Miten suhtautua? lapsen viestit

• Viestiketjun aloittaja "annukka"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";24883987]
Toivon vaan että tuo poika nyt vähän vähemmälle jättää tuon häirinnän ja ei enää yöllä viestittele :)[/QUOTE]Tällaisissa tapauksissa häirintä lienee molemminpuolista, lapsia voi ja varmaan pitääkin neuvoa sulkemaan puhelimensa öisin, ei ole olemassa sellaista hätää, minkä vuoksi perheen lapsi pitäisi voida tavoittaa yöllä.

• Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
vieraampi
[QUOTE="aloittaja";24883659]no enpä kuules kaikki lukenut, siellä satoja viestejä mutta luin nämä viimeisimmät ja neiti itse antoi puhelimen kun pyysin. Ja minä sen liittymän ja puhelimen omistan ja maksan laskut, joten minä myös sen sisällön halutessani katson. Piste.[/QUOTE]

tässä olen harvinaisen samaa mieltä kanssasi

Ap, jos te kerta olette päättäneet toimintatavasta että tutkitte puhelimen sisällön niin kysynkin että miksi täältä vastausta haet? Koska varmaan tiedät mitä tuleman pitää täällä palstalla..Meillä monella on ne omat mielipiteet ja jne..te teettä kun teidän perhe parhaaksi näkee, näin tekee varmaan moni muukin eli omalla tyylillään ja tavallaan. Toki, onhan se kiva kuulla muittenkin mielipiteet mutta sit on just niitä jotka "takkuilee" vastaan. Mut toivon kuitenkin että lapsesi saisi hieman jo tuossa iässä sitä itsenäistymistä. Kiitos!

[QUOTE="aloittaja";24883987]Huh huh milllaisia räksyttäjiä tähän ketjuun ilmestyi. Noh, minäpä tiedän toimivani oikein ja tätä "rikollista toimintaa" :D jopa poliisit silloin suosittelivat kun sukulaistytölle kävi huonosti. Mutta tehkää mitä teette, me toimimme näin ja lapsi on asiasta myös tietoinen.

Toivon vaan että tuo poika nyt vähän vähemmälle jättää tuon häirinnän ja ei enää yöllä viestittele :)[/QUOTE]

Et vastannut kysymykseen missä mielestäsi kulkee yksityisyyden raja ja luetko myös lapsen henk.koht. päiväkirjaa sekä kirjeenvaihtoa?

Lisäksi - jätätkö todella toivomisen varaan yöllisen viestittelyn? Eikö aikuismaisempaa olisi käydä kännykän käytön säännöt läpi lapsen kanssa? Kuulostat noiden "räksytys"-kommenttiesi takaa jotenkin kovin lapselliselta.

"aloittaja"
Ap, jos te kerta olette päättäneet toimintatavasta että tutkitte puhelimen sisällön niin kysynkin että miksi täältä vastausta haet? Koska varmaan tiedät mitä tuleman pitää täällä palstalla..Meillä monella on ne omat mielipiteet ja jne..te teettä kun teidän perhe parhaaksi näkee, näin tekee varmaan moni muukin eli omalla tyylillään ja tavallaan. Toki, onhan se kiva kuulla muittenkin mielipiteet mutta sit on just niitä jotka "takkuilee" vastaan. Mut toivon kuitenkin että lapsesi saisi hieman jo tuossa iässä sitä itsenäistymistä. Kiitos!
Pyysin vinkkejä, kokemuksia miten suhtautua tuohon pusutteleluun ja murutteluun lasten kesken, en tod halua että tyttö vielä oikeasti olisi pian pussailemassa, jota tuo poika noissa viesteissä toivoo...

en pyytänyt mielipiteitä viestien lukemisesta, koska sitä päätöstä ei muut voi muuttaa kun se meillä sovittu näin, että tarvittaessa ok.

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24884174]Pyysin vinkkejä, kokemuksia miten suhtautua tuohon pusutteleluun ja murutteluun lasten kesken, en tod halua että tyttö vielä oikeasti olisi pian pussailemassa, jota tuo poika noissa viesteissä toivoo...

en pyytänyt mielipiteitä viestien lukemisesta, koska sitä päätöstä ei muut voi muuttaa kun se meillä sovittu näin, että tarvittaessa ok.[/QUOTE]
No kyllä pusuttelu ja muruttelu tuossa iässä on ihan normaalia ja täysin lapsen oma asia. Miksi tuon ikäisten hellyydenosoituksia tarvitsee vielä ajatella jotenkin epäilyttävinä ja seksuaalisesti (kun sellainen tuossa iässä on oikeasti vielä tosi harvinaista)? Luulen, että lapsilla on rajat paremmin selvillä kuin sinulla.

