Mikä koira meidän tytöille? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dog<3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1998 on pikkaisen eri asia kun tänä päivänä. Jatkuvasti vilisee uutisissa juttua pentutehtailijoista jotka tuottavat rajan takaa pentuja, myyvät sitten täällä juurikin keltaisessa pörssissä/muissa samankaltaisissa ilmaislehdissä pentueita rotukoirina jotka sitten osoittautuvat joksikin ihan muuksi mitä luvataan, sairaiksi jne. Samoin noissa lehdissä on huijauksia joissa yritetään huijata rahat pois malttamattomilta pennunostajilta (mikä kyllä on ihan oikein ihmiselle joka koiraa haluaa hetimullekaikkinyt -mentaliteetilla...).

Minä olen taas sitä mieltä,että kyllä sieltä keltaisestapörssistäkin voi pentuja katsella.Itsekin pläräsin noita imoitukisa kun etsin pentua.
On siellä myynnissä ihan kenneliitoon rekistöröityneiden kasvattajien pentueita.

Pitää noilla sivulla kuitenkin mielessään sen ,että halvalla ei saa rekistöröityä pentua,huono suomi kirjoitukset voi blokata samantien kokonaan,samoin ulkomailta tulevat pennut. Tosin sanoen järkipäässä koirakaupoille.

Minä olen taas sitä mieltä,että kyllä sieltä keltaisestapörssistäkin voi pentuja katsella.Itsekin pläräsin noita imoitukisa kun etsin pentua.
On siellä myynnissä ihan kenneliitoon rekistöröityneiden kasvattajien pentueita.

Pitää noilla sivulla kuitenkin mielessään sen ,että halvalla ei saa rekistöröityä pentua,huono suomi kirjoitukset voi blokata samantien kokonaan,samoin ulkomailta tulevat pennut. Tosin sanoen järkipäässä koirakaupoille.

Mutta on siellä suomalaisiakin "hupiveikkoja", Suomessakin ON pentutehtaita tai muuten hämäriä koiramyyjiä, ja ilmoitus voi olla hyvinkin pätevän oloinen. Tosin koirat ei tietenkään ole rekisteröityjä, koska niitä ei voi rekisteröidä

[QUOTE="huoh";24816994]Kyllä paistaa taas viisaus läpi vastauksesta. Ap oli jo aikaisemmin korjannut että nimenomaan hän ja hänen miehensä koiraa hoitavat, eikä aikaisemmin koiraa hommannut koska hän itse ei koiraa halunnut = hommaa vasta nyt koiran kun hän on itse sitä valmis hoitamaan, ei lapset. Ei välttämättä tiennyt minkäkokoisia nuo ovat, tuo ihmekonehan tämänkin vastauksen antoi ja siksi kysyi täältä. Ja kuka muka on "kotiäitinä" koiralle? Kyllä se vaan on fakta että työpäivän ajan koirat ovat omillaan. Haluat nyt väkisin tarttua kohtiin, joilla ei ole kokonaiskuvaan mitään merkitystä. Tämä jo kertoo kypsyyden puutteesta.[/QUOTE]

Joo, kyllä huomasin korjauksen. Silti tämä vaikuttaa kovasti siltä että annetaan vain periksi koska lapset kinuaa. Kai sitä nyt edes jotain faktatietoja hankkii jos tosiaan itse haluaa koiran? Ja jotenkin muutenkin minusta vaikuttaa omituiselta että ap kyselee vain koiraa, ihan kuin hän itse ei siis olisi mieltynyt johonkin tiettyyn rotuun/roturyhmään? Ihan kuin olisi samantekevää kunhan siitä ei lähde paljoa karvaa ja on mahdollisimman helppo? Ihan sama onko se cane corso tai mopsi, kunhan se on kiva ja helppo, ja mahdollisesti halpa?

Ja vieläkin tuo AIBO soveltuisi parhaiten seuraaviin kohtiin
- Ei (ympärivuotista) karvanlähtöä
- Mahdollisimman helppohoitoinen
- Soveltuu kerrostaloon
- Yksin kotona pitkiä päiviä
- Lapsiystävällinen

ps. Kyllä itse vein koiran hoitoon jos minulla ja miehellä oli sama vuoro ja tehtiin pitkää päivää.

