työkaverinilta sain viestin jossa luki " anna mun olla rauhassa älä ota yhteyttä sairaslomani aikana"

  • Viestiketjun aloittaja "ahaa"
  • Ensimmäinen viesti
Tuleeko mieleen joku sairaus missä ei pääse sängystä ylös (siis sananmukaisesti) ei edes vessaan eikä henkilö kuitenkaan ole sairaalassa sisällä. Mulle ei tule.
Niin siis tarkoitin lähinnä, että on siinä kunnossa, että se lepo olisi välttämätöntä, eikä tarvitse päivystää mahdollisia vierailijoita. En sanonut, ettei pääse sängystä ylös, vaan ettei jaksa nousta.

Minulla esimerkiksi vatsatauti oli sellainen, että makuulla oli oltava koko ajan ja jos vähänkään edes liikahti, niin joko lensi laatta tai pyörrytti, hyvä kun vessaan pääsi. Tai flunssassa tarvitsisi paljon unta, mutta se nukkuminen on tosi hankalaa, kun on joka paikka tukossa ja silmätkin vuotaa jatkuvasti, niin sitten kun saat unen päästä kiinni, joku tarkastaja on oven takana. Tai jos olet ottanut vahvoja särkylääkkeitä ja olet erittäin sikeässä unessa jne.

Mutta joo, eiväthän nämä mahdottomia ja ylitsepääsemättömiä tilanteita ole, mutta ei kyllä takuulla sitä paranemistakaan edistä.
 
Taas on ihmeellistä porukkaa täälläkin liikenteessä. Esitetään asioita faktoina, vaikka ne ovat kaukana faktoista, maalaisjärjelläkin ajateltavissa.

On toki sellaisiakin sairauksia, missä ei välttämättä pääse sängystä ylös. Kenellekäänhän sitä ovea ei tarvitse avata :)
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä..;24704772:
Veikkaan että ei ole montaa maata missä voit mennä itkemään lääkärille että pomo kiusaa mua ja saat olla kotona täydellä palkalla.
Missä kohti siihen hypättiin että pomo kiusaa ja siksi otetaan saikkua? Käsitin että ketjussa oli enemmän kyse siitä että jos on saikulla niin ei halua käsitellä työhön liittyviä asioita.

Sinänsä taas tuohon sinun kommenttiin itsessään, työpaikkakiusaaminen on tässä maassa edelleen aika huonossa jamassa uhrin suunnalta, aika harvoin pystyy saamaan mitään apua oikeasti jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nvjksdö;24704492:
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.
Mikä maa? Ihan hullulta kuulostaa. Entä jos tosiaan on vaikka oksentamassa vessassa ja ei pääse aukasemaan ovea? Tai jos asuu yksin niin ruokakaupassakin on vaan pakko käydä. Onneksi ei täällä sentään tuollaista.
 
Kepsis
Ihan sama pääseekö sängystä vai ei, mut pomolla ei ole mitään asiaa häiritä sairauslomalla olevaa! Ihme työpaikkoja joissa tämä ei ole selvä juttu...
Näinpä juuri. Se että on olemassa niitä jotka käyttää hyväkseen systeemiä, ei tarkoita sitä että kaikkia pitää kohdella niin kuin tekisivät näin. Toki työpaikat jotka haluavat niin toimia (mitä en usko kovin paljon olevan, mutta tämä onkin vain käsitykseni, ei fakta...) niin että eivät luota työntekijäänsä punaisen puupennin vertaa ja ahdistelevat saikulla olijaa, epäilevät ilman kunnon syitä vilpistä saikkujen suhteen jne jne, huomaavat jossain välissä sen että aika harva työntekijä sellaiseen firmaan pitkäksi ajaksi jää missä on huono olla. Se on kumminkin työpaikka, ei mikään elämän tärkein asia.

