Millainen moottoripyörä sinulla on tai minkälaisen haluaisit?

• Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
---
eli olen uusi A kortin omistaja ja pyörä hakusessa. En oikein tiedä mitä haluaisin ja tämän avauksen tarkoitus onkin lähinnä ihastella ja etsiä sitä omaa ihastusta :)

"minttu"
Miulla oli Hondan Hornet, 600. Näpsäkkä peli kun olen aika lyhkäinen ja pienikokoinen noin muutenkin. Ihu oranssa...

Oli... ikävä sitä. Mut kun lapset synty, aikaa ajella oli enää niin vähän että en viitsinyt sen vuoksi hyvää pyörää seisottaa, enkä maksaa vakuutuksi.

Mutta aikansa kutakin =) Pyörä tulee taas kun sen aika on.

"tuuli"
aloittaja ihastui <3
honda CBR 1100 XX Super Blackbird

:) :)
Oletkos ajanut kuinka paljon? En liene ainoa varoittelija - mutta älä aloita liian suuresta pyörästä. Ihan siks, että ne oikeasti on tappokoneita,ei salli virheitä juurikaan. Hieman vähemmän tehoja on kivempi ajaakin kunnes tulee tuntumaa. Sitten voi ostaa isomman.

Olen kaverini juurikin tuollaiselle menettänyt. Liian iso pyörä, liian vähän ajokokemusta. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

"minttu"
Mulla on keskikokinen matkaenduron tyyppinen pyörä. Ensimmäiseksi pyöräksi aapeelle suosittelisin 500...750cc peruspyörää tyyliin Honda Hornet, Yamaha Fazer, Kawasaki Z750 tai joku sellanen.
Näinpä. Tuo 1100 kuulostaa ihan liian suurelta, vallankin vielä naisen (?) alle, oletettavasti pienikokoisempi kuin miehet ja varmasti myös hentoisempi/ei niin voimakas.

AP, sinun menisin pyöräliikeeseen ja pyytäisin koeajaa jotain tollasta pienempää. Huomaat että sillä pääsee ihan yhtä kovaa, ja ne on monasti helpompia hallita. Älä päädy otsikoihin, vaan pidä jäitä hatussa.

Bläkkäri on kyllä hieno peli ja kyllä aloittelijakin sen kanssa pärjää mutta pitää pystyä hillitsemään itsensä ettei käy hassusti niinkuin "tuuli" yllä kertoo.

Bläkkäri on aika iso ja painava pyörä, minkäkoinen AP on?

"minttu"
Bläkkäri on kyllä hieno peli ja kyllä aloittelijakin sen kanssa pärjää mutta pitää pystyä hillitsemään itsensä ettei käy hassusti niinkuin "tuuli" yllä kertoo.

Bläkkäri on aika iso ja painava pyörä, minkäkoinen AP on?
Näinpä. Itse olen 55kg ja 156cm pitkä, ja toi Hornet on just passeli. Olen joskus kokeillut ajaa isolla pyörällä ja se ei ole mun juttu. Tuo paino ja pyörän korkeus meinaa ihan älyttömän paljon. Ei siinä, tiukkaa hornetillakin tekee että saan kaksi jalkaa maahan - eli useimmiten käännän pyörän sivulta enkä päältä. Joten siinä kohtaa vallankin painolla on merkitys.

Ja noi isot oikeasti on hieman pelottavia. Ne ei anna hirveesti anteeksi "näppihäiriöitä", vaan rynnii yllättävästi tottumattoman käsissä.

"tuuli"
AP, koklaappa pakittaa 1100 pieneen ylämäkeen...siis ihan vaikka vaan pieneen routa-nousemaan parkkipaikalla. Siinä tarvitaan jo pitkää vartta ja vähän reippaamin voimaakin. Toki jos tykkäät kikkailla pyörällä, ja etsiä aina vaan "sopivat parkit" niin ok. Mutta siinä menee hommasta vähän maku pois.

• Tykkää
Reactions: Kirspe
"himpu"
Kortin ajoin kesän alussa ja pyörän ostin samantien. Pitkään asiaa pyörittelin ja pähkäilin. Nyt sitten syttyi se lamppu pään päällä että voin ihan oikeasti pyörän hommata. :)
Se oli selvä että custom pyörä ja nyt on alla H-D Sportster 883kuutioinen. Ei tarvi olla heti vaihtamassa isompaan, ja tuo tuntuu juuri sopivalta kun en mikään pieni ole rakenteeltani. :D
Kun asian ottaa maltillisesti ja hahmottaa omat rajansa niin hyvä. Monet varoittelivat minua että kortti lähtee kuivumaan mutta miksi ihmeessä, nopeusrajoitusten puitteissa tulee ajettua autollakin. Kaarteisiin haluaisin enemmän varmuutta mutta se kai tulee ajamisen myötä. Kun vain pääsee pyöränsä kanssa sinuiksi.
Ja toki mullekin suositeltiin pienempiä mutta minkäs teet.. :D

"minttu"
[QUOTE="himpu";24329067]Kortin ajoin kesän alussa ja pyörän ostin samantien. Pitkään asiaa pyörittelin ja pähkäilin. Nyt sitten syttyi se lamppu pään päällä että voin ihan oikeasti pyörän hommata. :)
Se oli selvä että custom pyörä ja nyt on alla H-D Sportster 883kuutioinen. Ei tarvi olla heti vaihtamassa isompaan, ja tuo tuntuu juuri sopivalta kun en mikään pieni ole rakenteeltani. :D
Kun asian ottaa maltillisesti ja hahmottaa omat rajansa niin hyvä. Monet varoittelivat minua että kortti lähtee kuivumaan mutta miksi ihmeessä, nopeusrajoitusten puitteissa tulee ajettua autollakin. Kaarteisiin haluaisin enemmän varmuutta mutta se kai tulee ajamisen myötä. Kun vain pääsee pyöränsä kanssa sinuiksi.
Ja toki mullekin suositeltiin pienempiä mutta minkäs teet.. :D[/QUOTE]

Oletko ajanut koskaan kyykkypyörällä, jossa tehoja vaikkapa ton Bläkkärin verran? Ei voi verrata suoraan kuutioita kyykkypyörän ja customin kanssa. Custom on ihan erilainen ajettava, tehokaampanakin. Itselläni oli 600 custom ennen Hornettia.

Eikä kortin menettäminen ole se juttu mistä varotetaan - vaan hengen menettämisestä. Iso kyykkypyörä on tehokas tappaja, EI SE vauhti vaan "käsistä karkaaminen". Kaasu on ääretömän herkkä ja kun pyörä itsessään on kevyt (customit on raskaampia) ja rakennettukin hyökäämään - niin aloittaja käsissä tuo "hyökääminen" voi olla kohtalokas.

Yhteistyössä