Mitä ystäväsi kasvatustapaa et ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
Sitä että 1,5-vuotiasta lellitään kuin pientä vauvaa. Lapsi ei edes kävele vielä eikä ihmekään, kun äiti ja isä kantavat sylissä kaikkialle :O. Matkarattaita ei ole, pitävät makuulla "vankkureissa". Syöttävät, eivät anna sormiruokaa jne.
Lapsella taitaa olla kehitysviivästymä. Ei vauvattelullakaan lasta saa olemaan oppimatta kävelemään.

vrs
Uhataan, uhataan, uhataan, mutta mitään ei tapahdu. No, perheen isä on viimeaikoina ottanut itseään niskasta ja saa jo muksut kuriin. Äiti istuu sohvalla ja vinkuu. Muutenkin tuon äidin komentaminen on yhtä kiljumista ja vinkumista, ja kehtaa vielä ihmetellä, mistä molemmat lapset ovat samanlaisen tavan oppineet.

Mielestäni tuo lautasen tyhjäksi syöminen ei ole paha juttu. Toki jos lapsi oksentaa, ei tarvitse syödä. Mutta ruokaa otetaan sen verran, että jaksaa syödä.

Mielestäni myös siinä vaiheessa kun lapsi ottaa jo ruokansa itse, se ruoka pitäisi pääsääntöisesti syödä kokonaan. Ja siinävaiheessakin, kun lapsi on pieni, pitäisi vanhemman antaa sen verran vähän ruokaa, että ainakin suurin osa olisi syötynä. Mielestäni on kamalaa ruoantuhlaamista opettaa lapset heittämään ruoat pois. Mutta toki kohtuus kaikessa. Meillä esim. jos ruoka ei maistu voi lähteä pöydästä pois ja lämmittää nälän tullen se ruoka uudelleen.

hLFHK
Mun eräs tuttava laittoi kolme vuotiaalle lapselle saarioisten laatikkoruuat jääkaapin alatasolle ja mikron eteen tuolin. Voi sitten itse lämmittää sitä ruokaa kun tuntuu siltä! Ja äiti ihastelee kun lapsi on niin omatoiminen.
Lapsi jaksaa tossa iässä vetää päivässä megapussin karkkia. Saavutus sekin...

Minä en sitä, että lautanen on syötävä tyhjäksi. Ystäväni 2v poika istuu ruokapöydän ääressä niin kauan, että lautanen on tyhjä. Tottakai lapsen on syötävä, mutta itse en alkaisi noin ehdottomaksi.
Muuten ystäväni on varmaan minuakin parempi äiti, jaksaa aina touhuta lapsensa kanssa. :)
Kamalaa. :( Luulisi, ettei tuota tapaa enää käytettäisi. Ei todellakaan saa pakottaa syömään. Ei lapsi itseään nälkään tapa.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Lapsi saa lyö omaa äitiä, isää tai muita aikuisia
Nimitellä toisia, kiroillla vanhempien kuullen
Lapsi riistutaan vaikka osaa riisua itse, etenkin 6vanhat
Lapsi tuodaan päivähoitoon kun äiti on vauvan kanssa kotona
Lapsi saa tehdä kaiken niinkuin itse haluaa ja määrätä
Lapsella ei ole minkäänlaisia käytöstapoja

Se ihmetyttää, että lasten sallitaan leikkiä vain ulkona, ja sisällä kotona he saavat pelata pelikonsolia mutta eivät leikkiä. Hienoja leluja heillä on, mutta ne on vain sisustuselementteinä lastenhuoneissa. Legotkin kootaan vain sen kerran, sen jälkeen niitä ei saa purkaa ja uudelleen rakentaa, saati jotain luovempaa itse niistä keksiä, vaan ne seisovat hyllyssä kauniisti rivissä.

Ja toinen asia mitä en ymmärrä on se, että lapset opetetaan siihen, että jos toinen lapsi saa jotain niin toisenkin kuuluu saada. Jos perheen koululainen kutsutaan kaverille yökylään, niin hän ei voi mennä ellei pikkuveli pääse mukaan (pojilla on hiukan alle 2 v ikäeroa). Jos toinen lapsi on kutsuttu synttäreille, niin toisenkin on päästävä mukaan tai toinenkaan ei mene, vaikkei toinen muksuista edes tunne synttärisankaria. Jos kaupassa on hieno ja isommalle pojalle sopivan kokoinen ulkoiluasu -70% alessa, niin sitä ei voi ostaa ellei pienemmällekin löydy ihan samanlaista, viis siitä että pienempi ei edes tarvitse ulkoilupukua. Yms. Minusta ihan sairasta menoa :D
Tuo jälkimmäinen kuulostaa ihan siltä, että vanhemmilla on jotain omia traumoja liittyen sisarusten eriarvoiseen kohteluun tai jotain.

