Te jotka haluatte JOKA PAIKKAAN mennä ilman sukkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330490:
No sä nyt olet tänään näsäviisaalla tuulella. Mä sanoin sulle jo, että jos ei sieltä sun kengistäs paljasta ihoa näy, niin vittu aivan sama mitä sulla on siellä jaloissas. Ja ei, mua ei kiinnosta, käytätkö samoja sukkia kotona ja töissä, mutta idiootti olet, jos näin teet, ja olet esimerkiksi sairaalassa töissä. Lastenhoito ei taas liity tähän asiaan mitenkään.

Usein ihmiset ei vaan ole töissä missään täysin umpinaisissa kengissä, ja kiinnostaa tietää, kuka ei esim. sandaalit jalassa halua suojata raajojaan.

Mä olen aina aika näsäviisas. :rolleyes: Niinhän sä sanoit, mutta ko. paikoissa ei kylläkään kaikki sandaalit jalassakaan käyttäneet sukkia. :) Mä en ole koskaan käyttänyt samoja sukkia kotona ja hoitoalalla, koska se musta vaan on ällöttävää, sellaista sääntöä ei kuitenkaan mielestäni missään ole. Ainakaan missään, missä itse olen ollut töissä. Jossain on toki sellainen suositus. Lastenhoitoalan otin esiin lähinnä, koska sille alalle olen siirtynyt. :)

Monessa paikassahan keittiöalalla kai käytetään (esineiden) putoamisvaaran vuoksi ainakin umpikärjellisiä, ellei sitten ihan kokonaan umpinaisia turvakenkiä, siksi ihmetyttää aloittajan viesti, jossa julistetaan että keittiössä on pakko olla sukat. Ei ole, ei kaikkialla, ei kaikissa kengissä. UGH.

Mä olen aina aika näsäviisas. :rolleyes: Niinhän sä sanoit, mutta ko. paikoissa ei kylläkään kaikki sandaalit jalassakaan käyttäneet sukkia. :) Mä en ole koskaan käyttänyt samoja sukkia kotona ja hoitoalalla, koska se musta vaan on ällöttävää, sellaista sääntöä ei kuitenkaan mielestäni missään ole. Ainakaan missään, missä itse olen ollut töissä. Jossain on toki sellainen suositus. Lastenhoitoalan otin esiin lähinnä, koska sille alalle olen siirtynyt. :)

Monessa paikassahan keittiöalalla kai käytetään (esineiden) putoamisvaaran vuoksi ainakin umpikärjellisiä, ellei sitten ihan kokonaan umpinaisia turvakenkiä, siksi ihmetyttää aloittajan viesti, jossa julistetaan että keittiössä on pakko olla sukat. Ei ole, ei kaikkialla, ei kaikissa kengissä. UGH.

Taas sä jankutat että ikään kuin sukkien vaihto kodin ja työpaikan välillä olisi pakollista. Sanon nyt viimeisen kerran että ei ole! En ole missään vaiheessa väittänyt että näin olisi, enkä väitä nytkään. Mutta järkevä ihminenhän sukat vaihtaa, eikö?

Mites se, että sandaaleissa kulkevat työkaverisi ovat kulkeneet ilman sukkia, kumoaa säännön pitää sukkia? Vai ihanko oikeasti teillä ei tarvitse suojata jalkoja? Jos näin on, niin mielelläni kuulisin mistä paikasta on kyse!

Luin ketjun vain nopeasti läpi, ja siksi kysynkin, että löytyikö sieltä kaiken jankkaamisen ja änkyttämisen takaa nyt sitä varsinaista perustelua, miksi HYGIENIASYISTÄ olisi esim. grillimyyjällä oltava sukat jalassa?

