lasianne ruokavaliolle, jonka pitkäaikaisvaikutuksista ei ole mitään tietoa, ettehän? Menee vielä munuaiset paskaksi ja on kohta jotain muita ongelmia, kun on liian vähän kuitua ravinnossa ja aivoilta puuttuu polttoainetta.

Kyllä mä karpatessani "karppautin" lapsiakin silleen, että jätettiin myös heiltä turhat hiilarit pois. Ja sitä yritän toteuttaa edelleenkin, vaikken karppaakaan. Ei kukaan tarvitse tyhjiä hiilihydraatteja. Vaikka niitäkin saa toki väkisin esim. koulussa ja päiväkodissa.

esim. rasvan haitallisuudesta ei ole mitään tutkimuksia. Voita on pelätty aivan turhaan, suurin huijaus ikinä. minun lapseni ei todellakaan ole vaarassa jos se ei saa syödä perunaa. Ei ole ihmiset ennenkään turhia hiilareita syönyt, ei niitä tarvitse nytkään.

Kyllä sillä tavalla, että ei meillä ole muuta kuin täysjyvämakaronia, -riisiä ja leipää. Karppaamisen aloittamisen jälkeen ranskanleipää ja vastaavia ei ole mainittavasti hankittu taloon.

Mutta ruisleipä, muukin täysjyväleipä, perunat, makaronit ja riisit kuuluvat kyllä muun perheen säännölliseen ruokavalioon vaikka minä niitä vältänkin. Siinähän tuota olisikin kun yrittäisi teinipojilta viedä ruisleivän...

Joo tyhjät hiilarit nyt on ihan turhia, mutta että ei ole mitään ekstreeruokavaliota kuitenkaan? Meillä syödään "normaalisti" siis kaikkea mahdollista, mutta leipä on ruisleipää (täysruis mieluiten) ja jyväleipiä, syödään tummaa makaronia ja perunaa ja joskus riisiä, reilusti kasviksia, usein kalaa ja toisinaan lihaa. Kun leivon tai teen ruokaa, jauhoina on spelttijauhot. Herkkuina meillä syödään kuivattuja hedelmiä tai pähkinöitä, ja maustamatonta jogurttia marjoilla tai hedelmillä, mehukiisseleitä jne. Ei syödä siis pullaa kuin joskus harvoin (kerran parissa viikossa) ja karkkipussiin sorrutaan ehkä kerran kuussa.

Ja syödäänkö teillä rasvoja? Kuulostaa aika hiilaripainotteiselta, mutta tietysti on hyvä että ihmiset on huijattu ajattelemaan että ruisleipä tai täysjyvä on terveellistä. Ohhoijaa. No, suuren luokan huijaus tämäkin tietysti.

tuohon lyhyeen elinikään vaikuttaa sata muutakin asiaa kuin ruokavalio. Nykyinen lääketiede yms on hyvin kehittynyttä ja pidentää ihmisen elinikää huomattavasti normaalista.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööh;24908589:
Mitenköhän aivoilta puuttuu polttoaine? Keho osaa tuottaa tarvittavat hiilarit itse. Ja tarvittavat kuidut saadaan kasviksista. Huoh, taas näitä.

Juuri katsoin tuon ohjelman jossa oli professori ja kaksi ravitsemusterapeuttia ja siinä puhuttiin mm. siitä ettei kasviksista ja hedelmistä ole mahdollista saada kunnolla kuitua, vaan kuitujen lähteenä tulisi lla viljatuotteita. Ei siis tarkoiteta ranskanleipää vaan täysjyväviljoja, jotka on muutenkin terveellisen ruokavalion (ravintoympyrän) tärkeä ainesosa. Mistä se keho tuottaa niitä hiilareita, jos niitä ei syödä? Ottaa elimistöstä. Tutkimustietoa karppauksen terveysvaikutteista yli 2 vuoden ajalta ei ole olemassa.

