Mikä koira meidän tytöille? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dog<3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ärh;24815834:
Se on sit masentava näky, kun koulun jälkeen pikkutytöt hakevat heille leluksi hankitun pikkukoiran kotoa ja alkavat kaveriporukassa juoksuttaa ja kouluttaa koiraa vaikka järjen hiventäkään. Fleksi ja koiran niskat natisee liitoksissaan kun raahataan sitä potkulaudan perässä ja muuta vähemmän mukavaa. Mä vastustan jyrkästi tuollaisia pikkulasten hupikoiria, koska koira kuin koira tulee aina hankkia aikuiselle. Jos perheessä on lapsia, niin ei todellakaan pidä ajatella, että ipanat automaattisesti saavat ulkoiluttaa koiraa ilman aikuisen valvontaa.

Peesaan tätä ja itekkin nähnyt tällasia tapauksia monta

Kiitos, tästä oli jo vähän apua.

Kannattaa tosiaan kiinnittää rotukuvauksessa niihin vietteihin huomiota, dominoiva koira tarvii paljon oheistusta, aktiviteetteja ja jämerää kasvatusta.
Metsästyskoirilla on kova vietti esim hakuun ja yleisesti rakastavat liikuntaa.
Energisen luonteen omaavat koirat kaipaavat paljon leikkejä ja liikuntaa.
Seurakoirista löytyy eniten "helpoimpia" tapauksia, mutta näillekin täytyy muistaa opastaa perustottelevaisuus, ettei saada niitä ihania räksyttäjiä jotka puree kaikkia vieraita tai pissii kenkäänne :D

Tuo Sassykatti oon joku koiranomistaja joka livin koirankoulutusohjelmia katsomalla luulee olevansa alan ammattilainen. Paistaa nälvivästä tekstistä jo läpi, ettei hän aiheesta mitään tiedä ja yrittää kompensoida sitä kärkkäydellään. Ei varmaan ikääkään ole pahemmin.

Nimenomaan englannissa kenneli tarkoittaa koiratarhaa. Hauvakone antoi vaihtoedoiksi akita, mäyräkoira ja rotterweiler. Mikähän noista mahtaisi olla paras? :o

Akita ja rottweiler ovat vaativia, isoja koiria, ei aloittelijan koiria todellakaan. Mäyräkoirakin vaatii aktiviteettia, ja lisäksi ei ehkä ole lapsiperheeseen paras valinta. Toki lapsiperheissäkin on mäykkyjä, mutta voi olla itsepäinen rotu, ja ainakin minun tapaamani yksilöt - joita on monta - ovat melko varautuneita ja voivat tuntea tarvetta näykkäistä vähän..

"Elikkäs, meidän 5- ja 8-vuotiaat tytöt ovat jo pitemmän aikaa ruinanneet koiranpentua ja nyt sitten ajatukselle lämpenin, itsellenikin kun tuli koirakuume. Elikkä hakusessa joku pieni-keskikokoinen koira joka käy hyvin kerrostaloon, erittäin lyhyt-keskipitkä turkki, ei ympärivuotista karvanlähtöä ja mielellään lapsiystävällinen. Mahdollisimman helppohoitoinen. Joutuu kyllä n. 8h olemaan päivässä yksin, mutta eivätkös kaikki koirat? Katselin jo keltaisen pörssin sivuilta ja siellä oli muutama chihuahuahua 400e hintaan ja vaikuttivat todella söpöiltä! Mietin vaan ovatko liian pieniä meille... Nyt vinkkejä kehiin! "

Kerro vähän pohjatietoja, mitä olisi koiran kanssa tarkoitus harrastaa? Vai tulisiko koira pelkästään kotiseuralaiseksi, ja lenkkitoveriksi. Lapsille/lasten toiveesta koiraa ei kannata hankkia, ja lapsi ei saa kyllä yksin taluttaa koiraa, vaikka olisi pienikin, koska ei voi tietää mitä tapahtuu: voi tulla vastaan isompi aggressiivinen koira, tai irtokoira (moni aikuinenkaan ei silloin tiedä mitä tehdä) yms.

