Olenko outo, kun loukkaannun jos kaupan myyjät jne. ei huomioi taaperoani/vauvaani?

• Viestiketjun aloittaja missä käytöstavat
  • Ensimmäinen viesti
"just"
[QUOTE="vieras";24843800]no sen myyjän mielestä sä olet vain ääliö joka olettaa kaikkien pitävän sinappikonettaan ihanana. Muitten mielestä se on vain ärsyttävä kuolaava penikka.[/QUOTE]

No kuule äläpä puhu muiden kuin itsesi puolesta.
Kammottavia vastauksia tässä ketjussa. Huomaa että Suomessa ollaan.

"Joo"
Ap, ymmärrätkö kuinka monta vauvaa, taaperoa, leikki-ikäistä ynnä koululaista siitä päivän aikana menee ohi?

Mua lähinnä ärsyttäisi jos kassantäti alkaa lässyttämään vauvalle ja mun pakasteet sulaa ja jono takana kasvaaaaaaaaaah.

"vieras"
En oleta, että kukaan mun lapselle lässyttää, mutta jos lapsi sanoo hei kassalla, siihen kuuluu vastata. Jos minä maksan, mutta mies sanoo jotain kassalla (anteksi kassahenkilölle), myös miehelleni kuuluu vastata. Käytöstavat. Opetamme myös lastamme sanomaan hei kun kaupasta lähdetään ja on erityisen tympeää, että myyjää moikkaa vaan aikuiset.

Ei kannata kassahenkilöiden vinkua sitten huonosta käytöksestä myöhemmin, kun oma käytös on tuota luokkaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
kassatäti
Yleensä jää hyvä fiilis, jos joku asiakaspalvelija edes ohimennen huomioi lapsen. Koska lapselle siitä tulee hyvä mieli. Ja täytyy myöntää, että saattaa jopa vähän harmittaa jos lapsi koittaa kovasti tervehtiä tai huiskuttaa "tädille" tai "sedälle" eikä tämä tajua edes hymynpuolikasta antaa takaisin.
Entäpä jos se "täti" tai "setä" nyt vaan ei huomaa sitä lasta? Kassalla pitää usein keskittyä vähän muihin asioihin kuin lapselle huiskuttelemisiin. Minä tervehdin vanhempaa ja alan vetää tuotteita läpi, en usein mitenkään huomaa jos joku huiskuttelee jossain jaloissa tai äitinsä sylissä, kun en sinne katso.

Ei se lapsi tosiaan ole siinä se asiakas, joten silloin ei mielestäni kuulu edes peruskohteilaisuuteen huomioida häntä. No joo, jos huomaan ja lapsi tervehtii mua, niin tervehdin kyllä asiallisesti takaisin, tyyliin "moi". Ihan samalla tavalla- ja äänensävyllä kuin muitakin asiakkaita. Aina sekään ei tunnu mammoille riittävän, pitäisi lässyttää ja ihailla ja ties mitä.

En tiedä, onko ap provo vai ei, mutta hänen kaltaisiaan kyllä riittää ihan oikeassa elämässäkin. Heillä on varmaan pirun rankkaa elämässä muutenkin, kun muu maailma ei tosiaan pyöri sen oman perheen ympärillä. Otan osaa.

no johan on
No mutta juuri sellainen tilannehan ap:n viestissä oli. Lapsi yritti ottaa kontaktia ja siksi äitillä tuli vähän huono mieli.
Hei, lapset nyt huutelevat koko ajan kaikenlaista, itsekseen ja muille. Jos ap:n lapsi oli huudellut jotain "täti, täti", niin olisiko sen kassan pitänyt osata tulkita se tervehdykseksi? En minä ainakaan olisi osannut. MIksi ihmeessä jokaiseen lapsen sanomiseen pitäisi vieraan ihmisen vastata? Tervehdys on eri asia, mutta itse en pidä minään tuollaista lapsen höpötystä, enkä luultavasti olisi itsekään reagoinut mitenkään.

menkääs ihteenne akat!
Mä olen monttu auki. En aapeen takia, vaan teidän muiden vastauksien! Teistä itsestänne huokuu se itsekeskeisyys ja oman navan tuijotus. Halveksutte muiden lapsia ja korotatte omia. Ette pidä toisten lapsia minään, tuntuu ettei edes ihmisinä. Ei todellakaan ole ihmekään, kun masennus ja yksinäisyys sekä lukuisat lasten käytöshäiriöt ynnä muut ongelmat ovat räjähtäneet käsiin, kun kotoa saadaan tuollainen epäkunnioittavuuden malli muita ihmisiä kohtaan.

