Pph:t tai päiväkodin hoitajat, mielipide 2 veen päiväuniasiaan?

• Viestiketjun aloittaja väsynyt äitee
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Näköjään siis samassa jamassa olevia pieniä lapsia on useita.

En tiedä, jotenkin on kyllä helpottanut itseä sekin päätös kun ajattelin että antaa pojan sitten valvoa jos valvottaa. Hän leikkii pikkuautoilla tai tutkii kirjoja illalla sen viimeisen tunnin tässä olkkarissa, jossa miehen kanssa yleensä myös oleillaan. Nyt hän on tullut enää pari-kolme kertaa pois sängystä iltaisin nukkumaanmenon jälkeen. Ei myöskään ole tällä viikolla kertaakaan herättänyt isoveljeään, tosin yhtenä iltana oli salaa kömpinyt tämän viereen ja nukahtanut lopulta sinne :)

Mielestäni poika (ja molemmat pojat) saa paljon huomiota ja läheisyyttä, kun meillä on tapana oleskella iltapäivät ja ilta kotosalla ja puuhailla yhdessä. Lapset tulee yleensä mukaan esim. ruuanlaittoon (vaikka siitä onkin usein ehkä enempi haittaa...) ja toisaalta me vanhemmat pelaillaan ja leikitään heidän kanssa aika paljon.

Hoitajakin varmaan mietiskelee asiaa, koska on joka aamu viedessä kysellyt että mitenkäs se ilta sujui ja paljonko poika on nukkunut. Hän on tosi ihmeissään poikamme vähäisistä unimääristä, eikä muistele aiemmin ryhmissään olleen näin pientä kukkujaa. Jos tämä uniaikataulu vaikuttaa pysyvän näin koko syksyn, pitää varmaan jossain vaiheessa talvella miettiä sitä kokeilua ilman päiväunia ja katsoa, josko se lisäisi vuorokauden kokonaisunimäärää. Poikamme on kumminkin nukkunut jo vajaat puoli vuotta tällä pienemmällä unimäärällä silloin, kun on nukkunut päiväunet.

Kiitos tsemppauksesta ja erityisesti pktäti2 :)

"mama"
Mulla kävi silmään muutamien kommentit siitä miten rankkaa on kun lapsi ei mene aikaisin nukkumaan :O toki meitä ihmisiä on erilaisia mutta kyllä se työssäkäyvän perheellisen oma aika on olematonta ja se on vaan hyväksyttävä. Omaa aikaa voi sitten vaikka vkonloppuna ottaa antamalla lapsukaiset vaikka isovanhemmille yhdeksi päiväksi tms. Kannattaa ap:n kokeilla ihan semmosta asiaa että koko perhe nukkumaan kello 22, valot pois jne. Kyllä se lapsi siihen nukahtaa kun ei ole mtn häiriötekijöitä ja rankemmaksi tuo menee kun väen väkisin sitä omaa aikaa haetaan yöllä jolloin omat yöunet jää vähäisiksi aikaisen aamuherätyksen vuoksi. Se hetki elämässä ei ole kovin pitkä kun lapsi on tuossa ns hankalassa vaiheessa. Minustakin kello kahdeksan on ihan liian aikaista tälle lapsukaiselle mennä yöunille jos se tuollaista taistoa on. Päiväunet ovat tarpeelliset vielä lapsen kehityksenkin kannalta.

nähnyt
Niin ja siis niille, jotka peräänkuuluttavat hoitajan tarvetta lepotaukoon, meidän hoitajan neljästä lapsesta vain kaksi nukkuu unia eli siellä on kaksi joka tapauksessa koko ajan "hoidettavana". Meidän pojan unet ei varsinaisesti muuttaisi asiaa. Tietty hän tosin on pienempi kuin ne muut hereillä kukkujat.
Milloin vanhemmat saadaan ymmärtämään että jokainen "ylimääräinen" lapsi tilanteessa missä tahansa keikauttaa asiat täysin päälaelleen. Ei voi ajatella että se meidän pikkuinen nyt ei mitään aiheuta jos on hereillä tai on aikaisemmin hoidossa tai myöhempään... ylimääräisenä. Sorry.