Kerrostaloon ei kannata tietystikään ottaa kovin vahtiviettistä koiraa. Muuten koira alkaa helposti räksyttämään naapurien äänille etenkin yksinollessaan.
Lyhytkarvaisilla koirilla, karvanlähtöä tuntuu olevan vähän joka välissä.. Eli ei varsinaista karvanlähtöaikaa.
8h on aika paljon koiralle yksinoloa, mutta se menee vielä. Pentuaikana koira ei tosin voi olla noin paljon yksin eli siihen pitää olla joku ratkaisu.

Ja ehdottomasti, hanki koira kasvattajalta. Sellaiselta, joka toimii kennelliiton kautta, eikä jossain keltaisessa pörssissä. Toki siihen koiraan rahaa uppoaa helposti jo kasvattajalle tonni, mutta saat terveen koiran papereineen ja tukea kasvattajalta jne. Halvalla koiraa ei kannata hankkia, sillä esim noilla keltaisenpörssin pennuilla voi olla niin, että ovat pentutehtaista ja koira sairastelee kovasti, mikä kasvattaa kuluja ihan huippulukemiin sitten.

Teille voisi ehkä sopia joku villakoira. Pieni tai keskikokoinen. Tai sitten mopsi tai ranskanbuldoggi (mutta terveystilanne ei noilla mikään kehuttava), cavalierkingcharlesinspanielia en suosittele alkuunkaan koska ovat niin sairas rotu, että ne halutaan jo vähitellen kieltääkin (tästä on uutisissa ollut). Tai ehkä cockerspanieli, bichon frise, coton de tulear.. bretoni, yms.

Tuo Sassykatti oon joku koiranomistaja joka livin koirankoulutusohjelmia katsomalla luulee olevansa alan ammattilainen. Paistaa nälvivästä tekstistä jo läpi, ettei hän aiheesta mitään tiedä ja yrittää kompensoida sitä kärkkäydellään. Ei varmaan ikääkään ole pahemmin.

Voi kyllä, nyt osuit ihan oikeaan, ei mulla oikeasti ole ees koiria, kokemusta niistää, en kasvata niitä eikä oikeestaan ikääkään juur yhtään :wave:

Se että keltasta pörssiä selaa, kertoo jo siitä. Keltasesta pörssistä ei etsitä perustietoa koirista..

*muoks* eikä muuten etsitä asiallisia kasvattajiakaan jolta sitä tietoa sais..

Ai tosiaan anteeksi, eihän koiria saa katsellakaan jos ei riittävää infoa ole! No mitäs jos niin tietävänä vaikka kertoisit ap:lle mistä niitä koiria kannattaa katsella, sen sijaan että käyttäydyt kuin esikoululainen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä vinkkiä;24816267:
Akita ja rottweiler ovat vaativia, isoja koiria, ei aloittelijan koiria todellakaan. Mäyräkoirakin vaatii aktiviteettia, ja lisäksi ei ehkä ole lapsiperheeseen paras valinta. Toki lapsiperheissäkin on mäykkyjä, mutta voi olla itsepäinen rotu, ja ainakin minun tapaamani yksilöt - joita on monta - ovat melko varautuneita ja voivat tuntea tarvetta näykkäistä vähän..