Aapee tuskin tarkoitti, että maailman olisi pitänyt seisahtua ja laottava polvilleen hänen lapsensa edessä. Häntä vain harmitti, kun lapselle ei sanottu edes "hei" tai mikä vielä helpompaa: hymyilty. On se lapsikin ihminen, joka ansaitsee tulla huomatuksi. Ymmärrettävää, jos kiireessä kassa (tai joku muu) ei lasta huomaa. Mutta, se että teiltä tulee näin musertavat haukut on todella pöyristyttävää!

Eipä olekaan hassua jos lasta ei huomioida, vaan ihan normaalia. Vanhemman kanssahan siinä asioidaan. Itse "myyjätätinä" en kyllä huomioi lapsia yhtään mitenkään, ellei lapsi sitten satu itse olemaan asiakkaana. Muuten, voisiko sen täti-sanan ihan oikeasti korvata jollain muulla, vaikka ihan vaan sanalla "myyjä"?

Erityisen raivostuttavaa on se, kun joku ylpeä äiti/isä laittaa ne maksuvälineet sille ihanalle taaperolleen käteen ja siinä sitten ikään kuin lapsi itse maksaa. Jono kasvaa ja lapsi itse on niin pieni että se ei tajua vielä mitään tuollaisesta. Tarkoitus on vain saada myyjä lässyttämään ja ihailemaan lasta.
Aijai, kun on hauskaa ja söpöä. Jono kasvaa. Kaikkia ärsyttää. Eniten myyjää, jota ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun random tyypin jälkikasvu.

MÄ en vaan voi ymmärtää, kun vanhemmat olettavat tuollaista tai tuovat sen lapsen miltei naamalle, jotta sanoisin jotain. Kiusallista ja raivostuttavaa. Ja ihan vain siksi, että olen nainen. Hienoa.
Sä oot hassu!

3 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja menkääs ihteenne akat!;24844685:
Ei todellakaan ole ihmekään, kun masennus ja yksinäisyys sekä lukuisat lasten käytöshäiriöt ynnä muut ongelmat ovat räjähtäneet käsiin, kun kotoa saadaan tuollainen epäkunnioittavuuden malli muita ihmisiä kohtaan.
Ei ole epäkunnioittavaa olla noteeraamatta joka ikistä tiellä tai kaupassa liikkujaa! Haukkuminen, ivaaminen, väkivaltaisuus jne ovat epäkunnioitusta, mutta jokaista vastaantulijaa ei todellakaan tarvitse pokkuroida. Hoh-hoijaa tätäkin teoriaa ja yleistämisen ylhäisyyttä.

Minun mottoni on, ettei kaikista tarvitse tykätä mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.

menkääs ihteenne akat!
Ei ole epäkunnioittavaa olla noteeraamatta joka ikistä tiellä tai kaupassa liikkujaa! Haukkuminen, ivaaminen, väkivaltaisuus jne ovat epäkunnioitusta, mutta jokaista vastaantulijaa ei todellakaan tarvitse pokkuroida. Hoh-hoijaa tätäkin teoriaa ja yleistämisen ylhäisyyttä.

Minun mottoni on, ettei kaikista tarvitse tykätä mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.
Huom. Puhuin nyt näistä vastaajien kommenteista, jotka huokuvat inhoa ja vihaa toisen ihmisen lasta kohtaan. Lue kommenttini tarkemmin, niin huomannet pointin.

"vieras"
(Omat) lapset on ihania, minullakin on niitä neljä. En välttämättä huomioi muiden lapsia tilanteessa, jossa ei tarvi huomioida. Ei vieraat lapset aiheuta mitään *ai hellunen* värähdyksiä minussa. Olet outo.

En odota kenenkään vieraan huomiovan omia lapsiani.

Yhdelle pienimmistä
Kassa oli tympeä. Jos lapsi vielä itse yritti siinä kontaktia. Itse olisin kyllä reagoinut - vähän vaikeaa kuvitella että sitä ei muka kerta kaikkiaan huomaisi. Mutta kuten tämän ketjun vastauksista näkee, ei ne hyvät käytöstavat aina ole niin kunniassa.

"Minni"
tilanteestahan toikin kauheesti riippuu. Vaikka oma 2,5 vee tykkää sanoa kassahenkilölle kovaan ääneen hei, en silti pahastuisi jos kassa ei siihen reagoisi. Oikeastaan en ole tainnut kiinnittää koko asiaan huomiota. Mutta ei se pieni hymy tosiaan paljoa maksa. Itekkin ollut kassalla töissä enkä mä siinä vaan miettiny kuka nyt onkaan maksava asiakas jos joku muu yrittää ottaa kontaktia.

"Minni"
itseasiassa jos kassa selkeesti kuulisi pojan tervehdyksen, mutta näyttäs silti vaan tylyä naamaa niin voisin aatella et sillä on joko huono päivä tai tää duuni ei ole sen heiniä, mut en kuitenkaan mieltäni pahoittaisi.