nähnyt
Päivähoidossa suunnitelmat perustuvat siihen, että kaksivuotiaat nukkuvat, eikä löydy perusteita sille, että pidettäisiin väkisin hereillä. Ja ennen kaikkea hoidossa olevan lapsen fysiologia vaatii unta, että lapsi pärjää hoitopäivän. Se ei ole verrattavissa kotioloihin.

nähnyt
[QUOTE="shelly";24687588]Tiedätkö AP.Meillä on taisteltu saman ongelman kanssa jo 8kk ja tänä syksynä olemme lopultakin saaneet tarhan myöntymään siihen ettei poikani tarvitse nukkua tarhassa päivä-unia.Meillä on lapset 3,6vuotta ja tytär kohta 6 vuotta.Aamuisin heräämme kello 06-06.30 ylös ja iltaisin lapsemme alkavat sippailla ennen kello seitsemää.Sängyssä peittojen alla pyrimme lapsien olevan kello 19.15 joitakin poikkeuksia lukuunottamatta,aamulla lapset heräilevät itsekseen ilman turhia maanitteluja ja houkutteluja,ovat levänneitä ja hyvän tuulisia.TOISTA oli vielä viime talvena kun päiväkoti vaati poikaamme nukkumaan päivä-unet joka päivä koska niin pienten ryhmässä kuuluu kuulema tehdä ja tästähän se itku/kiukku/rumba alkoikin. Poika nukkui päiväunia tarhassa arviolta alle tunnin verran,nukahtaminen ja unen houkuttelu kestää yleensä noin tunnin,joskus jopa puoltioista.Poika heräsi itkun kanssa joka kerta unilta,itkeskeli pahimmillaan tarhassa jopa tunnin ja yleensä jäi välipalat syömättä sitten kiukun takia.Illalla eskari ikäinen kömpi suihkun jälkeen seitsemän-kahdeksan välillä sänkyyn,yleensä nukahteli noin 20minuuttia sen jälkeen,mutta eipä pojalle unta kuulunut.Poika kiljui sängyssä,kiusasi isompaa sisarusta ja herätteli tämän,nukahteli yö-unille lopulta kymmene jälkeen,joskus jopa puoli yhdentoista maissa.Aamulla tytär heräili kello kuuden jälkeen ja pojan saimme lopulta kiskottua sängystä ylös vähän enen seitsemää jolloin saateltiin tarhaan itkun ja kiukun kanssa.Päivät oli taistelua tarhassa,illat ja yöt kotona,saatiinpa lopulta lähete jopa perheneuvolaan kun poika on niin vaikea ja tarvitsee erityisavustajan tai siirtoa pienryhmään.Kappas kummaa vaihdettiin tarhaa kesän jälkeen,poika edelleen pienryhmässä mutta pääsee päivä uni aikaan isompien puolelle kuuntelemaan satuja ja loikoilemaan,tyytyväinen tuhina kuuluu lastenhuoneesta poikkeuksetta melkeinpä päivittäin ennen kello 20.00.Poika voi hyvin,sisko voi hyvin ja vanhemmat huokaa helpotuksesta tämän loputtomalta tuntuneen kädenväännön jälkeen. Ja lastenlääkäri lasunnosta löytyy ainoastaan maininta että poika on huimasti jo kehitystään edellä,erittäin reipas ja omatoiminen.Ja isolla maininta VILKAS VILKAS POIKA :)[/QUOTE]

Turhaan kannat kaunaa edellisen vuoden tapahtumista, koska ei nuo ongelmanne silloin olisi ratkenneet sen kummallisemmin vaikka poika olisi valvonut koko päivän. Sekaisin hän olisi mennyt entistä pahemmin noin pienenä ilman lepoa. Ongelmanne on ollut lapsen hermostolle sopimaton liian aikainen herätys. Hermosto oli jotenkin vähän kehittymätön, kun ei ole rauhoittunut.