Mun korvaan pisti mm. se, että karppaajan väitteenä on se, että hänestä tuntuu hyvältä, ja hän uskoo kroppaansa eikäasiantuntijoita. Niin vrmaan esim. anorektikkokin sanoo: tuntuu hyvältä, ja kilot lähtee, mut ei se silti oo terveellistä.

no kerron nyt kuitenkin että karppausta takana kolme vuotta, kolesteroliarvot, verenpaineet ja sokerit kaikki täysin normaalit. Ja voita kuluu! Olo on mahtava, paino pudonnut noin kahdeksan kiloa vaikka tarvetta ei kauheasti olisi ollutkaan. Ei enää hiilarikoomaa, ei jatkuvaa nälkää ja puputusta kolmen tunnin välein jne jne. En näe tämän olevan lapsilleni haitallista millään tavalla. Ihmisille luontainen ruokavalio tämä on eikä mikään tappodieetti.

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys
Ei karppauteta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että heidän ruokavalionsa olisi moninverroin parempi, jos karppautettaisiin. Nyt he syövät normaalin ruuan lisäksi muroja, keksejä, jugurttia, pizzoja, jäätelöä, ja kerran viikossa karkkeja ja välillä sipsejä. Jos he karppaisivät niin sokerijugurttejen tilalle tulisi luonnonjugurtti marjojen tai hedelmien kera, leivän tilalle tulisi mantelileipä tai siemenistä tehty leipä ja jonkin verran ruisleipää, sokeri+lisäainejäätelön tilalle tulisi itse kotona tehty jäätelö ilman sokeria ja lisäaineita. Riisi, pasta japeruna korvattaisiin kasviksilla ja juureksilla. Muutos olisi mielestäni vain positiivista. En pysty näkemään karppauksessa mitään haittoja, vaikka mediassa kovasti vakuutetaan karppauksen olevan hengenvaarallista ja esitetään karppaus äärimnmäisenä ilmiönä. Ei karppausruokavalio ole mitään ihmeellistä.

Ja syödäänkö teillä rasvoja? Kuulostaa aika hiilaripainotteiselta, mutta tietysti on hyvä että ihmiset on huijattu ajattelemaan että ruisleipä tai täysjyvä on terveellistä. Ohhoijaa. No, suuren luokan huijaus tämäkin tietysti.

Rasvana on leivällä laktoositonta margariinia, syömme 2-4 krt viikossa rasvaista kalaa, ja avokadot on herkkua myös levitteenä, ja pähkinöissähän on käsittääkseni rasvaa. Emme ole kukaan ylipainoisia.

Kuidun saannilla on vaikutus mm. paksusuolensyöpäriskin vähenemiseen, ja kuidut pitävät kylläisenä. Täysjyväviljalla ja rukiilla on tutkimuksissa todettu olevan kakkostyypin diabetekselta ja sydän- ja verisuonitaudeilta suojaavia ominaisuuksia. Kovien rasvojen vähentyminen suomalaisten ruokavaliossa on vähentänyt valtimonkovettumatautia.

Suuren luokan muoti-ilmiöhuijaus on tämä karppaus minun mielestäni. Nytkin aletaan jotain karppileipiä myymään, hohhoijaa!

Tavallaan meillä lapsetkin karppaa kyllä, ns. hyväkarppausta. Ne leivät ja pastat mitä syövät, on täysjyvää, käyttävät rasvaisia tuotteita ja jogurtin teen itse partaäijästä, marjoista ja kermasta.
Herkuttelupäivä on heillä kyllä perjantaisin, ja jos tyttö tahtoo jotain leipoa niin en kiellä. Hän käyttää vain murto-osan reseptien sokerista ja saattaa korvata vehnäjauhot mantelijauhoilla.
Perunaa ei syödä, vaan kasviksia runsaasti ja monipuolisesti.

Minulla on nyt raskaana ollessa samantyyppistä, en syö pastaa, perunaa, riisiä taikka vehnäleipää, sokeriakin huomattavasti vähemmän kuin koskaan ennen karppaamista. Ja tässä raskaudessa on sokerit, hemoglobiini ja verenpaineet paremmat kuin aiemmissa.

Kuitujen saannista sen verran, että kasvikset, siemenet, pähkinät ja leseet täyttää ihan normaalisti kuidun tarpeen. Eli tässäkin on kyse vain siitä, että pitää tietää mitä syö.

Viimeksi muokattu:
Luulisi että jokainen joka karppaa, on tietoinen että tekee sen ns. omalla vastuullaan.