"..."
Jos itse olisin kaupan kassalla (en ole ku en tod ole mikään aspa-henkilö, päinvastoin), niin en varmasti ehtisi huomioida mitään lapsia. MUTTA jos kuitenkin huomioisin, niin ne ovat ne hiljaiset ja ujot lapset jotka ovat minusta söpöjä ja hellyyttäviä. Ei ne kuolaavat tahmatassut jotka sönköttää jotain mitä en ymmärrä.

dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja missä käytöstavat;24843792:
Ihan oikeastiko olette ihan sydämestänne tuota mieltä?? Eikö edes salaa vähän ärsytä jos jos lasta ei huomioida yhtään mitenkään? Vaikka järjellä ymmärtäisittekin, että ei tarvitse huomioida. Kyllä mäkin ymmärrän, että ei tarvitse, mutta ärsyynnys silti tuollaisesta, itse en kehtaisi olla huomioimatta pientä:( MInä pidän tuollaisia ihmisiä vähän rajoittuneina ja töykeinä.
Olet outo. Ei ärsytä edes vähän salaa.

Jos joskus joku onkin sattunut huomioimaan lastani, niin minä lähinnä kiusaannun. Vihoviimeinen paikka alkaa leperrellä ylimääräisiä on juuri joku kassajono, jossa takana on pitkä liuta kärsimättömiä ihmisiä odottamassa vuoroaan.

ohoho
Ei voi olla totta! :) Kai se on sitten totta, että joiltakin menee todellisuudentaju, kun saa lapsen! Ettei enää pystytä ymmärtämään, että se lapsi ei nyt ole kaikkien muidenkin maailman keskipiste. :D

Vauvan kuuluukin räjäyttää äitinsä maailma ja muuttua kaikkein tärkeimmäksi, mutta SILTI kaikki ihmiset EIVÄT edes pidä lapsista. Ajatteles! Vaikka SINÄ olet saanut LAPSEN, niin kaikkia ei sittenkään ehkä KIINNOSTA. Ja vaikka pitäiskin lapsista miksi ihmisen pitäisi koko ajan olla niille lässyttämässä?

Voi hyvää päivää... :)

Yhdelle pienimmistä
Siis kun kaupan kassa vastaa teidän tervehdyksiinne tai hymyihinne, niin sekö on lepertelyä?!? Lapsi - ihan pienikin - peilaa itseään ulkomaailmaan ja yrittää toimia kuin muutkin. Teidänkö mielestänne on ihan oikeasti okei, että lapsia kohtaan käyttäydytään tympeästi?

Vai sekö tässä nyt haittaa, että ap myönsi pahoittaneensa mielensä? Onhan siinä nyt tosiaan jotain perin juurin hemmotellun oloista, että perää normaaleja käytöstapoja myös lapsiaan kohtaan. Tätä ketjua kun katsoo niin enpä ihmettele missä ne koulujen ja ostareiden "käytöskukkaset" sikiää.

• Tykkää
Reactions: Merengue
ohoho
Alkuperäinen kirjoittaja Yhdelle pienimmistä;24845852:
Siis kun kaupan kassa vastaa teidän tervehdyksiinne tai hymyihinne, niin sekö on lepertelyä?!? Lapsi - ihan pienikin - peilaa itseään ulkomaailmaan ja yrittää toimia kuin muutkin. Teidänkö mielestänne on ihan oikeasti okei, että lapsia kohtaan käyttäydytään tympeästi?

Vai sekö tässä nyt haittaa, että ap myönsi pahoittaneensa mielensä? Onhan siinä nyt tosiaan jotain perin juurin hemmotellun oloista, että perää normaaleja käytöstapoja myös lapsiaan kohtaan. Tätä ketjua kun katsoo niin enpä ihmettele missä ne koulujen ja ostareiden "käytöskukkaset" sikiää.
Se, että vauvaa ei noteerata, ei tarkoita, että 'ollaan tympeitä lasta kohtaan'. Kassalla maksaminen on yleensä aika noea tilanne. Riittää kun myyjä on ystävällinen ja asiallinen sille ihmiselle, jonka kanssa asioi. Ei ole tarvetta katsoa silmiin ja hymyillä ja rupatella ensin mun kanssa, sitten mun miehen, sitten taaperon ja vielä kurotella lepertelemään vauvankin kanssa. :) Ystävällinen ja asiallinen asiakaspalvelu supermarketin kassalla ei todellakaan vaadi vauvalle lepertelyä.

Mä olen hyvin iloinen ja kohtelias ihminen, juttelen joka mummolle bussipysäkilläkin. Mun lapsetkin opetan siihen. SILTI en vaadi kaupan kassalla mun vauvan ja taaperon erillistä huomiointia. Se on nopea asiakaspalvelutilanne, eikä todellakaan sellainen jossa voisi jokaisen huomioida.

Yhteistyössä