"Se on niin vilkas lapsi, että mun on ihan turha rajoittaa sitä mitenkään"

niinp
Lapsi on just sellainen, millaiseksi sen kasvattaa. Minun mielestäni.
No ei ehkä ihan noinkaan, lähes yhtä surullinen ajatustapa kun tuo apeen lausahdus.
Vilkkasta lapsesta et saa kasvatettua rauhallista,ujosta et saa kasvatettua seurapiirien kuningatarta.
Hyvät käytöstavat ja käyttäytyminen tilanteissa on se mihin voit vaikuttaa. Kuitenkin se vilkas lapsi, vaikka hyvin kasvatettu on vilkas ja tämä hiljainen ja kiltti, vaikka tuppisuuna aina se ihastuttavan hyvin kasvatettu.

• Tykkää
Reactions: neakas
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24878948:
En lähde erittelemään, kun sitten vaan mulle sanotaan, että pysy kotonas, jos et kestä lasten ääniä/käytöstä.
Ne on ne hirviökakaroiden vanhemmat, kenen pitäis pysyä siellä kotonaan. Luokkansa erikseen sitten nämä todelliset lapsenvihaajat, jotka eivät kestä edes lapsen näkemistä, sellaiset pysykööt kotona myös minun puolestani :D Yleiset käyttäytymissäännöt koskevat myös lapsia ja vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvustaan MYÖS julkisella paikalla liikkuessaan. Ei lapset minun mielestäni saa häiritä muita. Jos siellä kaupassa riehutaan ja huudetaan ja mätetään hyllystä tavaraa lattialle, niin jotain on kyllä jäänyt kasvattajalta toden totta väliin.

No ei ehkä ihan noinkaan, lähes yhtä surullinen ajatustapa kun tuo apeen lausahdus.
Vilkkasta lapsesta et saa kasvatettua rauhallista,ujosta et saa kasvatettua seurapiirien kuningatarta.
Hyvät käytöstavat ja käyttäytyminen tilanteissa on se mihin voit vaikuttaa. Kuitenkin se vilkas lapsi, vaikka hyvin kasvatettu on vilkas ja tämä hiljainen ja kiltti, vaikka tuppisuuna aina se ihastuttavan hyvin kasvatettu.
Käytöstavoista nimen omaan puhuinkin :) Muotoilin ehkä huonosti, luonne on toki jokaisella omanlaisensa.

Pääpanoisesti onkin. Lapsien vilkkaudessa on kuitenkin suuria eroja. Oma poikani on sieltä villimmästä päästä, vaikka kotona on rajat kunnossa. Kielletään aina, jos tekee kiellettyjä asioita ja kehutaan, kun tekee jotakin hyvin. Saa olla mukana askareissa ja purkaa energiaansa ulkona. Pojalla kuitenkin aina meno päällä ja sen vuoksi meiltä vanhemmilta kasvaa silmiä tyyliin pepustakin. Hyvin väsyttävää tämä meille on ja varmasti sellaisille ulkopuolisille, jotka eivät kestä nähdä ja kuulla vilkasta lasta, mutta elän toivossa, että tämä on vain pojan kehitykseen tässä ikäkaudessa liittyvää käyttäytymistä ja tämä tästä vähän tasoittuisi. :) Mutta noin yleensä vastakommenttina tähän kommenttiin: en mä lapsestani ainakaan tietoisesti ole vilkasta menijää kasvattanut.

Mitä tulee aloitusviestiin, niin toivottavasti tuo oli vain väsyneen äidin puhetta, eikä mitään perimmäistä ajatusmaailmaa.

• Tykkää
Reactions: kittyb ja neakas
"jaaha"
Ne on ne hirviökakaroiden vanhemmat, kenen pitäis pysyä siellä kotonaan. Luokkansa erikseen sitten nämä todelliset lapsenvihaajat, jotka eivät kestä edes lapsen näkemistä, sellaiset pysykööt kotona myös minun puolestani :D Yleiset käyttäytymissäännöt koskevat myös lapsia ja vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvustaan MYÖS julkisella paikalla liikkuessaan. Ei lapset minun mielestäni saa häiritä muita. Jos siellä kaupassa riehutaan ja huudetaan ja mätetään hyllystä tavaraa lattialle, niin jotain on kyllä jäänyt kasvattajalta toden totta väliin.
Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.

Tuotanoin
Lapsi on minun mielestäni kyllä ihan omanlaisensa persoona. Mutta se, millaisena lapsi näkee oman persoonansa, ja millainen itsetunto hänelle myöhemmin muodostuu on kasvattajasta kiinni. Parhaat osaavat opettaa lapselle käytöstapoja ja silti saada lapsen tuntemaan itsensä arvokkaaksi kaikkine, hankalinekin ominaisuuksineen.

Muuten, yksi tuttavani sanoi kerran, ettei heidän koiraansa kannata yrittää kouluttaa, koska se on niin tyhmä. Kuulin, että heille on nyt tullut lapsi. Toivottavasti lapsi on isänsä mielestä fiksumpi...

