Mitä ystäväsi kasvatustapaa et ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
Laulava Lomittaja
9v lyö äitiään uunipuulla, äiti selittää "no kun minä kielsin tulemasta sisään saappaat jalassa"
Samainen tyyppi hajottaa lasivitriinit ja sen sisällä olevat lasiastiat "ei voi sanoa mitään,lapsella on huono päivä"

Lasta ei kielletä,ei komenneta...menee ja tulee miten Itse Ylhäisyys tahtoo...Äiti ei voi tehdä lapsen tahdon/mielihalun vastaisesti..

"vieras"
Tuttava karjuu ja kiroaa lapselleen lähes joka asiasta. Yhteiset kivat tukanlaitto-hetketkin ovat inhottavaa katseltavaa "istu siihen niin äiti laittaa letin. Vielä hetki menee joo. Hei vittu mä sanoin sulle että ISTU!! Noni vittu, valmis." Jos huoneen lelujen keräys kestää äidin mielestä liian kauan: "Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää et sä keräät nyt helvettiin noi lelut?!" Ja poistuu paikalta niskojaan nakellen mutisten "vitun paviaanista".

Kyllä särähtelee aina omaan korvaan..
Oletko itse todistanut kyseiset tilanteet, vai onko kolmas osapuoli kertonut sinulle nämä?
Jos olet ollut paikalla, mitä sanoit mammalle joka "vitunpaviaanitteli" lastaan?

"guest"
Alkuperäinen kirjoittaja tämä on pahasta!;24728789:
Sitä en voi ymmätää, että lapset opetetaan siihen että vain äiti on parasta maailmassa, vain äiti osaa, äiti hoitaa, äiti sitä, äiti tätä. Lapset sitten eskariin lähtiessä aivan hajalla kun äiti ei olekaan koko ajan paikalla. Muita aikuisia eivät hyväksy auttamaan/neuvomaan/hoitamaan.
Vielä pahempi tilanne on kun tämä kaikkivaltias äiti opettaa lapsilleen ettei isäkään osaa mitään eikä ole ollenkaan niin hyvä kuin äiti. Kysellään vieraiden kuullen että "Kumpi on kivempi, äiskä vai iskä?" ja hymyillään itseriittoisesti kun lapsi vastaa "Äiskä tietty".

Saa mun niskakarvat kyllä pystyyn!

[QUOTE="vieras";24728913]Oletko itse todistanut kyseiset tilanteet, vai onko kolmas osapuoli kertonut sinulle nämä?
Jos olet ollut paikalla, mitä sanoit mammalle joka "vitunpaviaanitteli" lastaan?[/QUOTE]

Aina ei voi käsittää.
Olen itse todistanut tilannetta jossa 4-vuotias kutsui äitiään lehmäksi. Sanoin lapselle, ettei noin saa sanoa, mutta tämän äiti totesi siihen, että kyllä meikkä voi sanoa noin. Olin vähän, että :O aijaa.

Tosin, tilanne oli toisin päin, äiti ei nimitellyt lastaan vaan lapsi äitiään.

"Vieras"
[QUOTE="Neith";24728741]no kyllähän se voi syödä liian vähän, paino voi vedellä reippaasti miinuskäyrilä, ja jos ei suostu syömään erilaisia ruoka-aineksia niin kyllähän siitä sitten voi saada erilaisia puutostiloja (tietty lisäravinteita on onneksi saatavilla)
ja jos ei lapsi saa tarpeeksi energiaa niin miten sitä edes kuuluisi jaksaa? eihän aikuinenkaan liian vähällä ravinnolla jaksa,ja jos paino on liian alhainen niin onhan se huono juttu.[/QUOTE]

Höpön löpöt. Normaali terve lapsi syö sen verran kun tarvitsee. Jos painokäyrä on miinuksella niin sitten se on. Kuvitteletko että lapselle on hyötyä siitä että äiti pakkosyöttää jotta paino on normaali? Eihän se lapsi opi ikinä syömään omien tarpeidensa mukaan jos äiti päättää ruuan määrän!!!

