Mitä ystäväsi kasvatustapaa et ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Minä en sitä, että lautanen on syötävä tyhjäksi. Ystäväni 2v poika istuu ruokapöydän ääressä niin kauan, että lautanen on tyhjä. Tottakai lapsen on syötävä, mutta itse en alkaisi noin ehdottomaksi.
Muuten ystäväni on varmaan minuakin parempi äiti, jaksaa aina touhuta lapsensa kanssa. :)

vauvattelu
Sitä että 1,5-vuotiasta lellitään kuin pientä vauvaa. Lapsi ei edes kävele vielä eikä ihmekään, kun äiti ja isä kantavat sylissä kaikkialle :O. Matkarattaita ei ole, pitävät makuulla "vankkureissa". Syöttävät, eivät anna sormiruokaa jne.

"annika"
juu tuota lautasen tyhjentämistä en ymmärrä. kerran soitin kaverille aamulla että sopiiko tulla käymään, kaveri sano että ollaan just aamupuurolla, tulkaa millon vaan. mentiin sitten tuntia myöhemmin niin 2v istu edelleen siinä aamupuurolla :(
en myöskään ymmärrä sitä että lapselle sanotaan että kiukuttella ei saa, loepta tuo kiukuttelu heti! niinkuin lapsi jotenkin tahallaan raivoais sitä uhmaansa ja vois nappia painamalla lopettaa kun äiti käskee.

cvb
Sitä, että lapsi saa periksi KAIKEN. Vaikka äiti/isä sanoisi kaupassa, että tänään ei osteta suklaapatukkaa, niin ostavat silti. Lapsi kun saa pian huutoraivarit kaupassa ja ihmiset katsoisivat...

"mamma"
Mä en ymmärrä, kun mun sisko ja sen mies antaa lasten ihan vapaasti nimitellä itseään ja toisiaan tyhmäksi, idiootiksi ym. Lisäksi lapset saa lyödä, nipistää jne. toisiaan, eikä siihen puututa millään lailla. Ja sit, jos laps pyytää mehua ja isä kaataa, laps huutaa, et ei ku mä haluun, et äiti kaataa, niin sitten mehu kaadetaan takas tölkkiin ja äiti kaataa, ku laps kerta halus. En kyl tajuu... Mut on niillä sitten tosi paljon hyviäkin juttuja. Tekevät paljon asioita perheenä, leikkivät ja osallistuvat, halaavat jne.

"vieras"
Liikaa itsenäistämistä. Jättää 5- ja 3-vuotiaat keskenään kotiin kun lähtee kauppaan (markettiin autolla). Ehdotteli meidän samanikäisille (noille kolmevuotiaille) yökyläilyä. Ja sitten toisaalta taas on monissa asioissa ihan tajuttoman hössö ja ylihuolehtivainen.

Meillä myös miehen sisko on yhtä ehdoton ruuan syömisen suhteen. Meillä kun olivat kylässä niin pakotti 3,5v. pojan syömään paketin Saarioisten lihaperunalaatikkoa. Poika valitti ettei ole nälkä mutta syötävä oli, ja eikä ihme että poika oksensi lautaselle : / Ja miehen sisko vaan naureskeli vieressä, hoh hoh. Ilmeisesti ylensyöttää muitakin lapsiaan kun jatkuvasti saa FB:stä lukea kuinka nuorimmainen on oksennellut millon missäkin :(

"mamma"
Meillä myös miehen sisko on yhtä ehdoton ruuan syömisen suhteen. Meillä kun olivat kylässä niin pakotti 3,5v. pojan syömään paketin Saarioisten lihaperunalaatikkoa. Poika valitti ettei ole nälkä mutta syötävä oli, ja eikä ihme että poika oksensi lautaselle : / Ja miehen sisko vaan naureskeli vieressä, hoh hoh. Ilmeisesti ylensyöttää muitakin lapsiaan kun jatkuvasti saa FB:stä lukea kuinka nuorimmainen on oksennellut millon missäkin :(
Toi kuulostaa jo niin kauheelta, että siihen pitäs puuttua. En mä ainakaan itekään jaksa sellasta koko pakettia syyä. Mitäs sitte, ku laps oksentaa? Ei kai sit enää tarvi jatkaa? Ja kai äiti sentäs siivoo, eikä laps itte? Mut jos pystyt, ni sano tosta jotain, sen lapsen takia!

"jep jep"
lapsen annetaan kyläpaikoissa klähmäsillä käsillä sotkea joka paikka. Sen ikäinen lapsi, joka ei osaa vielä syödä siististi ja sotkematta, häneltä ei voi niitä käsiä pestä pöydästä lähdön jälkeen??

Lapsen annetaan juoksennella kahvi- ja ruokapöydästä pois ja takasin, ees sun taas koko hela kahvittelun/ruokailun ajan??

Lapselta kysytään, onko nälkä, jos ei, ei anneta mitään, ja kun kyläpaikasta lähdössä, tietenkin lapsi huutaa on nälkä! Ja sitten annetaan jotain suklaa(!) patukkaa tmv??

kiristää suorastaan hermoja nämä asiat!

"vieras"
Tämä kuulostaa jo aivan sairaalta! Etkö voi puuttua asiaan mitenkään? Se on vielä tahallista kiusaamista, jos lapsi kerran oksentaa useasti! Silloin vanhempien pitäisi jo ymmärtää, että lapsi ei syö niin paljon! Tekee pahaa kun mietin lapsi parkaa :(

Tuttava karjuu ja kiroaa lapselleen lähes joka asiasta. Yhteiset kivat tukanlaitto-hetketkin ovat inhottavaa katseltavaa "istu siihen niin äiti laittaa letin. Vielä hetki menee joo. Hei vittu mä sanoin sulle että ISTU!! Noni vittu, valmis." Jos huoneen lelujen keräys kestää äidin mielestä liian kauan: "Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää et sä keräät nyt helvettiin noi lelut?!" Ja poistuu paikalta niskojaan nakellen mutisten "vitun paviaanista".

