Lutkamarssi lauantaina -aiotteko osallistua?

Pointtihan on juuri tämä syyllistämisen lopettaminen, mutta ei joillekin mene jakeluun vaikka tässäkin ketjussa sitä on koitettu avata jo useampaan otteeseen. Ihmiset tekee tyhmiä juttuja koko ajan ja ottavat tietoisia ja tiedostamattomia riskejä. Kuitenkin empatiakykyiset ja fiksut ihmiset tajuavat että jonkin ikävän asian sattuessa ei ole mitään järkeä syyttä uhria. "Mitäs läksit?" "No ei ihmekään että raiskattiin kun oli pukeutunut noin" "Pitikö sitä koiraa ulkoiluttaa keskellä yötä?" Kaikki tämä on ihan järjetöntä toimintaa.

Ja nyt halutaan jopa rajoittaa naisten pukeutumista. Mitä jos oikeasti keskityttäisiin niihin raiskaajiin eikä pakoteta potentiaalisia uhreja muuttamaan käytöstään marginaalisen uhan edessä. Miksi lähetämme signaalia, että "kyllä tuollaisen lutkamaisen naisen saa raiskata, sehän kerjää sitä"? Sitäpaitsi tosiaan tutkimukset puoltavat sitä, että pukeutumisella on hyvin vähän jos lainkaan merkitystä raiskatuksi tulemisen todennäköisyyteen. Useat raiskaajat itseasiassa pitävät viattomasti ja siveellisesti pukeutuvia naisia erityisen houkuttelevina, koska he ovat todennäköisemmin epävarmoja ja alistuvia - siis otollisia uhreja.

Kannattaa myös muistaa se, että vaikka kaikki pukeutuisivat burkhaan, niin se, jolla on se sentin lyhyempi burkha ja se nilkka vilahtaa onkin pukeutunut sopimattomasti ja yliseksikkäästi. Jos naisilla on ulkonaliikkumiskiellot illalla ja poliisivartioidut kulkureitit, niin silti se on se isoin riski siellä pari minuuttia ennen ulkonaliikkumiskieltoa ja poliisin käydessä paskalla. "Oliko pakko kävellä töistä kotiin juuri kun se poliisi meni paskalle?" Ei tule olemaan tilannetta, jossa kaikki ovat turvassa, joten on ihan järjetöntä lähteä rajoittamaan ihmisten elämää tällaisten riskien takia.

On ihan eri asia pitää lompakko piilossa tai lukita auto. Pieni vaiva ja suuri riski. Aika moni meistä saattaisi viedä jonkun tuntemattoman rahat jos tilaisuus tulisi. Kuinka monesta tilaisuus tekee raiskaajan? Aika helvetin harvasta sanoisin. Minusta on oksettavaa että ihmisten vapaan elämisen rajoittamista verrataan polkupyörän lukitsemiseen. Ja minusta on yhtä oksettavaa jos ihmiset syyllistävä esim. pahoinpitelyn kohteeksi joutunutta miestä. Uhri ei ole syyllinen, piste.

Niin, ja minä en juo, en pukeudu niukasti enkä kuljeskele kaupungilla öisin. Mutta mielestäni jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä niin, ja jos joku kusipää heille tekee pahaa, niin vika ei ollut heidän niukoissa vaatteissaan tai heidän kerrassaan pöyristyttävässä käytöksessään olla ulkona illalla juhlimassa kymmenien tuhansien muiden ihmisten tavoin. Mieleltään köyhät ihmiset etsivät uhrista vikaa, että saisivat pitää pystyssä oman pienen lintukotonsa "jossa minulle ei ainakaan tapahdu mitään, vaikka minäkin ryyppään joka viikonloppu ja teen sitä ja tätä mutta en sentään tehnyt/pukeutunut noin".

Olen minä nähnyt hyviäkin ohjeita, joissa neutraalisti varoitetaan alkoholin vaaroista, muistutetaan että pidetään kaverista huolta jne. Yleensä näitä ei myöskään tungeta minkään raiskausuutisen kylkiäisiksi muistuttamaan mitä uhri olisi voinut tehdä toisin, vaan ne ymmäretään fiksusti pitää erillään jo uhreiksi joutuneista. Ja todella harvoin näissä ketjuissa tuntuu kenelläkään olevan motiivina tällaisten asioiden muistuttaminen, vaan pääpaino on nimenomaan siinä, että pääsee vähän vielä uhria läimäyttämään sanomalla "mitä minä sanoin". Tämänkaltainen vahingonilo on mielestäni hyvin pelottavaa.