Ei tule mieleen nyt mitään kavereiden juttuja mitkä ovat ymmärryksen ulkopuolella...hmmm... Ei kukaan mun mielestä tee mitään äärijuttuja mitkä olisi huonoja mielestäni.

En mäkään mitään "íhan pakko syödä" -juttuja ymmärrä. Kyllähän sitä kaverit yrittää suostutella ja vähän pakottaa että syö nyt vielä yksi lusikallinen tms, mutta ei kenenkään kavereiden lapsien ole PAKKOPAKKO syödä. Mikä siinä on että on pakko syödä? Elääkö joku siinä uskossa että lapsi kuolee nälkään jos ei pakota syömään? Selittäiskö joku niin ehkä mä ymmärrän sitten. :D

Niin ja kysymys koskee etenkin pieniä...isommista lapsista mulla ei ole kokemusta joten en osaa sanoa...vielä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24726759]Kasvatuksen puutetta en siedä. Jos olen selvästi kieltänyt lasta hyppimästä sohvalla ja sanonut että meillä se ei käy, ja kun lapsi sitten kiipeää uudelleen hyppimään niin ei kiellä, istuu vain persiillään vieressä![/QUOTE]

Tähän lisäten, että kun kaverin lapsi useista kielloista huolimatta läiskii ja lätkii toista lasta, niin sitä vaan kielletaan "ei saa tehdä noin Pekka" ja homma jatkuu minuutin päästä taas.
Mun mielestä lapsi täytyy laittaa tottelemaan tuollaisissa asioissa.

"vieras"
Mielestäni tuo lautasen tyhjäksi syöminen ei ole paha juttu. Toki jos lapsi oksentaa, ei tarvitse syödä. Mutta ruokaa otetaan sen verran, että jaksaa syödä.
Ja 2-vuotias on itse valinnut ottaa koko laatikollisen valmisruokaa tai täyden lautasellisen aamupuuroa???
Ja oikeasti, kuka aikuinen söisi kaksi tuntia lautasella olleen kaurapuuron?

En ymmärrä pakkosyömistä. Ruoka-aikaan syödään se, mitä syödään ja sitten pois ja seuraava ruoka sitten taas ajallaan. Itselläkin nälkä ja ruokahalu vaihtelevat, saati lapsella! Eri asia toki kouluikäinen, joka itse ottanut ruokaa tms.

Sanokaa siis edes yksi hyvä syy, miksi 2-vuotiaan pitää syödä lautanen tyhjäksi, jos ei ole enää nälkä?

"Kaisla"
Yks tuttu maanittelee lasta syömään sanoen "äitille tulee paha mieli jollet syö". Toinen epäterve tapa on tuputtaa ruokailunsa jo lopettaneelle lapselle vielä lihat lautaselta "kato tossa on vielä iso pala lihaa, syö edes se"

Naapuri voivottelee, kun ala-asteikäinen poikansa ei suostu käyttämään pyörässään valoja tai kypärää. "Voi että, tuonne se taas lähti pää paljaana, mikään ei auta" Eh, pyörän takavarikointia vois kokeilla?

"molli"
^ Aika mielenkiintoista, jos vanhemmilla ei ole tuon enempää auktoriteettiaan lapseensa. Minunkin piti käyttää lapsensa kypärää, koska äitini sanoi että sinähän käytät. En uskaltanut olla käyttämättä. Enkä todellakaan ole kasvanut minkään turhan komentelun keskellä, vaan olen saanut aika ns. vapaan kasvatuksen.

"vieras"
Ylisuojelu ja paapominen, 5v ei ole koskaan ollut muun kuin oman äidin tai isän hoidettavana. Jos lapsi sattuu hetken leikkimään kaverin kanssa, äiti tulee kohta koheltamaan leikin sekaan " voi minun pikku muru", ottamaan syliin.
JA tuo ylisyöttäminen oksentamiseen asti samaisessa perheessä

[QUOTE="vieras";24728641]Ylisuojelu ja paapominen, 5v ei ole koskaan ollut muun kuin oman äidin tai isän hoidettavana. [/QUOTE]

No en voi vielä sanoa varmaksi, mutta voi olla, että meilläkin tulee olemaan näin.
Ei tosin mun paapomisen vuoksi vaan ihan muista syistä.

"Neith"
[QUOTE="vieras";24728569]Ja 2-vuotias on itse valinnut ottaa koko laatikollisen valmisruokaa tai täyden lautasellisen aamupuuroa???
Ja oikeasti, kuka aikuinen söisi kaksi tuntia lautasella olleen kaurapuuron?