Mut tuohan kuuluu ikään noi pusuttelut ja muruttelut :) katsos nääs, se on sitä esiasteella olevaa murkkuikää :) kyllähän vaarmaan moni ja monien lapset jo tuossa iässä haluaa kokeilla sitä pusuttelua vaikka vanhemmat ei sitä haluais lapsen tekevän.

"vieras"
Muruttelu ja pusuttelu on normaalia tuossa iässä, ja vaikka haluaisitkin lapsesi vielä olevan vauva, ei hän sitä ole. Sinä et valitettavasti voi vaikuttaa siihen milloin lapsesi ensimmäisen kerran pussaa poikaa, et vaikka kuinka paasaisit siitä lapselle. Ja se on vain hyvä asia, sillä lapsesi pusuttelu ei sinulle kuulu. Jos olisi viitteitä seksistä, ymmärtäisin huolen, mutta siitä ei nyt ollut kyse. Mutta tuon ikäiset yleensa ovat jo ensimmäisen pusunsa saaneet, tai ovat saamassa sen lähitulevaisuudessa. Eikä siinä ole mitään pahaa. Se ei johda seksiin, eivätkä tuon ikäiset koe sitä mitenkään seksuaalisena tekona välttämättä. Se on vain sellainen hassu juttu jota aikuisetkin tekevät.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24884252]Muruttelu ja pusuttelu on normaalia tuossa iässä, ja vaikka haluaisitkin lapsesi vielä olevan vauva, ei hän sitä ole. Sinä et valitettavasti voi vaikuttaa siihen milloin lapsesi ensimmäisen kerran pussaa poikaa, et vaikka kuinka paasaisit siitä lapselle. Ja se on vain hyvä asia, sillä lapsesi pusuttelu ei sinulle kuulu. Jos olisi viitteitä seksistä, ymmärtäisin huolen, mutta siitä ei nyt ollut kyse. Mutta tuon ikäiset yleensa ovat jo ensimmäisen pusunsa saaneet, tai ovat saamassa sen lähitulevaisuudessa. Eikä siinä ole mitään pahaa. Se ei johda seksiin, eivätkä tuon ikäiset koe sitä mitenkään seksuaalisena tekona välttämättä. Se on vain sellainen hassu juttu jota aikuisetkin tekevät.[/QUOTE]

:O

"vieras"
Ei toisen viestejä saisi lukea, ne ovat yksityisiä.
Mutta kun ottaa huomioon että ensi yhdyntä tapahtuu tuossa 10-12v iässä, niin tuo suhdehan on vielä siten terveellä tasolla. Silti kertoisin ehkäisystä jo kovaa vauhtia nuorelle ettei käy huonosti

[QUOTE="aloittaja";24883987]Huh huh milllaisia räksyttäjiä tähän ketjuun ilmestyi. Noh, minäpä tiedän toimivani oikein ja tätä "rikollista toimintaa" :D jopa poliisit silloin suosittelivat kun sukulaistytölle kävi huonosti. Mutta tehkää mitä teette, me toimimme näin ja lapsi on asiasta myös tietoinen.

Toivon vaan että tuo poika nyt vähän vähemmälle jättää tuon häirinnän ja ei enää yöllä viestittele :)[/QUOTE]

Musta asia (siis viestien lukeminen) on ok, jos siitä on lapsen kanssa sovittu. Meillä ekaluokkalainen sai oman puhelimen ja siitä puhuttiin yhdessä, että vanhemmat katsoo viestit, lähinnä vielä sen takia, ettei saldorajat pauku yli.
Muutaman kerran on tullut tarkistettua, ettei mitään "moi"-viestejä eli turhanaikaisia viestejä lähetellä, mutta ei mitenkään kyttäämällä.

hahaha
Mua naurattaa kun täällä palstalla usein ilmenee tää naisten mielen ailahtelevuus kaikissa asioissa. :D Ap.llä kävi huono tuuri, huomenna taas kaikki ois voineet olla sitä mieltä että lapsen viestit voi, ja kuuluukin lukea. Mutta valitettavasti tänään on päinvastaisen mielipiteen vuoro. :D