Joo, kyllä huomasin korjauksen. Silti tämä vaikuttaa kovasti siltä että annetaan vain periksi koska lapset kinuaa. Kai sitä nyt edes jotain faktatietoja hankkii jos tosiaan itse haluaa koiran? Ja jotenkin muutenkin minusta vaikuttaa omituiselta että ap kyselee vain koiraa, ihan kuin hän itse ei siis olisi mieltynyt johonkin tiettyyn rotuun/roturyhmään? Ihan kuin olisi samantekevää kunhan siitä ei lähde paljoa karvaa ja on mahdollisimman helppo? Ihan sama onko se cane corso tai mopsi, kunhan se on kiva ja helppo, ja mahdollisesti halpa?

Ja vieläkin tuo AIBO soveltuisi parhaiten seuraaviin kohtiin
- Ei (ympärivuotista) karvanlähtöä
- Mahdollisimman helppohoitoinen
- Soveltuu kerrostaloon
- Yksin kotona pitkiä päiviä
- Lapsiystävällinen

ps. Kyllä itse vein koiran hoitoon jos minulla ja miehellä oli sama vuoro ja tehtiin pitkää päivää.

No mistä sitten ehdottaisit että tiedonhankita tulisi aloittaa? Täältä ei selvästi saa siis kysyä. Miksi ei saisi toivoa koiraa jolla on vaan tavalliset kaksi karvanlähtöaikaa vuodessa? Miksi ei saisi olla helppohoitoinen (ei rotusairauksia, helposti trimmattava turkki), aikas monta ihmistä kuules asuu kerrostalossa, eivätkö he sitten ole oikeutettuja koiraan? Lähes kaikki koirat joutuvat työpäivän ajan olemaan yksin kotona, näin myös olis ap:n tapauksessa ja kyllähän koiran on pakko olla lapsiystävällinen jos se lapsiperheeseen tulee? Etpä taida paljoa koirista tietää, kun et ymmärrä että monikin rotu käy noihin kuvauksiin. Onko itselläsi kenties ongelmakoira kun niin katkerana kommentoit?

Siis haloo! Eihän nyt HELPPOA koiraa saa omistaa! Pitää olla mahdollisimman vaikea ja jos mahdollista, jäädä sossun rahoille jotta voisi nyhvätä koiran kanssa kotona että se varmasti saa tarpeeksi kaikkea.

Ei elämä, missä on terve järki? Vai onko jollain teineillä nyt hyvät naurut kun saavat tulla trollaamaan tänne tyhmyyksiään? Kutkuttaako ^vieras^ ja 075?

[QUOTE="huoh";24817226]No mistä sitten ehdottaisit että tiedonhankita tulisi aloittaa? Täältä ei selvästi saa siis kysyä. Miksi ei saisi toivoa koiraa jolla on vaan tavalliset kaksi karvanlähtöaikaa vuodessa? Miksi ei saisi olla helppohoitoinen (ei rotusairauksia, helposti trimmattava turkki), aikas monta ihmistä kuules asuu kerrostalossa, eivätkö he sitten ole oikeutettuja koiraan? Lähes kaikki koirat joutuvat työpäivän ajan olemaan yksin kotona, näin myös olis ap:n tapauksessa ja kyllähän koiran on pakko olla lapsiystävällinen jos se lapsiperheeseen tulee? Etpä taida paljoa koirista tietää, kun et ymmärrä että monikin rotu käy noihin kuvauksiin. Onko itselläsi kenties ongelmakoira kun niin katkerana kommentoit?[/QUOTE]

Juu, olen todella katkera ja kaikki koirat ovat tähän asti olleet ongelmakoiria, kyllä vain :D

Hassua että nekin ovat olleet näitä koiria joita on hankittu pentuina ja heitetty pihalle kun lapsia ei enää kiinnosta "lelu" ja vanhemmat ovat niihin kyllästyneet. Yks oli kans kasvanut liian isoksi ja vaativaksi kerrostaloon. Ihme ettei ollutkaan jäänyt samankokoiseksi kuin mitä oli söpönä pentuna...

Minusta tietoa voisi alkaa hankkimaan vaikka rotujärjestöjen sivuilta ja kennelliitosta.

Ap kyllä kirjoitti että mielellään lapsiystävällinen, ei että on pakko olla. Ja mikä hiton koirarotu nyt sitten ei ole lapsiystävällinen?? Eiköhän sillä koulutuksella ja kasvatuksella ole osuutta asiaan?

