työkaverinilta sain viestin jossa luki " anna mun olla rauhassa älä ota yhteyttä sairaslomani aikana"

  • Viestiketjun aloittaja "ahaa"
  • Ensimmäinen viesti
kyllä asia on lainkin mukaan niin ettei työnantajalla ole palkanmaksuvelvollisuutta automaattisesti mikäli katsoo että palkansaaja olisi voinut tehdä sellaista työtä mihin on kykenevä. Vai oletteko te jotain työtä vieroksuvia pellejä? Ilmeisesti.
Eiköhän LÄÄKÄRI päätä tuosta eikä työnantaja ihan itse, onko työntekijä soveltuva meneen töihin vai ei...

Ja harva lääkäri kirjoittaa sairaslomaa jostain sellaisesta, että käsi on kipsissä ellei työ ole todella vahvasti sellaista, että sitä kättä tarvitaan, eikä muuta työtä olekaan tarjolla.
 
"vieras"
Miehen työkaveri päätti ilmoittaa seuraavan päivän ohjelmamuutoksesta klo 03 yöllä tekstiviestillä! oikein järjenjättiläinen taas liikkeellä, ei tullut mieleen että me nukutaan vaikka itse yövuorossa onkin....
Ööh, ei se kai nyt tarkoita sitä, että miehesi täytyy kesken yön rientää sinne työpaikalle? En minä kyllä siihen tekstariin heräisi, itseasiassa ihan ok tapa ilmoittaa poikkeukselisesta muutoksista lyhyessä ajassa. Kyllähän lappu työpisteessä olisi se virallisempi tapa ilmoittaa
 
meillä
Olen kunnalla töissä ja meidän kunnassa on tänä vuonna otettu tiukennettu linja sairaspoissaoloihin. On monia tarkennuksia ja muutoksia tehty, esim. ilman lääkärintodistusta saa olla sen 3pv minkä aikaisemminkin, MUTTA silloin täytyy joka pv soittaa pomolle eikä sanoa samantien olevansa 3pv poissa. Yli viikon sairaslomissa pomo myös soittelee työntekijälle kotiin kyselläkseen "kuulumisia" jne. jne.
 
"hoitsu"
Kyllä mulle ainakin pomo soitteli sairaslomalle kotiin ja kun en vastannut lähetti tekstiviestin. Mulla sairasloma loppui sinä päivänä ja sitten oli pari vapaata ja alkoi taas työvuorot. Kyseli miten voin ja tulenko töihin kolmen päivän päästä vai jatkuuko sairasloma. Vastastin tekstiviestillä, että mulla on lääkäri päivää ennen kuin pitäisi töihin tulla, että tiedän silloin jatkot. Ja lisäänpä vielä, että olen erittäin tunnollinen ilmoittamaan ajoissa sairaslomistani ja jos esim. myöhästyn tms.
 
"vieras"
Työnantaja ei yleensä ole velvoitettu maksamaan palkkaa Z-koodillisista sairasulomadiagnooseista (kuten työuupumus), mutta masennuksesta kyllä saa palkallista sairauslomaa. Mutta vaikka olisi Z-koodilla kirjoittu loma, niin palkattomaan lomaan on oikeus.
 
Kepsis
Niin jos TES sellaista suosittaa.
Sairausajan palkkoja

Työntekijän oikeudesta sairausajan palkkaan säädetään työsopimuslaissa. Lain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hän on estynyt tekemästä työtään sairauden tai tapaturman vuoksi. Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus koskee sekä sairaudesta, työtapaturmasta että vapaa-aikana sattuneesta tapaturmasta johtuvaa työkyvyttömyyttä.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa, jos työntekijä on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi joutuminen omasta syystään tappeluun.
 
"pinni"
Eiköhän LÄÄKÄRI päätä tuosta eikä työnantaja ihan itse, onko työntekijä soveltuva meneen töihin vai ei...