Alkuperäinen kirjoittaja määää;24330443:
Näinpä juuri. Jos työnantaja sanoo, että pukeudut valkoiseen, niin silloin sitä pukeudutaan valkoiseen, vaikkei itse siitä väristä juuri piittaisikaan.
Mutta ei kyllä löydy elintarvikealan säädöksistä muuta, kuin että sukkien on oltava puhtaat, sen kummemmin ei niiden olemassaolosta määrätä.
http://sedu.fi/tyoturvallisuus/pdf/elintarvike.pdf
Henkilökohtainen hygienia - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Joko mä olen sokea tai sitten luin myöskin,ettei missään mainittu sukka pakosta mitään :D
Joten näyttäkää toteen se kohta missä laissa lukee,että niitä sukkia on pakko käyttää jos työskentelee grillissä,keittiössä jne ?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;24330559:
Luin ketjun vain nopeasti läpi, ja siksi kysynkin, että löytyikö sieltä kaiken jankkaamisen ja änkyttämisen takaa nyt sitä varsinaista perustelua, miksi HYGIENIASYISTÄ olisi esim. grillimyyjällä oltava sukat jalassa?

Ihan turha kysyä. :) Sitä mäkin olen kysynyt moneen kertaan, mutta vastausta ei vaan tule. :)

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;24330589:
No joo. :D Päättelen siis, ettei moista syytä ole olemassa. :)

No ei,kun ei Eviralla tai tuolla toisessakaan paikassa lukenut sukka pakosta mitään :D
Koulussa ei opeteta ravintola-alan opiskelijoille sukka pakosta myöskään mitään :D
( oli ihan pakko soittaa ystävälleni jolla alkaa toka vuosi ravintola-alan perustutkinnon suorittamisessa ja kysyä opetettiinko heille ensimmäisenä vuonna tälläinen tärkeä seikka...Ei opetettu kuulemma...)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330550:
Taas sä jankutat että ikään kuin sukkien vaihto kodin ja työpaikan välillä olisi pakollista. Sanon nyt viimeisen kerran että ei ole! En ole missään vaiheessa väittänyt että näin olisi, enkä väitä nytkään. Mutta järkevä ihminenhän sukat vaihtaa, eikö?

Mites se, että sandaaleissa kulkevat työkaverisi ovat kulkeneet ilman sukkia, kumoaa säännön pitää sukkia? Vai ihanko oikeasti teillä ei tarvitse suojata jalkoja? Jos näin on, niin mielelläni kuulisin mistä paikasta on kyse!

Tarviiko sun hermostua? :) Halusin siis vain korostaa, että sukkien vaihtosääntöä ei siis ole. Ainakaan tietämissäni paikoissa. Infektio-osastoilla ehkä. Kyllä, järkevä ihminen vaihtaa sukat, en ole missään vaiheessa sanonut, ettei vaihda, enhän?

Se, että sandaaleissa kulkevat työkaverini ovat kulkeneet ilman sukkia, ei mitenkään kumoa sääntöä, että sukkia ei tarvitse pitää, halusin vain korostaa, että tietääkseni sellaista sääntöä ei ko. paikoissa, joissa olen työskennellyt, ole ollut. Kuten jo sanoin, jos jossain on sääntö, että sukat pitää olla, niin toki sellaiset laitan, joskin pohtien, että miten sukat ovat hygienisemmät kuin jalkani. Jos sellaista sääntöä ei ole, kuljen ilman sukkia, oli sitten sandaalit tai umpikengät.

[QUOTE="harmi";24330596]No ei,kun ei Eviralla tai tuolla toisessakaan paikassa lukenut sukka pakosta mitään :D
Koulussa ei opeteta ravintola-alan opiskelijoille sukka pakosta myöskään mitään :D
( oli ihan pakko soittaa ystävälleni jolla alkaa toka vuosi ravintola-alan perustutkinnon suorittamisessa ja kysyä opetettiinko heille ensimmäisenä vuonna tälläinen tärkeä seikka...Ei opetettu kuulemma...)[/QUOTE]

Jaa ja kuule Keski-Uudellamaalla ammattiopistoissa taas kuuluu tämä hygieniapuoli opetukseen, ja tämän tiedän siitä että ystäväpiiriini kuuluu alan opettajia. Että uskoisikohan tässä nyt ennemmin kaveriasi?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330601:
Sulle on sanottu moneen kertaan, mutta sä et vaan ymmärrä lukemaasi! Nyt tarkkana: BAKTEEREILLA ON PAREMPI KASVUALUSTA IHOLLA KUIN PUHTAALLA SUKALLA. SE SUKKA ON SUOJANA.