Juu, olen todella katkera ja kaikki koirat ovat tähän asti olleet ongelmakoiria, kyllä vain :D

Hassua että nekin ovat olleet näitä koiria joita on hankittu pentuina ja heitetty pihalle kun lapsia ei enää kiinnosta "lelu" ja vanhemmat ovat niihin kyllästyneet. Yks oli kans kasvanut liian isoksi ja vaativaksi kerrostaloon. Ihme ettei ollutkaan jäänyt samankokoiseksi kuin mitä oli söpönä pentuna...

Minusta tietoa voisi alkaa hankkimaan vaikka rotujärjestöjen sivuilta ja kennelliitosta.

Ap kyllä kirjoitti että mielellään lapsiystävällinen, ei että on pakko olla. Ja mikä hiton koirarotu nyt sitten ei ole lapsiystävällinen?? Eiköhän sillä koulutuksella ja kasvatuksella ole osuutta asiaan?

Tottakai on. On myös selvää että toiset rodut soveltuvat lapsiperheisiin paremmin kuin toiset. Tämän luulisi sinunkin tietävän? Voitko myös samalla kertoa mikä pakkomielle sinulla on tarttua yksittäisiin sanoihin, sen sijaan että keskittyisit tekstinymmärtämiseen? Muutenkin olet todella mustavalkoinen jos kaikki on aina joko niin tai näin. Jos perheessä on lapsia, koira laiminlyödään ja toimii leluna yms.. Mikset sitten voinut alunperinkin neuvoa hakevalle ap:lle todeta, että noilta sivuilta saisi infoa, sen sijaan että tulit kirjoittelemaan herjaavia kommentteja?

Luulin että ihmiset ymmärtävät, mutta ei sitten. Siis nimenomaan minä olen koiran hoitaja miehen kanssa, lapset vain auttavat. Juuri tämän vuoksi en aikaisemmasta kinumisesta huolimatta koiraa hankkinut, koska en halunnut itse vielä koiraa. Nyt haluan.

Miksi sitten aloituksessasi kysyit että mikä koira tytöille...? Koeta nyt hyvä ihminen päättää.

Itse olen sitä mieltä että mitään koiraa ei voi ulkoiluttaa 5- tai 8-vuotias lapsi, ei niin pientä koirarotua olekaan. Lasta ei saa panna sellaiseen vastuuseen. Lapsen voimilla voidaan melkein hallita jotain chihua, mutta aivan liian monta kertaa olen oman koirani kanssa joutunut vaihtamaan reittiä/suuntaa kun olen nähnyt koira/lapsi-yhdistelmiä liikenteessä ja lasta on vedetty pitkin ojanpohjia.

Onko teillä jokin syy siihen miksi haluatte rotukoiran?

Itselläni on aivan uskomattoman ihana sekaroituinen! Eikä silti ole mistään pentutehtaasta, vaan erään tuttuni koiralle oli käynyt pieni "vahinko" =)

Monasti kasvattajat eivät anna rekisteröidylle koiralle papereita mukaan, eli eteenpäin on pakko myydä esim. apulassa jos sellainen tilanne tulee eteen, että koirasta pitää luopua. Jos näitä koiria ei kukaan ostaisi, jouduttaisiin aika monta koiraa lopettamaan vuosittain, eli katsele vaan toki muualtakin kuin kasvattajilta! Ei heillä ainoastaan ole oikeutta myydä koiraa.

Mitä oikein löpiset, tottakai saat paperit rekisteröidystä koirasta mukaasi kunhan olet maksanut koiran kokonaan.

Voisko tosiaan olla niin, että on tullut huijatuksi, eikä koiruutta olekkaan rekattu.

Miksi sitten aloituksessasi kysyit että mikä koira tytöille...? Koeta nyt hyvä ihminen päättää.

Itse olen sitä mieltä että mitään koiraa ei voi ulkoiluttaa 5- tai 8-vuotias lapsi, ei niin pientä koirarotua olekaan. Lasta ei saa panna sellaiseen vastuuseen. Lapsen voimilla voidaan melkein hallita jotain chihua, mutta aivan liian monta kertaa olen oman koirani kanssa joutunut vaihtamaan reittiä/suuntaa kun olen nähnyt koira/lapsi-yhdistelmiä liikenteessä ja lasta on vedetty pitkin ojanpohjia.