"Neith"
[QUOTE="Vieras";24729004]Höpön löpöt. Normaali terve lapsi syö sen verran kun tarvitsee. Jos painokäyrä on miinuksella niin sitten se on. Kuvitteletko että lapselle on hyötyä siitä että äiti pakkosyöttää jotta paino on normaali? Eihän se lapsi opi ikinä syömään omien tarpeidensa mukaan jos äiti päättää ruuan määrän!!![/QUOTE]

onko pakko syöttöä että lapselle laitetaan kohtuullinen ruoka-annos ja oletetaan että se syödään?
mä en käsitä näitä että lapsi vetää -20 käyrällä, pituuskasvu on pysähtynyt lapsi ei jaksa mitään ja silti lapsi saa nyt vaan itse päättää että paljonko syö
ei kukaan varmaankaan laita mitään mahdottomia annoksia lapselle, mutta kyllä ihminen nyt vaan tarvitsee tietyn määrän ruokaa kasvaakseen,kehittyäkseen ja jaksaakseen.

[QUOTE="vieras";24728913]Oletko itse todistanut kyseiset tilanteet, vai onko kolmas osapuoli kertonut sinulle nämä?
Jos olet ollut paikalla, mitä sanoit mammalle joka "vitunpaviaanitteli" lastaan?[/QUOTE]

Olen ollut itse paikalla, useamman vuoden ajan. Tuo on heidän jokapäiväistä elämäänsä. Aluksi jaksoin hämmästellä, kommentoida ja puolustaa lasta, mutta siitä ei ollut hyötyä. Äidillä on lyhyt pinna ja lapsi on ollut aina välillä meidän luonamme muutaman päivän kerrallaan hoidossa (ideana että äiti saa hengähtää). Äidin mielestä mä taas olen liian lepsu kun en kunnolla komenna lastani. Kyllä mä komennan, mutten karju, mun mielestä niillä on eroa.

Eikä tuo käytös kyllä sitä lasta paljoa hetkauta, huutaa takaisin ja paiskoo ovia.

Mulle ei tule yhtään mieleen. Mutta lautasen tyhjäksi syöminen on musta ihan älytöntä, ymmärrän sitten kun lapsi osaa itse päättää paljonko sitä ruokaa siihen lautaselle ottaa, että sitten hälle voi sanoa että kaikki mitä on otettu, syödään. Pienten lasten kohdalla, tai yleensäkin jos vanhempi annostelee ruuan lautaselle, ei ole mielestäni oikein pakottaa sitä lautasta tyhjäksi syömään.

J-t harmaana
Sitä, että on ihan ok viedä lelut toisen kädestä ja esimerkiksi lyödä saa jos toinen lyö ensin. Ite kun opetan, että jos joku lyö, niin siitä sanotaan aikuiselle esim. hoitajalle ja lähetään tilanteesta pois.

"annika"
[QUOTE="Neith";24729325]onko pakko syöttöä että lapselle laitetaan kohtuullinen ruoka-annos ja oletetaan että se syödään?
mä en käsitä näitä että lapsi vetää -20 käyrällä, pituuskasvu on pysähtynyt lapsi ei jaksa mitään ja silti lapsi saa nyt vaan itse päättää että paljonko syö
ei kukaan varmaankaan laita mitään mahdottomia annoksia lapselle, mutta kyllä ihminen nyt vaan tarvitsee tietyn määrän ruokaa kasvaakseen,kehittyäkseen ja jaksaakseen.[/QUOTE]

minusta on pakkosyöttöä jos lapsi joutuu istumaan esim tunnin pöydässä jos ei muuten syö. pointti on se että lapsi osaa itse säännöstellä ravinnon määränsä ja syödä sopivasta, jos ei tuputeta ja pakoteta. pakottamisella saa aikaan yleensä sen että lapsi syö liian vähän kun ruokailutilanteet on ahdistavia niin ruoka ei enää maistu. sä voisit lukee tän jutun vaikka jostain kasvatuskirjasta, jos tuntuu muuten vaikealta käsittää.

"gen"
Lapset kasvatettu sitterissä, hyppykiikussa ja kävelytuolissa. Sitten 3 vuotiaasta käydään fysioterapeutilla ja toimintaterapeutilla vuosia, eikä lapsen tartte tehdä sieltä tulleita läksyjä, kun ei sitä huvita. Ja tietysti 5 ja 3 vuotiaat saavat istua tietokoneen, pleikkarin ja töllön ääres niin paljon ku sielu sietää

Joo on aikuiset väsyneitä, mutta nukkumisen siirtyminen puolella tunnilla ei aiheuta mulle välitöntä vartin itkupotkuraivaria yms. lieveilmiötä jotka tulee kun lapsi on väsynyt..+ sitten se nukkumaan meneminen vasta yks pirun sirkus onkin kun lapsi on yliväsynyt..

