[QUOTE="minä";24485383]Luoja teitä hyvät naiset...
Antakaa nyt hyvät ihmiset lapsi anopille/mummulle hoitoon, vaikka heidät lellittäisiin siellä kuinka. Lelliminen ja hössötys vaan ovat isovanhempien juttuja. Kyllä lapsi kun lapsi tajuaa sen, että kotona on eri säännöt mitä mummulassa!! Olisitte ikionnellisia, että juuri teillä on käynyt sellainen tuuri, että olette saaneet lapsellenne isovanhemmat, jotka voisivat kuolla lapsienne puolesta.
Kyllä minun käy lapsianne sääliksi, jollette anna lastenne olla isovanhempiensa palvonnan kohteita. Itse annan lasten olla isovanhempiensa kanssa keskenään, vaikka tiedän, että toimivat kukin omalla tavallaan ja lapsia lellitään. Mitäs sitten, vaikka yksikin kerta meillä oli lapsi ripulilla kaksi päivää, kun oli syönyt kerralla ison purkin joulupipareita. Kaatuiko minun maailmani siihen? Ei kaatunut. Eikä kaatunut lapsenkaan maailma. Tai mitäs sitten, vaikka kuopuksen tullessa toiselta mummulta, oli hänellä ihottumaa suun ympärillä. Myöhemmin selvisi, että mummu oli pyyhkinyt tiskirätillä suunympärystä, josta iho oli ärtynyt. Jälleen minä sekä lapsi selvisimme siitäkin koettelemuksesta hengissä...
Aivan eri asia on sitten ilkeily. Sitä ei todellakaan tarvitse sietää. Mutta lellimisellä ja höösäämisellä ei isovanhemmat kyllä lapsianne voi pilata. Onnekkaita ovat ne lapset joilla sellaiset isovanhemmat ovat, sillä heillä on taho jolta he saavat täysin ehdotonta rakkautta ja hyväksyntää. Kuri ja järjestys voi löytyä sitten kotoa.
[/QUOTE]
Meille lapsi on siis vasta tulossa. Mutta pelottaa jo valmiiksi, että jos jättäisin oman vauvani anopille hoitoon. Ensinäkin hän ei jaksa, sitten jos lapsi kävelee, puhuu ja osaa itse tehdä itselleen leipää, hän ottaa lapsenlapsen hoitoon, mutta muuten, hän ei yleinsä jaksa.
Myöskin olen nähnyt vierestä, kun yksi lapsenlapsista oli alle vuoden ja hänelle ei saanut antaa voita, makeisia tai herkkuja, ja siihen oli todella hyvä syykin, mutta anoppi ei kuunnellut, vaan kun lapsen äidin silmä vältti, leivän päälle laitettiin iso nokare voita. Mummo alkoi syöttämään salaa keksejä yms.
Minua ahistaa myös se, että hän huolehtii omasta hygieniasta niin huonosti, että kuinka hän muistaisi huolehtia lapsen hygieniasta. Ja tämän olen huomannut sattumalta, kun anopin kanssa samankaton alla pitempiä aikoja ollut.
Voi tietysti olla, että olen liian tarkka, vaikka en sinänsä pelkää, että kun lapsi kasvaa, syö hiekkaa tms, mutta jotenkin taas kun itse näkee ja tietää mitä lapsi on tehnyt on jollakinlailla turvallisempi mieli. Anoppi ei tosiaankaan muista kertoa, mitä lapsi on tehnyt ja häneltä jää monesti kokonaan huomioimatta, että mitä lapsi tekee, kun keskittyy televisioon, lehteen, ulkona oleviin lintuihin tms.