miksei lapsi saa nukkua autossa kun käyn kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24804788]Uskallatte kuitenkin ajaa niillä autoillanne, lapset kyydissänne, vaikka ne saattaa syttyä yhtäkkiä ja ovetkaan ei välttämättä siinä tilanteessa aukea?[/QUOTE]

No, mun autossa ei oo sähkölaseja.. :D

[QUOTE="vieras";24804796]No, mun autossa ei oo sähkölaseja.. :D[/QUOTE]

Ai joo, tottakai palon syttyessä räjähdysmäisesti ehdit vielä veivata auki sekä oman, että lasten ikkunat.

en jätä kauppareissun ajaks ku korkeintaan 7v ja 8v,he osaaavat häipyy autosta tarvittaessa.. jos kaikki mukana jätän korkeintaan jos käyn ärräl ja siel ei jonoo..

[QUOTE="vieras";24804804]Ai joo, tottakai palon syttyessä räjähdysmäisesti ehdit vielä veivata auki sekä oman, että lasten ikkunat.[/QUOTE]

Eiköhän se oli kuule aika pakkokin ehtiä.

Mä en tajua miks täälä vedetään herne nekkuliin kun kerrotaan mitä ihan oikeasti voi sattua.
Itselle on henk.koht ihan sama mihin te kersanne jätätte. Itse vaan en niin toimi.

Jaa, no kyllä mää olen jättänyt lapseni autoon jos haluaa. Eli siis olen senverran herättänyt, että lapsi tietää, että nyt on äiti kaupassa. Ja siis ihan hereille olen jättänyt jopa joskus jos kaupassa käynti ei kiinnosta. Hyi mua... Kaupassa olen käynyt ostamassa jotain tosi nopeaa esim. pari maitoa ja suoraan kassalle ja takas. Ja jätinpä minä tuon 5v:n muutaman kuukauden ikäisen lapsenkin kanssa autoon sillä välin kun hain valmiin ruuan + maksoin sen ruokapaikasta. Eikä hätääntynyt tai pitänyt sitä mitenkään pahana. Pikkuinen nukkui sen pari minuuttia mitä siinä meni ja näköyhteys oli kokoajan autoon.

[QUOTE="vieras";24804814]Eiköhän se oli kuule aika pakkokin ehtiä.

Mä en tajua miks täälä vedetään herne nekkuliin kun kerrotaan mitä ihan oikeasti voi sattua.
Itselle on henk.koht ihan sama mihin te kersanne jätätte. Itse vaan en niin toimi.[/QUOTE]

Nii-in, voi sattua ihan ajossakin, eikä vain silloin kun auto on parkissa ja itse pistäytyy kaupassa.

Sitähän mä tässä utsinkin, että kuka kokee olevansa oikea ihminen päättämään, että se ajaminen on ihan ok mutta kaupassakäynti ei? Riskit molemmissa, kuten jo ilmi kävi. Kuka on sanomaan kellekään oman valintansa olevan parempi ja miksi?

[QUOTE="vieras";24804839]Nii-in, voi sattua ihan ajossakin, eikä vain silloin kun auto on parkissa ja itse pistäytyy kaupassa.

Sitähän mä tässä utsinkin, että kuka kokee olevansa oikea ihminen päättämään, että se ajaminen on ihan ok mutta kaupassakäynti ei? Riskit molemmissa, kuten jo ilmi kävi. Kuka on sanomaan kellekään oman valintansa olevan parempi ja miksi?[/QUOTE]

No mun mielestä riskejä voi tietoisestikkin omalla toiminnallaan vähentää. Sillä, ettei jätä lapsia YKSIN sinne autoon.

Ajaminen ei ylipäätään mitenkään kannattavaa mielestäni ole, mutta joskus se on pikkunen pakko. On pakko käydä kaupassa, lääkärissä jne. Pakko ei ole lasta jättää yksin. Vai onko?

[QUOTE="vieras";24804788]Uskallatte kuitenkin ajaa niillä autoillanne, lapset kyydissänne, vaikka ne saattaa syttyä yhtäkkiä ja ovetkaan ei välttämättä siinä tilanteessa aukea?[/QUOTE]

Tuleeko tällaisista kommenteista jotenkin erityisen fiksu olo?