Ne jotka arvostaa työtä enemmän kuin terveyttään tuppaa päätymään hautaan aiemmin kuin ne jotka ei näin tee. nimimerkillä pappa kuoli veritulppaan kun ei osannut hiljentää.
 
ei tämäkään
Missä kohti siihen hypättiin että pomo kiusaa ja siksi otetaan saikkua? Käsitin että ketjussa oli enemmän kyse siitä että jos on saikulla niin ei halua käsitellä työhön liittyviä asioita.

Sinänsä taas tuohon sinun kommenttiin itsessään, työpaikkakiusaaminen on tässä maassa edelleen aika huonossa jamassa uhrin suunnalta, aika harvoin pystyy saamaan mitään apua oikeasti jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Ei kuulu aiheeseen tämäkään mutta kyllä mä lähtisin pois sellaisesta työpaikasta missä mua kiusattaisiin.

Mutta ap:n kysymykseen... eikai sairaslomalaisella ole velvollisuutta olla tavoitettavissa. En kyllä itse kehtaisi laittaa viestiä että "älä häiritse mua" vaan olisin vaan vastaamatta jos en haluaisi että työpaikalta ollaan yhteydessä. Tosin en nyt ymmärtänyt oliko kyseessä pomo vai työkaveri.. työkaverille kyllä kehtaisin vastata mitä vaan.
 
"vieras"
Näin on. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että lääkäri määrittelee sairausloman tarpeen. Palkanmaksu on asia erikseen.
Hmm. Olen johtajana yksityisessa palveluja tuottavassa yrityksessä ja olen kyllä eri mieltä. Sairasloman palkallisuus riippuu koodista. Muistaakseni "F"-koodilliset (f -kirjain numeroiden edessä diagnoosin kohdalla) on aina palkallista. Jollain muulla kirjaimella merkityt (en muista millä) eivät ole automaattisesti palkallisia, mutta työnantaja voi toki maksaa palkan kokiessaan sen oikeutetuksi. Työuupumus ei muistini mukaan ainakaan pari vuotta sitten ollut vielä näitä f-koodillisia.

En nyt kotisohvalta jaksa alkaa tarkistaa, mutta kokemusta näistä on paljon ja "perstuntuma" sanoo näin :)
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja ei tämäkään;24704912:
Ei kuulu aiheeseen tämäkään mutta kyllä mä lähtisin pois sellaisesta työpaikasta missä mua kiusattaisiin.

Mutta ap:n kysymykseen... eikai sairaslomalaisella ole velvollisuutta olla tavoitettavissa. En kyllä itse kehtaisi laittaa viestiä että "älä häiritse mua" vaan olisin vaan vastaamatta jos en haluaisi että työpaikalta ollaan yhteydessä. Tosin en nyt ymmärtänyt oliko kyseessä pomo vai työkaveri.. työkaverille kyllä kehtaisin vastata mitä vaan.
Itse varmaan sen verran "tunnollinen" olisin että jos nyt en ihan pää ämpärissä olisi ja asia miksi työnantaja ottaa yhteyttä on nimenomaan vain minun tiedossa ja työnantajan tärkeää tietää hetimiten, vastaisin ihan asiallisesti. Näin siis jos työpaikka olisi muutenkin asiallinen eikä sieltäpäin tulisi omasta mielestäni ahdistelevaa määrää yhteydenottoja kun olen kipeä. Pakkohan jonkin verran on joustoa olla jos haluaa että työnantajakin pysyy tyytyväisenä, sellainen molemmin puolin kunnioitus on ihan hyvä perusta samalla tavalla kuin joustaminenkin, molempien tahojen pitää tiedostaa se mikä on sopivaa ja mikä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Peesi
Itse varmaan sen verran "tunnollinen" olisin että jos nyt en ihan pää ämpärissä olisi ja asia miksi työnantaja ottaa yhteyttä on nimenomaan vain minun tiedossa ja työnantajan tärkeää tietää hetimiten, vastaisin ihan asiallisesti. Näin siis jos työpaikka olisi muutenkin asiallinen eikä sieltäpäin tulisi omasta mielestäni ahdistelevaa määrää yhteydenottoja kun olen kipeä. Pakkohan jonkin verran on joustoa olla jos haluaa että työnantajakin pysyy tyytyväisenä, sellainen molemmin puolin kunnioitus on ihan hyvä perusta samalla tavalla kuin joustaminenkin, molempien tahojen pitää tiedostaa se mikä on sopivaa ja mikä ei.
Samaa mieltä. Tuntuu vaan että täällä porukka suhtautuu kauhean negatiivisesti omaan työpaikkaansa. Miksi ihmeessä ovat sellaisessa paikassa edes töissä?
 