No mä haluaisin tälle edelleen jotain faktaa. Koska koko päivän jalassa pidetty sukka on ihan varmasti likaisempi, kuin useaan kertaan pesty jalka. Ja edelleen mä mietin, että miten ne bakteerit kulkeutuu grillimyyjän kengällisestä jalasta ruokaan. Paremmin kuin sukallisesta jalasta. Voi olla, että iho on parempi kasvualusta bakteereille, mutta eikö ne tule sukasta läpi? No tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330610:
Jaa ja kuule Keski-Uudellamaalla ammattiopistoissa taas kuuluu tämä hygieniapuoli opetukseen, ja tämän tiedän siitä että ystäväpiiriini kuuluu alan opettajia. Että uskoisikohan tässä nyt ennemmin kaveriasi?

Kyllä Etelä-Suomessa ammattikoulussa kuuluu opetukseen hygieniapuoli opetukseen myöskin..Eipä vaan sukka pakosta edelleenkään ole mainittu mitään...
Ei mulla,ei mun kaverilla eikä monella muullakaan tutulla :D

Ja luulisi,että Eviran sivuilla sitten lukisi myös asiasta....
Jos sukka pakko ravintolan keittiössä on,siitä lienee löytyy jokin teksti? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330601:
Sulle on sanottu moneen kertaan, mutta sä et vaan ymmärrä lukemaasi! Nyt tarkkana: BAKTEEREILLA ON PAREMPI KASVUALUSTA IHOLLA KUIN PUHTAALLA SUKALLA. SE SUKKA ON SUOJANA.

Ihmisen iho joutuu jatkuvasti alttiiksi bakteereille eikä puhdas ehjä iho ole mitenkään vaarassa. Eri asia sitten jos on halkeamia ja haavoja.

No mä haluaisin tälle edelleen jotain faktaa. Koska koko päivän jalassa pidetty sukka on ihan varmasti likaisempi, kuin useaan kertaan pesty jalka. Ja edelleen mä mietin, että miten ne bakteerit kulkeutuu grillimyyjän kengällisestä jalasta ruokaan. Paremmin kuin sukallisesta jalasta. Voi olla, että iho on parempi kasvualusta bakteereille, mutta eikö ne tule sukasta läpi? No tulee.

Joo, tää muakin kiinnostaa. _Järkeviä_ perusteluja, kiitos.

Olen ollut ravintola-alalla ja sairaalassa laitoshuoltajana, molemmilla aloilla kehotettiin pitämään sukkia. Ravintoloissa (2 kpl) mustia tai valkoisia, sairaalassa valkoisia. Toki siellä heilui hoitsuja paljain varpain silti.

Ja juu, ei liity mitenkään mihinkään.

[QUOTE="vieras";24330653]Olen ollut ravintola-alalla ja sairaalassa laitoshuoltajana, molemmilla aloilla kehotettiin pitämään sukkia. Ravintoloissa (2 kpl) mustia tai valkoisia, sairaalassa valkoisia. Toki siellä heilui hoitsuja paljain varpain silti.

Ja juu, ei liity mitenkään mihinkään.[/QUOTE]

Tai anteeksi, liittyy yhtä paljon kuin Pesky Pixien lastentarhakokemukset ja sairaalakaverit.

Rollo nyt vie teitä kun pässejä narussa!

Sukkien pitäminen keittiöllä EI liity hygieenisyyteen, vaan "etikettiin".

