Liikunrajoitteinen lapsi käännytettiin Ikean leikkipaikalta

"hmmm"
mun mielestä tässä ei syrjitty ketään, olisihan se nuorempi lapsi sinne päässyt leikkimään, vanhempi lapsi ei, koska hän oli liian vanha, olisihan se ollut sitten muille vanhemmille lapsille epäreilua, kun yksi pääsee ja muut ei. itse en ole koskaan jättänyt lapsiani mihinkään lapsiparkkeihin muiden hoidettavaksi, jokainen hoitakoon kauppareissulla lapsensa itse tai vieköön mummulaan.

väärä otsikointi
otsikointi kuin iltasanomissa konsanaan ;laugh:
ja totuus on kuitenkin toinen kuin otsikko antaa ymmästää, tyypillistä iltalehti tyyppistä otsikointia.
Siis liikuntarajoitteinen lapsihan olisi päässyt leikkimään mutta ei tämä yli ikäinen lapsi joka taas on liian nuori kuitenkaan toimimaan henk.kohtaisena avustajana.
Jospa seuraavan kerran tajuatte laittaa aikuisen mukaan jos ette luota ikean (tietääkseni koulutettuihinkin) hoitajiin.
Jos lapsen laittaa lapsen hoitajaksi jonnekin leikkipaikkaan on yleensä hoitajilla taas yksi lapsi enemmän vahdittavaa ja oikeasti luuleekohan apee että jotain 10vuotiasta kiinnostaa vahtia ketään leikkipaikassa jossa on paljon muuta kivaa aktiviteettia.

"vieras"
Itselläni sitten vissiin melko ruusunpunainen ajatusmaailma tämän seikan suhteen, mutta tiedän muutaman perheen jossa liikunrajoitteisia lapsia ja kyllä heidän sisarukset pystyvät huolehtimaan heistä täysin esim.tämän tyylisissä tapauksissa. Eriasia tietenkin jos kyseessä vakavasti vammainen lapsi.
Öööh, minusta sisaruksen tehtävä ei ole huolehtia pienemmistään ja kantaa niistä vastuuta, oli sitten normaali tai vammainen.

lapsi
Luulen että tuossakin tilanteessa oli ihan puhtaasti vastuu kysymys. Jos liikuntarajoitteinen tulee aikuisen kera niin tokihan vastuu on silloin huoltajalla mutta jos hoitajaksi laitetaan lapsi niin silloin vastuu on ikealla 2 lapsesta.
Ei (alaikäinen)lapsi ole koskaan kenekään omaishoitaja!
Taisi vanhemmilla tai ketä nyt oli mukana tärkeintä päästä vaan shoppailemaan ja kuvitella että meidän perhettämme ei mitkään säännöt koske.
Luulisi että etenkin vammaisen lapsen äitinä olisi itsekin tarkka säännöistä ja niin että niitä noudatetaan eikä vaan luo silmälumeeksi että sääntömme on nämä ja nämä.
Seuraavaksi joku aikuinen mukaan lasta vahtimaan jos ei luota ikean lapsenhoitajiin.
(mielummin itse äitinä luotan aina toiseen aikuiseen kuin omaan 10v isoveljeen hoitamaan nuorempia sisaruksiaan)
Lapsen kuuluu olla lapsi eikä omaishoitaja ;)

minä,
Alkuperäinen kirjoittaja järki hoi;24773389:
No ei toinen lapsi ole sopiva toisen avustajaksi. Aikuinen mukaan jos avustajan oikeasti tarvitsee. Vanhemmathan tuon tilanteen on aiheuttaneet ja lapsi olisi päässyt sisään joten ei ole liikuntarajoitteen vuoksi syrjitty. Kyllä taas on osattu repiä otsikoita ihan turhasta.
Tuossakin tapauksessa on sopiva avustajaksi:)
"Erno on kokenut avustaja ja hän tuntee ja tietää Einarin. Ernolla on myös aina matkapuhelin mukana, joten hän voi tarvittaessa soittaa meille."

"vieras"
Toi koko artikkeli on taas sitä tyypillistä paskalehdistön sensaatiohakuista uutisointia ja tarinaa on selvästi väritetty matkalla.

"Meillä on täällä terveitäkin lapsia ihan riittämiin", Ikean leikkitäti sanoi veljesten äidin Pia Alapekkalan mukaan.

Voisin lyödä aika paljon vetoa että ihan täsmälleen noin ei ole sanottu.

"Tämä oli ihan satavarmasti viimeinen kerta, kun käymme Ikeassa" pettynyt Pia sanoo.

Joopa joo. Siellä varmaan "satavarmasti" odotetaan nyt runsaskätistä hyvitystä rikkaalta Ikealta.
Ikeahan antoi vastineen; ei ole tosiaankaan sanottu noin. Kuinka ollakaan, mamma vähän liioitteli...

"BLONDI"
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tuossakin tapauksessa on sopiva avustajaksi:)
"Erno on kokenut avustaja ja hän tuntee ja tietää Einarin. Ernolla on myös aina matkapuhelin mukana, joten hän voi tarvittaessa soittaa meille."
Säännöt on sääntöjä eikä niitä rikota liikuntarajoituksen vuoksi, myös tämä varmaan ikeassa huomioitu kun onhan hoitajiakin siellä ihan kivasti :)
Toinen alaikäinen ei koskaan ole sopiva kantamaan aikuisen vastuuta eli hoitamaan sairasta tässä tapauksessa liinkuntarajoitteista lasta.
Tässä taitaa ihan puhtaasti olla kyse vain siitä että on haluttu molemmat lapset pois jaloista pyörimästä syyllä että toinen vahtii toista ja päästy itse kauppaan kierrokselle.