Kaikki lapset ei toki reagoi noin voimakkaasti tuollaisiin myöhästymisiin, mut meillä ne vaikuttaa tosi paljon, joten ymmärrän hyvin et jotkut haluaa pitää päivärytmistään kynsin ja hampain kiinni.
Sama täällä, meillä on muistaakseni vielä aika saman ikäiset pojat. Meidän 1v 4kk mukelo sekoaa ihan saman tien jos varsinkin iltaunet myöhästyis jostain syystä. Se puoli tuntiakin saattaa helposti tarkoittaa sitä että saadaan tapella sitten se pari tuntia yliväsyneen muksun kanssa joka ei enää tajua käydä nukkumaan. Päiväunia olen siirrellyt vähän sen mukaan mihin aikaan hän herää aamulla, mutta korkeintaan tunnin heitto edelliseen päivään verrattuna on ok. Muuten menee kyllä ihan pipariksi. Sitten taas esim. mun äitiä ei noi nukkuma ja syömisajat kiinnostanut yhtään, välill antoi pojan nukkua kahdet päikkärit ja sitten ihmettelee kun illalla saa pojan unten maille vasta puolen yön aikoihin kauhean huudon saattelemana. Noista rytmeistä meillä sitten tulikin mutsin kanssa niin hirvee riitä että poika ei enää käy mummilla hoidossa, korkeintaan pari tuntia leikkimässä, ei-päiväuni aikaan.

Alkuperäiseen kysymykseen, mua aikanaan ihmetytti mun entisen kaverin toive, ettei reilu 2v tyttönsä vielä oppisi puhumaan. Oli kuulemma ihan varma että lapsi sitten juoruaa kaikki hänen asiat ja tekemiset kaikille sukulaisille ja tarhantädeille kun oppii puhumaan, joten hän ei lainkaan tukenut lapsensa kielellistä kehitystä. Viimeksi näin tytön n. 3-vuotiaana, eikä hänen puhettaan ymmärtänyt sanatarkasti muut kuin äitinsä, koska lapsi puhui niin "ehittymättömästi" ts. sanoista ei saanut selvää kun ne oli itse keksittyjä.

"lulu"
Tietyissä tilanteissa todella kova kuri (huudetaan lapselle, viedään huoneeseen kädestä riuhtoen niin että lapsi säikähtää) ja tietyissä asioissa liian lepsu (lapsi ei koskaan kiitä, lapsi lyö, kiusaa ja puree usein omaani eikä asiaan puututa kunnolla, lapsi saa riehua ja tehdä pahojaan eikä tarvitse edes anteeksi pyytää. Lopulta äidiltä menee hermot ja alkaa karjua lapselle...). Lapsi on todella vilkas tapaus ja äiti ei varmaankaan jaksaisi olla aina komentamassa (hän on yh) mutta itseäni ärsyttää käytöstapojen puute ja huono käytös (sekä äidin että lapsen..). Äiti myös uhkailee lasta jatkuvasti esim. "Jos et nyt syö tota banaania niin me ei mennä tänään muskariin!". Uhkauksia ei kuitenkaan koskaan toteuteta, mutta jos äitiä väsyttää saatetaan perua lapsen paljon odottama meno. Lapsi on kohta 3v ja heillä on myös tarrasysteemi: Jos lapsi on KOKO päivän kiltisti saa tarran ja kun tarroja on 14 tehdään jotain kivaa (esim. mennään uimahalliin). En todellakaan usko että noin pieni lapsi voi hahmottaa noin pitkälle meneviä palkintoja..Tarrasysteemiä on siis harjoitettu 2-vuotiaasta asti.

näin
[QUOTE="annika";24729618]minusta on pakkosyöttöä jos lapsi joutuu istumaan esim tunnin pöydässä jos ei muuten syö. pointti on se että lapsi osaa itse säännöstellä ravinnon määränsä ja syödä sopivasta, jos ei tuputeta ja pakoteta. pakottamisella saa aikaan yleensä sen että lapsi syö liian vähän kun ruokailutilanteet on ahdistavia niin ruoka ei enää maistu. sä voisit lukee tän jutun vaikka jostain kasvatuskirjasta, jos tuntuu muuten vaikealta käsittää.[/QUOTE]

