miksei lapsi saa nukkua autossa kun käyn kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24805247]Viitsitkö selittää, miksei tapaukset, joissa lapsi on kyydissä ajossa ja törmäys sattuu ja kuollaan, ei olisi olleet estettävissä sillä, ettei olis otettu lasta kyytiin?[/QUOTE]

No sen verran viitsin selittää, että yleensä sitä sen lapsen joutuu ottamaan sinne ajoon mukaan, että lapsen kanssa pääsee paikasta a paikkaan b. Jos et ottais lasta mukaan ajoon niin silloinhan lapsi olisi kenties yksin kotona. Mutta sieltä autosta siinä kaupan pihalla on hemmetin helppo se lapsi ottaa sinne kauppaan mukaan!

asun itsekin maalla, mutta ei tulisi mieleenkään jättää 6v ja 5v keskenään. Meillä tuo 5v varmaan pärjäisikin, mutta en siltikään jätä. 6v nyt on niin arka, että ei edes jäisi.

Niin, no meidän 7 v on jo koululainen ja on tullut yksin muutamat kerrat koulusta tyhjään kotiin. Sit vaan aina soitetaan, et onko kotona jne..eli tosiaan tällä on puhelin, jos tulee jotain. Ei se vuosi sitte olis jäänytkään yksin tai edes kahdestaan.

No sen verran viitsin selittää, että yleensä sitä sen lapsen joutuu ottamaan sinne ajoon mukaan, että lapsen kanssa pääsee paikasta a paikkaan b. Jos et ottais lasta mukaan ajoon niin silloinhan lapsi olisi kenties yksin kotona. Mutta sieltä autosta siinä kaupan pihalla on hemmetin helppo se lapsi ottaa sinne kauppaan mukaan!

Kysyinkö mä tätä? En. Vaan sitä, että koitatko väittää, etteikö lapsen menehtyminen liikenneonnettomuudessa olisi vältettävissä sillä, ettei lasta oteta liikenteeseen mukaan.

Joo joo tajuan pointtis, mutta voisi sen kai esittää ilman liioitteluja tai vääristelyjä.

[QUOTE="vieras";24804564]Lapsi voi herätä, joku voi autollaan törmätä autoosi, joku voi varastaa auton. Sinulle voi kaupassa jotain sattua eikä kukaan tiedä, että lapsesi on autossa.[/QUOTE]

Pahimmassa tapauksessa joku voi viedä lapsen.

No voi h..lv..tti tätä jeesustelua/keskustelua, jos ei lasta voi jättää muka pariksi minuutiksi nukkumaan(!) autoon kaupassa käydessä. En keksi yhtäkään syytä miksei - tulipalo, auto lähtee itselleen liikkeelle, vieras kidnappaa, lapsi itse turvavöistä tarzanina hyppää rattiin, käynnistää auton ja lähtee ajelemaan, oikosulku ettei ovia saa auki, verisuoni katkeaa tai aivoinfarkti yllättää kauppareissulla kävijän. Voikohan sitä jättää lapsen leikkimään edes omaan lastenhuoneeseen kotona vai pitääkö haukkana vahtia kokoajan? Miten me -70 luvulla syntyneet ikinä ollaan elossa, kun ei vastaavaa holhousta ollut ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
montakos vuotta tästä on, kun espoossa se lapsi kuoli -oli jätetty parkkiksella autoon (kaupan pihalla) ja auto oli syttynyt palamaan..

Helsingin Ruoholahdessa kuoli ainakin kesällä 1995 2-vuotias tyttö kun auto syttyi palamaan. Äiti oli jättänyt lapset hetkeksi autoon. Vanhempi muistaakseni 4-vuotias poika pääsi itse autosta ulos. Äiti tuli siis melkein heti paikalle, ei ollut montaa minuuttia pois mutta ei saanut enää tyttöä autosta ulos.

Minä voin jättää lapset siksi aikaa (muutama minuutti max) kun haen lähikaupasta maidon tai käyn nostamassa rahaa automaatilta tai postissa. Ovet laitan lukkoon, ne aukeavat kuitenkin sisäpuolelta kahvasta. Lapset pysyvät autossa, eivät avaa vöitä omin päin. Lapset siis 5v, 7v ja vauva. Vauvaa en jätä yksin mutta isompien kanssa sen muutaman minuutin voi olla, kun osaavat viihdyttää vauvaa ja antaa tutin.en tosiaan raahaa koko kööriä muutaman metrin päähän, kun käyn postittamassa paketin tai hakemassa maidon!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24804633:
olen sitä mieltä, että yksin autoon heitetty lapsi on jätetty heitteille, ja hänestä kuuluisi tehdä lastensuojeluilmoitus

Mä oon usein jättänyt lapsen/lapset autoon, kun lähikaupassa käy..., mutta lähes yhtä usein ovat siinä pihallakin yksin... Missä menee heitteille jätön raja? Nyt siis kyse n. 4.5 vuotiaasta ei vauvasta (vaikka olen kyllä vauvankin jättänyt vaunuihin nukkumaan kaupan eteen).

en koskaan jättäisi. Lapsi voi saada ne istuimensa vyöt auki jos herääkin, ottaa vaihteen pos päältä tms tms tms.
Mulla samanikäinen lapsi ollut yksin kotona ehkä 2min kun vien roskat.