Niinpä. Kysyinkin, että teettekö te päätökset lastenne tulevaisuudesta, siis otatteko te omalle vastuullenne miten lasten vähähiilarinen ruokavalio voi vaikuttaa heihin esim. 20 uoden päästä?

Kohtuus kaikessa, ja turhat hiilarit pois, mutta tasapainoa ruoan kanssa! Ei liikaa ruokaa, terveellistä ruokaa, ja liikuntaa, niin voitte hyvin! Sit jos olet aikuinen etkä jaksa vahtia omaa ruokailuasi etkä jaksa liikkua, jätä ne hiilarit pois, mutta älä vie niitä lapsiltasi.

Ystäväni karppaa, koska hänellä on krooninen suolistotulehdus, joka pysyy kurissa karppaamalla. Samalla hän on laihtunut normaalipainoiseksi ja muuttunut todella energiseksi. Itsekin olen kokeillut ja hyväksi todennut. Ajatuksena olisi muuttaa nykyinen ruokavalio karppaukseen ja suosittelen muillekkin. Kyllähän ne eskimotkin elää, vaikka syövät pääasiassa lihaa.

Mikä on se määrä, mitä lapsi saa syödä hiilareita, jotta voisi puhua karppauksesta? Sama kun aikuisella? Mikä se maaginen raja on?

Mun henkilökohtainen mielipide on että se joka jättää tietoisesti pois pastat, perunat, valkoisen viljan sekä sokerit, on karppaaja.

Hiilareiden määrä vaihtelee tosi paljon, alakarppaaja liikkuu jossain 20-50 hhg/vrk, sitten hyväkarppaajalla mahdollisesti 80-120 hhg/vrk.

[QUOTE="a p";24908681]Juuri katsoin tuon ohjelman jossa oli professori ja kaksi ravitsemusterapeuttia ja siinä puhuttiin mm. siitä ettei kasviksista ja hedelmistä ole mahdollista saada kunnolla kuitua, vaan kuitujen lähteenä tulisi lla viljatuotteita. Ei siis tarkoiteta ranskanleipää vaan täysjyväviljoja, jotka on muutenkin terveellisen ruokavalion (ravintoympyrän) tärkeä ainesosa. Mistä se keho tuottaa niitä hiilareita, jos niitä ei syödä? Ottaa elimistöstä. Tutkimustietoa karppauksen terveysvaikutteista yli 2 vuoden ajalta ei ole olemassa.

Mun korvaan pisti mm. se, että karppaajan väitteenä on se, että hänestä tuntuu hyvältä, ja hän uskoo kroppaansa eikäasiantuntijoita. Niin vrmaan esim. anorektikkokin sanoo: tuntuu hyvältä, ja kilot lähtee, mut ei se silti oo terveellistä.[/QUOTE]
Tämä professorihan onkin paras väittämään karppausta huijaukseksi:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...CoqYMO&usg=AFQjCNHhUizQOU0CsbbQkH9lADqXMdjafg

"Juuri katsoin tuon ohjelman jossa oli professori...."

juuh tämä rofvessori oli toissapäivänä radiorockissa haastattelussa jossa paljastui mm.fazerin,vaasan, raision,benecolin ym muiden öhöm "puolueettomien" firmojen rahoittavan herran tutkimuksia sehän ei tietänkään vaikuta herran mielipiteisiin milläänlailla.....muahaaaa
uskokaa jo ruokateollisuus&lääketeollisuus kulkee käsikädessä!!!

[QUOTE="hehheh";24909181]Radio Rock onkin juuri se kanava jonka journalistiseen laatuun on hyväluottaa, ai oikein "paljastui"?? :D[/QUOTE]
Itsehän tämä herra änkyttämällä myönsi nämä rahoittajat suorassa radio lähetyksessä, ja ettei näistä muka ole haittaa tutkimuksille.

[QUOTE="hehheh";24909181]Radio Rock onkin juuri se kanava jonka journalistiseen laatuun on hyväluottaa, ai oikein "paljastui"?? :D[/QUOTE]
Muuhun kantaa ottamatta, faktoja paukuttelivat tiskiin. Luottakaa te vain elintarvike- ja lääketeollisuuden puudeleihin.

Yhteistyössä