HIV pelottaa niin paljon, etten saa nukutuksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KaukoK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KaukoK

Uusi jäsen
09.10.2011
14
0
1
Hei kaikki!

Olen 25-vuotias nainen ja huolenani on kauhea HIV:n pelko ja siitä johtuva stressi ja unettomuus.

En yleensä ottaen ole koskaan ollut mitenkään luulotautinen tai bakteerikammoinen, mutta HIViä olen pelännyt ihan kauheasti ja monta kertaa elämässäni! Pelkään kauheasti, että olen saanut sen itselleni, sillä minulla oli muutama vuosi sitten suojaamatonta seksiä miehen kanssa, joka oli Etelä-Eurooppalainen, tai jopa Afrikkalainen! Menin sen jälkeen sukupuolitautitesteihin, joita minulla ei ollut, mutta verikoe jäi ottamatta. Ja kun jälkeenpäin muistelen tuota aikaa, niin minulla oli vatsakipua ja lievää lämmönnousua ensimmäisen seksikertamme jälkeen! Olen lukenut, että HIVin ensioireet ovat juuri nämä!

Sittemmin aloin seurustelemaan suomalaisen ihanan miehen kanssa ja muistan, että hänelläkin oli alkuaikanamme lievää lämmönnousua! Olen huolesta sekaisin, sillä pelkään niin paljon, että olen tartuttanut tämän kiltin ja kunnollisen miehen ja pilannut näin hänen elämänsä.

En myöskään saa rauhaa ajatukselta ja minua ahdistaa epätietoisuus ja se tunne kuristaa minua, kun olen varma, että sairastan sitä tautia! Koska oireet olivat juuri sellaiset, mitä niistä on kerrottu. Tuntuu, että jos olen positiivinen, elämäni loppuu. Jättäisin korkeakouluopintoni ja eristäytyisin maailmasta varmasti! Miten voin ikinä antaa anteeksi itselleni, jos olen tietämättäni tartuttanut sen miehen, ketä rakastin! (Erosimme vastikää, mutta ero ei liittynyt mitenkään tähän asiaan, vaan asia on alkanut painamaan minua sen jälkeen).

Tiedän, että tauti on varsin harvinainen ja luotin sittemmin Italiaan muuttaneeseen eteläläiseen mieheen, ettei hänellä mitään vastaavaa voi olla! Hän oli Tunisiasta kotoisin, mutta muuttanut Italiaan pakolaisena ollessaan vasta 15-vuotias. Se oli siis syy miksen heti hakeutunut testiin. Nyt olen menossa verikokeeseen, mutta tulokset tulevat vasta kuukauden kuluttua! Miten voin elää tämän kuukauden, kun pelkään niin paljon, etten voi nukkua ja minua etoo ja minulla on huono olo! Pikatestiinkään en pääse (AIDS-tukikeskukseen) sillä sitä ei ole paikkakunnallani ja minun pitäisi matkustaa yli 500km lähimpään pisteeseen!

Kuka osaa antaa minulle tukea tai neuvoja, että selviydyn tästä kuukaudesta?
Olen epätoivoinen ja peloissani!

Viimeksi muokattu:
Ei HIV-infektio enää mikään kuolemantuomio ole, kroonisen taudin paikka vain. Eristäytymistä ei sen leviämisen estäminen vaadi, vaan varovaisuutta seksin ja veren suhteen. Tsemppiä!

Ei sun auta kun odottaa testin tulosta, vaikka sitten siitä kärsien. Mutta kyllä se helpotus on sitten suuri jos/kun tulos on neg.

Jaksamista, ehkä opit sitten tästäkin jotain, pidän kyllä epätodennäköisenä että olet saanut tartunnan, mutta sekin mahdollisuuskin kun on niin turha jossitella.

Rauhoitu ja lopeta panikointi... mieti mitä voit tehdä asialle nyt jos tulos on positiivinen; et mitään. Sen sijaan kannattaa keskittyä elämään ja miettiä mukavia ja kivoja asioita elämässä. Jos tulos onkin negatiivinen; saat paljon aihetta josta olla kiitollinen ja näet maailman uusin silmin.

Et kuitenkaan saa testiä positiiviseksi/negatiiviseksi vaikka kuinka asiaa etukäteen miettisitkin. Monet Aidsin ensioireista voivat olla samansuuntaisia kuin tavalliset flunssaepidemian oireetkin.

Tsemppiä odotukseen, hyvä että hakeuduit hoitoon kuitenkin, vaikka tekstisi perusteella aikaa on kulunutkin paljon.
Muista että elimistösi tarvitsee unta, oli tilanne mikä tahansa ja jos et saa nukutuksi, kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa.