Ihan oikeasti, mä olen monta kertaa lukenut keskustelua täällä tästä aiheesta ennenkin. Ja yleensä, huom vaan yleensä, mammat on olleet sitä mieltä että ala-asteikäisen viestist saa lukea, ja kannattaakin, ja itseasiassa yläasteikäisten vasta suositellaankin lukemaan, sillä ei sitä tiedä mikä pedari lapselle viestittelee. Joten ap, älä loukkaannu, kysy mielummin huomenna samaa asiaa eri tavalla, saat päinvastaisen vastauksen. :D

kkjgj
Mua naurattaa kun täällä palstalla usein ilmenee tää naisten mielen ailahtelevuus kaikissa asioissa. :D Ap.llä kävi huono tuuri, huomenna taas kaikki ois voineet olla sitä mieltä että lapsen viestit voi, ja kuuluukin lukea. Mutta valitettavasti tänään on päinvastaisen mielipiteen vuoro. :D

Ihan oikeasti, mä olen monta kertaa lukenut keskustelua täällä tästä aiheesta ennenkin. Ja yleensä, huom vaan yleensä, mammat on olleet sitä mieltä että ala-asteikäisen viestist saa lukea, ja kannattaakin, ja itseasiassa yläasteikäisten vasta suositellaankin lukemaan, sillä ei sitä tiedä mikä pedari lapselle viestittelee. Joten ap, älä loukkaannu, kysy mielummin huomenna samaa asiaa eri tavalla, saat päinvastaisen vastauksen. :D
heh, mietin ihan samaa :D jos huomenna laittaisi kyselyn, tai vaikka vaan tunnin päästä esim: "tyttäreni on nähtävästi lähetellyt seksiviestejä jollekin teinikollille ja sain nyt vasta tietää kun hän on raskaana ja housut ei mahtuneet päälle"... niin johan ois räksytetty, miten et voinut tietää, etkö ratsannut puhelinta, olisit lukenut meilit, pitäähän sun omaa lastas vahtia, PLAA PLAA PLAA...

meillä lapset tulee saamaan kännykän ensi vuonna ja siinä vaiheessa sovitaan pelisäännöt. ainakin kymmeneen ikävuoteen saakka koen, että saan kyllä kännykkää katsoa ja "ratsata". teini-iän kynnyksellä sitten käymme pelisäännöt uudelleen läpi...

"vieras"
heh, mietin ihan samaa :D jos huomenna laittaisi kyselyn, tai vaikka vaan tunnin päästä esim: "tyttäreni on nähtävästi lähetellyt seksiviestejä jollekin teinikollille ja sain nyt vasta tietää kun hän on raskaana ja housut ei mahtuneet päälle"... niin johan ois räksytetty, miten et voinut tietää, etkö ratsannut puhelinta, olisit lukenut meilit, pitäähän sun omaa lastas vahtia, PLAA PLAA PLAA...
No ei todellakaan olisi sanottu noin. Ihmeellinen käsitys elämästä joillakin.

hahaha
[QUOTE="vieras";24884884]No ei todellakaan olisi sanottu noin. Ihmeellinen käsitys elämästä joillakin.[/QUOTE]

Naiset ovat myös kovia vänkäämään vastaan koska eivät osaa myöntää olevansa väärässä.

p.s. olen itsekin sitten nainen, oon vaan huomannut naisissa omituisia yhteneviä seikkoja. :)

...,,,,
noh mun mielestä lapsen kännykän ja netin käyttöä saa ja tulee valvoa. itse näkisin, että noin 11-13 vuotiaaksi kännykän ja netin käytön tulee olla avointa toimintaa ja siitäkin eteenpäin tulee voida keskustella mitä lapsi tekee netissä/kännyllä, keitä ystävät ovat ja minkälaista yhteydenpitoa harrastaa.

ja mielestäni ihan ammattilaisetkin neuvovat että lasten viestimien käyttöä tulisi tarkkailla ja tietokoneet ym pitää yhteisissä tiloissa. nykyään kännylläkin pääsee nettiin joten ei ole yhtään huono idea vanhempien pysyä tietoisina siitä mitä lapsi siellä tekee. sitä kutsutaan huolenpidoksi.

sitten kun teini-ikä koittaa niin toki pitää saada olla oma yksityisyys viestiä esim poikaystäville, siinä vaiheessa on sitten hyvä esim joskus iltaisin jutella kahden kesken, kysellä miten menee ja muistuttaa tasaisin väliajoin siitä, että nuori pitäisi itsestään huolta, kertoisi aina jos jokin painaa mieltä, ei laittelisi viestejä, meilejä tai vaikka kuvia joissa on liian intiimiä juttua...

päiväkirjat on sitten ihan asia erikseen, niitä ei mielestäni tule ikinä lukea, mutta ne ovatkin yksityisia täysin, joten niitä ei ole tarve lukea... siis toisinsanoen lapsi tuskin niittaa sinne alastonkuvaa itsestään ja sitten jakaa sitä netissä tuhansille??