äiti 45 v
En katsonut, enkä voi nyt katsoa tuota linkkiä. Katson huomenna. Viitsitkö kertoa lyhykäisyydessään, mitä sisälsi. Sen tiedän, että ulkomaalaistaustaisten tekemät rikokset yleensä ovat kasvaneet suhteessa kantaväestön tekemiin.
Rikoskomisario Ritva Elomaa kertoo: Vuonna 2007 Helsingissä raiskausrikoksista (perusmuotoinen raiskaus) epäillyistä oli 50% maahanmuuttajia. Nykyisin mamuja Helsingissä on 10% ja 2007 mamujen määrä oli pienempi kuin nyt.

Eli melkoinen yliedustus määräänsä nähden mamuilla. (Ja kiinnostavaa olisi nähdä nuo maittain eroteltuna)

Lisäksi, jos nuo ovat perusmuotoisia raiskauksia, niin ilmeisesti väkivaltaiset raiskaukset tilastoidaan vielä erikseen omana ryhmänään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320151:
Ei yllätä minua ollenkaan, olen noista raiskaustilastoista ollut kyllä tietoinen.

Ja sama meno on muuallakin monikulttuurisessa Euroopassa.

‪All rapes in Oslo in the last 5 years were by Muslims‬‏ - YouTube

Eikä yllätä muuten sekään tieto, että tuon laittamasi linkin ajankohtaisohjelma on poistettu YLE Areenasta :D
Sehän nyt, jos mikä, on VIHAPUHETTA kun kerrotaan totuus muslimimiesten raiskausinnosta.
Eihän nyt selvää faktaa voida vihapuheena pitää millään ilveellä. Tai sitten syyllistytään jo ruusunpunaiseen hyssyttelyyn. Rasistiksi ei kuitenkaan tarvitse ruveta, eikä tuomitsemaan kaikkia muslimeja. Ihan sama asia suomenruotsalaisten suhteen; vaikka osa polskiikin ankkalammikossa, niin eivät ne kaikki ole syntyneet kultalusikka suussa.

Nipaa
En katsonut, enkä voi nyt katsoa tuota linkkiä. Katson huomenna. Viitsitkö kertoa lyhykäisyydessään, mitä sisälsi. Sen tiedän, että ulkomaalaistaustaisten tekemät rikokset yleensä ovat kasvaneet suhteessa kantaväestön tekemiin.
Jutussa tulee esiin maahanmuuttajien yllätävän suuri osuus, minä ainakin hämmästyin. "perusmuotoisen raiskauksen epäiltyjen osalta n. 50 prosenttia" näin Ritva kertoo haastattelussa. Nykyään 10 prosenttia Helsingin väestöstä on ulkomaalaisia ja tämä tilasto johon Ritva viittaa on vuodelta 2007, jolloin ulkomaalaisten määrä oli Helsingissä paljon pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320162:
Rikoskomisario Ritva Elomaa kertoo: Vuonna 2007 Helsingissä raiskausrikoksista (perusmuotoinen raiskaus) epäillyistä oli 50% maahanmuuttajia. Nykyisin mamuja Helsingissä on 10% ja 2007 mamujen määrä oli pienempi kuin nyt.

Eli melkoinen yliedustus määräänsä nähden mamuilla. (Ja kiinnostavaa olisi nähdä nuo maittain eroteltuna)

Lisäksi, jos nuo ovat perusmuotoisia raiskauksia, niin ilmeisesti väkivaltaiset raiskaukset tilastoidaan vielä erikseen omana ryhmänään.
Ok. Minuakin kiinnostaisi tarkemmat erittelyt. Iso osa raiskauksista jää myös ilmoittamatta siitä syystä, että tekijä on tuttu. Ei kestetä häpeää, eikä haluta tehdä "numeroa". Näitä lienee paljon ihan kantaväestössäkin.

*muoks* Ja ilmoittamattomuuteen liittyy myös isona osana uhrin syyllistäminen: sekä ulkopuolisten, median ja ihmisen itsensä ajatukset syyllisyydestä.

Viimeksi muokattu:
äiti 45 v
Eihän nyt selvää faktaa voida vihapuheena pitää millään ilveellä. Tai sitten syyllistytään jo ruusunpunaiseen hyssyttelyyn. Rasistiksi ei kuitenkaan tarvitse ruveta, eikä tuomitsemaan kaikkia muslimeja. Ihan sama asia suomenruotsalaisten suhteen; vaikka osa polskiikin ankkalammikossa, niin eivät ne kaikki ole syntyneet kultalusikka suussa.
No vo härregyyd! Nyt herätys siellä, etkös sinä ollut valtiotieteitäkin lähdössä opiskelemaan?