On TOSi epätodennäköistä että sulla se olisi. Aina jos keksii alkaa sitä jännäämään, niin itten menee ihan paniikkiin. Nyt vaan päivä kerrallaan ja pian saat tiedon että kaikki oon hyvin ja osaat jatkossa olla varovaisempi. Ja jos sattuisi niin huonosti, että sulla se olisi, niin nykyään se ei estä sua elämästä normaalia elämää. Pää kylmänä ja vähän uskoa kohtaloon.

Oli miten vaan, hyvä että menet testiin. Hiv ei ole mikää kuolemantuomio nykyään. On olemassa hyvät lääkkeet ja nykytietämyksen mukaan Hiv-tartunnan saanut elää yhtä kauan kuin ei Hiv:iä kantava. Et varmaankaan ole vielä Aids-vaiheessa kuitenkaan koska sillioin olisit ollut tod. näk. jo useita kertoja sairaalahoidossa ja testit olisi otettu siellä
Luulen että sinulla ei ole koko Hiv:iä ja elämäsi helpottuu kun saat vihdoin tämän tiedon. Sitä vaan ihmettelen että miksi et ole jo ajat sitten käynyt testissä? Epätietoisuus on kaikkein pahinta. Jos olistkin Hiv-positiivinen niin kun lääkityksen aloittaa heti kun epäilee tartuntaa tai pian sen jälkeen on ennuste aina parempi... niin kuin jo totesin, normaali elinikä.

• Tykkää
Reactions: KaukoK
[QUOTE="mamma";24804193]
Luulen että sinulla ei ole koko Hiv:iä ja elämäsi helpottuu kun saat vihdoin tämän tiedon. Sitä vaan ihmettelen että miksi et ole jo ajat sitten käynyt testissä? Epätietoisuus on kaikkein pahinta. Jos olistkin Hiv-positiivinen niin kun lääkityksen aloittaa heti kun epäilee tartuntaa tai pian sen jälkeen on ennuste aina parempi... niin kuin jo totesin, normaali elinikä.[/QUOTE]
Kiitos tuesta ja viestistä.. Testiin en mennyt silloin, kun en uskonut miehen, (joka oli Kylläkin valkoihoinen, kiitos Pastori Subutexin mukavasta vastauksesta) mitenkään olevan sellainen, joka sitä sairautta kantaisi. Vasta myöhemmin kun aloin pohtimaan, pelko hiipi takaisin!

Menet testeihin. Testituloksen saa kyllä jo viikossa ja nykyään on sellaisia pikatestejäkin ( en tosin tiedä käytetäänkö niitä yleisesti täällä suomessa )

Lulltavasti sinulla olisi ollut muunlaisiakin oireita jo tässä vaiheessa jos HIV sinulla olisi.

Ja kiitos vielä kaikille tukevista vastauksistanne! Tätä varten tänne kirjoitinkin, että saisin tukea ja mieleni paranisi. Tuloksissako tosiaan voi mennä vain viikko?? Se helpottaisi suunnattoman paljon lähitulevaisuuttani! Ja minun pitää vaan asennoitua siihen, että jos se tulos on positiivinen, ei sille mitään mahda, vaikka kamalaahan se olisi! Ainakin opin tästä ihan valtavan opetuksen verran! Huomenna labraan ja kyselen lääkäriltä tulosten nopeudesta!

Menet testeihin. Testituloksen saa kyllä jo viikossa ja nykyään on sellaisia pikatestejäkin ( en tosin tiedä käytetäänkö niitä yleisesti täällä suomessa )

Lulltavasti sinulla olisi ollut muunlaisiakin oireita jo tässä vaiheessa jos HIV sinulla olisi.

Pikatestit tehdään Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Itse asun täällä ihan pohjoisessa, joten matkaa liikaa! Oulun toimisto on suljettu :(

Kun olet jo muutaman vuoden kärvistellyt, niin mitä nyt enää viikko tekee? Sitä vaan ihmettelen, että mikset aikaisemmin hakeutunut testeihin, jos asia vaivasi? Kuitenkin, mitä aikaisemmin mahdollinen tartunta huomataan ja hoidot aloitetaan, sen parempi ennuste.

Voimia sinulle.

Menkää testiin molemmat, sillähän siitä epätietoisuudesta pääsee. Rutiiniverikoe. Ja tuntemattomien kanssa kumi päälle aina.

Aikuinen menee ja selvittää asian, lapsonen jännittää ja ahdistuu panematta tikkua ristiin. Kumpi olet?

Jos olet saanut tartunnan tai jos kumppanillasi se on, on olemassa hyviä lääkkeitä. HIV ei ole kuolemantuomio, tosin kaikkihan me lopuksi kuolemme.