Kaikki lapset eivät olsaa säännöstellä ravinnon määräänsä. Tuttavallani on kaksi lasta, jotka näännyttäisivät itsensä nälkään, mikäli saisivat itse valita. Painokontrolleissa ravataan neuvolassa. Fyysinen kehityskin on hidastunut lasten syömättömyyden takia. Esikoisella ei yksinkertaisesti ole riittävästi voimaa jaloissaan, että oppisi pyöräilemään. Se kun vaatii riittävän vauhdin.

omg
[QUOTE="tuulikki";24729802]Sitä en oikein ymmärrä, että koko talo hiljenee silloin kun lapsi menee nukkumaan. Kuiskaillaan ja kävellään varpaillaan. Telkkari pidetään äänettömällä.[/QUOTE]

Sinustako on kiva nukkua kun tv pauhaa ja muut kulkee ovissa kuten päivälläkin ja kamala mesoaminen koko ajan? Tuskin. Mieti lapsen kannalta

16253
Yksi juttu tuohon lapsen syömiseen ja syömättöyyteen täytyy kertoa. Eräs mamma ei anna lapselleen ruokaa ts kokkaa ja laita tarjolle koska "ei se syö kuitenkaan". Kyseessä sairaalloisen laiha lapsi joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta ja varmasti siksi kun ei saa energiaa tarpeeksi.
Äiti kyllä on hyvinsyöneen näköinen.

tulee mieleen ainakin nää
-Telkkaria saa katsoa rajattomasti, mistään elokuvien ikärajoista ei niinkään välitetä, isä katsoo väkivaltaisia tv-ohjelmia ja 4-5-vuotias istuu vieressä
-Sokeria ja herkkuja syödään päivittäin ja ruuan syömisellä ei niin väliä
-Lapsi valitsee itse vaatteensa ja pukee ne päälleen ilman aikuisen valvontaa 4-vuotiaasta lähtien (käyttää talvella esim. shortseja)
-Lapset istuvat ruokapäydässä kirjojen ja lehtien kanssa kun ruokailevat ja itse tekevät kaikki ruokansa (6 ja 9v) paitsi päivällisen (sitäkään ei tarjolla joka päivä)
-hiuksia ei tarvitse harjata, petivaatteita ei vaihdeta, suihkussa käydään kerran viikossa
-vessan jälkeen ei pestä käsiä
-kylässä lapsi saa ihan rauhassa kerjätä emännältä herkkuja ja mankua mehua sekunnin päästä siitä kun kylään on tultu
-lasta opetetaan päiväkuivaksi mutta ei vahdita sitä ja sen seurauksena kuseskelee tuttujen mattojen päälle.

"vieras"
[QUOTE="tuulikki";24729802]Sitä en oikein ymmärrä, että koko talo hiljenee silloin kun lapsi menee nukkumaan. Kuiskaillaan ja kävellään varpaillaan. Telkkari pidetään äänettömällä.[/QUOTE]

Tää on niin totta! Minäkään en voi tätä ymmärtää.. Meillä ei ole koskaan talo hiljentynyt vielä silloin kun lapset ovat menneet nukkumaan. Ja täytyy kyllä sanoa, että siitä on ollut hyötyä; meillä voi imuroida (päiväuniaikaan), saunoa, koira saa haukkua, telkkari ja valot olla päällä eikä lapset herää. Ehkä ainoa mihin heräävät on ovikello, joka ylipäänsä meillä soi tosi harvoin.

"vieras"
Noin yleisesti en ymmärrä mehun juottamista tuttipullosta. Minusta niin kauan kun ei osaa mukista juoda, ei tartte myöskään mehua. Eikä ihan heti senkään jälkeen kun oppii. Vesi ja maito riittää ihan hyvin.
Mä olen kerran antanut lapselle mehua tuttipullosta. Kyseessä oli esikoiseni, jolla oli 1,5v merkkipäivä ja osasi kyllä jo juoda nokkamukistakin. Muistan vieläkin, vuosien takaa, sen paheellisen olon. Oikeasti :D