Mitäpä jos isompi lapsi (tämä kenen olisi pitänyt toimia hoitajana siellä) olisi loukannut itsensä niin tokihan äiti siitäkin olisi syyttänyt ikeaa ja perännyt ikean vastuuseen..

Eihän sitä liikuntarajoitteista 5v:ta mihinkään käännytetty vaan 10v veli joka oli liian vanha tuonne leikkipaikalle. Ja juu, 10v ei ole veljensä avustaja, vaikka tätä arjessa auttelisikin.

Mutta siis vanhemmilla oli mahdollisuus jättää se 5v sinne leikkimään ja jatkaa shoppailua 10v:n kanssa niin kuin muillakin perheillä. Tietysti pitää itse miettiä erityislapsen kohdalla onko tätä turvallista jättää paikkoihin missä ei ole erityisiä resursseja häntä varten.

"pöö"
Mutta siis vanhemmilla oli mahdollisuus jättää se 5v sinne leikkimään ja jatkaa shoppailua 10v:n kanssa niin kuin muillakin perheillä.Tietysti pitää itse miettiä erityislapsen kohdalla onko tätä turvallista jättää paikkoihin missä ei ole erityisiä resursseja häntä varten.
Tokihan koko maailman pitää tanssia meidän pillin mukaan sillä onhan meillä sentään ERITYISLAPSI joka tarvii erikois kohtelun.
Ja nyt joutui sitten 10vuotiaskin kävelemään kyllästymiseen asti ikeassa :(
Kuinka olisikaan ollut mukava saada koko ikea reissu tehdä ilman lapsia :D

No...
Minusta 10-vuotias isoveli voi toimia 5-vuotiaan pikkuveljensä avustajana. Monissa perheissä isosisaruksen hoitavat enemmän tai vähemmän pikkusisaruksiaa (myös terveitä). Oma sukulaispoikani oli 8-vuotias tullessaan isoveljeksi ja hoiti usein vauvan syöttämistä ja vaipanvaihtoakin (oliko sitten oikein tai ei???). Tämä isompi poika onkin kasvanut vastuuntuntoiseksi ja taitavaksi nuoreksi mieheksi, jolle voi hyvin jättää hoitoon tuttavatkin lapsiaa. Itse en pidä kovin pahana sitä, että isommat sisarukset hoitavat ja avustavat pienempiään, liika on tietenkin sitten liikaa.

tytönjapoikienmamma
Minusta 10-vuotias isoveli voi toimia 5-vuotiaan pikkuveljensä avustajana. Monissa perheissä isosisaruksen hoitavat enemmän tai vähemmän pikkusisaruksiaa (myös terveitä). Oma sukulaispoikani oli 8-vuotias tullessaan isoveljeksi ja hoiti usein vauvan syöttämistä ja vaipanvaihtoakin (oliko sitten oikein tai ei???). Tämä isompi poika onkin kasvanut vastuuntuntoiseksi ja taitavaksi nuoreksi mieheksi, jolle voi hyvin jättää hoitoon tuttavatkin lapsiaa. Itse en pidä kovin pahana sitä, että isommat sisarukset hoitavat ja avustavat pienempiään, liika on tietenkin sitten liikaa.
Sisarukset voivat toki auttaa kotona ja arjessa toisiaan ja äitiä, mutta lapsi EI OLE erityislapsen tai vammaisen lapsen HENKILÖKOHTAINEN AVUSTAJA eikä lasta jätetä koskaan vastuuseen toisesta lapsesta.Niin, ja mulla on siis 2 tervettä lasta ja yksi vammainen lapsi.

"Molla"
Kun ikärajat on määrätty, on niitä noudatettava. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää asia, eikä sotkea siihen lapsiaan. Jos jotain olisi tapahtunut, niin todennäköisesti Ikea olisi ollut vastuussa.

Taitaa olla äiti kuullut hoitajalta, mitä itse halusi. En usko hetkeäkään, että hoitaja olisi sanonut noin.

"vieras"
Oletan että suurimmalle osalle nyt ainakin selvä tuo Iltalehden vääristelevä otsikointi ja se että Ikea ei tehnyt mitään väärää. Mutta mulla ainakin heräsi noita kahta lasta kohtaan suuri myötätunto, siitä että vanhemmat tekevät asiasta (vaikka mielipahaa olisi ollutkin!) tuon tason jutun, ja lähettävät iltikseen lapsistaan kuvat. Käsi pystyyn, kuinka moni teistä oikeasti antaisi lapsistaan kuvat Iltalehdelle? Kyllä se uutinen olisi ilman niitäkin syntynyt, jos tuollaisesta kerta uutisen haluaa tehdä. Tunnen liikuntarajotteisia, ja tiedän kyllä että jopa 5v ovat useimmiten tottuneita siihen että kaikki ei ole mahdollista. En todellakaan usko että nuorempi poika olisi sanonut: "Miksi minua kohdellaan eri lailla kuin muita?" Aikuisten keksimiä sanoja nuo minun korvaan ovat. Toki voin olla väärässäkin. En myöskään usko että noin onnettomia leikkitätejä olisi että puhuisivat tuolla tavalla pyörätuolissa olevan pojan vierellä.

Tuohon kun jotku puhuvat tuosta että 10v voisi toimia 5v:n avustajana. Ei muuten voi millään tavalla virallisesti. Totta kai kotona sisarukset auttavat toisiaan, mutta kyllähän noissa leikkipaikoissa toimitaan lain vaatimalla tavalla. Ja siis esim "vessa"hommat ovat useimmilla pyörätuolissa olijoilla sen tason touhua, että kukaan täyspäinen ei menisi 10 -vuotiasta nimittämään täyspainoiseksi avustajaksi.

Yhteistyössä