'nähnyt' paskapuhetta sanon minä! millähän perusteella perustelet tämän sinun 'fiksun' vastauksesi?
Ongelmanne on ollut lapsen hermostolle sopimaton liian aikainen herätys. Hermosto oli jotenkin vähän kehittymätön, kun ei ole rauhoittunut. Nukkumaanko olisi pitänyt poika jättää jotta itse joudun ajoissa töihin tai kouluun? ja miten tämän hermostollinen kehitys olisi yhtäkkisesti kadonnut,vatsinkin kun perheessä on lasten syntymästä asti herätty kello kuuden jälkeen.tuntuupa siltä että jälleen kerran on joku päättänyt tulla pätemään tietämättömyydellään!
Ja kaunaa tottakai jokainen vanhempi kantaa jos lasta kohdellaan väärin ja päiväkodin ainoa vastaus on ettei ole resursseja valvoa yhden lapsen kanssa kenenkään hoitajan,varsinkin kun seinän takana on toinen ryhmä jossa kukaan ei nuku,ja oliko oikein mielestäsi poika leimata vaikeaksi ja mahdolliseksi ADHD-tapaukseksi,pyh ja pah sanon minä.

ja päivähoidossa tosiaan ne 2-vuotiaat todellakin nukkuvat,minun poika oli sinä keväänä täyttänyt jo 3-vuotta.!
Taitaa olla jollakin hoitajalla huono-omatunto kun tietää ettei aina tarhoissa kaikki asiat mene niinkuin pitäisi :D

nähnyt
'nähnyt' paskapuhetta sanon minä! millähän perusteella perustelet tämän sinun 'fiksun' vastauksesi?
Ongelmanne on ollut lapsen hermostolle sopimaton liian aikainen herätys. Hermosto oli jotenkin vähän kehittymätön, kun ei ole rauhoittunut. Nukkumaanko olisi pitänyt poika jättää jotta itse joudun ajoissa töihin tai kouluun? ja miten tämän hermostollinen kehitys olisi yhtäkkisesti kadonnut,vatsinkin kun perheessä on lasten syntymästä asti herätty kello kuuden jälkeen.tuntuupa siltä että jälleen kerran on joku päättänyt tulla pätemään tietämättömyydellään!
Ja kaunaa tottakai jokainen vanhempi kantaa jos lasta kohdellaan väärin ja päiväkodin ainoa vastaus on ettei ole resursseja valvoa yhden lapsen kanssa kenenkään hoitajan,varsinkin kun seinän takana on toinen ryhmä jossa kukaan ei nuku,ja oliko oikein mielestäsi poika leimata vaikeaksi ja mahdolliseksi ADHD-tapaukseksi,pyh ja pah sanon minä.
Äääh, kotona ollessanne jutut oli aivan eri. Et voi verrata sitä elämää aikaan, jolloin aloitte heräämään aina aikaisin töidenne takia ja lapsi joutui hoitoon.

En leimannut, mutta huomautin että lapsen ylireagoiva hermosto aiheutti levottomuuden päiväuniaikana. Nukahtamisongelmat paljastavat sen. Mutta hyvähän se on jos ei ole probleemaan. Taidat itse pohtia tuota adhd:n mahdollisuutta, kun noin hiilestyt.

..
[QUOTE="mama";24694994]Mulla kävi silmään muutamien kommentit siitä miten rankkaa on kun lapsi ei mene aikaisin nukkumaan :O toki meitä ihmisiä on erilaisia mutta kyllä se työssäkäyvän perheellisen oma aika on olematonta ja se on vaan hyväksyttävä. Omaa aikaa voi sitten vaikka vkonloppuna ottaa antamalla lapsukaiset vaikka isovanhemmille yhdeksi päiväksi tms. Kannattaa ap:n kokeilla ihan semmosta asiaa että koko perhe nukkumaan kello 22, valot pois jne. .[/QUOTE]

Jotkut aikuisetkaan ei vaan ole niin hyväunisia että pystyisivät täydestä perhe-elämän hulinasta nukahtamaan. Minä tarvitsen sen puolen tunnin hiljaisen hetken että nukahtaminen onnistuu. Sen otan, nukahti lapsi sitten klo 20 tai 23. Kyse ei minulla ole varsinaisesta omasta ajasta vaan nukkumaan rauhoittumisesta.