Kyllä särähtelee aina omaan korvaan..

"satu"
Tuttava karjuu ja kiroaa lapselleen lähes joka asiasta. Yhteiset kivat tukanlaitto-hetketkin ovat inhottavaa katseltavaa "istu siihen niin äiti laittaa letin. Vielä hetki menee joo. Hei vittu mä sanoin sulle että ISTU!! Noni vittu, valmis." Jos huoneen lelujen keräys kestää äidin mielestä liian kauan: "Mikä vittu siinä on niin vaikea ymmärtää et sä keräät nyt helvettiin noi lelut?!" Ja poistuu paikalta niskojaan nakellen mutisten "vitun paviaanista".

Mä en pystyis oleen tollasen ystävä, enkä tuttavakaan.

"vieras"
Kasvatuksen puutetta en siedä. Jos olen selvästi kieltänyt lasta hyppimästä sohvalla ja sanonut että meillä se ei käy, ja kun lapsi sitten kiipeää uudelleen hyppimään niin ei kiellä, istuu vain persiillään vieressä!

"vivi"
Mun ystäväpiirissä ei mitään ihmeellisyyksiä ole, mutta anopin kanssa menee kasvatusasioissa välillä pahasti ristiin. Hän on todella ylihuolehtivainen ja koittaa jopa meidän läsnäollessa varoitella ja estää lasta tememästä yhtään mitään. 3,5- vuotias ei hänen mielestään saa mennä minkäänlaiseen kiipeilytelineeseen, keinussa ei saa seisoa, tuolilla ei saa seisoa ja paras oli kun anoppi kielsi lasta menemästä ollenlaan parvekkeelle kun tämä oli noussut tuolille lurkistaakseen kaiteen yli. Lapsella ylsi juuri ja juuri leuka kaiteen reunalle tuolilla seisoessa, mutta anopin mielestä lapsi olisi voinut pudota parvekkeelta alas. Mies on suorastaan katkera kun ei lapsena saanut harrastaa moniakaan juttuja mitä muut naapuruston lapset saivat. Uiminen, skeittaaminen ja luistelu olivat esimerkiksi kiellettyjen listalla vielä kuudennella luokalla muualla kuin koulun liikuntatunnilla. Ollaankin ihan kiusalla lähetetty valokuvia lapsesta kiipeilemässä puissa ja kallioilla.

Noita lapsilleen kiroilevia mä en käsitä! Tai ylipäänsä lapsen vähättelyä tyyliin "mikä sulla nyt muka kestää" ja "on se nyt niin helvetin vaikeeta". Näin se lapsi-raukka latistetaan heti alkuun eikä saa minkäänlaista itseluottamusta kokeilla tai tehdä itte. Eikä tuo pakkosyöttökään hyviin kasvatustapoihin mun mielestä kuulu.

Lapsi saa kiljua sisällä, siis oikesti niin lujaa että korviin sattuu ja aikuiset ei pysty juttelemaan. Meillä lähtee joko lapset tai lelut jäähylle jos huuto jatkuu kielloista huolimatta.

Lapsi ei syö ruokaansa, joten saa 20 min päästä esim banaanin kun valittaa nälkäänsä, Meillä ilmoitetaan tylysti että välipala on tunnin päästä.

Lasta sattuu/suututtaa, äiti hyysää 30min tuuditellen isoa lasta että voi voi mikä on? Lapsi nyyhkyttää tekoitkua ja saa äidiltä huomiota sen sijaan, että äiti opettais itse ratkomaan ongelmia ja pääsemään niistä yli...Meillä puhalletaan pipit pois ja jatketaan leikkejä, harmittaessa jutellaan lapsen kanssa sitten kun itku loppuu, ei itse heitetä vettä myllyyn...

En tajua sitä, että eskari-ikäinen päästetään pari vuotta vanhemman kaverin kanssa kauppaan ja pitkin kyliä hortoilemaan. Sama pätee kyllä ala-asteikäisiin, jotka hengailevat kylillä tuntitolkulla kouluiltoina. Mutta minä olenkin tällainen ylihuolehtiva kotikissa.

Sitä, että lapsi saa kaiken minkä haluaa. Ylipäänsä liian lepsua kasvatusta en ymmärrä.

Mielestäni tuo lautasen tyhjäksi syöminen ei ole paha juttu. Toki jos lapsi oksentaa, ei tarvitse syödä. Mutta ruokaa otetaan sen verran, että jaksaa syödä.

bud

Kertoo sinustakin aika paljon, kun tuollaisen kaveri olet.

hyi
En minäkään aikuinen ihminen jaksa sitä syödä niin saati noin pieni lapsi. Sairasta.

"vieras"
Että uhataan, uhataan, uhataan eikä koskaan toteuteta. Tuloksena lapset pompottaa äitiä miten sattuu eikä usko sitä ollenkaan. Usein sama tapaus jättää lapset kokonaan komentamatta. En halua niitä enää kylään koska en halua itse olla koko ajan vahtimassa niitä. Ovat tosi kurittomia muutenkin, ei tosin mikään ihme sillä kasvatuksella. Kiljuivat ja juoksivat myös yhdet hautajaiset äitinsä puuttumatta asiaan (kuulin paikalla olleelta tutulta, itse en ollut siellä).

Tää on aika pimeetä, ottaen huomioon, että itsellä on samaikäinen lapsi ja se jaksaa syödä siitä lootasta ehkä 1/3 jos oikein nälkä on...

Yhteistyössä