Miten suhtautua? lapsen viestit

• Viestiketjun aloittaja "annukka"
  • Ensimmäinen viesti
"annukka"
luin äsken aika litanian viestejä lapsen kännykästä kun niitä tuli yölläkin. No, sehän oli viestitellyt pojan kanssa, neiti 11v, poika 12v. Ja ihan älytöntä pusipusimurumuru-juttua! YÄK :D

Toisaalta naurattaa mutta toisaalta raivostuttaa ja pelottaa, sehän on ihan vauva vielä ..... :(

---
Etkö muka itse muista millaista oli olla tuon ikäinen? Mun lapsuudessa juuri tuossa vaiheessa tuli ekat ''olemiset'' ja pariskunnat muodostui. Ei ne mitään vakavaa koskaan ollut, hengailua vaan ja diskoon mentiin sitten yhdessä syömään karkkia :D Kesti pari viikkoa, ja sitten löytyi seuraava ihastuksen kohde, jonka nimeä kirjoiteltiin vihkoihin...

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24883635:
Miksi luit viestit,ainakaan kaikkia?
no enpä kuules kaikki lukenut, siellä satoja viestejä mutta luin nämä viimeisimmät ja neiti itse antoi puhelimen kun pyysin. Ja minä sen liittymän ja puhelimen omistan ja maksan laskut, joten minä myös sen sisällön halutessani katson. Piste.

"vieras"
Mihin ikävaiheeseen asti ap ajattelit noudattaa tuota puhelimentarkastusta? Nyt ei sieltä löydy vielä mitään "raskauttavaa", mutta myöhemmin voi löytyäkin. Pitäisiköhän se tutkiminen ulottaa kirjeisiin ja sähköpostiinkin, ettei mitään jää huomaamatta. Oppii lapsi ainakin sen, ettei aikuisiin voi luottaa, omaa yksityisyyttä ei saisi olla ja "todisteet" pitää kätkeä. Valtavan hienoa.

[QUOTE="vieras";24883676]Mihin ikävaiheeseen asti ap ajattelit noudattaa tuota puhelimentarkastusta? Nyt ei sieltä löydy vielä mitään "raskauttavaa", mutta myöhemmin voi löytyäkin. Pitäisiköhän se tutkiminen ulottaa kirjeisiin ja sähköpostiinkin, ettei mitään jää huomaamatta. Oppii lapsi ainakin sen, ettei aikuisiin voi luottaa, omaa yksityisyyttä ei saisi olla ja "todisteet" pitää kätkeä. Valtavan hienoa.[/QUOTE]

Minusta tuo puhelimen ratsaaminen menee samaan väkivaltaiseen kategoriaan kuin toisen päiväkirjan lukeminen. Ei kuulu asiaan, eikä niin saa tehdä. Se on yksityisyyden rajojen ylittämistä. Kammottavan kuuloinen tuo sinun "statement": 'Ja minä sen liittymän ja puhelimen omistan ja maksan laskut, joten minä myös sen sisällön halutessani katson. Piste.'

Missä sinun mielestäsi menee lapsen yksityisyyden raja? Omistatko mielestäsi myös lapsen päiväkirjan/kalenterin/sähköpostit ja onko sinulla oikeus myös lukea tämän kirjeenvaihtoa? Tämä tekstiviestittely ja muu sähköinen viestintähän on sitä samaa kirjeenvaihtoa jota itse kävit aikoinaan ihan kynä-paperi systeemillä.

Tuli jotenkin surku tyttöäsi ja paha mieli hänen puolesta - äiti lukemassa ja VAATIMASSA saada lukea tyttären henkilökohtainen viestinvaihto. Mietipä uudelleen tämä asia ja oma suhtautumisesi.

"aloittaja"
niin, onneksi oli kyseessä vain vuodene vanhempi poika. Tänä päivänä kun ei voi olla liian varovainen. Tuttavapiirissä ikävä kokemus eräällä tytöllä joten suojelen kaikin tavoin, ja toivon avoimmuutta itseni ja lapseni välillä. Mutta tämä nyt ei ollut viestin pointti, meillä toimitaan nyt vielä näin.

"mhm"
No teillä toimitaan noin, mutta älä ihmettele, jos me muut vähän ihmetellään. Teillä kun toimitaan "rikollisesti"...
Noin muuten, niin tuon ikäiset nyt on kautta aikojen ihastuneet ikätovereihinsa...

