Mikä koira meidän tytöille? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dog<3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja elämäää;24816520:
No kyllä nyt kaikki silti tietää ettei rottweiler perheeseen sovi!! hallojaa varsinkaan kun ei osaa edes nimeä oikein kirjoittaa.

Minun lapsuudenkodissani oli rotikka. Ei koskaan ollut mitään ongelmia koiran kanssa. Se on kaikki omistajasta kiinni, ei koirarodusta. Jos omistaja ei omaa auktoriteettia yhtään, niin ei edes chihu ole sopiva. Silloin voisi suositella lelukoiraa.

Rotikkaa en itse ottaisi, kun ei ole mun koira.
Mutta olen kyllä jututtanut rotikoitten omistajia ja se on sellainen koira, mikä oikeastaan käy myös ensikoiraksi. Mutta sen eteen pitää opiskella paljon ja käydä ihan irl. katsomassa kys koirien kenneleitä ja tiedustella ummet ja lammet koirasta.
Rotikka poikkeaa sen verran muista koiraroduista (jotka taas toisaalta myös poikkeavat toisistaan) että jos tällä meriitillä lähtisi koirarotua itsellensä katsomaan, että mikä SOVELTUISI ensikoiraksi, niin mennään metsään ja pahasti.
Koirarodut todellakin ovat erilaisia ja niiden kasvatus/koulutusmetodit poikkeavat paljonkin toisistaan, että jos vaikka on kokemusta jostain sakemannista, suomenpystykorvasta, ei takaa sitä, etteikö se rotikka olisi sitten tenkkapoo alkuun.
Tuskin kukaan ymmärtää mitä ajan takaa, mutta yritin kuitenkin vääntää tämän asian.

Ja en suosittele rotikkaa ap:n tapaukseen, koska lapset ovat kuitenkin vielä pieniä, eivätkä pysty fyysisesti hallitsemaan kys. koirarotua, mikä on aika massava ja vahva muutenkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja elämäää;24816520:
No kyllä nyt kaikki silti tietää ettei rottweiler perheeseen sovi!! hallojaa varsinkaan kun ei osaa edes nimeä oikein kirjoittaa.

Aika monessa tuntemassani rotikkakodissa on myös lapsia. Kyllä, se on hyvä perhekoira, mutta vaatii todellakin oikeanlaisen opetuksen ja kasvattajan, ei mikään ensikoira.

[QUOTE="ahaa";24816743]Minun lapsuudenkodissani oli rotikka. Ei koskaan ollut mitään ongelmia koiran kanssa. Se on kaikki omistajasta kiinni, ei koirarodusta. Jos omistaja ei omaa auktoriteettia yhtään, niin ei edes chihu ole sopiva. Silloin voisi suositella lelukoiraa.[/QUOTE]

No mutta sinun vanhemmat ehkä jopa tiesivät jotain koirista. Tottakai rotikka sopii lapsiperheeseen, mutta tähän ketjun aloittajan perheeseen suosittelisin juurikin tuota lelukoiraa.

Ei kuulosta ollenkaan reilulta sitä koiraa kohtaan. Istua kerrostalossa yksin kaiket päivät ja sitten joutua lasten leikkikaluksi, jos niitä nyt edes kiinnostaa koko koira...

Toi Sony AIBO voisi oikeastikkin olla parempi ap:n tytöille, painaa vaan OFF-nappia kun ei enää kiinnosta.

No mutta sinun vanhemmat ehkä jopa tiesivät jotain koirista. Tottakai rotikka sopii lapsiperheeseen, mutta tähän ketjun aloittajan perheeseen suosittelisin juurikin tuota lelukoiraa.

Ei kuulosta ollenkaan reilulta sitä koiraa kohtaan. Istua kerrostalossa yksin kaiket päivät ja sitten joutua lasten leikkikaluksi, jos niitä nyt edes kiinnostaa koko koira...

Toi Sony AIBO voisi oikeastikkin olla parempi ap:n tytöille, painaa vaan OFF-nappia kun ei enää kiinnosta.