Olen kerran nähnyt hädissään yksin autossa rääkyvän pikkuvauvan Lidlin parkkiksella. Hetken kuluttua sittenvauvan vanhemmat tulivat ulos kaupasta muina miehinä ja likellä oli ettei minulla todellakin napsahtanut sillä hetkellä. Minkälaiset idiootit jättävät vauvan yksin autoon (tai isommankaan lapsen) nukkumaan.

• Tykkää
Reactions: rops
Tuleeko tällaisista kommenteista jotenkin erityisen fiksu olo?

No ei. Mutta erityisen fiksu ei ole omasikaan. Mikset vaan vastaa? Miten määrittelette olevan ok ajaa autoilla, jotka saattaa syttyä kesken ajon mutta ei ok jättää lasta hetkeksi odottamaan autoon?

Ihan tuosta fiksuudesta: en ole omaa kantaani puolesta tai vastaan sanonut yhtään missään vaiheessa! Kyseenalaistan vain sen, että miten perustelette valintanne ja miksi koette olevanne oikeutettuja tuomitsemaan ne, jotka valitsevat eri tavalla kuin te itse? Kenen riskianalyysit tässä on oikeammat ja miksi?

Että vastaapa sinäkin, kun olet niin fiksu.

en jättäisi. Appiukko pysäköi vuosi sitten kaupan parkkipaikalle autonsa ja meni kauppaan. Kun tuli kaupasta niin joku 3-vuotias oli ajanut auton kylkeen. Poika oli jätetty autoon ja virtalukkoon avaimet ja poika oli niitä sitten aikansa kuluksi pyöritellyt ja kappas auto lähti liikkeelle ja suoraa appiukon autoon. Onneksi pojalle ei tapahtunut mitään!

[QUOTE="vieras";24804998]No en mä nyt ainakaan avaimet paikoillaan autoon jättäis, arvaahan sen mitä lapselle mieleen juolahtaa.[/QUOTE]
Ei kai sille nukkuessaan mitään mieleen juolahda :xmas:

No, vakavissaan; jos lapsi on sellainen jolle "juolahtaa mieleen" jotain arveluttavaa, niin en uskaltaisi ollenkaan jättää autoon odottamaan siksi aikaa kun piipahdan jossain.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";24804998]No en mä nyt ainakaan avaimet paikoillaan autoon jättäis, arvaahan sen mitä lapselle mieleen juolahtaa.[/QUOTE]

mutta jokupa oli jättänyt ja mietipä jos appiukon autossa olisi ollut muksut keskenään istumassa ja auto tulee kylkeen. Sen verran kovaa oli tullut, että pahaa jälkeä tuli ja mahdollisesti pahasti olisi voinut käydäsisällä olijallekin.

[QUOTE="vieras";24804839]Nii-in, voi sattua ihan ajossakin, eikä vain silloin kun auto on parkissa ja itse pistäytyy kaupassa.

Sitähän mä tässä utsinkin, että kuka kokee olevansa oikea ihminen päättämään, että se ajaminen on ihan ok mutta kaupassakäynti ei? Riskit molemmissa, kuten jo ilmi kävi. Kuka on sanomaan kellekään oman valintansa olevan parempi ja miksi?[/QUOTE]mutta yksin ollessan niillä lapsilla on vielä kamalampi hätä jos jotain sattuu, kuin että se äiti on siinä läsnä

Viime vuonna kysyin palomieheltä (kun se oli pitämässä firmassa turvallisuuskoulutusta) että paljonko niitä autoja oikeasti palaa?

Vastaus oli: Noin kaksi autoa viikossa Varsinais-Suomessa. Siitä voi arvioida, että se on pari autoa viikossa joka maakunnassa.

Eniten kuulemma palaa kodinkoneet, sitten autot.

[QUOTE="vieras";24805060]Viime vuonna kysyin palomieheltä (kun se oli pitämässä firmassa turvallisuuskoulutusta) että paljonko niitä autoja oikeasti palaa?

Vastaus oli: Noin kaksi autoa viikossa Varsinais-Suomessa. Siitä voi arvioida, että se on pari autoa viikossa joka maakunnassa.