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";24883755]niin, onneksi oli kyseessä vain vuodene vanhempi poika. Tänä päivänä kun ei voi olla liian varovainen. Tuttavapiirissä ikävä kokemus eräällä tytöllä joten suojelen kaikin tavoin, ja toivon avoimmuutta itseni ja lapseni välillä. Mutta tämä nyt ei ollut viestin pointti, meillä toimitaan nyt vielä näin.[/QUOTE]
Ei lasta kasvateta ylitungettelevalla kyttäämisellä, vaan ihan muilla keinoin. Avoimuutta ei voi pakottaa. Se tulee turvallisesta suhteesta, johon ei pääse sillä, ettei luota lapseen (ja samalla omiin kasvatustaitoihinsa) ollenkaan. Surullista, että lapsen ihastumisesta tehdään jotakin potentiaalisesti epäilyttävää vaan sen pelossa, ettei mitään hyvin epätodennäköistä vaan sattuisi.

"vieras"
Ei helvetti, tässä on taas kunnon kanaemo, joka ylihuolehtivaisuudellaan pilaa suhteensa lapseen, ja tulee tänne itkemään menetettyä aiti-tytär-suhdetta kymmenen vuoden päästä. Nämä ylihuolehtijat luulvat tekevänsä oikein, mutta tulos on päinvastainen. Ei ole luottamusta, tytär ei halua kertoa asioistaan, koska äiti jo valmiiksi urkkii ne tiedot rikollisin keinoin, ja avoimuutta jota äiti kovasti kaipaisi, ei koskaan muodostu. Myös lapsella on oikeus yksityisyyteen! Sinä äitinä et ole mikään kaikkivaltias, jolla on lupa lukea lapsen ajatuksetkin suurinpiirtein! Juuri tuolla ylivarjelulla saadaan kaikki pilattua, se on varmin keino! Eikä todellakaan luo sitä avoimuuttaa ja rehellisyyttä. Hyi että kun alkoi tehdä pahaa tyttösi puolesta! Ja se, että lähipiirissänne on ollut ikävä tapaus, on vain PASKA VERUKE tyrannimaiselle käytöksellesi. Lapsia voi suojella pahalta aika helvetin paljon paremmillakin keinoilla kun tynnyriin sulkemisella.

[QUOTE="aloittaja";24883755]niin, onneksi oli kyseessä vain vuodene vanhempi poika. Tänä päivänä kun ei voi olla liian varovainen. Tuttavapiirissä ikävä kokemus eräällä tytöllä joten suojelen kaikin tavoin, ja toivon avoimmuutta itseni ja lapseni välillä. Mutta tämä nyt ei ollut viestin pointti, meillä toimitaan nyt vielä näin.[/QUOTE]

Väärin - myös tänä päivänä voi olla liian varovainen. Ja kuten joku osuvasti tuossa kuvaili; voi myös näppärästi tuhota luottamuksellisen ja avoimen suhteen omaan tyttäreensä. Onko sinusta ok lukea tyttäresi päiväkirjaa? Itse olen pitänyt päiväkirjaa 7-vuotiaasta asti ja olisin kokenut sen murskaavana loukkauksena (jo silloin!) jos äitini, tai kuka muukaan sen puoleen, olisi sitä lukenut.

ps. Olisithan sinä voinut kysyä tytöltä aamulla, että kuka sinulle viestitti yöllä ja olisitte voineet yhdessä käydä uudelleen läpi kännykän käytön säännöt (onhan teillä sovittu sellaisista?) ja todeta, että öiseen aikaan ei kuulu vaihdella viestejä.

Viimeksi muokattu:
"Joo"
Mitä tekemistä on avoimuudella ja toisen kännykkäviestien luettavaksi vaatimisella? Ihan niinkun kännykän lukeminen ei estäisi teiniä poistamasta viestejä joita ei halua sinun silmillesi. Ihan niinkuin ilman viestien lukemista ei voisi avoimesti keskustella seurustelujutuista.

"Noo"
Taitaa olla suht tavallista viestittelyä nykyaikana, ennen läheteltiin lappuja pulpettiin.

Kuinkas nämä tässä ketjussa "mielensä pahoittaneet" suhtautuisivat siihen, että löytäisivät 10v tytön puhelimesta kuvan tytön paljaasta alapäästä tai muuta vastaavaa?