Mitäs jos vaikka lukisit kaikki kommentit ihan kunnolla, ennenkuin tulet kommentoimaan ja mainostamaan tietämättömyyttäsi?

Ihan ulkopuolisena haluan esittää kysymyksen... Miksi ihmeessä Keltaisesta Pörssistä ei saisi koiraa hankkia, siis jos ostaa rekisteröidyn koiran? Meidän edesmennyt hauveli ostettiin juurikin Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella (tämä siis vuonna 1998) ja ihan oli rekisteröity koira. Kasvattajat eivät olleet mitään ammattikasvattajia, mutta ihan kunnon sukupuu koiralla oli. Kasvattajilla oli siis ainoastaan yksi koira, joka elämänsä aikana kaksi pentuetta synnytti.

Ihan ulkopuolisena haluan esittää kysymyksen... Miksi ihmeessä Keltaisesta Pörssistä ei saisi koiraa hankkia, siis jos ostaa rekisteröidyn koiran? Meidän edesmennyt hauveli ostettiin juurikin Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella (tämä siis vuonna 1998) ja ihan oli rekisteröity koira. Kasvattajat eivät olleet mitään ammattikasvattajia, mutta ihan kunnon sukupuu koiralla oli. Kasvattajilla oli siis ainoastaan yksi koira, joka elämänsä aikana kaksi pentuetta synnytti.

Siksi, koska siellä on niin suuri riski saada todellakin ongelmaisen koiran. Tässä ketjussa on jo niin monta mainintaa näistä, että menee kohta jo pakkotoistoksi.

Mitäs jos vaikka lukisit kaikki kommentit ihan kunnolla, ennenkuin tulet kommentoimaan ja mainostamaan tietämättömyyttäsi?

Voitko sinä, oi viisas ja kaikkitietävä, avata mitä tämä tarkoittaa. En ehkä lukenut näitä tarpeeksi kunnolla:

"Elikkä hakusessa joku pieni-keskikokoinen (Rottweiler?? Akita??) koira joka käy hyvin kerrostaloon, erittäin lyhyt-keskipitkä turkki, ei ympärivuotista karvanlähtöä ja mielellään lapsiystävällinen. Mahdollisimman helppohoitoinen. Joutuu kyllä n. 8h olemaan päivässä yksin, mutta eivätkös kaikki koirat? :) "

Tai otsikko "Mikä koira meidän tytöille :) "

1998 on pikkaisen eri asia kun tänä päivänä. Jatkuvasti vilisee uutisissa juttua pentutehtailijoista jotka tuottavat rajan takaa pentuja, myyvät sitten täällä juurikin keltaisessa pörssissä/muissa samankaltaisissa ilmaislehdissä pentueita rotukoirina jotka sitten osoittautuvat joksikin ihan muuksi mitä luvataan, sairaiksi jne. Samoin noissa lehdissä on huijauksia joissa yritetään huijata rahat pois malttamattomilta pennunostajilta (mikä kyllä on ihan oikein ihmiselle joka koiraa haluaa hetimullekaikkinyt -mentaliteetilla...).

Nimenomaan englannissa kenneli tarkoittaa koiratarhaa. Hauvakone antoi vaihtoedoiksi akita, mäyräkoira ja rotterweiler. Mikähän noista mahtaisi olla paras? :o

Älä ota rottweileriä, jos sulla ei ennestään ole kokemusta (isoista) koirista. Vaatii omistajalta aika paljon, eikä todellakaan sovi lasten ulkoilutettavaksi. Vaikka tosi mahtava perhekoira onkin.

Mäyräkoirista oon kuullut, etteivät ole kovin lapsiystävällisiä, mutta niistä ja akitoista mulla ei ole kokemusta.