Nimenomaan selvää faktaa voidaan pitää ja PIDETÄÄN VIHAPUHEENA nykyään Suomessa ja ilmeisesti laajemminkin Euroopassa! Ei puheen sisältö vihapuhetta määritä vaan se, onko sanottu asia punavihermokutusmafian agendan mukainen vaiko sitä vastaan!!

Kaikki "virallisesta suvaitsevaisesta totuudesta" poikkeavat mielipiteet ja faktat ovat vihapuhetta ja rasismia! Ei sitä sen enempää tarvitse miettiä.

Nipaa
Ok. Minuakin kiinnostaisi tarkemmat erittelyt. Iso osa raiskauksista jää myös ilmoittamatta siitä syystä, että tekijä on tuttu. Ei kestetä häpeää, eikä haluta tehdä "numeroa". Näitä lienee paljon ihan kantaväestössäkin.
Kannattaa myös muistaa:

Raiskausilmoituksista yli viidennes perättömiä

Perättömät raiskausilmoitukset ovat viikoittainen ongelma poliisille. Viranomaisten arvion mukaan yli joka viides poliisin tietoon tulleista raiskausväitteistä osoittautuu perättömäksi.

–?Iso osa perättömistä ilmoituksista tehdään kännissä ajattelemattomasti. Joku voi haluta ilmaisen kyydin taksikuskilta, toinen sepittää raiskausväitteen välttyäkseen putkayöltä ja kolmas selittää hätävalheen puolisolle tai kotiväelle.

Raiskausilmoituksista yli viidennes perättömiä - Kotimaa - Turun Sanomat

äiti 45 v
Toki.
Ja voit pitää varmana asiana, ettei kukaan maahanmuuttajanainen muslimikulttuureissa käräytä raiskaajaansa poliisille ikinä!

Se, että raiskauksista osa (ehkä suurikin osa) jää ilmoittamatta, ei mitenkään vähennä maahanmuuttajien osuutta raiskauksista. Pikemminkin voi olla päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320173:
No vo härregyyd! Nyt herätys siellä, etkös sinä ollut valtiotieteitäkin lähdössä opiskelemaan?

Nimenomaan selvää faktaa voidaan pitää ja PIDETÄÄN VIHAPUHEENA nykyään Suomessa ja ilmeisesti laajemminkin Euroopassa! Ei puheen sisältö vihapuhetta määritä vaan se, onko sanottu asia punavihermokutusmafian agendan mukainen vaiko sitä vastaan!!

Kaikki "virallisesta suvaitsevaisesta totuudesta" poikkeavat mielipiteet ja faktat ovat vihapuhetta ja rasismia! Ei sitä sen enempää tarvitse miettiä.
Älä nyt mustavalkoista asioita sentään. Ei kaikki punavihreät ole ruusunpunaisia ongelmien hyssyttelijöitä tai maton alle lakaisijoita. Todellakaan! Idealisteja ja maailmaa syleileviä ihmisiä löytyy kyllä joka porukasta. Ja joo, oikeassa olet kyllä siinä, että selvä faktakin saadaan käännettyä rasismiksi, mutta ei sentään kaikkia puheita käännetä rasismiksi tai vihapuheeksi. Kyllä mä olen kuullut ihan realistisia faktoihin perustuvia puheita, joita ei ole lytätty.

Kannattaa myös muistaa:

Raiskausilmoituksista yli viidennes perättömiä

Perättömät raiskausilmoitukset ovat viikoittainen ongelma poliisille. Viranomaisten arvion mukaan yli joka viides poliisin tietoon tulleista raiskausväitteistä osoittautuu perättömäksi.

–?Iso osa perättömistä ilmoituksista tehdään kännissä ajattelemattomasti. Joku voi haluta ilmaisen kyydin taksikuskilta, toinen sepittää raiskausväitteen välttyäkseen putkayöltä ja kolmas selittää hätävalheen puolisolle tai kotiväelle.