En ymmärrä pakkosyömistä. Ruoka-aikaan syödään se, mitä syödään ja sitten pois ja seuraava ruoka sitten taas ajallaan. Itselläkin nälkä ja ruokahalu vaihtelevat, saati lapsella! Eri asia toki kouluikäinen, joka itse ottanut ruokaa tms.

Sanokaa siis edes yksi hyvä syy, miksi 2-vuotiaan pitää syödä lautanen tyhjäksi, jos ei ole enää nälkä?[/QUOTE]

no meillä on pitänyt syödä ihan siitä syystä että lapsi tarvitsee ruokaa kasvaakseen ja jaksaakseen, jos ei syö tarpeeksi ei paino kasva, ei jaksa, kun ei jaksa niin sitten kiukuttaa ja nukutaan huonosti ja sitten kiukuttaa vielä vähän enemmän, sitten ei enää edes jakseta syödä ja elämä on suht mahdotonta, lisäksi meillä ei ole koskaan tehonnut se, en tykkää en siis jaksa juttu. lapsi ei siis valikoi syömisen määrää sen mukaan mistä tykkää ja sitten ole kiukkuinen kun on nälkä mutta syödä ei voi kun ei tykkää..
eli lapsi syö sen mitä on lautasella, varsinkin jos ottaa lisää

"Kaisla"
[QUOTE="Neith";24728697]no meillä on pitänyt syödä ihan siitä syystä että lapsi tarvitsee ruokaa kasvaakseen ja jaksaakseen, jos ei syö tarpeeksi ei paino kasva, ei jaksa, kun ei jaksa niin sitten kiukuttaa ja nukutaan huonosti ja sitten kiukuttaa vielä vähän enemmän, sitten ei enää edes jakseta syödä ja elämä on suht mahdotonta, [/QUOTE]

Siis onko toi ihan lääketieteellisesti todettu, että lapsi voi syödä liian vähän kasvaakseen kunnolla? Eli notkahtaako käyrät miinukselle jollei syömiseen jonkin verran painosteta? En pahalla kysy vaan mielenkiinnosta.

En ymmärrä, miksi lasta ei komenneta, eikä kasvateta. Mun alle kolmevuotias osaa sanoa kiitos ja kiitos ruoasta, kun kaverin esikoululainen ei pysy pöydässä minuuttia kauempaa ja saa syödä jäätelöä ennen ruokaa. Ja sitten ihmetellään, kun ei ruoka maistu ja sitten ihmetellään tunnin päästä, kun pojalle pitäisi antaa jotain syötävää. Ja niin edelleen... huoh.

"Neith"
[QUOTE="Kaisla";24728723]Siis onko toi ihan lääketieteellisesti todettu, että lapsi voi syödä liian vähän kasvaakseen kunnolla? Eli notkahtaako käyrät miinukselle jollei syömiseen jonkin verran painosteta? En pahalla kysy vaan mielenkiinnosta.[/QUOTE]

no kyllähän se voi syödä liian vähän, paino voi vedellä reippaasti miinuskäyrilä, ja jos ei suostu syömään erilaisia ruoka-aineksia niin kyllähän siitä sitten voi saada erilaisia puutostiloja (tietty lisäravinteita on onneksi saatavilla)
ja jos ei lapsi saa tarpeeksi energiaa niin miten sitä edes kuuluisi jaksaa? eihän aikuinenkaan liian vähällä ravinnolla jaksa,ja jos paino on liian alhainen niin onhan se huono juttu.

tämä on pahasta!
Sitä en voi ymmätää, että lapset opetetaan siihen että vain äiti on parasta maailmassa, vain äiti osaa, äiti hoitaa, äiti sitä, äiti tätä. Lapset sitten eskariin lähtiessä aivan hajalla kun äiti ei olekaan koko ajan paikalla. Muita aikuisia eivät hyväksy auttamaan/neuvomaan/hoitamaan.

[QUOTE="Kaisla";24728723]Siis onko toi ihan lääketieteellisesti todettu, että lapsi voi syödä liian vähän kasvaakseen kunnolla? Eli notkahtaako käyrät miinukselle jollei syömiseen jonkin verran painosteta? En pahalla kysy vaan mielenkiinnosta.[/QUOTE]
Mä en kyllä oikein usko, että näin on (jos sitä ruokaa on tarjolla).
Mun kummipoika on kasvanut pääsääntöisesti paahtoleivällä ja coca-colalla 198 senttiseksi.

Mistä ne käyrät löytää?
Meidän tyttö on mennyt syntymästään asti "hoikan käyrillä", neuvolassa ei oo koskaan puhuttu mistään miinuksista tai plussista käyrissä.

Yhteistyössä