"Elikkäs, meidän 5- ja 8-vuotiaat tytöt ovat jo pitemmän aikaa ruinanneet koiranpentua ja nyt sitten ajatukselle lämpenin, itsellenikin kun tuli koirakuume. Elikkä hakusessa joku pieni-keskikokoinen koira joka käy hyvin kerrostaloon, erittäin lyhyt-keskipitkä turkki, ei ympärivuotista karvanlähtöä ja mielellään lapsiystävällinen. Mahdollisimman helppohoitoinen. Joutuu kyllä n. 8h olemaan päivässä yksin, mutta eivätkös kaikki koirat? Katselin jo keltaisen pörssin sivuilta ja siellä oli muutama chihuahuahua 400e hintaan ja vaikuttivat todella söpöiltä! Mietin vaan ovatko liian pieniä meille... Nyt vinkkejä kehiin! "

Kerro vähän pohjatietoja, mitä olisi koiran kanssa tarkoitus harrastaa? Vai tulisiko koira pelkästään kotiseuralaiseksi, ja lenkkitoveriksi. Lapsille/lasten toiveesta koiraa ei kannata hankkia, ja lapsi ei saa kyllä yksin taluttaa koiraa, vaikka olisi pienikin, koska ei voi tietää mitä tapahtuu: voi tulla vastaan isompi aggressiivinen koira, tai irtokoira (moni aikuinenkaan ei silloin tiedä mitä tehdä) yms.

Kerrostaloon ei kannata tietystikään ottaa kovin vahtiviettistä koiraa. Muuten koira alkaa helposti räksyttämään naapurien äänille etenkin yksinollessaan.
Lyhytkarvaisilla koirilla, karvanlähtöä tuntuu olevan vähän joka välissä.. Eli ei varsinaista karvanlähtöaikaa.
8h on aika paljon koiralle yksinoloa, mutta se menee vielä. Pentuaikana koira ei tosin voi olla noin paljon yksin eli siihen pitää olla joku ratkaisu.

Ja ehdottomasti, hanki koira kasvattajalta. Sellaiselta, joka toimii kennelliiton kautta, eikä jossain keltaisessa pörssissä. Toki siihen koiraan rahaa uppoaa helposti jo kasvattajalle tonni, mutta saat terveen koiran papereineen ja tukea kasvattajalta jne. Halvalla koiraa ei kannata hankkia, sillä esim noilla keltaisenpörssin pennuilla voi olla niin, että ovat pentutehtaista ja koira sairastelee kovasti, mikä kasvattaa kuluja ihan huippulukemiin sitten.

Teille voisi ehkä sopia joku villakoira. Pieni tai keskikokoinen. Tai sitten mopsi tai ranskanbuldoggi (mutta terveystilanne ei noilla mikään kehuttava), cavalierkingcharlesinspanielia en suosittele alkuunkaan koska ovat niin sairas rotu, että ne halutaan jo vähitellen kieltääkin (tästä on uutisissa ollut). Tai ehkä cockerspanieli, bichon frise, coton de tulear.. bretoni, yms.

Oi kiitos paljon! Katselen mitä noista löydän. Enkä kyllä tänne uskalla enempää taustoista kertoa kun tuo yksi keksii kaikesta jotain nälvittävää. :/

[QUOTE="popkorni";24816310]Heh :D joo ei ole tätä immeistä kyllä henkisellä iällä pilattu![/QUOTE]

No voe h******i!

Taistelkaa niistä asioista, eikä aleta harmaana nälvimään henkilöä. Jos et osaa tarttua asiaan vaan haluat mollata henk.kohtaisesti, ole hiljaa!

Täällä pitäisi puhua koirista.

Voi kyllä, nyt osuit ihan oikeaan, ei mulla oikeasti ole ees koiria, kokemusta niistää, en kasvata niitä eikä oikeestaan ikääkään juur yhtään :wave:

Jos et kerran ole naiivi, niin miksi pitää tällaisia letkautuksia tänne sitten laittaa? Omaa kuoppaasi kaivat. Jos kerran on noin kova pätemisen tarve, mene lähimmän eskarin pihaan kiljumaan "mä tiiän enemmän koirista kun teiän äiti!".