"Kioto"
Tässäkin joku vertaa ap:n lapsen luvalla lukemia viestejä lapsen päiväkirjan lukemiseen. Eihän niitä voi verrata - hyvänen aika, päiväkirjan lukeminen salaa todellakin loukkaa yksityisyyttä, mutta luvallinen tekstiviestien tarkistaminen on eri asia.

"madame"
Minusta tuo puhelimen ratsaaminen menee samaan väkivaltaiseen kategoriaan kuin toisen päiväkirjan lukeminen. Ei kuulu asiaan, eikä niin saa tehdä. Se on yksityisyyden rajojen ylittämistä. Kammottavan kuuloinen tuo sinun "statement": 'Ja minä sen liittymän ja puhelimen omistan ja maksan laskut, joten minä myös sen sisällön halutessani katson. Piste.'

Missä sinun mielestäsi menee lapsen yksityisyyden raja? Omistatko mielestäsi myös lapsen päiväkirjan/kalenterin/sähköpostit ja onko sinulla oikeus myös lukea tämän kirjeenvaihtoa? Tämä tekstiviestittely ja muu sähköinen viestintähän on sitä samaa kirjeenvaihtoa jota itse kävit aikoinaan ihan kynä-paperi systeemillä.

Tuli jotenkin surku tyttöäsi ja paha mieli hänen puolesta - äiti lukemassa ja VAATIMASSA saada lukea tyttären henkilökohtainen viestinvaihto. Mietipä uudelleen tämä asia ja oma suhtautumisesi.
hyvänen aika sentään,vanhemman tehtävä on valvoa lapsen elämää ja pitää huolta, huomaatko lapsen, ei aikuisen mikä on ihan eriasia.

aikuinen saa mennä yksin ulkomaille,juoda viinaa,harrastaa seksiä,ostaa tupakkaa, lapsi ei! aikuinen voi mennä baariin,lapsi ei. aikuinen voi valvoa vaikka koko yön jos huvittaa,lapsi ei. aikuinen voi olla päivän syömättä,lapsi ei. aikuinen päättää mitä kaupasta ostetaan ja mitä ei, lapsella sitä päätösvaltaa ei vaan ole.

joten lapsi on lapsi ja aikuinen aikuinen kyllä vielä 11v kuuluu vanhempien valvottavaksi ja parempi liikaa kuin liian vähän. sä oot varmaan ite niitä kenen kultamussu juo pussikaljaa 12v ja harrastaa ekan kerran seksiä, niitähän riittää.

mutta mun lapsi on lapsi vielä siinä iässä eikä taatusti noita juttu tee.

"vieras"
[QUOTE="madame";24885508]hyvänen aika sentään,vanhemman tehtävä on valvoa lapsen elämää ja pitää huolta, huomaatko lapsen, ei aikuisen mikä on ihan eriasia.

aikuinen saa mennä yksin ulkomaille,juoda viinaa,harrastaa seksiä,ostaa tupakkaa, lapsi ei! aikuinen voi mennä baariin,lapsi ei. aikuinen voi valvoa vaikka koko yön jos huvittaa,lapsi ei. aikuinen voi olla päivän syömättä,lapsi ei. aikuinen päättää mitä kaupasta ostetaan ja mitä ei, lapsella sitä päätösvaltaa ei vaan ole.

joten lapsi on lapsi ja aikuinen aikuinen kyllä vielä 11v kuuluu vanhempien valvottavaksi ja parempi liikaa kuin liian vähän. sä oot varmaan ite niitä kenen kultamussu juo pussikaljaa 12v ja harrastaa ekan kerran seksiä, niitähän riittää.

mutta mun lapsi on lapsi vielä siinä iässä eikä taatusti noita juttu tee.[/QUOTE]

Sinun lapsillasi ei siis ole mitään ihmisoikeuksia? Varmaan pakkosyötätkin heitä vaikka sanoisivat ettei ole nälkä, ihan vaan siksi koska sinulla on valtaa, olethan aikuinen. Mikään ei ole kuvottavampaa, kun ajatella, että lapsilla ei ole oikeutta edes mielipiteisiin, saati sitten vaikutusta päätöksiin ym. Lapset eivät ole vanhempia omaisuutta, he ovat yksilöitä, ja heilläkin on oikeuksia. On ihan eri asia laittaa rajat ja pitää kuria, kuin kieltää heiltä kaikki, ja päättää itse koska he saavat käydä vessassakaan tyyliin.