Vuonna 1998. Silloin tilanne olikin aivan eri, nykyään kaikenmaailman ählämisählämit ja hoonosoomet siellä kaupittelee omituisia rotumixejä jne.. Tuolloin varmasti oli vähemmän tällaista..
Rekisteröidyn koiran sieltä saa hankittua, kyllä siellä on ihan kasvattajienkin ilmoituksia tosiaan, mutta siellä on valitettavan paljon näitä selviä pentutehdasilmoituksia, joissa kuitenkin halpa hinta voi houkutella ostamaan koiran..

Meidän perheessä suht tuore kokemus asiasta. Meille tuli kultaisennoutajan pentu kesäkuussa. Koira on minun, mutta 10v tyttäreni auttaa sen hoidossa kun en itse ehdi/pysty hoitamaan. Näin ainakin mun tyttären kohdalla saan sen hoitamisen halun ja innostuksen säilymään paremmin kuin että koira olisi vain hänen ja hänen olisi hoidettava kaikki koiraan liittyvät ulkoilutukset, ruokinna yms. Koira on kohta 7kk ikäinen ja homma toimii. Ei ole ongelmaa kun tiedän itse olevani vastuussa koirasta, mutta voin myös luottaa siihen että tyttäreni auttaa jos tarvetta ilmenee.

Ok, kiitti vastauksista :) Mutta siis periaatteessahan Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella voi haukun hankkia, kunhan saa varmuuden, että myyjä on kunnollinen kasvattaja ja pentu rekisteröity. Ja tosiaan, eiköhän se hintakin jo kerro aika paljon siitä, kannattaako myyjään ottaa edes yhteyttä.

Voitko sinä, oi viisas ja kaikkitietävä, avata mitä tämä tarkoittaa. En ehkä lukenut näitä tarpeeksi kunnolla:

"Elikkä hakusessa joku pieni-keskikokoinen (Rottweiler?? Akita??) koira joka käy hyvin kerrostaloon, erittäin lyhyt-keskipitkä turkki, ei ympärivuotista karvanlähtöä ja mielellään lapsiystävällinen. Mahdollisimman helppohoitoinen. Joutuu kyllä n. 8h olemaan päivässä yksin, mutta eivätkös kaikki koirat? :) "

Tai otsikko "Mikä koira meidän tytöille :) "

Kyllä paistaa taas viisaus läpi vastauksesta. Ap oli jo aikaisemmin korjannut että nimenomaan hän ja hänen miehensä koiraa hoitavat, eikä aikaisemmin koiraa hommannut koska hän itse ei koiraa halunnut = hommaa vasta nyt koiran kun hän on itse sitä valmis hoitamaan, ei lapset. Ei välttämättä tiennyt minkäkokoisia nuo ovat, tuo ihmekonehan tämänkin vastauksen antoi ja siksi kysyi täältä. Ja kuka muka on "kotiäitinä" koiralle? Kyllä se vaan on fakta että työpäivän ajan koirat ovat omillaan. Haluat nyt väkisin tarttua kohtiin, joilla ei ole kokonaiskuvaan mitään merkitystä. Tämä jo kertoo kypsyyden puutteesta.

En siis ikinä hankkisi koiraa pelkästään sen takia että lapset haluaa, varsinkaan 5v- ja 8v lapsille. Heidän kiinnostus ei kestä kuin max kuukauden.

Iso huokaus. Tässä nyt sitten sinullekin vielä ap:n viesti:

Luulin että ihmiset ymmärtävät, mutta ei sitten. Siis nimenomaan minä olen koiran hoitaja miehen kanssa, lapset vain auttavat. Juuri tämän vuoksi en aikaisemmasta kinumisesta huolimatta koiraa hankkinut, koska en halunnut itse vielä koiraa. Nyt haluan.

[QUOTE="huoh";24816994]Ja kuka muka on "kotiäitinä" koiralle? Kyllä se vaan on fakta että työpäivän ajan koirat ovat omillaan.[/QUOTE]

Ei oo omillaan jos sattuu olemaan duuni johon voi ottaa koiran mukaan. Itse oon tällainen onnekas. =)

Uusimmat

Yhteistyössä