Siis kaveri ei pese vauvan pyllyä :O

• Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti
HAHAHA
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;24345299:
Anteeksi, jokainen toki tekee tavallaan. Monessa maassa ei vettä tule sisälle ollenkaan, ja hyvin pärjäillään. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että pesisin vauvani pyllyn vedellä. Vaikka se pitäisi kaivosta kantaa ja hellalla lämmittää.
Juu hyvin ne siellä kehitysmaissa pärjäävät kun hakevat kaivosta vettä.. Oletko käynyt ihan paikan päällä katsomassa missä oloissa ne maat elää, jossa ei vesi tule sisälle??? no huhuhuhu

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;24345299:
Anteeksi, jokainen toki tekee tavallaan. Monessa maassa ei vettä tule sisälle ollenkaan, ja hyvin pärjäillään. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että pesisin vauvani pyllyn vedellä. Vaikka se pitäisi kaivosta kantaa ja hellalla lämmittää.
No, meillä nyt kesäaikaan mennään kosteuspyyhkeillä, jos se on jonkun mielestä ihmettelyn aihe, niin saapi ihan vapaasti ihmetellä.. Parempi mun mielestä vaihtaa kuiviin heti ku ootella kakka vaipassa että vesi lämpiää hellalla (viitaten tuohon että lämmittäisit vaikka hellalla).
Ja edelleen mainitsen että joka ilta läträtään veden kanssa kylppärissä, saunassa tai rantasaunassa, uima-altaassa. Ja se kakki tulee vaan kerran päivässä, niin eipä tuo hallaa pojun pepulle tee.

luulis että ne neuvolassaki huomaa jos poimut punottaa tai on pukluu tms kertyny sinne. meil ainaki tuntuivat kaiken kyttäävän, ei kyl sillei valittamista ollu. Meil on 2 lasta ja molempia on niil puhdistuspyyhkeillä putsattu, ja joka päivä kävin poimut läpi. kylvetettiin pari kertaa viikossa.

Meillä näin
Juu hyvin ne siellä kehitysmaissa pärjäävät kun hakevat kaivosta vettä.. Oletko käynyt ihan paikan päällä katsomassa missä oloissa ne maat elää, jossa ei vesi tule sisälle??? no huhuhuhu
No itse asiassa joo, olen asunut kehitysmaassa. Ja tiedän ihan koti-Suomessakin ihmisiä, joille ei tule lämmintä juoksevaa vettä sisään. Paljon enemmän minua kummastuttaa se, että lämmin juokseva vesi tulee sisään, mutta sillä ei pestä vauvan pyllyä.

Mutta niin kuin sanottu, jokainen tavallaan.

Meillä näin
No, meillä nyt kesäaikaan mennään kosteuspyyhkeillä, jos se on jonkun mielestä ihmettelyn aihe, niin saapi ihan vapaasti ihmetellä.. Parempi mun mielestä vaihtaa kuiviin heti ku ootella kakka vaipassa että vesi lämpiää hellalla (viitaten tuohon että lämmittäisit vaikka hellalla).
Ja edelleen mainitsen että joka ilta läträtään veden kanssa kylppärissä, saunassa tai rantasaunassa, uima-altaassa. Ja se kakki tulee vaan kerran päivässä, niin eipä tuo hallaa pojun pepulle tee.
No joo, en mä tarkalleen ottaen ehdottanut, että sä lämmittäisit vettä hellalla. Teillähän on lämmintä vettä siellä suihkun varaajassa. Viittasin vain siihen, miten on eletty ja eletään joissakin kodeissa edelleen. Meillä on puuhella, ja sen säiliössä lämpiää vesi pitkäksi aikaa, jos vaikka vain kerran päivässä laittaa ruokaa. Eli vaikka meiltä hajoaisi varaaja, lapsen pylly pestäisiin vedellä, eikä tarvitsisi kakkavaipassa odotella.

Mutta hyvä että lapsella pysyy peppu ja muukin vartalo kunnossa, kosteuspyyhkeistä ja jokailtaisista läträyksistä huolimatta tai niiden ansiosta.

Kertokaapa miten putsaatte kosteuspyyhkeillä maitokakan, jota on ympäriinsä lähes koko vaippa-alueella. Mä en vaan käsitä että miten sen sais nii ettei joka paikka oo sitte kakassa. Varsinki jos pissatki kerkiää tulla kakan päälle, jotta oikee juoksee se kakka...
Ja vauva tietysti tunkee heti käsiä vaippaa kohti kun vapautuu siitä.

