"Se on niin vilkas lapsi, että mun on ihan turha rajoittaa sitä mitenkään"

Tohon on paha mennä mitään sanomaan, kun ei tiedä asiayhteyttä ja olisi sanat juuri noin, vai niin kuin ap ne ymmärsi.

Esim. mulla on 2 lasta jotka kyllä käyttäytyy hyvin, kunhan vahdin ja tarpeentullen kiellän. Mutta kuopus on ihan toista maata. Jossain kirpparilla ei ole mitään hyötyä sanoa ei, koska hänelle ei tarkoittaa, että "tee äkkiä kun vielä ehdit". Niin voisin ihan hyvin tokaista tutulleni, että mun on ihan turha jotain aisaa häneltä kieltää, kun hän on sen luontoinen. Tietenkään hän ei kaikkea saa tehdä, vaan monesti on parempi lähteä pois tai sitoa kärryihin, kuin alkaa kieltää ja ohjeistamaan.

[QUOTE="tuuli";24879175]
Jokainen varmasti sietää vammaisen/sairaan lapsen äänet. Mutta jos lapsi on ns normaali ja käytäytyy kuin pahin paviaani, niin kyllä vanhempiinkin katse kohdistuu.Eikä sellaista käytöstä tartte yleisissä paikoissa sietään.[/QUOTE]

Mistä tiedät kaupassa olevasta lapsesta onko hän ns. normaali?

Sanoin tuolla aiemmin ja sanon vielä uudestaan - luonne on eri asia, kuin käytöstavat. Vaikka on miten villi lapsi, tai vaikka miten ujo, niin samat käyttäytymissäännöt niille pätee silti, eikö?

Eli vaikka on kuinka ujo, pitää jo pienen uskaltaa sanoa päivää? Tai jos on "pippuria pyllyssä", niin pitää vain jaksaa olla paikallaan? Niin no, tietyt säännöt ja rajat on oltava kaikilla luonteesta riippuen kyllä siinä olet oikeassa, mutta se missä ne rajat kulkee on häilyvä käsite. Esimerkkinä vaikka se saako kaupassa huutaa vai ei.

sinulle, jaaha (vieras) joka kerroit cp vammaisesta lapsestasi ja kuinka otit itseesi nämä kommentit joissa puhutaan lapsen meluamisesta ja riekkumisesta:

voi luoja -.- EI varmaan tullut pieneen mieleenkään se, että täällä keskusteltiin lähinnä terveistä lapsista!! Ehkä täällä ei jaksa eritellä erikseen joka kommenttiin paitsi kehitysvammaiset yms. muut erityisen tuen tarpeessa olevat lapset, psyykkisesti jollain tavalla oireilevat lapset.....

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jaaha";24879568]Viittasinkin kommentillani tähän lauseeseen, koska voin panna pääni pantiksi, että miedän seurue tuntuu todella usein häiritsevän muita yleisillä paikoilla.[/QUOTE]

No siinä tapauksessa jos ihmiset todella tuollaisesta häiriintyvät niin se on niiden ihmisten pään sisällä olevaa ahdasmielisyyttä ja no, typeryyttä. Sille ei minkään voi, että meistä ihmisistä on moneksi.

sinulle, jaaha (vieras) joka kerroit cp vammaisesta lapsestasi ja kuinka otit itseesi nämä kommentit joissa puhutaan lapsen meluamisesta ja riekkumisesta:

voi luoja -.- EI varmaan tullut pieneen mieleenkään se, että täällä keskusteltiin lähinnä terveistä lapsista!! Ehkä täällä ei jaksa eritellä erikseen joka kommenttiin paitsi kehitysvammaiset yms. muut erityisen tuen tarpeessa olevat lapset, psyykkisesti jollain tavalla oireilevat lapset.....
Kuitenkin tässä puhutaan vieraista lapsista kenen käyttäytymistä kaupoissa kauhistellaan. Ovatko kaikki kauhistelijat kuitenkaan aivan satavarmoja siitä että se huonosti käyttäytynyt kuriton kakara on terve lapsi? Kaikilla kun se vamma ei näy päällepäin.

Itselläni on kaksi vammaista lasta ja vaikka väittäisin etten ole herkimpiä muiden katseista loukkaantujia, niin selkeän eron noiden kanssa liikkuessa huomaa. Se pyörätuolissa istuva down-lapsi saa paljon positiivista huomioa, hymyjä jne jo ihan yleensäkin ja jos hän joskus tekee jotain tyhmää niin ihmiset ovat viimeisen päälle ymmärtäväisiä. Täysin terveen näköinen autistinen lapsi taas saa aivan toisenlaista palautetta. Ikävä kyllä jälkimmäinen sattuu vielä olemaan se haastavampi shoppailukaveri...

Voitte uskoa että todellakin käyn siellä kaupassa ennen sitä lapsen päiväkodista hakemista! :D

• Tykkää
Reactions: Iitu-74
[QUOTE="jaaha";24879006]Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.[/QUOTE]

Mielestäni tälläinen tilanne on aivan eri asia. Itse ärsyynnyn just esim kirppiksellä niistä kullannnupuista jotka saa juost ympäriinsä ja huudella sit sieltä koko ison kirppiksen toisesta reunasta sitä ja tätä sekä levittää tavaroita ympäriinsä.

"vieras"
Jep. Näistä kasvaa ihania tyranneja kun mammat heittää hanskat tiskiin. Kun lapsi on tehty ja sitten huomataankin, et ei hitsi, se oma aika hävis johonkin ja iskee paniikki. Oma napa huutaa ja lapsi jätetään nurkkaan kun ei sitä jaksa enää. Sitten ihmetellään kun kukaan ei meijän Petteristä tykkää...

No itse päiväkodissa työskennellessä olen nähnyt näitä joiden kasvatuksessa on vain ollut iso aukko. Mutta no, näitäkin äitejä tulisi tukea, sillä haukkuminen ei siinäkään tilanteessa auta asiaa :)

[QUOTE="tuulia";24879218]Tää onkin yksi ongelma, mitä en ole vielä itse oppinut käsittelemään. Lapseni autismi kun ei ulkoisesti näy päällepäin, niin saan monesti niitä katseita ja "ei osaa kasvattaa"-leimoja. Kun vielä saisi kovetettua itsensä niin, että ei enää välitä noista katseista vaan yrittää toimia lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Ei se näy päällepäin, mutta mullakin on erityislapsi, joka nimenomaan TARVII rajat, ihan niinkuin kaikki muutkin lapset. Ja eihän lapsi itse itselleen osaa rajoja laittaa, ja se on surullista, että jotkut vanhemmat ei viitsi lapselle niitä jokaisen tarvimia rajoja asettaa. Muoks. ja musta on ihan käsittämätön ajatus, kuinka rajat/lapsen kasvattaminen/komentaminen, ei vois olla lapselle hyväksi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jaaha";24879006]Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.[/QUOTE]

No just sitähän tässä aloituksessa tarkoitettiin, olipa hyvä, kun hoksasit :headwall:

Yhteistyössä