Pakkosyöttämiseen musta ei olisi, yksi lusikallinen takaisin lautaselle päätynyttä punajuurisalaattia todisti tämän metodin vääräksi. Niin kuin myös se useamman lapsen äitinä havaittu tosiseikka, että kyllä ne lapset kasvaa. Ruokahalu ja syödyt määrät vaihtelee kasvukausien tahdissa tai muuten vaan, mutta kasvaa ne.

maman75
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24729888:
Kaikki lapset eivät olsaa säännöstellä ravinnon määräänsä. Tuttavallani on kaksi lasta, jotka näännyttäisivät itsensä nälkään, mikäli saisivat itse valita. Painokontrolleissa ravataan neuvolassa. Fyysinen kehityskin on hidastunut lasten syömättömyyden takia. Esikoisella ei yksinkertaisesti ole riittävästi voimaa jaloissaan, että oppisi pyöräilemään. Se kun vaatii riittävän vauhdin.
Tämä on kyllä melko poikkeuksellista, en ole aikaisemmin kuullutkaan? Jospa onkin juuri pakottamisen syytä että lapsi ottaa edes jossain (syömis)tilanteen hallintaansa ja ei suostu syömään?

Näissä ruokailuasioissa ärsyttää sellaiset vanhemmat (useimmiten äiti) jotka tosiaan pokkana väittävät ettei miedän Jimi oikein syö ja kun arkea seuraa, poika syö kyllä mutta keksejä, muroja, sipsejä yms herkkuja vaan ei sitä oikeaa ruokaa. Myös jotkut hoitavat lemmikeitään näin :D

Olenpa seurannut viereltä myös tilannetta jossa äiti huolissaan lapsen painosta kun laskusuunnassa hänen mielestään ja tilasi ihan lääkäriajan. Lapsi olikin kutistunut normaalipainoiseksi kun aiemmin ollut pullukka.

Kerran tuttavan kyläillessä lapsensa pomppivat meidän parisängyssä. Tuumasi minulle että: "Minä kyllä kieltäsin jos olis minun sänky!" VAAN kenen lapset? Kieltämisvastuu on mielestäni ensisijaisesti vanhemmilla. Varsinkin kun saa sitten tiukkoja tuijotuksia jos erehtyy komentamaan toisten lapsia omassa kodissaan.

Myös lapsen terveyden vaarantaminen on mielestäni ällöttävää. Tähän kategoriaan kuuluu rytmittömyys, lisäaineiden tahallinen syöttäminen einesten ja herkkujen seassa jatkuvasti, hygienian laiminlyönti tai esim lusikan käyttäminen omassa suussa kun kokeillaan ruoan lämpötilaa, tupakointi ja päihteet sekä lapsien käyttäminen aseena/pelinappulana erotilanteissa ja se että lasten ei anneta olla lapsia vaan tuodaan liian aikaisin aikuisten maailmaan kertomalla liikaa (on vanhempiensa terapeutti) ja pukemalla aikuismaisiin vaatteisiin.

Mutta jokainen tyylillään.

agm
Sitä, että on ihan ok viedä lelut toisen kädestä ja esimerkiksi lyödä saa jos toinen lyö ensin. Ite kun opetan, että jos joku lyö, niin siitä sanotaan aikuiselle esim. hoitajalle ja lähetään tilanteesta pois.
Minä olen sanonut lapsilleni, että mitä tahansa ei tarvi sietää. Jos joku lyö niin ensin pyritään pois ja kerrotaan aikuiselle. Jos jatkuu/tapahtuu uudelleen niin lyö takaisin. Kiusaajalle ei anneta periksi.

pri
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24729888:

Ei osaa ei, mutta pakottamalla ei yleensä saavuteta mitään. Oma lapseni on vähän samanlainen, pahimmillaan oli 2-vuotiaana ja painokontrolleissa ja ravitsemusterapeutilla on juostu. Syömättömyys on kuitenkin yleensä ohimenevä vaihe, mutta voi muuttua ongelmaksi jos siihen kiinnitetään liikaa huomiota ja "pakotetaan" syömään, esim. lautanen tyhjäksi. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota tarkkoihin ruoka-aikoihin, ruoan laatuun jne., kun tuputtaa ruokaa. Ruokailun pitäisi olla koko perheen yhteinen mukava hetki, niin ruokakin maistuu paremmin. Sitä se ei varmaan ole jos siihen liittyy "paineita" syödä lautanen tyhjäksi!

Yhteistyössä