Raiskausilmoituksista yli viidennes perättömiä - Kotimaa - Turun Sanomat
Niin, mutta mikä on sitten totuus kuitenkaan. Homma menee usein myös niin, että ihminen tekee humalassa ilmoituksen, mutta selvinpäin peruukin sen, koska ajattelee, ettei jaksa sitä hirvittävää prosessia mikä ilmoituksesta alkaa. Eikä sitä syyllistämistä.

en osallistu, en yleensäkään osallistu mihinkään marsseille...
Totta on että niitä tuulipukuisiakin naisia raiskataan vaikka keskellä päivää, ei raiskuri mitään unelmien naista etsi, kaikki kelpaa.
Mutta järjen käyttökin olisi suotavaa, onhan niitäkin raiskauksia ollut että nainen lähtee jatkoille ravintolasta tuntemattoman miehen joskus jopa miesporukan kanssa, vieläpä sellaisen miesjoukon kanssa joiden "kulttuurissa" ei yksin ravintolassa käyvää naista pidetä huoraa kummempana ( ja en sitten tarkoita että huoria saisi raiskata)..eli kyllä se oma käytöskin vaikuttaa, ja jos tuollaisen tyhymyyden tekee että juo itsensä niin änkyrään että lähtee epämääräisen porukan mukaan, kyllä siinä saa itseäänkin syyttää, ei pelkästään raiskaajia, vaikka raiskaus ei olekaan koskaan mitenkään puolesteltavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320176:
Toki.
Ja voit pitää varmana asiana, ettei kukaan maahanmuuttajanainen muslimikulttuureissa käräytä raiskaajaansa poliisille ikinä!

Se, että raiskauksista osa (ehkä suurikin osa) jää ilmoittamatta, ei mitenkään vähennä maahanmuuttajien osuutta raiskauksista. Pikemminkin voi olla päinvastoin.
Voi olla.

en osallistu, en yleensäkään osallistu mihinkään marsseille...
Totta on että niitä tuulipukuisiakin naisia raiskataan vaikka keskellä päivää, ei raiskuri mitään unelmien naista etsi, kaikki kelpaa.
Mutta järjen käyttökin olisi suotavaa, onhan niitäkin raiskauksia ollut että nainen lähtee jatkoille ravintolasta tuntemattoman miehen joskus jopa miesporukan kanssa, vieläpä sellaisen miesjoukon kanssa joiden "kulttuurissa" ei yksin ravintolassa käyvää naista pidetä huoraa kummempana ( ja en sitten tarkoita että huoria saisi raiskata)..eli kyllä se oma käytöskin vaikuttaa, ja jos tuollaisen tyhymyyden tekee että juo itsensä niin änkyrään että lähtee epämääräisen porukan mukaan, kyllä siinä saa itseäänkin syyttää, ei pelkästään raiskaajia, vaikka raiskaus ei olekaan koskaan mitenkään puolesteltavissa.
Jos raiskaus ei ole koskaan mitenkään puolusteltavissa, niin miksi uhrin pitäisi syyttää itseään? En ymmärrä.

• Tykkää
Reactions: Fortune
äiti 45 v
Minulla on itselläni parikin läheltä piti -tilannetta, toinen oli tuttu ja toinen ihan ventovieras joka lähti seuraamaan. Sitten eritasoisia kähmintöjä huonekalukaupassa (myyjä), elokuvateatterissa ( vieressä istuva vieras mies) jne on vino pino.

Aikomukseni on omalle tyttärelle opettaa, että nimenomaan ITSE pitää katsoa missä kulkee, mihin aikaan ja kenen kanssa. Oikopolkuja ei pidä käyttää, ja taksirahat pitää aina löytyä. Ja suomalainen taksikuski. Missään bussipysäkillä ei pidä yksin yötä myöten notkua. Ja muutamia muita knoppeja, joita elämäni varrella olen kantapään kautta saanut oppia.

• Tykkää
Reactions: Wicked Mary
Nipaa
Niin, mutta mikä on sitten totuus kuitenkaan. Homma menee usein myös niin, että ihminen tekee humalassa ilmoituksen, mutta selvinpäin peruukin sen, koska ajattelee, ettei jaksa sitä hirvittävää prosessia mikä ilmoituksesta alkaa. Eikä sitä syyllistämistä.
Kyllähän Helsingin poliisi, jolla varmasti on tietoa näistä asioista otti yksi kerta voimakkaasti kantaa näiden perättömien ilmoitusten tehtailuun, se äänensävy ei todellakaan ollut kovin leppoisa ja jutusta sai aivan selkeän kuvan, että näitä tehtaillaan täysin surutta aiheettomasti.