Itse jäin miettimään tuota kotona ollessanne asia oli aivan eri,poika aloitti tarhassa jo 9kuukauden iässä eli en usko että hänen *hermostollinenpuutos tila iski* yllättäen kaksi vuotta tarhan aloittamisen jälkeen. Kyllähän sitä tässä maassa on pakko tienata elantonsa joten lapset näin ollen monesti 'joutuvat' sinne hoitoon menemään.
Ja poika ei mahtunut muutaman muun lapsen kanssa sinne 3-5 vuotiaiden ryhmään jossa päivä-uni pakkoa ei ole,eli en todellakaan halunnut antaa kuvaa että naureskelen ongelmille päivä-uniaikaa.Ja itse halusin selvittää mahdollisuuden kyseiseen ADHD-sairauteen ja varzsimmekin yksityiselle lasten erikoislääkärille ajan jotta tämä mahdollinen sairaus voitaisiin sulkea pois ja mikäli tämä sairaus taas todettaisiin saataisiin poika pienryhmään ja täten hoitajien taakka helpommaksi. sitä minä kyseenalaistan että kun tarhaa vaihdettiin ja poika pääsi oman-ikäistensä ryhmään jossa pakkopäiväunta ei harrasteta on tilanne rauhoittunut ja uuden tarhan mielestä pojalla ei ole ongelmia.Tuli ehkä sekavasti tämä kirjoitus mut kaippa siitä ilmi tulee mitä tarkoitan :)

en muista nikkiä
mutta tiedän monta lasta jotka ovat olleet kotihoidossa eskariin asti, ja ovat jättäneet päiväunet pois vähän alle 3vuotiaana, ja ovat ihan normaaleja lapsia.

omanikin ovat aina viikonlopuisin ja lomilla ilman päiväunia, ja nukkuvat pidemmät yöunet,itseasiassa vuorokaudessa nukkuvat enemmän ilman päiväunia. ja kyllä minusta päiväunet on turhat jos lapsi tappelee vielä 21jälkeen nukkumaan menosta!

"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja en muista nikkiä;24695744:
mutta tiedän monta lasta jotka ovat olleet kotihoidossa eskariin asti, ja ovat jättäneet päiväunet pois vähän alle 3vuotiaana, ja ovat ihan normaaleja lapsia.

omanikin ovat aina viikonlopuisin ja lomilla ilman päiväunia, ja nukkuvat pidemmät yöunet,itseasiassa vuorokaudessa nukkuvat enemmän ilman päiväunia. ja kyllä minusta päiväunet on turhat jos lapsi tappelee vielä 21jälkeen nukkumaan menosta!
Kotihoitoa ja päiväkotihoitoa ei voi verrata. Päiväkodissa päivä on lapselle paljon väsyttävämpi ja raskaampi, ja pieni lapsi tarvii siellä sen lepotauon, ja jos lapsi nukahtaa, niin silloin lapsi myös tarvii sen unen.

meillä
Meillä nukkuu 3 vuotias vielä päikkärit hoidossa ja viikonloppuisin kotona. Ei vaikuta ilta nukhatamiseen juurikaan.. toivottavasti vilkas pikkuvelikin malttaa nukkua vielä pitkään :) mut en tiiä kyllä mistä se johtuu et toisilla se vaikuttaa iltanukahtamiseen... miun kaverin tyttö 2v on kans aika hankala nukutettava iltaisin.. kummallista kyllä..

Mutta onko lapsi todella unen tarpeessa jos tämä uni tulee silmään vasta vähän ennen yhtä? kun lapset on laitettu sänkyyn puoli kaksitoista ja uni aika loppuu puoli kahden ja kahden välillä?
Tunti puolitoista pyöritään sängyssä houkutellen unta ja sit juuri kun sikein uni on saavutettu lasta aletaan herätellä.Jokaisella on tietty erilaiset lapset ja unentarpeet,meillä mennään tästä lähtien sen mukaan mikä tuntuu perheestä parhaalle!

..
Mutta onko lapsi todella unen tarpeessa jos tämä uni tulee silmään vasta vähän ennen yhtä? kun lapset on laitettu sänkyyn puoli kaksitoista ja uni aika loppuu puoli kahden ja kahden välillä?
Tunti puolitoista pyöritään sängyssä houkutellen unta ja sit juuri kun sikein uni on saavutettu lasta aletaan herätellä.Jokaisella on tietty erilaiset lapset ja unentarpeet,meillä mennään tästä lähtien sen mukaan mikä tuntuu perheestä parhaalle!
Mun mielestä sellanen puolituntia on maksimi nukutusaika, jos siinä ei nukahda ei ole väsy. Ja toisekseen lasta ei saa herättää päiväunillta jos se nukahtaa.

vierailijana
Meillä on kaikilla lapsille sama" rytmi", onneksi;) 10v. 6v. ja 2v. Heräävät aamulla n. 07.00, Kuopus nukkuu päikyt kotona n. 12.30-14.30 ja joskus jopa 3h! Iltaisin menevät silti kaikki samaanaikaan nukkumaan Klo. 20-20.30 :)
Olen pitänyt kaikkien kanssa alusta asti aikas tarkkaa rytmiä uni asioiden kanssa. Toki poikkeuksia on ollut esim. lomareissut jne. Kyllä me ollaan niin onnellisia ,että saadaa kaksin sitä omaa aikaa, joka ON tärkeetä.

O74
Kahlasinpa koko ketjun läpi ja tuli tässä mieleen että millainen "aikataulu" teillä on hoitopäivän jälkeen? Pääseekö lapset leikkimään normaalisti vai tuijottavatko telkkaria kotiin tulosta nukkumaanmenoon asti? Jos lapsi nukkuu päiväunet eikä pääse väsyttämään itseään leikeissä niin ei se oo ihmekään ettei mennä ajoissa nukkumaan mutta jos taas leikkii ja touhuaa niin sitten kyllä juttelisin lääkärin tms kanssa kun tuo univaje tuntuu ap:ta niin paljon vaivaavan.

Itsellä on 2v poika joka nukkuu hoidossa päiväunia noin 1-1.5h vähän riippuen siitä miten on yö mennyt ja miten vauhdikkaasti aamupäivä hoidossa on mennyt. Iltaisin nukkumaan mennään noin 20.30 ja useimmiten nukahtaa itse suht nopeasti ilman silittelyitä yms.

a.p.
Taas tulin kurkkaamaan..

Eilen illalla olin kyllä ihan rikki, asiaan ei siis ole tullut mitään muutosta. Arkisin homma menee niin että yritän päästä itse iltatoimiin jo kun lapset on vielä hereillä. Pienempi poika on nukahtanut melkein kellontarkasti 21.30-21.45 joka ilta. Odottelen jo usein omassa sängyssä koska hän sammahtaa ja sitten itsekin unten maille, unen saaminen tosin itselläni kestää aina ainakin puoli tuntia kun on vähän sellainen taipums ollut koko ikäni. Lapset heräili koko viikon yhden ja kahden välillä jompi kumpi muutamia kertoja jostain syystä ja itsekin havahduin aina, muutamana yönä piti antaa astmapiippua jommalle kummalle.

Olin eilen vaan tosi väsynyt, käytiin illalla kylässä ja haaveilin lasten nukahtavan puolen tunnin automatkalle kun ajeltiin pimeässä kotiin ysin maissa ja ilta oli ollut touhukas. Lopputulos oli, että pienempi sälli sammui kotona vasta 22.20 raskaan hoitoviikon päätteeksi!! (Oli siis herännyt aamulla 6.15 ja nukkunut hoidossa sen 12.20-14) Makaili pääsääntöisesti unta odotellessaan ihan rauhassa sängyssään, pari kertaa tuli selittämään jotain epämääräistä ja talutin hänet vaan sänkyyn takaisin. Isoveli nukahti heti kotiin päästyämme. Itse sain onneksi vedellä aamulla pitkään unta ja se teki tosi hyvää, mies nousi poikien kanssa seiskalta jolloin molemmat heräsivät omia aikojaan (nukkuivat siis kolmisen varttia pidempään kuin hoitoaamuina).

Itse tarvisin unta sen 8 tuntia yössä ja harvoin sen saan, vaikka nukahtaisin samaan aikaan nuoremman kanssa, kun yöuneen tulee keskeytyksiä lasten herätessä eikä uni tule hetkessä itselleni illalla silmään. Huomaan sen, että alkaa välit kiristyä miehen kanssa kun ei käytännössä saada hetkeäkään aikuisten aikaa viikolla. Nimenomaan kaipaisin aikaa ihan vaan vaikka olla ja istua sohvalla. Viikko sitten mentiin iltapäiväksi ja illaksi kaksin syömään yms kun mamma otti pojat, mutta oltiin niin väsyneitä että meni lähinnä kinasteluksi ja olisi ollut parempi jos oltaisiin saatu olla kotosalla.

Mielestäni ei ole mitenkään kohtuuton oletus, että jos koko perhe herää aamulla aikaisin samaan aikaan, lasten pitäisi nukahtaa vaikka tuntia ennen aikuisia iltaisin noin niin kuin perusarjessa. Silti meillä jäisi koko perheen yhteistä aikaa joka arkipäivä yli 5 tuntia hoito- ja työpäivän jälkeen. En vaan millään jaksaisi tätä tilannetta, nyt on sen puolisen vuotta pysynyt samana nuoremman pojan nukkumisen osalta. Pojat ulkoilee aamupäivisin säässä kuin säässä hoidossa vähintään 2 tuntia ja iltapäivisin 1,5 ja kohtuullisella säällä jatketaan kotona ulkoilua hoitopäivän jälkeen. Telkkarin tuijotus rajottuu ylen pikkukakkoseen ja joskus sitä ennen tulevaan lastenohjelmaan, max tunti siinä keskellä meidän koti-iltaa. Muuten telkkari on yleensä kiinni, ennen katsoin sitä poikien nukahdettua mutta eipä jää siihen enää aikaa.

Lukaisin tossa sen uuden kotimaisen pikkulasten uniongelmia käsittelevän kirjan, muttei siinä oikein ollut mitään mitä ei jo jossain vaiheessa olisi kokeiltu. Allergiatkin on tällä hetkellä tasapainossa ja hyvässä hoidossa.

Mieli on aika maassa asian suhteen ja varsinkin, kun kaikki tutu vaan kauhistelee pojan unimääriä ja näen että he ajattelee meidän tekevän jotain radikaalisti väärin. Ainut mitä itse keksin, on se tutin jättäminen pois. Joku siinä sitten ehkä meni huonosti koska siitä kaikki viime keväänä alkoi. Tosin poikamme ei millään tavalla koskaan sanallisesti protestoinut sitä tuttiasiaa, en sitten tiedä mitä pienessä päässä liikkui.

Ankealta tuntuu, kun itse olen työssä jossa kohtaan ja tuen pienten lasten perheitä ja varsinkin niitä huonosti voivia. Periaatteessa siis pitäisi olla keinoja selvityä arjen haasteista, mutta sormi menee kyllä tässä asiassa suuhun.

"Riitta"
Voimahalit täältä alkuperäiselle - kuulostaa niin tutulta, niin tutulta. Meillä olen "alistunut" kohtalooni ja 2v10kk poika nukahtaa iltaisin yleensä noin kello 22:30-23, joskus jopa myöhemmin. Kaikki alkoi päiväkotiin menosta, jossa lapseni nukkuu päiväunet (noin 2 h). Ei ole illalla väsynyt, leikkii huoneessaan - piirtelee, rakentelee legoilla tai puuhailee muuta kunnes hyytyy ja nukahtaa. Isoveli menee sänkyyn kello 20:30 ja nukahtaa kymmenessä minuutissa ja pienempi laitetaan "nukkumaan" yleensä 21.30 samaan huoneeseen.

Olen kuukausitolkulla kantanut sänkyyn, maannut tuntikausia vieressä, silitellyt, soittanut unimusiikkia tai satuja cd:ltä... Ja ollut aivan hermoraunio pojan nukkumattomuuden takia. Kunnes eräänä päivänä ns. luovutin ja totesin että en jaksa käyttää jokaikistä arki-iltaani kamalaan stressaamiseen ja kiukkuamiseen vaan laitan pojan huoneeseensa ja nukahtaa kun nukahtaa. Välillä tulee pois huoneesta jotain selittämään tai haluaisi tulla olohuoneeseen jolloin palautan takaisin.

Lapsi herää itse kuitenkin lähes aina aamuisin kello 7. Nukkuu pääsääntöisesti 22:30 - 07:00 ja päiväkodissa pari tuntia. Vuorokautinen unimäärä jää siis reilusti alle 12 h. Tosin lastenlääkäriltä asiaa tiedustellessani hän totesi että 10 h kyllä riittää ja lohdutti minua että historia on todistanut että älykkäät lapset pärjäävät vähällä unimäärällä :)

En ole vaatinut päiväkotia herättämään lastani, koska hän nukahtaa siellä helposti ja tiedän että jos hänet herättää kesken unien, hän on kiukkuinen ja itkuinen eikä jaksa touhuta mukana päiväkodin touhuissa.

Miehen kansssa "oma aika" on aika minimissä mutta otan tämän mielummin kuin surkean, väsyneen lapsen päiväkodissa joka ehkä nukahtaisi jo kello 20 kotona. Olen huomannut lähipiirissä hieman kulmien kohottelua kun olen puhunut lapsen nukkumisongelmista ja moni tuntuukin ajattelevan että meidän rutiineissa on jotain vikaa ja että olen antanut lapselle periksi. Menen siis usein samaan aikaan nukkumaan kuin poika mikä tuntuu näin ääneen sanottuna kyllä ihan järjettömältä enkä olisi uskonut itse joutuvani tämänkaltaiseen tilanteeseen. Mutta näillä mennään. Viikonloppuisin ei nuku päiväunia, ja nukkuu tuolloin noin 20:30-07:30 yöunet.

a.p.
Jotenkin tuntuu tosi lohdulliselta, että joku on aivan samassa tilanteessa kaikkinensa... Voimia siis Riitta! Erityisesti tuo kuulostaa NIIN tutulta, ettet olisi uskonut joutuvasi tuohon tilanteeseen - en minäkään!

Ahdistavaa kun systeemi (tässä tapauksessa hoidon unikuviot) imaisee sisäänsä ja sitte tulos on tämä. En tosin kyllä mitenkään syytä meidän hoitajaa suoranaisesti kun en itsekään keksi mitä voisi tehdä (paitsi aikaistaa niitä päiväunia ehkä...) Välillä mietin että kumpihan kohta voi huonommin, minä hermojeni kanssa vai poika vähäisillä unimäärillään.

Ehkä pitäisi mennä viettämään miehen kanssa sitä kuuluisaa aikaa nyt kun poika äsken nukahti ja itse sain kunnon unet viime yönä :)

"kuu"
Kahdeksalta yöunille on liian aikaisin. Noin pieni lapsi tarvitsee päiväunet jos kerta helposti nukahtaa. Aivan normaalia, että lapsi nukahtaa yöunille esim. Yhdeksältä. Harmi tietysti vanhemmille jos omaa-aikaa haluaa illaksi. Mutta siis ihan normaalia. Ongelma on nyt vain teillä vanhemmilla.

"vieras"
Minun korvaani pistää lukiessani ketjua se, että ap kauhistelet lapsesi vuorokausi unimäärää koko ajan. Ja sitä mitä muut siitä ajattelevat. Onko lapsesi koko ajan väsyneen oloinen? Käykö hän ylikierroksilla? Lapset yksinkertaisesti nukkuvat eri verran, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ei niitä tunteja pidä tuijottaa vaan lasta itseään. Minulla on pojat 5v ja 3v. Isompi ei nuku koskaan pvunia ja pienempi nukkuu päiväkodissa. Isompi menee iltaisin klo 20 nukkumaan ja pienempi viedään n.21 ja nukahtaa 22 mennessä (huutelee sängystään). Viikonloppuisin molemmat menevät nukkumaan klo 20, eivätkä nuku päiväunia. Parisuhde/omaa aikaa ei arkisin jää, mutta mielestäni se ei ole asian ydin. Vaikka ihanne meidän perheen illoille olisikin, ettei nuorempikaan nukkuisi päiväunia, ei ole tullut mieleenikään niitä kieltää. Jos lapsi nukahtaa, hän saa kyllä rauhassa nukkua. Viikonloppuisin sitten nautimme, kun lapset menevät nukkumaan klo 20 ja parisuhde aikaa jää vähän enempi.

"äiti"
Itse kyllä alkaisin rajoittamaan päiväunien määrää,kokemuksella voin sanoa että meillä ainakin vaikutti heti yöunien pituuteen ja siihen pitääkö keskellä yötä herätä valvomaan ja KAUANKO nukutetaan illalla. Ennen meidän 1v7kk ikäinen nukkui 1.5h päikkärit,ja silloin mentiin nukkumaan klo.22-23. Aamulla sitten heräsi klo.07-08,ja yöllä tai aamusta saattoi valvoa sen 1-2h. Lyhensin päiväunia 1h ja nyt mennään nukkumaan klo.22 ja herätään klo:08-09. Harvemmin enään herää yöllä valvomaan! Voimia ap:lle ja voittehan kokeilla lyhempiä päiväunia ja jos ei auta,niin palata siihen vanhaan kuvioon!!

Yhteistyössä