Oon hakeutunut testeihin ja soittanut AIDS-tukikeskukseen. Olen ehkä lapsonen, kun en ole mennyt aikaisemmin, mutta pyyhin sen mielestäni ja se palasi nyt uhkaavana takaisin. Huomenna laboratorioon, mutta toivon vaan, että tuloksen odottaminen ei saa minua masentumaan! :/

Mä kans pelkäsin aivan järkyttävästi hiviä ja olinkin 100 prosenttisen varma, että olin sen saannut afrikkalaiselta seksikumppaniltani vuosia aikaisemmin. Mulla oli jo kaikenlaisia oireitakin, puutumista ja pistelyä ja ihon kutinaa ja kaiken maailman kurkkukipuja ja lämmönnousuja. Kaikki, mitä hivistä googletin, sopi minuun. Sitten soitin pokkana tK.seen ja pyysin lähetteen hiv-testiin. Muistaakseni vastaus tuli alle viikossa. Negatiivinenhan se oli ja järkyttävän kokoinen taakka putosi harteilta. Tsemppiä!

• Tykkää
Mä kans pelkäsin aivan järkyttävästi hiviä ja olinkin 100 prosenttisen varma, että olin sen saannut afrikkalaiselta seksikumppaniltani vuosia aikaisemmin. Mulla oli jo kaikenlaisia oireitakin, puutumista ja pistelyä ja ihon kutinaa ja kaiken maailman kurkkukipuja ja lämmönnousuja. Kaikki, mitä hivistä googletin, sopi minuun. Sitten soitin pokkana tK.seen ja pyysin lähetteen hiv-testiin. Muistaakseni vastaus tuli alle viikossa. Negatiivinenhan se oli ja järkyttävän kokoinen taakka putosi harteilta. Tsemppiä!

Kiitos vastauksesta! Tuskimpa minullakaan sitä on jos järellä ajattelee, mutta pelko on suuri. Tosi kiva kuulla, että jopa viikossa saan varmuuden! Otan ainaki tästä opiksi, ja tulen tulevaisuudessa ottamaan terveydestäni ja elämästäni enemmän vastuuta.

Ei Hiv-testin vastausta tarvitse kuukautta odottaa. Itse kävin juuri kesällä testeissä ja tulos tuli seuraavana päivänä ja minulta otettiin samalla monta muutakin verikoetta.

Negatiivinen on itsellänikin hiv aina ollut, vaikka tulosta olenkin jännittänyt... Mitään pelkoa tartunnasta ei ole ollut.

Hiv tarttuu aika heikosti enkä usko, että sullakaan tartuntaa on. Joten no hätä.

• Tykkää
Ap:lle lohdutukseksi, että hiv tarttuu tosi huonosti ja vaikka jollakin olisi hiv niin hänellä voi virusmäärä olla niin alhainen, ettei hiv voi edes tarttua!

Normaalissa heteroyhdynnässä tartunnan riski yksittäisellä kerralla on noin 0,1 % eli yksi tuhannesta. Tämä on keskimääräinen riski, joka voi vaihdella monista eri syistä johtuen, mutta silti tosi huonosti tarttuu.

Toivottavasti saat negatiivisen testituloksen!

• Tykkää
Testiin vain reippaasti. Parempi tulos on tietää, kuin pelätä alinomaan että mitäs jos. Jos testi on positiivinen niin saat lääkkeet ja varmasti apua, jos masennus uhkaa iskeä. Ja jos negatiivinen niin sitten olet ainakin yhden asian viisaampi ja toivottavasti ottanut jotain opiksi vaikkakin kantapään kautta.

Mielestäni on kuitenkin turha tuudittautua tuohon, että hiv tarttuu huonosti. Tarttuu jos on tarttuakseen eikä sitä kukaan voi tietää kuka sitä kantaa. Mutta tuo huonosti tarttumisen hokeminen on juuri se pahin asia mitä voidaan sanoa, koska sillä tavalla harrastetaan herkemmin suojaamatonta seksiä ja sitten ollaankin tilanteessa jos toisessa...

:attn:Kiitos tuhannesti vastauksistanne! Niistä on ollut paljon hyötyä. Mieleni on jo paljon valoisampi. Tämä oli paras idea koskaan kirjoittaa tänne, kun huomaa, että maailmassa on niin paljon ihmisiä, jotka eivät kauhistele tätä minun asiaani. Kuvittelin, että saan kauheat haukut ja selvän kannatuksen positiivisuudestani! Lupaan raportoida tuloksesta, varsinkin jos se oli negatiivinen, sillä jos joku joskus vaikka googlettaa ja törmää tarinaani niin jos minun tilanteessa se oli negatiivinen niin lukija voi jo veikata olevansa lähes varmasti itsekin puhdas.