huono esimies olet
Tämä ei ole mielipideasia. Onneksi!

Eli jos on sairauslomalla, niin työpaikasta ei olla yhteydessä sairauslomalaiseen. Mitkään työasiat -tai varsinkaan muut asiat - ei ole syynä olla yhteydessä. Ja tämä on fakta. Esimiehelle täytyy yli kolmen päivän saikuissa esittää todistus missä diagnoosi, mutta diagnoosi voi olla esim. niin epämääräinen, ettei siitä saa selvyyttä mitä sairausloma koskee. Esimiehellä ei ole oikeutta tätä edes työntekijältä kysyä. Diagnoosin on riitettävä sellaisenaan.

Vaikka työpaikalla olisi miten akuutti tilanne, sairauslomalla olevan työntekijän ei tarvitse vastata tai olla missään yhteydessä työpaikkaan sairausloman aikana. Näin on näppylät.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Samaa mieltä. Tuntuu vaan että täällä porukka suhtautuu kauhean negatiivisesti omaan työpaikkaansa. Miksi ihmeessä ovat sellaisessa paikassa edes töissä?
No eihän tässä varmaankaan suurin osa olekaan puhunut omasta työpaikastaan, vaan ap:n tilanteesta. Moni onkin jo sanonut, että aloitusviestistä tulee sellainen vaikutelma, että ilmapiiri työpaikalla ei ole kovin ruusuinen.
 
nfsö
[QUOTE="vieras";24705003]asuntovelka motivoi kummasti[/QUOTE]



Niin... harva töitä huvikseen tekee mutta minä käsitin tämän niin että kannattaisiko etsiä joku toinen työpaikka?
 
"Näin on"
Tämä ei ole mielipideasia. Onneksi!

Eli jos on sairauslomalla, niin työpaikasta ei olla yhteydessä sairauslomalaiseen. Mitkään työasiat -tai varsinkaan muut asiat - ei ole syynä olla yhteydessä. Ja tämä on fakta. Esimiehelle täytyy yli kolmen päivän saikuissa esittää todistus missä diagnoosi, mutta diagnoosi voi olla esim. niin epämääräinen, ettei siitä saa selvyyttä mitä sairausloma koskee. Esimiehellä ei ole oikeutta tätä edes työntekijältä kysyä. Diagnoosin on riitettävä sellaisenaan.

Vaikka työpaikalla olisi miten akuutti tilanne, sairauslomalla olevan työntekijän ei tarvitse vastata tai olla missään yhteydessä työpaikkaan sairausloman aikana. Näin on näppylät.
Näinhän se on. Mutta täällä niin moni mamma ajattelee vain tunteilla eikä tajua oikeuksistaan ja laeista kaikkea. Ei kovin hyvältä esimieheltä tosiaankaan AP kuulosta.

Sairauslomalainen voi olla itse yhteydessä työnantajaan, mutta työnantajalla ei ole oikeuksia olla sairauslomalla olevaan, ei sitten missään asiassa.
 
"www"
Tuo viesti " anna mun olla rauhassa älä ota yhteyttä sairaslomani aikana" on ihan selvästi VASTAUS johonkin aiempaan viestiin, joko oli jo häiritty tai edellisen saiken aikana oli häiritty.
On meinaan niin tyly, että siinä vidduiltu jo aiemmin, että tuommoisen kirjottaa.