[QUOTE="jaaha";24879006]Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.[/QUOTE] Ilmeisesti olisi pitänyt erikseen mainita (ajattelin kyllä, mutta mietin sitten että totta kai tämän kaikki tajuaa). Tässä nyt sitten rautalangasta väännettynä: Sairaudet tai kehitysvammat ovat asia erikseen. Mielestäni ymmärsit tahallasi asian väärin. Kyse oli käytöstapojen opettamisesta keskivertolapselle.

"Lissu"
Lapsia on erilaisia, meidän on villkkaita ja temperamenttisia. Ja juuri siksi heille nimenomaan pitää olla selkeät rajat ja säännöt, muutoin olisi arki pelkkää sirkusta. Rauhallisempien lasten kanssa on helpompi antaa vähän löysää. :)

[QUOTE="jaaha";24879006]Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.[/QUOTE]

Ääntä maailmaan mahtuu. Ei huolta :D

Mutta se kehityshäiriöinenkin joka riipii tavaraa hyllyiltä ja paiskoo ovia mielivaltaisesti, kokeilee mikä soppa syntyy kun tavaroita pudottelee hyllyiltä tms, niin siinäkin tapauksessa että lapsi on kehityshäiriöinen, siihen käytökseen puututaan ja estetään, koska se nyt vaan EI KÄY!

"tuuli"
[QUOTE="jaaha";24879006]Mun tarvii varmaan tästä eteenpäin pysyä kotona, koska cp-vammainen pyörätuolissa istuva lapseni, ei osaa olla hiljaa. Huutaa ja mölisee koko ajan.[/QUOTE]

Tahallasiko ymmärrät väärin? Kai nyt jokainen tajuaa tälläisen seikan, kun ihminen ei voi omaa käytöstään hallita sen enempää kuin vanhempi voisi siihen vaikuttaa.

Jokainen varmasti sietää vammaisen/sairaan lapsen äänet. Mutta jos lapsi on ns normaali ja käytäytyy kuin pahin paviaani, niin kyllä vanhempiinkin katse kohdistuu.Eikä sellaista käytöstä tartte yleisissä paikoissa sietään.

"tuulia"
Mulla on vilkas lapsi, lisänä autismi, joten voi jessus missä me mentäis jos en rajoittaisi lasta. Toki se rajoittaminen meidän tapauksessamme tarkoittaa sitä, että lapsi kiljuu, huutaa, itkee ja riuhtoo ainakin hetken aikaa.

"tuulia"
[QUOTE="tuuli";24879175]Jokainen varmasti sietää vammaisen/sairaan lapsen äänet. Mutta jos lapsi on ns normaali ja käytäytyy kuin pahin paviaani, niin kyllä vanhempiinkin katse kohdistuu.Eikä sellaista käytöstä tartte yleisissä paikoissa sietään.[/QUOTE]

Tää onkin yksi ongelma, mitä en ole vielä itse oppinut käsittelemään. Lapseni autismi kun ei ulkoisesti näy päällepäin, niin saan monesti niitä katseita ja "ei osaa kasvattaa"-leimoja. Kun vielä saisi kovetettua itsensä niin, että ei enää välitä noista katseista vaan yrittää toimia lapsen parhaaksi.

En tiedä millaista niiden ap:n tapaamien lasten käytös oli, mutta itseäni ei lasten "riehuminen" häiritse. Jos eivät riko tai sotke mitään, eikä esim. lällättele ihmisille, niin senkun riekkuvat. Oman kokemukseni mukaan jotain 2-4 -vuotiasta on mahdotonta saada kulkemaan nätisti perässä kaupoilla. Ainoa mahdollisuus saada ne napottamaan nätisti paikoillaan on köyttää kärryyn kiinni ja kun niitäkään ei joka paikassa ole.

Mä näin kirpulla tänään semmosen tapauksen, että vanhempi (tai muu, en nähnyt) oli ilmeisesti antanut lapsen ottaa korin ja tää lapsi (about 1,5-2 v), kulki itsekseen siellä kirpulla ja lappo tavara koriin myyntipöydistä.
Hitsi kun en jaksanut jäädä kytikselle, että oisin nähnyt maksoiko se vanhempi ne ostokset sitten vai mihinkä laittoi :whistle: Kaikenlaista ;)

[QUOTE="tuulia";24879218]Tää onkin yksi ongelma, mitä en ole vielä itse oppinut käsittelemään. Lapseni autismi kun ei ulkoisesti näy päällepäin, niin saan monesti niitä katseita ja "ei osaa kasvattaa"-leimoja. Kun vielä saisi kovetettua itsensä niin, että ei enää välitä noista katseista vaan yrittää toimia lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Juu, tämän tunteen ja nämä mulkoilut tiedän paremmin, kuin hyvin. Olen oppinut itseni onneksi kovettamaan vuosien varrella niin hyvin, että enää se ei tunnu missään. Mulkoiltkoot ja katsokoot niin paljon kun sielu sietää. Oma lapseni lukeutuu varmaan siihen kauhukatraaseen. Hänellä on erittäin selkeät rajat, säännöt ja rutiinit, joita kerrataan n. 5 min. välein. Luoja paratkoon missä oltaisi, jos rajoituksia ei olisi....

Yhteistyössä