No koska varmasti lasten mielipiteellä on painoa sille, mikä rotu hommataan. Ap oli hakemassa eri roduista tietoa eikä sitä meinannut kukaan antaa, kun kaikki keskittyivät tuohon otsikkoon. Kertoo joko siitä, ettei täältä kukaan koirista tiedä, tai suuresta tarpeesta pönkittää omaa itsetuntoaan tulemalla tänne heittämään täysin turhia alistushakuisia kommentteja.

Huomasin juuri, että tämä kommentti olikin ap:lle tarkoitettu. Noh, vastasinpa toivottavasti hänenkin puolestaan.

[QUOTE="huoh";24817364] Mikset sitten voinut alunperinkin neuvoa hakevalle ap:lle todeta, että noilta sivuilta saisi infoa, sen sijaan että tulit kirjoittelemaan herjaavia kommentteja?[/QUOTE]

Nythän se taidat olla sinä joka et ole lukenut kunnolla ketjua :D

Ja tosiaan. Kyllä tiedän että lapsiperheeseen voi hankkia koiran. Ja kerrostaloon, myös ensikoiraksi.

Tuo aloitusviesti oli vain minusta niin provosoiva että aloin näkemään punaista. Koska tiedän että on niitäkin jotka hankkivat koiran lapsille ilman että tietävät niistä mitään, ei ehkä edes kiinnosta. Etenkin kun niitä saa melkein ilmaiseksi keltaisesta pörssistä. Sitten kun koirasta on kasvanut iso, vaativa ja ehkä jopa vihainen, niin on niin pirun helppo vain syyttää koiraa tai kasvattajaa ja pistää koira piikille ja hankkia uusi söpö pentu...

[QUOTE="huoh";24817394]No koska varmasti lasten mielipiteellä on painoa sille, mikä rotu hommataan. Ap oli hakemassa eri roduista tietoa eikä sitä meinannut kukaan antaa, kun kaikki keskittyivät tuohon otsikkoon. Kertoo joko siitä, ettei täältä kukaan koirista tiedä, tai suuresta tarpeesta pönkittää omaa itsetuntoaan tulemalla tänne heittämään täysin turhia alistushakuisia kommentteja.[/QUOTE]

Minä olen varmaan tylsimys (koirarotujärjestön sihteeri muuten otona) kun olen sitä mieltä että koiraa hankittaessa aikuiset kartoittavat käyttötarkoitukseen ja ominaisuuksiltaan sopivat rodut ja tekevät perusteelisen selvityksen ja rodun edustajiin tutustumisen jälkeen hankinnan, ei lasten "voi kun tuo on niin söpö, tuon minä haluan" -perusteella. Mutta kun ilmeisesti ei ole mitään tietoa vaan itsekin perustaa hankinnan sille että chihu on niin söpö rotu niin...

Nythän se taidat olla sinä joka et ole lukenut kunnolla ketjua :D

Ja tosiaan. Kyllä tiedän että lapsiperheeseen voi hankkia koiran. Ja kerrostaloon, myös ensikoiraksi.

Tuo aloitusviesti oli vain minusta niin provosoiva että aloin näkemään punaista. Koska tiedän että on niitäkin jotka hankkivat koiran lapsille ilman että tietävät niistä mitään, ei ehkä edes kiinnosta. Etenkin kun niitä saa melkein ilmaiseksi keltaisesta pörssistä. Sitten kun koirasta on kasvanut iso, vaativa ja ehkä jopa vihainen, niin on niin pirun helppo vain syyttää koiraa tai kasvattajaa ja pistää koira piikille ja hankkia uusi söpö pentu...

Luovutan. Et selvästi halua ymmärtää, mitä tarkoitan joten lopetan aikani tuhlaamisen. Ehkä muutaman vuoden päästä elämänkokemuksesi on karttunut ja osaat keskustella sivistyneesti. Jos olet aikuinen niin sinuna hakisin apua tuohon kapoiseen maailmankuvaasi. Pätemisen tarve nyt on kaikilla murrosikäisillä, siitä kasvat vielä joku päivä ulos. Viimeistään kun saat itse lapsia ja voit ymmärtää asioita muultakin kannalta.