Helsingin Ruoholahdessa kuoli ainakin kesällä 1995 2-vuotias tyttö kun auto syttyi palamaan. Äiti oli jättänyt lapset hetkeksi autoon. Vanhempi muistaakseni 4-vuotias poika pääsi itse autosta ulos. Äiti tuli siis melkein heti paikalle, ei ollut montaa minuuttia pois mutta ei saanut enää tyttöä autosta ulos.

Mun käsityksen mukaan toi on kuitenkin niin harvinaista, että se on hätävarjelun liioittelua. Paljon enemmin lapsia kuitenkin kuolee kesken ajon kolareihin ja ulosajoihin.

en koskaan jättäisi. Lapsi voi saada ne istuimensa vyöt auki jos herääkin, ottaa vaihteen pos päältä tms tms tms.
Mulla samanikäinen lapsi ollut yksin kotona ehkä 2min kun vien roskat.

En ole tuota tullut edes ajatelleeksi. Mun 5v istuu pelkääjän paikalla turvavyöistuimessaan (istunut jo vuosia) ja usein jätän hänet ihan hereillä siihen istumaan, kun kaupassa käyn. Ehkä seuraavan kerran muistutan, että auto tosiaan saattaa lähteä luisuun, jos vaihdekeppiin koskee.

En ole tuota tullut edes ajatelleeksi. Mun 5v istuu pelkääjän paikalla turvavyöistuimessaan (istunut jo vuosia) ja usein jätän hänet ihan hereillä siihen istumaan, kun kaupassa käyn. Ehkä seuraavan kerran muistutan, että auto tosiaan saattaa lähteä luisuun, jos vaihdekeppiin koskee.

Juu ja mitä tekee viisivuotias? Haluaa tietenkin kokeilla, mitä tapahtuu, kun vaihdekeppiin koskee.

Sitä vain olen mieltä, että nykyään tiedetään liikaa ja koko elämästä on tullut yhtä pelkäämistä. Hyvä jos kukaan uskaltaa olla enään kotonakaan, kun kotona kuitenkin kaikkein vaarallisinta on.

Tietenkään en itse esim. Prisman parkkikselle lapsia jätä, kun siinä puljussa ei ihan 5 minuutissa käy, mutta on paljon asioita, joita puntaroin, niiden vaarallisuuden ja muun ehtimisen ja mukavuuden välillä. Ja kun miettii, että joku tyttö kuoli luistinradallekin, niin kyl mä kuitenkin pidän luistelua enemmän hyvänä harrastuksena kuin kuolemanloukkuna.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
[QUOTE="eee";24804583]Kyllä 4½-vuotias varmaan osaa olla muutaman minuutin yksin, vaikkei äiti paikalla olisikaan, jos on ihan normaali tapaus.

[/QUOTE]

Mutta osaako lapsi olla liikkumatta siellä autossa? Monissa autoissa rupeaa hälyttimet huutamaan, jos siellä autossa vähänkään liikkuu sisällä. Vai uskallatko jättää auton ovet auki? Tosin toisissa autoissa ne lukittuvat automaattisesti jonkin ajan kuluttua siitä, kun avaimen poistaa virtalukosta.

[QUOTE="voi";24805708]Joo,ja sammutin autossa!! Mut ,kun ei saa kääntyä ni ei voi jäädä pelastaan, vaikka toisten henki menisi, morjens!!![/QUOTE]
Eli keskikaiteen läpi vaan :xmas: vai miten se uukkari olisi pitänyt toteuttaa?

Ihmiset seisoi auton ulkopuolella, ja piipaa-autotkin tuli ihan pian meitä vastaan, joten tuskin ne KUALI.

[QUOTE="vieras";24804608]Jaa, mä tiedän useammankin tapauksen jossa uuteen autoon on tullu sähkövika ja se on ihan oikeasti syttynyt palamaan.[/QUOTE]

joo meillä auto syttyi palamaan tuosta vain. Muutama minuutti ja se oli entinen auto. Jos ois muksut ollu sielä ja mä jossain muualla niin pahasti ois käyny. En ikinä jätä autoon lapsia ellen oo itse näköetäisyydellä joka minuutin ajan.

[QUOTE="vieras";24805445] Miten me -70 luvulla syntyneet ikinä ollaan elossa, kun ei vastaavaa holhousta ollut ollenkaan.[/QUOTE]

No, sinähät et voi muistaa. Minä muistan. Ei ollut kaikenmaailman hörhöjä joka paikassa.

[QUOTE="eee";24804583]Kyllä 4½-vuotias varmaan osaa olla muutaman minuutin yksin, vaikkei äiti paikalla olisikaan, jos on ihan normaali tapaus.

Uskallatko käydä postilaatikolla, jos neljävuotiaasi on sisällä? Entä jos liukastut kadulla ja lyöt pääsi ja menet tajuttomaksi, eikä kukaan tiedä, että lapsesi on kotona?[/QUOTE]

Mun mielestä nelivuotiaan yksinoleminen ei ole normaali juttu. Vaikka nelivuotias on "yksin", tulisi vanhemman olla siinä samassa tilassa lapsen kanssa. Postilaatikolla käymistä ja kaupassa käymistä ei voi mielestäni verrata keskenään toisiinsa tippaakaan.

Yhteistyössä