Me käytetään kylvyssä n. kerran viikossa, ja sit muuten pestään naamaa, käsiä ja kaulaa tarpeen mukaan. Pylly pestään suunnilleen joka toisen vaipanvaihdon yhteydessä ja aina aamulla, illalla ja kakan tultua (paitsi jos on ihan tosi pieni rupsu ni pesulapulla vaan).

Harmaja majakka harmaana
Mua aina huvittaa, kun mies ensin sutaa kauan aikaa huolellisesti tenavan kakkasen pepun ja sitten vielä pesee päälle. Joka kerta tyttö rimpuilee ja onnistuu sotkemaan alla olevan pyyhkeen kakkaan. Minä taas nappaan kakkavaipan pois ja virutan koko sontaläjän lavuaariin. Mies kyllä motkottaa isoista kakkakokkareista siellä viemäriaukossa... Nykyisin tuikin ne pumpulitopsilla kuuman veden kera putkiston syövereihin. :D

Harmaja majakka harmaana
Mua aina huvittaa, kun mies ensin sutaa kauan aikaa huolellisesti tenavan kakkasen pepun ja sitten vielä pesee päälle. Joka kerta tyttö rimpuilee ja onnistuu sotkemaan alla olevan pyyhkeen kakkaan. Minä taas nappaan kakkavaipan pois ja virutan koko sontaläjän lavuaariin. Mies kyllä motkottaa isoista kakkakokkareista siellä viemäriaukossa... Nykyisin tuikin ne pumpulitopsilla kuuman veden kera putkiston syövereihin. :D
Anteeksi murteeni...ja sanakin jäi välistä: Eli mies sutaa=puhdistaa, pyyhkii, sutii PUHDISTUSLIINOILLA kauan aikaa.....jne

"juup"
Aina vaipan vaihdon yhteydessä vaan kosteuspyyhkeillä. Vauva on nyt 2 viikon ikäinen ja käynyt kerran kylvyssä..

Miten mä sanoisin sille nätisti et vauvaa pitää myös pestä :/

Ja tämä on hänen toinen lapsi..

Olin niillä kylässä ja halusin auttaa hoidossa syötin vauvan ja vaihdoin vaipan. Kysyin missä vauvan pylly pyyhe ni se sano et ei me pestä sen pyllyä ollaan noilla kosteuspyyhkeillä otettu..
Anna mä arvaan, sulla ei ole omia lapsia...?

ssss
Meille ainakin terkkaritäti sano et pyyhkeillä on parempi pyyhkiä kun alvariinsa vedellä lutrata. Niissä pyyhekeissä kuitenkin on niitä hoitaviakin aineita (aloevera ym). Kunhan vedellä silloin tällöin pesee. Ihme hysteriat sulla.

• Tykkää
Reactions: unensieppaaja
ulkonainen
Meille ainakin terkkaritäti sano et pyyhkeillä on parempi pyyhkiä kun alvariinsa vedellä lutrata. Niissä pyyhekeissä kuitenkin on niitä hoitaviakin aineita (aloevera ym). Kunhan vedellä silloin tällöin pesee. Ihme hysteriat sulla.
Samoin taalla Keski-Euroopassa ei suositella vesipesua kuin kerran paivassa korkeintaan, pyyhkeilla muuten. Kertaakaan ei ole ollut mitaan vaippaihottumaa jne. lapsellani vaikka yleisesti ollaan pelkkia pyyhkeita kaytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;24346077:
Mutta hyvä että lapsella pysyy peppu ja muukin vartalo kunnossa, kosteuspyyhkeistä ja jokailtaisista läträyksistä huolimatta tai niiden ansiosta.
Eikö vain ;) Sitäpaitsi ne kosteuspyyhkeet taitaa olla parempi vaihtoehto lapselle, jota vesi kuivattaa.
No meillä on niin hyväihoista sakkia. Kelpaa käydä uimassa pari kertaa päivässä ja sit suihkussa. Pakko se on mennä, ku järvivesi jättää ihon pintaan kaikkee höttöö.

"minä"
"80 % vauvojen ja lasten iho-ongelmista johtuu liiallisesta pesemisestä". Näin meille on todennut
lasten ihotautien lääkäri aikoinaan. Mutta jokainen tyylillään, tärkeintä, että lapsen iho pysyy kunnossa. :)

muuu
Täytyy olla suhteellisen huolimaton jos pyyhkeillä ei muka puhtaaks paikkoja saa...