Älä ainakaan chihua ota, hälyyskellojen pitäisi jo soida päässä jos joku kauppaa pentua 400e, meidän chihu makso 1700e mikä on normaalihinta paperillisesta chihusta. Muutenkaan ei ole mikään pikkulapsi perheen koira ne ei todellakaan ole mitä söpöjä leikkikavereita tarvitsee todella jämäkän kouluttamisen ei en suosittele ekaksi koiraksi.

[QUOTE="seroPi";24817494]Jep, juuri se =) Mutta tämä kirjoitustaitoni kieltämättä tarvitsisi korjausta, kun tulee aina kirjoitettua mitä sattuu =) Tarttis mennä takas koulun penkille. Mutta kaikesta huolimatta, sekarotuisetkin ovat huippuja![/QUOTE]

En epäile ollenkaan, kaikki koirat ovat ihania :)

Mä en muuten kommentoi mutta muutamia rotuja ehdottelen:
Bichon frise, kompaktin kokoinen ja karvaa ei lähde oikeastaan yhtään
Villakoira, varmaan kääpiö tai keskikokoinen ois hyvä.
Shetlanninlammaskoira, aivan ihana rotu ensikoiraksikin, turkki on pitkä mutta hoituu harjauksella.
Kääpiöpinseri, jos se dobermanni viehätti niin ois samannäköinen minikoossa.

Aloittaja, kyselit juuri teille sopivaa koirarotua. Asutte kerrostalossa, ja koiran tulisi olla lasten hallittavissa.

Sulkisin ensimmäisenä pois seuraavanlaiset vaihtoehdot:

KÄÄPIÖKOIRAT (suloisia ja pieniä, ulkonäkö hämää! ovat hauraita, ja lastenkäsissä tapahtuu helposti vahinkoja. sisäsiisteysongelmat yleisiä pienen rakon takia, oppivat sisäsiistiksi isompia rotuja myöhemmin. tämä vie paljon aikaa ja hermoja, ja koska 8h yksin kotona, viivästyttää sekin osaltaan sisäsiisteyden sisäistämistä)

PALVELUSKOIRARODUT (oikeissa käsissä mahtavia koiria! vaativat kuitenkin paljon aikaa ja aktiviteettia pysyäkseen tasapainoisina perhekoirina. tämä kaikki aika on poissa lapsilta! palveluskoirarodut vaativat sitä liikuntaa ja aktivointia päivittäin, joka tosiaan lapsiperheessä vaikea toteuttaa.)

TERRIERIT (suuri roturyhmä, josta löytyy koiraa laidasta laitaan.. pääsääntöisesti kuitenkin ärhäköitä, äänekkäitä pikku sisupusseja. ei mielestäni se helpoin vaihtoehto lapsiperheeseen! ongelmia saattaa ilmetä näykkimisen ja pompottamisen muodossa. lisäksi naapurit eivät välttämättä arvosta terrierimäistä räksytystä. ovat äänekkäitä varsinkin yksin ollessaan, reagoivat tällöin herkästi rappukäytävän ääniin. vaatii siis tavallista enemmän aikaa yksinopetteluun)

LAUMANVARTIJAT (liian isoja, hankalia, vaativat osaavat kädet!)

KÄYTTÖKOIRAT (näillä tarkoitan rotuja, joilla on vahva viettipohja, esimerkiksi metsästyskoirarodut. ovat hyvin vietikkäitä, karkaavat helposti. oppivat peruskäskyt nopeasti, mutta "saaliin" havaittuaan tiputtavat korvansa ja siksi vaikeita hallittavia. huom! monista käyttökoiraroduista on olemassa kahta linjaa.. työkoiraa ja näyttelykoiraa. näyttelylinjainen labbis on varmasti oikein sopiva lapsiperheen koira.)

---

Muistakaa, että kaikki koirat ovat yksilöitä! Päädyittepä mihin rotuun tahansa, muistakaa kertoa rehellisesti kasvattajalle millaista koiraa, mihin tarkoitukseen ja mitä varten koira hankitaan! Hyvä kasvattaja osaa tehdä eroja pentueen yksilöiden välillä, ja tunnistaa tempperamenttisen luonteen alistuvasta jne ja osaa näin ollen ehdottaa pentueessa juuri teille sopivaa!