Kokilla, tarjoilijalla yms EI saa näkyä varpaat, kainalot, vatsa, selkä, ja esim tarjoilijan hameen pitää ylittää polvet. Nämä siksi että katsotaan että jos ruokaravintolassa tms esim tarjoilija painelee hihattomalla paidalla menemään kainalokarvat vilkkuen, niin asiakkaalla saattaa mennä ruokahalu. Sama niiden sukattomien jalkojen kanssa.

Rollolaisen on ihan turha väittää muuta! Mun kanssa ei näistä asioista kannata alkaa kiistelemään, kun väitän että minun kouluajoista (4v sitten) on vähemmän aikaa kuin rollon.

Kukaan kokki tuskin varpaillaan tekee ruokaa, ellei ole kädetön! :D

Mä en ainakaan halua saada kenenkään kintuista mitään tauteja, joten pidän sukat ja laadukkaat kengät jaloissa (ei hikoa omatkaan kintut kun hitusen panostaa kunnon kenkiin!)! Yök jalkasilsalle, käsille, kaiken maailman hiivoille sun muille pöpöille.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330303:
Käsi pystyyn, joka työskentelee elintarvike- ravitsemis- tai hoitoalalla, ja jonka työnantaja on sanonut että sukkia ei tarvitse käyttää hygieniasyistä, ja että vakuutus kyllä korvaa jalkoihin kohdistuneet työtapaturmat, kun ne olisi voitu estää sukilla ja asianmukaisilla työjalkineilla. Vähän kyseenalaistan, missä tällainen meno on, vai onko kyse vain siitä, että työntekijä ei tiedä tai piittaa ohjeistuksesta...

Mä olen suurtalouskokki. Muistan yhden kerran että olisi ollut puhetta sukista, luulin että olin unohtanut ottaa puhtaita mukaan, ja pomo totesi että on tosi inhottavaa olla ilman sukkia työkengissä. Työkengistä on jankutettu jo opiskeluaikana, samaten päähineestä, se on ehdottomasti oltava. Ja hanskoista tiettyjä töitä tehdessä. Mutta ei, en muista kuollaksenikaan että sukat olisi se tärkein asuste...

Ja suoraan sanottuna mä en ymmärrä, miksi ap meuhkaa jostain sukista, kun hänen mielestään on ihan ok vaikka jäähdyttää jotain ruokaa pöydällä tunteja, ja pistää sitä seuraavana päivänä uudestaan tarjolle...

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
[QUOTE="mä";24330482]Voi tollot teitä, kyllä se vaan on niin että sukkapakko on monessakin paikassa, sitä ei vaan noudateta nykyään kun nuoret pullikoi vastaan!!!! Esim. pshp:n ohjeistuksissa tulee työkengissä käyttää sukkia, ihan jo hygienia syistä. Sukka suojaa sinun omaa ihoa, sekä toisia ihmisiä sinun jalkasilsoilta yms. Niin ja by the way, jalat haisee ihan karmeelle helteillä jos ei käytä sukkia!![/QUOTE]

"Työpisteasu

Työpisteasulla tarkoitetaan työasukokonaisuutta, johon kuuluvat työpuku, sukat ja osastokohtaiset kengät.
Työpisteasua käytetään vaativaa hygieniatasoa edellyttävissä yksiköissä. Näitä ovat: leikkausosasto, teho-osasto, synnytysosasto, vastasyntyneiden osasto, maitokeittiö, välinehuolto."
Sairaalahygienia ja infektion torjunta / Henkilökunta ja opiskelijat - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
joo, löytyyhän tuolta tuollainen maininta

Mutta vähän eri toimenpiteet ne on muutenkin, kuin grillikioskeissa tuolla.

Mä en oikein ymmärrä, kun jos mulla on sukat hionneet oikein kunnolla, niin kyllähän ne basillit varmasti tykkäävät muhia siinä kosteassa ja jostain pölyä keränneessä sukassa (jos siis astuu vaikkapa lattialle sillä sukalla).

Yhteistyössä