Mun äiti pesi mut muksuna karrelle. Mun iho ei kestänyt joka toinen päivä pesua- Lääkäri joutui kieltämään ja kehotti maksimissaan kerran viikkoa. Ja peppupesu piti hoitaa märällä pyyhekeellä (noita kosteuspyyhkeitä ei silloin viel ollu...)

Voiko ihmiset olla näin uusavuttomia että ei tajua miten ihminen puhdistuu? Ei vesi mikään ainoa, puhdistava vaihtoehto ole, siis juoksevana. Haloo pahvit. Miten voitta matkoilla pestä kätenne kun vesi joissain maissa saataisempaa? Eikös käsipeunesteitä ole siksi olemassa, siis niitä joissa ei tartte vettä? Samalla logiikallahan nekin jättää kädet tasan yhtä paskaisiksi---puhumattakaan suihkusta jossa lutataan likaisella vedellä

:))
[QUOTE="vieras";24345234]mutta kyllä mäkin pesisin vedellä lapsen pyllyn ym.en ole tainnut ikinä käyttää kosteuspyyhkeitä.Ja toisen lapsen iho oli niin herkkä että jos kakkan jäkeen sitä olisin vielä mennyt kosteuspyyhkeellä "hinkkaamaan"ei olisi ollut enää tervettä ihoakaan jäljellä.Mielestäni kyllä ne kosteuspyyhkeet ihoa rasittaa enemmän kuin se puhdas vesi.Näin on kyllä minun näkökantani.piste.[/QUOTE]

kyllä. laiskuutta se on jos ei viitsi mennä vessaan saakka pesemään, helppohan se on perse homeessa istua sohvalla läppärin kans ja siinä hoitaa samalla vauva.

vesi ei ärsytä, kuten pyllypyyhkeet.

---
Meillä ei kestäny lapsen pylly jatkuvaa vedellä pesemistä, meni ihan punaiseksi. Ehkä kerran päivässä pestiin vedellä, muuten kosteuspyyhkeillä ja pylly pysy kunnossa.

---
ja kosteuspyyhkeitäkin on erilaisia. Toisia ei todellakaan kannata käyttää, kun ovat niin kuivia et niillä joutuu hinkkaamaan. Toiset sit oikeasti kosteita ja puhdistaa ihan vaan pyyhkäisemällä!

"höh"
[QUOTE="vieras";24349314]Eipä sitä 30-35 vuotta sitten millään koskeuspyyhleillä pyyhitty, vettä käytettin ja pyllyt oli hyvässä kunnossa.[/QUOTE]

No ei varmasti ollut aina kunnossa. Ainakaan omani.

"Asiaa"
Meillä poika on nyt 2v. Iho on hänellä ollut herkkä aina, jo vauvasta asti ihottumakohtia. Koskaan ei ole kuitenkaan vaippa-alueella ollu ihottumaa eikä ole siis tarvinnut sitä aluetta rasvata, poikkeuksena jos kakka on syystä tai toisesta jäänyt vähäksi aikaa vaippaan (esim. matkalla paikasta A paikkaan B).
Ihan vastasyntyneenä pesin sörsselit pois haalealla vedellä mutta isompana olen käyttänyt kosteuspyyhkeitä. Vasta joskus 1,5v.-ikäisenä on alkanut käydä iltaisin suihkussa, vauvana kylpy 2-3 kertaa viikossa.
Kun poika meni päiväkotiin ihmettelin kun jalat olivat jatkuvasti ruvella. Kotona aamuin ja illoin rasvaukset hyväksi todetulla rasvalla. Kun sain selville että päiväkodissa pestiin aina pylly vedellä niin asia valkeni, pojan jalat menivät siitä veden kanssa läträämisestä ruvelle, ei siis pylly.
Eli kyllä ne pyyhkeet on ainakin meillä ihan hyvät, edelleen. Ei kai aikusetkaan joka kertaa peräpeiliä pese kun käyvät kakkosella, pelkällä paperilla vaan, ei edes kosteita pyyhkeitä?

Ja mitä niihin taivekohtiin tulee niin kyllähän ne haisee vaikka ei varsinaisesti likaisia olisikaan. Vauvan iho on olemassaan uutuuttaan niin kostean kimmoisa että helposti kesäkuumalla hautuu. Meillä käytettiin kankaista, vedellä kostutettua pesulappua mikä sitten vaihdettiin puhtaaseen. Pyyhintä ns. puhtaasta likaiseen. Talkki on hyvä apuväline jos poimut hikoo, mutta sekin pitää pestä välillä pois.

Tilanteen mukaan pitää aina mennä, eihän kaikki vauvat ja niiden ihot ole samanlaisia.

Yhteistyössä