Onko teillä kaikilla vakuutus lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Jodlaava Matikkakoira
  • Ensimmäinen viesti
"alma"
Meillä on, vaikka olenkin vähän vastaan tätä vakuutusbuumia. Pelottaa, että julkisen puolen terveydenhuollosta on helppo lähteä karsimaan, jos iso osa ihmisistä käyttää yksityisiä palveluja, eivätkä välitä tuon taivaallista siitä, mitä julkisella puolella tapahtuu.
Ilmeisesti kyllä ainakin vielä lapset hoidetaan hyvin julkisellakin puolella, toivottavasti jatkossakin. Mitään amerikanmallia en tänne halua.

Kyllä meillä on kaikilla lapsilla vakuutukset ja ovat myös tulleet tarpeeseen. Tk-meininki meidän kaupungissa on ihan syvältä joten käytetään yksityisiä palveluita. Meillä kaikilla lapsilla on ruoka-allergia, kahdella astmaa, yhdellä on ollut korvakierre ja korvat putkitettiin yksityisellä lääkäriasemalla. Julkiselle ois pitäny jonottaa putkitusta 3kk, yksityiselle ajan sai viikon päähän. Meillä ovat kyllä haukkuneet hintansa ja oon tosi tyytyväinen. ja mitä niihin hintoihin kun joku laitto että kun maksaaa 300e vuodessa, ei meillä ainakaan ole kuin kaks ekaa vuotta kalliita (350e/v), kun lapsi täyttää 2v niin maksut alenee joka vuosi. meidän 7vuotiaalla on vuosimaksu 76euroa, tekee siis pyöristäen jotain 5e/kk. Mun mielestä se ei oo paljon enää ja kyllä me pidetään vakuutukset lapsilla niin kauan kuin ne voi pitää (olikohan yläikäraja 21v). Toki perusterveellä lapsella ja jos asuu paikkakunnalla, jossa on hyvät tk palvelut, vakuutus voi olla turha, mutta meillä on sairasteltu niin paljon että todellakin ovat maksaneet moneen kertaan hintansa takaisin.

"mmm"
Vakuutukset on. Meidän kaupungissa terveyskeskuksen lääkäriajat on tosi kortilla.
Kun sitten sinne ei pääse, niin vaihtoehdoksi jää sairaalan päivystys.
Itse jouduin sinne menemään tässä yksi kerta. Neljä tuntia istuin 38,9 asteen kuumeessa ja odottelin, että herra lääkäri suvaitsisi katsoa mikä vaivaa.
Ja samalla katselin niitä perheitä, jotka oli siellä ihan pienien lasten kanssa ja jonotti sen saman 4 tuntia. Voitte kuvitella sitä pienen ihmisen itkun määrää...
Ei kiitos omien lasten kanssa!!!!

"vieras"
Meillä ei ole. Olemme hyvätuloisia.

Paikkakunnan yksityinen lääkäriasema on auki vain ma-pe klo 8-17 ja siellä ei ole lastenlääkäriä ollenkaan, korvalääkärille ei pääse heti jne... Olemme saaneet yleensä riittävää palvelua kunnallisella puolella, satunnaisesti olemme käyneet yksityisellä.

halipupu harmaana
Vielä tällä hetkellä on, mutta luultavasti kohta lopetan ne, koska lapset ei enää sairastele niin paljon kuin pienempänä. Silloin kun kuopuksella oli maitoallergia ja käytiin sen takia yksityisella vakuutus oli ihan hyvä olla olemassa, mutta nykyään sille ei saa enää niin paljon vastinetta kun lapset eivät sairastele.

Meillä ei ole eikä ole ollut kyllä tarvettakaan. Kerran olen kiikuttanut 6kk:sen yksityiselle, mutta sen jälkeen ollaan kiltisti käyty tuossa julkisen puolen lääkärillä. Eikä se jonottaminen meitä haittaa, meillä kun ei ole tapana mennä päivystykseen jos vähän nenä vuotaa tai kuume nousee.

tuut
[QUOTE="vieras";24436269]Vakuutusyhtiö taputtaa =)

Kannattaa myös ostaa 10 000 € sängyt, koska ihminen viettää sängyssä enemmän aikaa kuin autossaan.[/QUOTE]

Joo mä yhdyn tähän. Mulla on unikulman kymppitonnin sänky ja on ollut elämäni parhaita sijoituksia :)

-
jos hemmetti sentään vakuutan taloni, autoni ja itseni , niin totta hemmetissä vakuutan myös kaikkein arvokkaimmat eli lapseni!!!
Niin tämähän on juuri miten vakuutusyhtiöt näitä markkinoivat... Että se, onko vakuutus, jotenkin ilmaisee sitä asian tärkeyttä ja jopa rakkautta...