Mites border- tai vehnäterrieri? Ei ihan pikkukoiria, mutta helposti aikuisen syliin sopivia. Ei karvanlähtöjä, terrieriksi tasaisen luonteisia. Ja sen verran reippaita että jaksavat lasten kanssa remuta :)

Mäkin silti ehdottaisin tutustumaan vielä lisää koiran hoitoon/hankintaan jne...Myös lapsille hyvä kertoa mitä koiran omistaminen (oikeasti) on, vaikka vastuu toki aikuiselle kuuluukin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24816336:
No voe h******i!

Taistelkaa niistä asioista, eikä aleta harmaana nälvimään henkilöä. Jos et osaa tarttua asiaan vaan haluat mollata henk.kohtaisesti, ole hiljaa!

Täällä pitäisi puhua koirista.

Eli sasukatti saa nälviä niin paljon kuin huvittaa, mutta jos sille sanoo vastaan niin hui että? :)

Mites border- tai vehnäterrieri? Ei ihan pikkukoiria, mutta helposti aikuisen syliin sopivia. Ei karvanlähtöjä, terrieriksi tasaisen luonteisia. Ja sen verran reippaita että jaksavat lasten kanssa remuta :)

Mäkin silti ehdottaisin tutustumaan vielä lisää koiran hoitoon/hankintaan jne...Myös lapsille hyvä kertoa mitä koiran omistaminen (oikeasti) on, vaikka vastuu toki aikuiselle kuuluukin.

Lapset oli lainanneet kirjastosta hirmu kasan koirakirjoja :D Vehnäterrieriä joku tuttukin oli ehdottanut...

älä hyvä ihminen hanki noin pienille tytöille MITÄÄN koiraa!!
koira on elävä,tunteva ja aina työtä teettävä olento.
helppohoitoista koiraa ei ole,aina on ulos lähdettävä,oli keli mitä vaan,hoitaja on hommattava kun tulee menoja(ja niitähän jokaiselle ilmaantuu)tulee yllätttäviä menoja eläinlääkäriin,ja sinne on mentävä vaikka rahaa ei olisi jos eläin on kipeä.
ja kaiken lisäksi noin pienet lapset eivät kyllä ikinä voi käsittää miten paljon
koira vaatii.innostus laantuu huomattavan pian kun kaikki kaverit on nähneet koiran..äläkä sano että sinun lapsesi ei kyllästy : ))
odota vielä ihan rauhassa ainakin pari vuotta.
minä kasvattajana en myisi perheelle mikä hakee koiraa kun 5v ja 8v lapset niin tahtovat..en todella.

[QUOTE="popkorni";24816349]Eli sasukatti saa nälviä niin paljon kuin huvittaa, mutta jos sille sanoo vastaan niin hui että? :)[/QUOTE]

Äh....Ei pelkästään sasukatti.. Aluksi hänellä oli toki asiaa, mutta hairahtui itskekin vähän liian pitkälle. Yleisesti alkaa tää keskustelu mennä vain henkilökohtaisuuksiin, eikä itse aiheeseen. :ashamed:

Ai tosiaan anteeksi, eihän koiria saa katsellakaan jos ei riittävää infoa ole! No mitäs jos niin tietävänä vaikka kertoisit ap:lle mistä niitä koiria kannattaa katsella, sen sijaan että käyttäydyt kuin esikoululainen?

No ihan ensimmäisenä ei se keltainen pörssi (ainakaan itselle) tule mieleen jos ei tietoa roduista ole tai koiran omistamisesta. Se Kennelliitto on vaikka ihan hyvä paikka aloittaa, niin selviää että mikä se kennel esim suomalaisen mittapuun mukaan on.

Lapset oli lainanneet kirjastosta hirmu kasan koirakirjoja :D Vehnäterrieriä joku tuttukin oli ehdottanut...

Eli olette lukeneet koirakirjoja ja silti kyselet onko rottweiler sopiva ensimmäiseksi koiraksi ja vielä pikkulapsille? Ookkei...