--

Hauvakone ehdotti teille rotikkaa, akitaa sekä mäyräkoiraa. Rotikka kuluu palveluskoirarotuihin, ja siksi harkitisin sitä tarkkaan! Akitaa on käytetty taistelukoirana, metsästyskoirana ja on vahva niin fyysisesti kuin henkisesti. Vaatii jämäkän omistajan, enkä lähtisi ensikoiraksi suosittelemaan. Lisäksi niiden saatavuus on suomessa heikohkoa, ja hintahaitari sen mukainen! Mäyräkoira ei pienuudestaan ole sieltä helpoimmasta päästä. Ovat varsin ärhäköitä, ja näykkivät herkästi. Muistaakseeni juurikin mäyräkoira johtaa purutilastojen kärkeä, mutta koska on pieni koira vahingot jäävät pieniksi.. Mutta lapsiperheessä tämäkin kannattaa ottaa huomioon!

Itse lähtisin katselemaan vaihtoehtoja seurakoirapuolelta. Nämä rodut ovat sopeutuneet monenlaisiin oloihin. Ne eivät ole niin vietikkäitä, ja juuri siksikin oivia ensikoiria! Oppivat helposti, ovat lapsiystävällisiä. Monet pitävät seurakoirarotuja jotenkin tylsinä ja lattiamoppeina, mutta minusta nämä ovat oikeita sopeutumisen maailmanmestareita! Seurakoirarotua miettiessä kannattaa panostaa paljon terveydelliseen taustaan. sillä näitä rotuja on jalostettu paljon söpöyden ja ulkomuodon takia, ja terveydelliset seikat ovat saaneet kärsiä. Erityisesti lyttynaamaiset rodut, kuten kiinanpalatsikoirat, cavalierit sekä mopsit kannattaa syynätä taustoineen tarkkaan. Voisinpa heittää ilmoille sellaisia rotuja kuin tiiberinspanieli, shetlanninlammaskoira tai villakoira. Villakoirat, bichonit ym sillä varauksella, että turkinhoito kiinnostaa ja olette valmiita panostamaan siihen.

Sekarotuinen koira on myös oikein hyvä vaihtoehto. Sekarotuisiin pätee samat säännöt kuin rotukoriiin, ja kannattaa perehtyä rotuihin, joita koirassa on. Spanieli-terrieri sekoitus on varmasti parempi vaihtoehto lapsiperheeseen, kuin koiranpentu jonka vanhemmista löytyy suomenpysytkorvaa-rotikkaa..

---

Hyvän kasvattajan löytymiseen kannattaa paneutua huolella. Mutta huom! Se että kasvattaja rekisteröi pennut, ei vielä tarkoita sitä, että kasvattajalla olisi täysin puhtaat jauhot pussissaan. Maailmasta löytyy paljon porsaanreikiä, joilla saada rekisteriin pentueet, joiden emää esimerkiksi on pennutettu liikaa. Eri roduilla on myös erilaiset vaatimukset rekisteröinnin saamiseksi, näihin ehtoihin voi perehtyä rotujärjestöjen sivuilla. Itse suosin pieniä kotikenneleitä, joissa on panostettu koiran rodunomaiseen luonteeseen rodunomaista ulkonäköä unohtamatta, missä kasvattaja tuntee kasvattinsa yksilöinä.

Hyvä kasvattaja haluaa tutustua sinuun ja perheeseesi. Näet hänen kotonaan pentueen vanhemmat ja muut pennut. On tärkeää nähdä omin silmin millaisista oloista pennut tulevat, vanhempien luonne ja olemus. Kasvattajalla on esittää terveystuloksia, ulkomuotolausuntoja ja mahdollisesti luonnetestituloksia. Kasvattaja pystyy hyvin perustelemaan miksi juuri tällä nartulla ja tällä uroksella on pentue teetetty. Miten nartun ja uroksen ominaisuudet tukevat toisiaan. On hyvä, jos kasvattaja tenttaa sinua ja kotiolojasi. Tämä tarkoittaa sitä, että pentue on hänelle tärkeä.

Ennen kaikkea koiranhankinta ei saa olla hetken mielijohde! On hyvä tutustua moniin rotuihin ennen päätöksen tekemistä. Koira elää helposti yli kymmenenkin vuotta, joten hyvä pohjatyö on kullanarvoinen.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
Vähän off topic, mutta mitkähän rodut mahtavat olla palstalaisten mielestä niitä aloittelijoillekin sopivia koiria? :xmas:
Tai sitten toisin päin, mitkä rodut eivät sovellu ensikoiraksi?

Yhteistyössä