Mutta eihän näitä voi verrata. Jos talolle tai autolle sattuu jotain, ei niitä kukaan tule ilmaiseksi paikkamaan ja vakuutuskorvaus on tarpeen. Mutta ihmisen saa kuntoon myös julkisella puolella, jolloin vakuutusta ei tarvita.

Ei sen puoleen, meidän perheessä ei ole yhtä ainoaa vakuutusta, ja on siinä varmaan säästetty sievoiset summat jo reilut 10 v. ajan. Jos jonain päivänä jotain sattuu, sitten maksetaan mitä eteen tulee. Esim. yksityiselläkin voi jo käydä kolmisen kertaa vuodessa sillä summalla, mitä vakuutusmaksu tekisi. Kannattaako oikeasti? Rahastustahan se on, vakuutusyhtiöt tekevät bisnestä.

Jodlaava Matikkakoira
Ollaan otettu vakuutukset molemmille lapsille jo ennen syntymää. Esikoisen osalta vakuutusta ei tarvinnut käyttää melkein ekaan kolmeen vuoteen, sen jälkeen leikattiin kielijänne yksityisellä ja tämä kuittasi kaikki siihen mennessä maksetut vakuutusmaksut ja vielä useamman vuoden maksut päälle. Kuopuksella puolestaan todettiin vauvana refluksi, hoidettu osittain yksityisellä, osittain julkisella puolella. Mun mielestä vakuutus tuo lisäturvaa ja siitä turvasta maksan mielelläni muutaman satasen vuodessa.

Tarkentaisitko hieman, että miten on nyt kuitattu kaikki nuo maksut??
En oikein ymmärrä logiikkaa.
Vai tarkoititko sitä, että kun vuosia maksoit vakuutusmaksua ja sitten tuli tarve leikkaukselle niin muualta sitä ei olisi saanut kuin yksityiseltä??
Koska ymmärtänet varmaan, että moisia leikkauksia tehdään myös ihan julkisella puolella.
Muutenkin mua pelottaa tuo LISÄTURVAn tunne.
Pelkäätkö ettet saa apua julkisella puolella, jos niin miksi?
Minä olen aina ollut ylpeä meidän järjestelmästä, jossa kaikki saavat saman avun ja siihen avun tasoon satsataan yhteiskunnan tasolta.
Jenkeissä tovin aikaa asuneena ja useaan kertaan käyneenä + siellä asuvia sukulaisia kuunnelleena olen ymmälläni valtiosta, joka eriarvoistaa jo pienenkin lapsen.
Valtio, joka luulee olevansa edelläkävijä mm. Vapuden Saralla.
Minua siksi pelottaa enemmän se, että ihmiset kokevat tarvitsevansa lisäturvaa Suomessa.
Ennemmin kuin olesivat valmiita tekemään julkisen terveydenhuollon säilyttämiseksi.
Hommataan rahalla lisäturvaa, kun oikeasti pitäisi arvostaa ja vaalia hienoa ja ainutlaatuista järjestelmää.
Jossa toki on parantamisen varaa, mutta johon jokainen kansalainen kyllä saisi ottaa vapaasti osaa.
Anteeksi palopuheen tuntu tässä kirjoituksessa.
Mutta ahdistaa suunnattomasti se miten ihmiset lähtevät hakemaan apua merten takaa, vaikka takapihalla olisi apua tarjolla jo.

meillä
oli, mutta yksityinen on kaukana, auki vain arkena ja lastenlääkärille ajat menee yleensä seuraavalle viikolle eli päivystys kutsuu joka tapauksessa. Sanottiin irti. Tuolla summalla voin käyttää kuitenkin 6-7 kertaa yksityisellä ennen kuin se "kannattaa!
Ja musta on käsittämätöntä verrata lasta ja taloa. Sairastamisen kanssa tulee aika pian vuositasolla maksukatto vastaan, talossa menee satoja tuhansia. Eli lapsia mulla on vara käyttää lääkärissä ilman vakuutustakin. Ilman kotivakuutusta asutaan taivasalla.

juuh
jos hemmetti sentään vakuutan taloni, autoni ja itseni , niin totta hemmetissä vakuutan myös kaikkein arvokkaimmat eli lapseni!!!
Taloni vakuutan, jos se sattuisi palamaan, niin saisin uuden kodin tilalle. Autoni vakuutan, jotta en joutuisi itse maksamaan korkeita korjauskuluja. Lastani ei korvaa mikään, joten en ymmärrä vertausta!
Oman ja lapseni terveyden huollan julkisella puolella, joka on toiminut hyvin ja edullisesti, lapsella ilmaiseksi. Tapaturmavakuutus lapsella on.