Ja harva lääkäri kirjoittaa sairaslomaa jostain sellaisesta, että käsi on kipsissä ellei työ ole todella vahvasti sellaista, että sitä kättä tarvitaan, eikä muuta työtä olekaan tarjolla.
Pari vuotta sittenhän oli tapaus, jossa työntekijä oli monta kuukautta saikulla selkänsä takia, mutta rakensi kuitenkin samaan aikaan omakotitaloa. Työnantaja vei jutun käräjille, koska katsoi, että työntekijä olisi pystynyt hoitamaan työnsä, koska pystyi myös rakennushommiin. Työnantaja voitti jutun, ja työntekijä joutui maksamaan sairausloman ajalta saamansa palkan + työnantajalle koituneet ansionmenetykset.
 
nvjksdö
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja nvjksdö;24704492:
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.
Aika naurettavaa pelleilyä.
Mulla oli alaselkä jumissa enkä voinut istua, teen toimistotyötä. Lääkäri määräsi hoidoksi pitkäkestoista liikuntaa, siis kävelyä joten tein pitkiä kävelylenkkejä. En siis ollut kotona tai sairaalassa.
 
"plääh"
Jaa-a, enpä voi muuta sanoa kuin että kyllä pitää olla p***a duunipaikka, jos ei voi sieltä tuleviin puheluihin/sähköposteihin vastata. Jos siis on sellaisessa kunnossa, että pystyy tekstareitakin lähettelemään... Itse ainakin huolestuisin enemmän, jos ei kukaan töistä perään kyselisi pidemmän saikun aikana.
 
  • Tykkää
Reactions: Bubble Bob
"pinni"
[QUOTE="plääh";24704534]Jaa-a, enpä voi muuta sanoa kuin että kyllä pitää olla p***a duunipaikka, jos ei voi sieltä tuleviin puheluihin/sähköposteihin vastata. Jos siis on sellaisessa kunnossa, että pystyy tekstareitakin lähettelemään... Itse ainakin huolestuisin enemmän, jos ei kukaan töistä perään kyselisi pidemmän saikun aikana.[/QUOTE]

Eipä minuakaan haittais, jos kyseltäs, että milloin kykenee tulemaan takaisin töihin. Mutta, jos tekstarilla monta kertaa saikun aikana kyseltäs työasioita, niin en varmaan vastais. Puheluihin vielä voisin vastata, mutta omaan laskuun en tekstareihin vastaisi. Ja saikulla tuskin työsähköpostia päivystäisin.
 
dgkreä
Aika naurettavaa pelleilyä.
Mulla oli alaselkä jumissa enkä voinut istua, teen toimistotyötä. Lääkäri määräsi hoidoksi pitkäkestoista liikuntaa, siis kävelyä joten tein pitkiä kävelylenkkejä. En siis ollut kotona tai sairaalassa.


Siellä maassa olisi lääkäri joutunut kirjoittamaan todistukseen että pitää kävellä... en minäkään sano että tuo aina oli mielestäni järkevää mutta vaan vertailuna tarkoitin että meillä on vielä aika hyvät oikeudet sairaslomalaisella jos ongelmana on vaan että pitääkö vastata puhelimeen jos pomo soittaa..
 
"vieras"
[QUOTE="plääh";24704534]Jaa-a, enpä voi muuta sanoa kuin että kyllä pitää olla p***a duunipaikka, jos ei voi sieltä tuleviin puheluihin/sähköposteihin vastata. Jos siis on sellaisessa kunnossa, että pystyy tekstareitakin lähettelemään... Itse ainakin huolestuisin enemmän, jos ei kukaan töistä perään kyselisi pidemmän saikun aikana.[/QUOTE]

Minusta tämä riippuu tosi paljon A) kyselyjen asiasta ja B) sairausloman syystä. Mikäli kysely on turhauttavaa ja piinaavaa (ja ap vaikuttaa aika ikävältä), niin vastaus voi olla jo tuollainenkin epäkohtelias. Tai jos sairausloma on tullut burnoutista, työpaikkakiusaamisesta tai jostain hyvin vakavasta sairaudesta tai lapsen vakavasta sairaudesta, niin tylyys on joskus ok.
 
uuuu
Alkuperäinen kirjoittaja nvjksdö;24704492:
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.

Eihän tämä sopisi mitenkään suomalaiseen mentaliteettiin... Samoin on esim. Svetisissä missä mieheni oli töissä aikoinaan. Siellä mentiin hakemaan sairaslomaa kun oikeasti ei ollut työkuntoinen ja kotona oli pysyttävä.
 