Ai niin, eiväthän he sitä löytäisikään, hehän elävät itse pumpulissa.

[QUOTE="Noo";24883920]Taitaa olla suht tavallista viestittelyä nykyaikana, ennen läheteltiin lappuja pulpettiin.

Kuinkas nämä tässä ketjussa "mielensä pahoittaneet" suhtautuisivat siihen, että löytäisivät 10v tytön puhelimesta kuvan tytön paljaasta alapäästä tai muuta vastaavaa?

Ai niin, eiväthän he sitä löytäisikään, hehän elävät itse pumpulissa.[/QUOTE]

Todennäköisesti en tule löytämään sellaista kuvaa - mutta et tule sinäkään. Toiminnallasi varmistat sen, että tytär vastaisuudessa salaa sinulta viattomimmatkin ihastukset. Toisenlaisella tyylillä olisit voinut muodostaa luottamuksellisen suhteen tyttöön, joka olisi varmasti mielelläänkin supatellut äidilleen ihastuksistaan.

Oletko todella sitä mieltä, että ilman jatkuvaa ratsaamista ja valvontaa lapsesi käyttäytyy ilman mitään kontrollia? Silloin on jo alun pitäen menty kasvatusaioissa metsään.

määä
Etkö muka itse muista millaista oli olla tuon ikäinen? Mun lapsuudessa juuri tuossa vaiheessa tuli ekat ''olemiset'' ja pariskunnat muodostui. Ei ne mitään vakavaa koskaan ollut, hengailua vaan ja diskoon mentiin sitten yhdessä syömään karkkia :D Kesti pari viikkoa, ja sitten löytyi seuraava ihastuksen kohde, jonka nimeä kirjoiteltiin vihkoihin...
Ei vaan meillä ollut mitään olemisia tuossa iässä. Siis kellään, minusta ei kiinnostunut kukaan yläasteellakaan.

Minäkin olen muuten lapsille jo ilmoittanut, että tulen tutkimaan puhelimet, jos siltä tuntuu. Tai itse asiassa pienempänä olen joskus katsonutkin, ja huomasinkin esim. lähetetyistä vahinkoviesteistä, että puhelimesta on syytä varmasti poistaa palvelunumerot, sekä lapsen turhanpäiväisistä "heh" ja "Höö"-viesteistä kavereille huomasin, että lapsi tarvii hiukkasen opetusta kännykkäkäyttäytymisessä ja opastusta viestien hinnoista.
Meillä kun on puhelimet olleet heti kun ovat oppineet kirjoittamaan.

Nyt en ole katsellut, mutta jos toiminta alkaa epäilyttämään, niin tulen katsomaan. Mutta se ei tule lapselle yllätyksenä.

"vieras"
[QUOTE="Noo";24883920]Taitaa olla suht tavallista viestittelyä nykyaikana, ennen läheteltiin lappuja pulpettiin.

Sekopää.

"vieras"

Niin, suuremmalla todennäköisyydella minä en koskaan sitä kuvaa näkisi/siitä kuulisi, jos minulla olisi tapana käydä läpi lapsen puhelinta. Silloin kun se tyttö katsos tajuaisi heti poistaa kyseisen kuvan, lähetettyään sen tietysti sille jollekin pojalle. Varmin tapa saada lapsi peittämään jälkensä, ja tuhota kaikki avoimuus on lapsen asioiden tutkiminen luvatta. Ja nämä mammat nyt unohtavat sen, että se on LAITONTA lukea lapsen viestejä, ihan helvetin sama onko se luuri sinun nimissäsi. Huonointa vanhemmuutta mitä tiedän on sellainen, jossa vanhempi kokee tarvetta tutkia kaikki lapsen yksityisasiat läpi. Silloin on turha edes unelmoida siitä rehellisestä avoimesta suhteesta. Mutta sitähän te ette ymmärrä ennenkuin on liian myöhäistä. Sääli.

"aloittaja"
Huh huh milllaisia räksyttäjiä tähän ketjuun ilmestyi. Noh, minäpä tiedän toimivani oikein ja tätä "rikollista toimintaa" :D jopa poliisit silloin suosittelivat kun sukulaistytölle kävi huonosti. Mutta tehkää mitä teette, me toimimme näin ja lapsi on asiasta myös tietoinen.

Toivon vaan että tuo poika nyt vähän vähemmälle jättää tuon häirinnän ja ei enää yöllä viestittele :)

Yhteistyössä