Kyllä nekin ihmiset voivat mennä itseensä, kun pitää turhaan haaskata ihmisten kallisarvoista aikaa ja resursseja. Puhumattakaan siitä kuinka vahingollista tuollainen on sille jota aiheettomasti syytetään.

äiti 45 v
Älä nyt mustavalkoista asioita sentään. Ei kaikki punavihreät ole ruusunpunaisia ongelmien hyssyttelijöitä tai maton alle lakaisijoita. Todellakaan! Idealisteja ja maailmaa syleileviä ihmisiä löytyy kyllä joka porukasta. Ja joo, oikeassa olet kyllä siinä, että selvä faktakin saadaan käännettyä rasismiksi, mutta ei sentään kaikkia puheita käännetä rasismiksi tai vihapuheeksi. Kyllä mä olen kuullut ihan realistisia faktoihin perustuvia puheita, joita ei ole lytätty.
Ei ehkä KAIKKI punavihreät, mutta valitettavasti ainakin ne ovat jotka ovat eniten äänessä ja jotka saavat parhaiten palstatilaa.

Vaan nyt hyvät yöt! Käytän koirat vielä iltakusella, lienee turvallista sillä ei kai näin vanhaa kurttua enää kukaan puskaraiskaa? :)

Jos raiskaus ei ole koskaan mitenkään puolusteltavissa, niin miksi uhrin pitäisi syyttää itseään? En ymmärrä.
No jos itse itsensä laittaa ihan vasiten tilanteeseen missä on erittäin ilmeistä joutua raiskatuksi niin on siinä oma harkintakyky ja itsesuojeluvaisto pahemman kerran pettänyt. Niinkuin ei jokainen nainen olisi tietoinen siitä mikä riski aiemmin mainitsemaani käyttäytymiseen sisältyy.
Mutta ei se ole mikään lieventävä asianhaara raiskaajaa tuomittaessa, sitä tarkoitan sillä kun sanon ettei sitä voi puolustella

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320198:
Minulla on itselläni parikin läheltä piti -tilannetta, toinen oli tuttu ja toinen ihan ventovieras joka lähti seuraamaan. Sitten eritasoisia kähmintöjä huonekalukaupassa (myyjä), elokuvateatterissa ( vieressä istuva vieras mies) jne on vino pino.

Aikomukseni on omalle tyttärelle opettaa, että nimenomaan ITSE pitää katsoa missä kulkee, mihin aikaan ja kenen kanssa. Oikopolkuja ei pidä käyttää, ja taksirahat pitää aina löytyä. Ja suomalainen taksikuski. Missään bussipysäkillä ei pidä yksin yötä myöten notkua. Ja muutamia muita knoppeja, joita elämäni varrella olen kantapään kautta saanut oppia.
Samoin. Mä aion myös todellakin omalle tyttärelle opettaa vastuullista elämistä ja itsestä huolehtimista niin tässä kuin muissakin asioissa.

Silti, uhrien syyllistämisen on loputtava.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320198:

Näin

Kyllähän Helsingin poliisi, jolla varmasti on tietoa näistä asioista otti yksi kerta voimakkaasti kantaa näiden perättömien ilmoitusten tehtailuun, se äänensävy ei todellakaan ollut kovin leppoisa ja jutusta sai aivan selkeän kuvan, että näitä tehtaillaan täysin surutta aiheettomasti.

Kyllä nekin ihmiset voivat mennä itseensä, kun pitää turhaan haaskata ihmisten kallisarvoista aikaa ja resursseja. Puhumattakaan siitä kuinka vahingollista tuollainen on sille jota aiheettomasti syytetään.
Niin. Eiköhän tässä ole puolensa ja puolensa. Jotkut tekevät aiheettomia ilmoituksia kiusallaan ja jotkut peruvat aiheelliset ilmoitukset tai jättävät ne tekemättä, koska eivät kestä sitä syyllistämistä ja pitkiä oikeusprosesseja ja usein olemattomia rangaistuksia.

Nipaa
No jos itse itsensä laittaa ihan vasiten tilanteeseen missä on erittäin ilmeistä joutua raiskatuksi niin on siinä oma harkintakyky ja itsesuojeluvaisto pahemman kerran pettänyt. Niinkuin ei jokainen nainen olisi tietoinen siitä mikä riski aiemmin mainitsemaani käyttäytymiseen sisältyy.
Mutta ei se ole mikään lieventävä asianhaara raiskaajaa tuomittaessa, sitä tarkoitan sillä kun sanon ettei sitä voi puolustella
Oletteko reisailleet paljon ulkomailla, reissatessa oppii kaikenlaista. Monissa maissa on paljon paikkoja minne paikalliset eivät mene mistään hinnasta, sitten sinne eksyy idootti turistit ympäripäissään, mitähän luulette että tapahtuu.