"öööö"
Sairausajan palkkoja

Työntekijän oikeudesta sairausajan palkkaan säädetään työsopimuslaissa. Lain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hän on estynyt tekemästä työtään sairauden tai tapaturman vuoksi. Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus koskee sekä sairaudesta, työtapaturmasta että vapaa-aikana sattuneesta tapaturmasta johtuvaa työkyvyttömyyttä.

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa, jos työntekijä on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi joutuminen omasta syystään tappeluun.
No tässähän tämä selkeästi tuli, että sairausajan palkka on maksettava. Eihän se silloin mikään lääkärin suositus ole, joka jättää vaihtoehtoja. Palkka on siis maksettava mikäli se kuuluu niihin korvattavien sairauksien joukkoon.
 
"vieras"
[QUOTE="plääh";24704534]Jaa-a, enpä voi muuta sanoa kuin että kyllä pitää olla p***a duunipaikka, jos ei voi sieltä tuleviin puheluihin/sähköposteihin vastata. Jos siis on sellaisessa kunnossa, että pystyy tekstareitakin lähettelemään... Itse ainakin huolestuisin enemmän, jos ei kukaan töistä perään kyselisi pidemmän saikun aikana.[/QUOTE]

Kyllä mä vastasin mutta kyllä mua suoraan sanottuna vitutti pomon jatkuva kinuminen töihin kun oli KEUHKOKUUMEESSA ja todella huonossa kunnossa. Ekan kerran kehtasi kysyä samana päivänä kun jäin saikulle.
 
Siis häh? Oletko sinä pomo ja tuo oli ainut ilmoitus koko lomasta? Kyllähän nyt pomolle pitää syy kertoa miksi on lomalla ja tarvittaessa toimittaa todistus. Jos olet työkaveri, niin tuo on varmasti täysin ymmärretävä viesti. Erityisesti jos saikun syy on liika stressi tai uupumus työasioiden takia.
Työntekijä on velvollinen toimittamaan sairaslomalappusen kohtuullisessa ajassa työnantajalle. Jos työntekijä on lappusen toimittanut, työnantajan pitää tyytyä siihen eikä hänen tarvitse välttämättä työntekijää häiritä. Sairasloman syyn ei tarvitse olla työnantajalla tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rops
Tää ei nyt oo ihan aukoton tarina. Aloituksessa oli kyseessä työkaveri, hetken päästä jonkin sortin pomo. Onneksi en ole ko työpaikassa, jos sellainen todella on! :O
Itestään selvää on mielestäni se, ettei saikulla olevaa väijytä töistä. Ja samoin se, että s-todistuksesta näkee kuinka pitkään on poissa.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Alkuperäinen kirjoittaja nvjksdö;24704492:
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.
Höh! Mitäs jos sairaslomalainen on niin heikossa kunnossa, ettei jaksa nousta sängystä ovea avaamaan?
 
eikös uutisissa ollut jokunen vk takaperin, ettei esim tietyssä työssä oksennustauti ole peruste sairaslomalle? Sairasloma on VAIN lääkärin SUOSITUS joka ei velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa. Lisäksi työnantaja voi vaatia, että työntekijä tekee työtä mihin kykenee saikun aikana... ;)
Kyllä se on ihan niin, että ei ole lääkärin suositus, jota voi rikko noin vain. Ja kyllähän sitä maksetaan sairasloman ajan palkkaa. Se, että miten paljon sitä palkkaa maksetaan riippuu ihan sairasloman pituudesta yms. Työnantaja ei voi vaatia yli sairasloman, että tulepas nyt töihin.
 
666
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24704691:
Höh! Mitäs jos sairaslomalainen on niin heikossa kunnossa, ettei jaksa nousta sängystä ovea avaamaan?

Tuleeko mieleen joku sairaus missä ei pääse sängystä ylös (siis sananmukaisesti) ei edes vessaan eikä henkilö kuitenkaan ole sairaalassa sisällä. Mulle ei tule.
 
Niinpä..
Eihän tämä sopisi mitenkään suomalaiseen mentaliteettiin... Samoin on esim. Svetisissä missä mieheni oli töissä aikoinaan. Siellä mentiin hakemaan sairaslomaa kun oikeasti ei ollut työkuntoinen ja kotona oli pysyttävä.

Veikkaan että ei ole montaa maata missä voit mennä itkemään lääkärille että pomo kiusaa mua ja saat olla kotona täydellä palkalla.
 

Yhteistyössä