Eniten kuulemma palaa kodinkoneet, sitten autot.[/QUOTE]

Eli vaarallisempaa on jättää lapsi kotiin (nukkumaan) kun itse vie roskapussin ulos tai hakee postin -ko?

Kyllä on lapset odottaneet tai jääneet nukkumaan autoon eri ikäisinä jos olen käynyt lähikaupassa hakemassa pikaseen jonkun maitopurkin tai kylään mennessä kahvipullaa tms.
Eriasia joku pitempi Citymarketin reissu tai vastaava.

Mähän saan sitte kohta syytteen lasten heitteillejätöstä. Mulla kauppa 500m päässä ja mun lapset jääny usein kotiin (7 v ja 5v) tosin isommalla puhelin. Olen vienyt isomman kouluun (1km) pienemmän jäädessä kattomaan lasten ohjelmaa, joskus autolla, joskus pyörällä. Sitten käyny rakennustyömaalla, et molemmat kotona. Kaupan pihaan olen jättänyt miljoona kertaa nukkumaan tai vain muuten vain autoon. Joskus jopa auton käyntiin. Hyvä tietää, et ihmiset seuraa. Tosin olen opastanut, että kenellekään ei avata ovea ja sitte ne osaa kysyä "kuka siellä" eivätkä ole avanneet, jos en ole sanonut mitään. Pitänyt testata..tosin me asutaan pikku kylällä, mutta olen kyllä joskus ajatellu, että miten käy, jos ajan kolarin ja käy pahoin, eikä kukaan tiedä, et laps kotona, mutta olen ajatellut, että ton ikäset pääsee ulos ja saa suun auki, jos tarvetta.

[QUOTE="vieras";24804960]Ja moniko on kuollut ajossa?[/QUOTE]

Ajossa ja autoon jätettyä ei voi verrata kyllä millaanlailla! Toki liikenneonnettomuuksia tapahtuu ja niissä kuolee lapsia. Mutta tapaukset joissa lapsi on jätetty autoon, auto palaa ja lapsi kuolee -ne olis olleet estettävissä sillä, ettei jättäis lasta autoon.

[QUOTE="vieras";24805152]Mähän saan sitte kohta syytteen lasten heitteillejätöstä. Mulla kauppa 500m päässä ja mun lapset jääny usein kotiin (7 v ja 5v) tosin isommalla puhelin. Olen vienyt isomman kouluun (1km) pienemmän jäädessä kattomaan lasten ohjelmaa, joskus autolla, joskus pyörällä. Sitten käyny rakennustyömaalla, et molemmat kotona. Kaupan pihaan olen jättänyt miljoona kertaa nukkumaan tai vain muuten vain autoon. Joskus jopa auton käyntiin. Hyvä tietää, et ihmiset seuraa. Tosin olen opastanut, että kenellekään ei avata ovea ja sitte ne osaa kysyä "kuka siellä" eivätkä ole avanneet, jos en ole sanonut mitään. Pitänyt testata..tosin me asutaan pikku kylällä, mutta olen kyllä joskus ajatellu, että miten käy, jos ajan kolarin ja käy pahoin, eikä kukaan tiedä, et laps kotona, mutta olen ajatellut, että ton ikäset pääsee ulos ja saa suun auki, jos tarvetta.[/QUOTE]

asun itsekin maalla, mutta ei tulisi mieleenkään jättää 6v ja 5v keskenään. Meillä tuo 5v varmaan pärjäisikin, mutta en siltikään jätä. 6v nyt on niin arka, että ei edes jäisi.

Ajossa ja autoon jätettyä ei voi verrata kyllä millaanlailla! Toki liikenneonnettomuuksia tapahtuu ja niissä kuolee lapsia. Mutta tapaukset joissa lapsi on jätetty autoon, auto palaa ja lapsi kuolee -ne olis olleet estettävissä sillä, ettei jättäis lasta autoon.

Viitsitkö selittää, miksei tapaukset, joissa lapsi on kyydissä ajossa ja törmäys sattuu ja kuollaan, ei olisi olleet estettävissä sillä, ettei olis otettu lasta kyytiin?

Yhteistyössä