Oletko yhtään selaillut vaikka kennelliiton sivuja?

Keltaset pörssit ym. ö-luokan sivustot ei varmasti ole niitä parhaimpia teidän tapauksessa.

älä hyvä ihminen hanki noin pienille tytöille MITÄÄN koiraa!!
koira on elävä,tunteva ja aina työtä teettävä olento.
helppohoitoista koiraa ei ole,aina on ulos lähdettävä,oli keli mitä vaan,hoitaja on hommattava kun tulee menoja(ja niitähän jokaiselle ilmaantuu)tulee yllätttäviä menoja eläinlääkäriin,ja sinne on mentävä vaikka rahaa ei olisi jos eläin on kipeä.
ja kaiken lisäksi noin pienet lapset eivät kyllä ikinä voi käsittää miten paljon
koira vaatii.innostus laantuu huomattavan pian kun kaikki kaverit on nähneet koiran..äläkä sano että sinun lapsesi ei kyllästy : ))
odota vielä ihan rauhassa ainakin pari vuotta.
minä kasvattajana en myisi perheelle mikä hakee koiraa kun 5v ja 8v lapset niin tahtovat..en todella.

Luulin että ihmiset ymmärtävät, mutta ei sitten. Siis nimenomaan minä olen koiran hoitaja miehen kanssa, lapset vain auttavat. Juuri tämän vuoksi en aikaisemmasta kinumisesta huolimatta koiraa hankkinut, koska en halunnut itse vielä koiraa. Nyt haluan.

• Tykkää
Reactions: ärsypilämi
Eli olette lukeneet koirakirjoja ja silti kyselet onko rottweiler sopiva ensimmäiseksi koiraksi ja vielä pikkulapsille? Ookkei...

Oletko yhtään selaillut vaikka kennelliiton sivuja?

Keltaset pörssit ym. ö-luokan sivustot ei varmasti ole niitä parhaimpia teidän tapauksessa.

Lapset juuri toivat kirjat kotiin. En niitä vielä tässä alle puolituntisessa ehtinyt kaikki lukea. Olisi vissiin pitänyt?

Minä ehdotin tuota koirakonetta sen takia, että siitä saa osviittaa. Se lisäksi kysyy mun mielestä niitä olennaisia kysymyksiä joita jokaisen koiraa hankkivan pitäisi miettiä. Kai nyt jokainen tajuaa, että ei mene ostamaan koiraa pelkästään tuollaisen "leikkimielisen" testin perusteella.

Itsellä on pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira ja sen lempeämpää luonnetta ihmisiä kohtaan saa hakea. Toisaalta osaa olla sellainen luupää, että en ehkä ottaisi ihan ekaksi koiraksi. Jokin spanieli voisi tosiaan olla hyvä, tai terriereistä ehkä länsiylämaanterrieri.

Tuskin aloittaja (tai ainakin toivon) ottaa koiran pelkästään lapsille, koska vanhemmat ovat niitä kasvattajia kuitenkin, heille ne pissattamis kakkakeräilyt, lääkärireissut, opetus kuitenkin kohdistuu. Jos vanhemmat ovat valmiita ottaaan koiran, sitten se on niin.

Itse olen kasvanut perheessä jossa on ollut aina 1-4 koiraa, parhaimmillaan niitä oli jopa 10 (pentue), joiden kasvatukseen sain osallistua. Päähuolehtija on aina ollut vanhempani, minä sain olla kaverina niiden hoidossa :) Ja ensimmäinen koira joka meille tuli oli pelastettu koira jota aiemmissa kodeissa pidettiin nälässä ja piestiin. Olin silloin itse 4-5 vuotias. Sen jälkeen on perheessä ollut aina koira.

Pakkohan se on koiraharrastus on jostain aloittaa. Lapsiltakin hyvä juttu, että ovat lainanneet koirakirjoja ja voivat tutustua koirarotuihin ja koiriin yleisesti.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä