maistraatti ja kirkkohäät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Olen pitkään pohtinut asiaa, että mikä sellaisessa on ideana, että ensin mennään maistraatissa naimisiin ja sen jälkeen vielä kirkkoon siunaamaan liitto. Jota seuraa itse hääjuhla.

Onko tälläisessä jokin tietty juttu, miksi asia tehdään näin? Vai eikö sitä vaan malteta odottaa sinne kirkkohääpäivään asti :D

Tiedän nyt montakin jotka on ihan lähiaikoina tehneet näin ja en vieläkään keksi mikä siinä on se idea?
Ja vertauksena vielä kaksi erilaista tapausta. Pari meni naimisiin maistraatissa ja n. vuoden päästä kirkossa siunattiin liitto ja silloin vasta pidettiin hääjuhlat.
Toisessa tapauksessa mentiin maistraatissa myöskin naimisiin ja liiton siunaus ja hääjuhlat pidettiin pari kk myöhemmin.

Mun siskon tapauksessa oli ainakin kuulemma tehty päätös jostakin määrätystä päivästä, mikä oli haluttu vihkipäiväksi. Siunaus ja juhlat sitten laajalle kaveripiirille ja isolle suvulle myöhemmin. En välttämättä käsittänyt, mutta kukin taas tavallaan. Ihan sama olisi ollut pitää koko juttu kerralla, mun mielestä...

No meillä se syy oli se, että mä en kuulu kirkkoon ja mies ehdottomasti halus kirkkohäät. Papit ei vihi ihmisiä, jotka ei kuulu kirkkoon, mutta suostuvat siunaamaan.

Meillä syynä se, että miehini on eri uskontoa. Olisi suostunut menemään naimisiin kirkossa, mutta kirkko ei vihi vääräuskoisia. Vanhemmilleni "kirkkohäät" olivat kuitenkin tärkeät, joten mentiin ensin naimisiin maistraatissa ja sitten oli kirkossa siunaus. Mulle yks ja hailee nämä asiat, joten miksipä en olisi tehnyt vanhempiani iloisiksi ;)

Me mennään maistraattiin siitä syystä, et ei malteta venata papin aamenta. Häät piti olla tänä vuonna, muutamasta seikasta johtuen siirtyivät sitten hamaan tulevaisuuteen.

Ei oikeastaan kyllä mennä kirkkoon, vaan pappi tulee tiettyyn paikkaan.

Eiköhän se ole jokaisen oma päätös ja ei pitäisi olla edes mikään olettamus että joskus vielä ne kirkkohäät pidetään. Kirkkohäät pidetään yleensä vain sen takia että jokaisen perustytön unelma on ne prinsessahäät.

Ei meilläkään ollut kirkkohäitä mut sit tytön ristiäisissä pappi vielä siunasi liiton, mutta ei siis mitään sen ihmeellisempää. Toi on varmaan aika monilla käytäntö et mennään ensin maistraatissa ja sit kirkossa siunaus jos toinen ei kuulu kirkkoon. Serkun häissä oli näin.

Mä tiedän ihmisiä jotka ei kuulu kirkkoon mutta haluaa silti kirkollisen siunauksen avioliitolleen koska eivät pidä maistraattivihkimistä oikeana vihkimisenä.
Mun mielestä kirkon palveluja käyttää ne jotka kirkkoon kuuluu ja ne jotka ei kuulu saa luvan tyytyä maistraattivihkimiseen.

[QUOTE="akka";24521374]Mä tiedän ihmisiä jotka ei kuulu kirkkoon mutta haluaa silti kirkollisen siunauksen avioliitolleen koska eivät pidä maistraattivihkimistä oikeana vihkimisenä.
[/QUOTE]
Varmaan on paljon näitä, joissa toinen (tai molemmat?) on eronnut kirosta verojen takia, mutta on silti yhtä tapakristitty kuin ennenkin eli pitää olla ne kirkkohäät. Tai sitten toinen haluaa ne välttämättä, vanhemmat haluaa jne.

Jotkut menee jostain syystä etukäteen naimisiin (esim. lapsi tulossa) ja pitävät juhlat sitten vasta kun on enemmän rahaa tai aikaa. Ja onhan hääjuhla pikkasen enemmän hääjuhla, jos siinä marssitaan kirkkokäytävää pitkin kuin että aloitettaisiin suoraan vastaanotosta. Vaikka tietty joillekin pareille toimii joku muu paremmin...

En tullutkaan ajatelleeksi tuota, että jos ei kuulu kirkkoon lainkaan. Jotenkin meillä se on itsestään selvyys, joten kirkkohäille ei estettä sen vuoksi. Mutta tietty tämähän on yksi ja varmaan suurin syy tälläiseen järjestelyyn.

On tullut vaan juurikin se mieleen, että mennään kauheella kiireellä naimisiin ja pidetään sitten juhlat kun joskus on rahaa.. Sitä en ymmärrä, että miksi ei sitten voida odottaa sitä naimisiinmenoa siihen, että on rahaa mennä naimisiin. Vaikka eihän se vihkiminen maksa mitään, mutta jos aikomuksena on pitää hääjuhlatkin, niin silloin pitäisi sitten vihkiä ja juhlia samalla kertaa.

Mutta kuten tiedossa onkin, jokainen tyylillään siitä ketään tuomitsematta :)

Yhteistyössä