....ljdgfn
[QUOTE="vieras";24885679]Sinun lapsillasi ei siis ole mitään ihmisoikeuksia? Varmaan pakkosyötätkin heitä vaikka sanoisivat ettei ole nälkä, ihan vaan siksi koska sinulla on valtaa, olethan aikuinen. Mikään ei ole kuvottavampaa, kun ajatella, että lapsilla ei ole oikeutta edes mielipiteisiin, saati sitten vaikutusta päätöksiin ym. Lapset eivät ole vanhempia omaisuutta, he ovat yksilöitä, ja heilläkin on oikeuksia. On ihan eri asia laittaa rajat ja pitää kuria, kuin kieltää heiltä kaikki, ja päättää itse koska he saavat käydä vessassakaan tyyliin.[/QUOTE]

voi luoja mikä tyyppi XD aika hienosti revit tollasen vessassa käynti kiellonkin siitä jos vanhemmat tarkkailevat lapsensa puhelimen käyttöä XD teinit palstailee...

hyvät vanhemmat
[QUOTE="vieras";24883676]Mihin ikävaiheeseen asti ap ajattelit noudattaa tuota puhelimentarkastusta? Nyt ei sieltä löydy vielä mitään "raskauttavaa", mutta myöhemmin voi löytyäkin. Pitäisiköhän se tutkiminen ulottaa kirjeisiin ja sähköpostiinkin, ettei mitään jää huomaamatta. Oppii lapsi ainakin sen, ettei aikuisiin voi luottaa, omaa yksityisyyttä ei saisi olla ja "todisteet" pitää kätkeä. Valtavan hienoa.[/QUOTE]

Mulle kävi juuri niin. Oma äitini oli juuri tuollainen kyttääjä, luki viestejäni, penkoi laatikot, tenttasi joka asiasta, kuunteli puheluitani oven takana jne. Opin salaamaan asioita erittäin hyvin eikä tehnyt mieli kyllä keskustella avoimesti asioista. Oli ahdistavaa lähteä ulos, kun tiesi, että mamma käy sillä aikaa tutkimassa kaikki kaappini. Todella ahdistavaa.

Jos hän joskus jotain löysi (esim. kerran löysi tupakan salaisesta pöytälaatikostani), niin odotti minua kotona huoneessani, tupakka pöydällä ja sitten alkoi raivoaminen. En sano, että tupakointiin ei olisi pitänyt puuttua, mutta kyse ei ollutkaan nyt siitä. Olin noin 17v. Samoin päiväkirjaa luki ja halusi sitten keskustella poikaystävästäni.

Itse kärsin tuosta lapsena ja nuorena tosi paljon, mulla ei tosiaan ollut yksityisyyttä, en voinut luottaa, että mun tavaroihin ja yksityisiin asioihin ei kosketa poissaollessani, sulkeuduin ja pelkäsin jatkuvasti. Lopulta en halunnut enää jakaa edes ihan tavallisiakaan asioita. Äitini ei varmaan nähnyt tuossa mitään väärää, ikävä kyllä.

Älkää hyvät ihmiset tehkö lapsillenne tuollaista, se ei johda mihinkään hyvään. Ymmärrän huolen, mutta sitä valvontaa ei saa toteuttaa noin! Jos itse saan joskus lapsia, niin aion todellakin suoda heille myös yksityisyyttä. Ei ole mukava elää jatkuvassa pelossa ja kokea, että ei voi luottaa.

Maui
Mun oma äitini vahti todella tarkkaan mitä tein tuon ikäisenä vaikkei olisi edes ollut syytä. Tutki huoneeni jos olin pois kotoa, luki päiväkirjaani ja kännykän myös. Sen jälkeen en olekaan enää kertonut asioistani hänelle joten en suosittele kyllä tuollaista kyttäämistä. Sen sijaan voisit puhua lapsesi kanssa suoraan.

MUTTA olin 13 kun menetin neitsyyteni ja paras ystäväni 12-vuotiaana joten turhaa tuollainen "ei sen ikäiset vielä mieti seksiä" -lässytys. Ja siitä on yli kymmenen vuotta kun itse olin sen ikäinen joten nykypäivänä en pitäisi mitenkään mahdottomana että seksielämä on jo alkanut.

Yhteistyössä