Tarkentaisitko hieman, että miten on nyt kuitattu kaikki nuo maksut??
En oikein ymmärrä logiikkaa.
Vai tarkoititko sitä, että kun vuosia maksoit vakuutusmaksua ja sitten tuli tarve leikkaukselle niin muualta sitä ei olisi saanut kuin yksityiseltä??
Koska ymmärtänet varmaan, että moisia leikkauksia tehdään myös ihan julkisella puolella.
Muutenkin mua pelottaa tuo LISÄTURVAn tunne.
Pelkäätkö ettet saa apua julkisella puolella, jos niin miksi?
Minä olen aina ollut ylpeä meidän järjestelmästä, jossa kaikki saavat saman avun ja siihen avun tasoon satsataan yhteiskunnan tasolta.
Jenkeissä tovin aikaa asuneena ja useaan kertaan käyneenä + siellä asuvia sukulaisia kuunnelleena olen ymmälläni valtiosta, joka eriarvoistaa jo pienenkin lapsen.
Valtio, joka luulee olevansa edelläkävijä mm. Vapuden Saralla.
Minua siksi pelottaa enemmän se, että ihmiset kokevat tarvitsevansa lisäturvaa Suomessa.
Ennemmin kuin olesivat valmiita tekemään julkisen terveydenhuollon säilyttämiseksi.
Hommataan rahalla lisäturvaa, kun oikeasti pitäisi arvostaa ja vaalia hienoa ja ainutlaatuista järjestelmää.
Jossa toki on parantamisen varaa, mutta johon jokainen kansalainen kyllä saisi ottaa vapaasti osaa.
Anteeksi palopuheen tuntu tässä kirjoituksessa.
Mutta ahdistaa suunnattomasti se miten ihmiset lähtevät hakemaan apua merten takaa, vaikka takapihalla olisi apua tarjolla jo.
Tiedän kyllä hyvin, että leikkauksia tehdään julkisellakin puolella, olenhan sairaanhoitaja. Mutta jos leikkaukseen pääsyä joutuu odottamaan 6kk kahden viikon sijaan ja kyseessä 3-vuotias, jonka puheesta saa vain vanhemmat selvää kireän kielijänteen takia, on puoli vuotta pirun pitkä aika odottaa. Siinä mielessä katson vakuutusmaksujen tulleen kuitatuksi, että leikkausen hinta kattoi useamman vuoden maksut, tärkeimpänä asiana toki se, että lapsi pääsi nopeasti leikkaukseen ja puhe lähti sen jälkeen kehittymään normaalisti. Ok, julkisella puolella kustannukset itselle olisivat toki olleet vähemmän kuin vakuutusmaksu/vuosi, mutta jonottamiseenkin olisi mennyt aikalailla enemmän aikaa.

Ja vastaavasti kuopuksen kohdalla neuvolassa ei otettu vauvan rajuoireiseen refluksiin mitään kantaa sen enempää terkkarin kuin lääkärinkään puolesta. Yksityisen kautta saatiin lapselle oikea hoito, olkoonkin, että varsinainen hoito tapahtui julkisella puolella erikoissairaanhoidossa-tuonnekaan ei ihan äkkiä olisi päästy ilman yksityisen lähetettä. Tk:een en luota alkuunkaan, koska tuntuu olevan tuuripeliä millainen reppulääkäri siellä on vastassa. Onneksi siellä ei ole suuremmin tarvinnut asioidakaan-koska voin valita, vien mieluummin lapseni yksityiselle, jolloin tiedän että lapseni vaiva otetaan vakavasti. Olen kyllä itsekin miettinyt, että näin sairaanhoitajana on ristiriitaista viedä lapsensa yksityiselle, mutta mun mielestä tää hieno ja ainutlaatuinen järjestelmä ei monessa mielessä nykyään toimi. Ihmisiä ei oteta vakavasti, pompotellaan, ei kirjoiteta lähetteitä labra- tai muihin tutkimuksiin, erikoissairaanhoidosta puhumattakaan, koska kaikki maksaa ja säästää pitää.