Jos mä olisin kotona ja niin sairas, etten haluaisi nousta sängystä kuin vessaan ja lääkekaapille, niin ihan simppelisti laittaisin puhelimen äänettömälle (tai niin, että vain miehen ja lasten puhelut tulee läpi).
 
  • Tykkää
Reactions: Jaska-
Ei ollut siitä kyse.
Vaan mistä? Minusta vähän mustavalkoista ajattelua taas, jos päätellään tällaisesta asiasta, että väki vihaa töitään. Itse voin kertoa, että tiettyjen asioiden takia en voi sietää työpaikkaani, mutta nämä tietyt asiat tulevat vastaan niin harvoin, että en kyllä näiden asioiden takia viitsi vaihtaa muuten ihanaa työpaikkaa. Tuskin mikään työpaikka on täydellinen.
 
fnjrskf
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24705162:
Vaan mistä? Minusta vähän mustavalkoista ajattelua taas, jos päätellään tällaisesta asiasta, että väki vihaa töitään. Itse voin kertoa, että tiettyjen asioiden takia en voi sietää työpaikkaani, mutta nämä tietyt asiat tulevat vastaan niin harvoin, että en kyllä näiden asioiden takia viitsi vaihtaa muuten ihanaa työpaikkaa. Tuskin mikään työpaikka on täydellinen.

Siitä että jos olisin työpaikkakiusattu niin vaihtaisin työpaikkaa.
 
ts valtuutettu
Täällä kun sanotaan että työnantajan ei tarvitse sairausajan palkkaa maksaa niin se on sellaisenaan väärää tietoa, jos työntekijä on TESsin piirissä palkkoineen niin silloin on oikeus sairausajan palkkaan.
Paitsi jos sairasloma johtuu vaikkappa näistä: pahoinpitely ( korvaus maksetaan kun teet rikosilmoituksen ja syyllinen tai valtio korvaa), abortti, kauneusleikkaus jolla ei hoideta sairauttaa tai sen aiheuttamaa kosmeettista haittaa, päihteistä johtuvasta "sairaudesta" tai vammasta aiheutuva poissaolo. Näissä tapauksissa korvaus tulee muualta, esim kelasta.
Eli voi olla sairas niinkin, ettei työnantaja maksa palkkaa.
Samoin tietysti sitten, jos kiintiöt on täynnä.
Ja työuupumusta ei kelan järjestelmä tunne sairautena, siksi kelä ai siitä työnantajalle korvaa. Usein diagnosiksi kirjoitetaan tällöin masennus tms, ei työuupumus, joka ei ole kelan mielestä sairaus.
 
Paitsi jos sairasloma johtuu vaikkappa näistä: pahoinpitely ( korvaus maksetaan kun teet rikosilmoituksen ja syyllinen tai valtio korvaa), abortti, kauneusleikkaus jolla ei hoideta sairauttaa tai sen aiheuttamaa kosmeettista haittaa, päihteistä johtuvasta "sairaudesta" tai vammasta aiheutuva poissaolo. Näissä tapauksissa korvaus tulee muualta, esim kelasta.
Eli voi olla sairas niinkin, ettei työnantaja maksa palkkaa.
Samoin tietysti sitten, jos kiintiöt on täynnä.
Ja työuupumusta ei kelan järjestelmä tunne sairautena, siksi kelä ai siitä työnantajalle korvaa. Usein diagnosiksi kirjoitetaan tällöin masennus tms, ei työuupumus, joka ei ole kelan mielestä sairaus.
Jotenkin minun maalaisjärkeni sanoisi juuri toisin päin. Eli masentunutkin voisi olla töissä (se voisi jopa edesauttaa paranemista), mutta työuupumus on työstä johtuvaa ja voi loppua vain töistä poissa olemalla eli sairauslomalla.
 

Yhteistyössä