On ihan totta, että joillakin ihmisillä on uskomattoman naiivi kuva, että eihän minulle ikinä mitään tapahdu ja mulla on oikeus olla missä minä haluan ties missä kunnossa ja käyttäytyä miten haluan. Joillakin ihmisillä ei ole itsesuojeluvaistoa eikä maalaisjärkeä, he eivät usko ennenkuin jotain karmeaa tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24320201:
Ei ehkä KAIKKI punavihreät, mutta valitettavasti ainakin ne ovat jotka ovat eniten äänessä ja jotka saavat parhaiten palstatilaa.

Vaan nyt hyvät yöt! Käytän koirat vielä iltakusella, lienee turvallista sillä ei kai näin vanhaa kurttua enää kukaan puskaraiskaa? :)
Öitä. Eiköhän tästä itsekin jo petiin jouda.

Oletteko reisailleet paljon ulkomailla, reissatessa oppii kaikenlaista. Monissa maissa on paljon paikkoja minne paikalliset eivät mene mistään hinnasta, sitten sinne eksyy idootti turistit ympäripäissään, mitähän luulette että tapahtuu.

On ihan totta, että joillakin ihmisillä on uskomattoman naiivi kuva, että eihän minulle ikinä mitään tapahdu ja mulla on oikeus olla missä minä haluan ties missä kunnossa ja käyttäytyä miten haluan. Joillakin ihmisillä ei ole itsesuojeluvaistoa eikä maalaisjärkeä, he eivät usko ennenkuin jotain karmeaa tapahtuu.
Olen reissannut ja on itsesuojeluvaistoa ja kaupunkilaisjärkeä (maallahan sitä vasta hyväuskoisia ollaankin lintukotoisuuden suhteen) niin ulkomailla kuin Suomessakin. Tässä kun ei oikeasti nyt ollut kyse siitä, missä kunnossa tai mihin kellonaikaan missäkin liikutaan. Kirjoitin varmaan jo tuolla ekalla sivulla omasta vastuullisuudesta myös. Pääpointti on kuitenkin se, että uhrin syyllistämisen on loputtava. Ihmisillä tulee olla oikeus koskemattomuuteen ja vastuu antaa koskemattomuus myös muille.

No on tullut reissattua mutta vain Euroopassa, tarkemmin sanottuna Ruotsissa, Saksassa ja Briteissä. Ja ikinä en, sen enempää kuin täällä koto-Suomessa, kuin ulkomaillakaan liikuskele missään myöhään illalla yksin, kuljen aina taksilla, ja välttelen syrjäisiä paikkoja, enkä juo itseäni sellaiseen kuntoon että arviontikyky ja tilannetaju pettää...en mä sitä niin koe että mun vapaus olisi jotenki rajoitettu, että joutuisin käyttäytymään noin, en mä mitään joudu, mä haluan pitää itsestäni huolta.
En minä ainakaan kuvittele että mulla olisi joku ihmeen oikeus vaarantaa terveyteni ja henkeni käyttäytymällä holtittomasti missä tahansa, milloin tahansa ja missä seurassa hyvänsä.

Olen reissannut ja on itsesuojeluvaistoa ja kaupunkilaisjärkeä (maallahan sitä vasta hyväuskoisia ollaankin lintukotoisuuden suhteen) niin ulkomailla kuin Suomessakin. Tässä kun ei oikeasti nyt ollut kyse siitä, missä kunnossa tai mihin kellonaikaan missäkin liikutaan. Kirjoitin varmaan jo tuolla ekalla sivulla omasta vastuullisuudesta myös. Pääpointti on kuitenkin se, että uhrin syyllistämisen on loputtava. Ihmisillä tulee olla oikeus koskemattomuuteen ja vastuu antaa koskemattomuus myös muille.
vaikka ihmisellä onkin oikeus koskemattomuuteen kyllä mä silti aina ihmettelen kun näen uutisen " miesjoukko/mies raiskasi naisen ravintola-illan jälkeen yksityisasunnossa"-helvettiäkö sinne pitää mennä kun tiedetään etteivät kaikki miehet kunnioita sitä koskemattomuuden oikeutta.

Yhteistyössä