Viimeksi muokattu:
juuh
[QUOTE="mmm";24436179]Vakuutukset on. Meidän kaupungissa terveyskeskuksen lääkäriajat on tosi kortilla.
Kun sitten sinne ei pääse, niin vaihtoehdoksi jää sairaalan päivystys.
Itse jouduin sinne menemään tässä yksi kerta. Neljä tuntia istuin 38,9 asteen kuumeessa ja odottelin, että herra lääkäri suvaitsisi katsoa mikä vaivaa.
Ja samalla katselin niitä perheitä, jotka oli siellä ihan pienien lasten kanssa ja jonotti sen saman 4 tuntia. Voitte kuvitella sitä pienen ihmisen itkun määrää...
Ei kiitos omien lasten kanssa!!!![/QUOTE]

Yksityisellehän voi mennä myös, vaikkei vakuutusta olisikaan. Omavastuulla käy jo 1,5 kertaa ja vuosimaksulla 4 kertaa yksityislääkärillä.

"vieras"
Meillä on lapsella vakuutus. Maksaa noin 200 € / vuosi. Eli yksityisellä kun käy, niin samalla rahalla käy noin 4x ja vakuutus olisi katettu. Perusterve lapsi harvemmin edes 4x vuodessa käy, emmepä mekään ole joka vuosi käyneet. Joten toistaiseksi se on ollut 2,5 v / 6 v turha ja voi sitä olla jatkossakin.

Yhtenä vuonna jo se yksi kerta, koiranpurema ja siitä aiheutuneet kaksi lääkärikäyntiä + 4 päivää Lastenklinikalla maksoivat vakuutuksen takaisin.

Lisäksi se toinen puoli. Mä olen yrittänyt kaksi kertaa käydä tuossa meidän paikallisessa terveyskeskuksessa tuon lapsen kanssa. Molemmilla kerroilla olen jonottanut tunnin, jonka jälkeen todennnut että tämä oli tässä ja lähtenyt sinne yksityiselle. Täällä osassa Vantaata tuota terveyskeskus ei ainakaan toimi ja nopeammin meillä yksityiselle pääsee kuin terveyskeskukseen.

Vakuutus on bisnestä ja toisinaan ne ovat totaalisen turhia, toisinaan sitä voi kiittää niiden olemassaoloa. Etukäteen ei voi tietää mutta jälkikäteen on hyvä vinoilla.

Kyllä mä silti olen valmis maksamaan tuon summan, se helpottaa omaa ajatusta siitä että asioille on olemassa joku turva. Siksi kai ne vakuutukset meidän hölmöjen otettavaksi on tarkoitettukin;))

täällä puhutaan
Huomaan, että täällä puhutaan vain että kyllähän sinne tk-lääkärille lapsi pääsee ilmaiseksi ja kuinka monta kertaa tarvii käydä yksityisellä lääkärillä, että summa kuittaa omavastuun + vakuutusmaksut. Mutta se vakuutus korvaa myös ne reseptilääkeet ja yleensä esim. atopian hoitoon käytetyt reseptillä myönnettävät perusvoiteet. Kyllähän yleiselläkin puolella "lapsi" joutuu maksamaan polikäynneistä ja sairaalapäivistä. Ja vaikka on maksukatot, niin kyllä ne vakuutukset vuosimaksut ja omavastuu tulee huomattavasti halvemmaksi vuodessa kuin mitä maksukatot ovat.

Esim. meillä menee atopialapsen rasvoihin kelakorvauksen jälkeen vuodessa pelkästään 150 euroa, omavastuu on vuosikohtainen 100 euroa. Eli meillä ihan kuitataan omavastuu rasvoilla.

Itse tykkään ehdottomasti siitä, kun yksityiselle voin varata ajan netistä, just sillon kun haluan ja siihen aikaan kun haluan. Ainakin meillä tk:hon lapsi varmasti pääsee samana päivänä, mutta aika on sillon kun puhelimen päästä sanotaan. Omassa kaupungissa on onneksi monta yksityistä, joissa kaikissa myös viikonloppuina päivisin aikoija ja arkisin taitaa olla 20 saakka. Eli pystyy paremmin ajoittamaan omien työvuorojen mukaan lääkärissä käynnit.

• Tykkää
Reactions: Julmis
"eekoo"
Ei oo vakuutusta! On ne ennenki terveyskeskuksissa lapset hoiettu! Rahastusta tuo koko vakuutus, porsaanreikiä täynnä! Eipä sielä niin kauaa siltikään jouvu jonottaa ja varsinkaan nytten ku niin monella se vakuutus että ne ei oo tukkimassa sielä jonoja :D

On vakuutukset.
Terveyskeskus ei täällä ainakaan toimi niin kuin toivoisin, yksityiselle (kolme isoa lääkärikeskusta 10km säteellä) taas voin varata ajan netissä suoraan haluamalleni erikoislääkärille just silloin kun haluan. Ei houkuttelis mennä päivystykseen jonottamaan edes tunniksi, usein pidemmäksikin aikaa ja päästä randomille yleislääkärille...

Yhteistyössä