kaloreista ja kulutuksesta, vääntäkää mulle nyt rautalangasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Jos painan vaikka sen 110 kg ja ehtää läskiä ja jos nyt vaikka ajattelen että elintoimintojen ylläpitoon ja siihen mitä tää kroppa kuluttaa olis nyt vaikka 1200 kaloria päivässä.

okei, no voidaanko siis ajatella että jos syön sen kehon vaatiman 1200 kaloria, se riittää ylläpitämään sitä kroppaa joka mulla on, vai onko se riittävä sille vaan normaalipainoisele kropalle, jolloin laihdun? Ko?
ja sitteb jos syön vähemmän kuin 1200 kilokaloria, niin keho on säästöliekillä enkä laihdu niinkö? Ja jos syön sen 1200 niin sitten pysyn samassa?
Vai häh?
Vai miten tää homma nyt menee? Eli jos mun 110kg keho tarvitsee vaikka sen 1200 kilokaloria ilman että se menee säästöliekille, miten ihmeessä voin laihtua?
Haluiaisin ymmärtää, voiko joku yksikertaistaa rautalangasta, kiitos!

eli tällaisia juttuja oon miettinyt, onko näissä mitään perää...??

Tässä ei nyt tarvitse puuttua kovin tarkasti tuohon 1200 kilokaloriin, se on vaan päästä heitetty luku.

http://www.kutri.net/laihdutus/kalorilaskuri.html

Laske tuolla, itse laihdutin tuon antamalla kalorimäärällä omaan pituuteen ja ikääni suhteuttaen aikoinaan 17kg alle puolessa vuodessa.

[QUOTE="vvv";24315409]http://www.kutri.net/laihdutus/kalorilaskuri.html

Laske tuolla, itse laihdutin tuon antamalla kalorimäärällä omaan pituuteen ja ikääni suhteuttaen aikoinaan 17kg alle puolessa vuodessa.[/QUOTE]

kauhean vaikean tuntuinen sivu... :/ ei mulla ole hajuakaan paljon kulutan päivässä...

[QUOTE="Hep";24315415]Siis miten niin mitä? Et kai sä kuvittele että joku luettelee mitä tuohon määrään voisi syödä? Mahdollisuuksia on ziljoonia.[/QUOTE]

no en. jotenkin tuntui aivan hurjalta määrältä ja koska mulla ei ole hajuakaan miten paljon mikäkin sisältää kaloreita, niin ei ole lainkaan käsitystä mitä tuohon vaaditaan...

Ravintosisältö - Kalorilaskuri.fi

Tuolta sä saat tiedon niihin ruoka-aineisiin joita sä käytät. Kirjoitat sinne vaikka jauheliha, se antaa vaihtoehtoja ja valitset sieltä. Näät paljon sä syöt.
ei sitä kukaan sulle tuo vaan kyllä sä joudut sen eteen tekee jotain että otat asioista selvän.
Jos sä meinaat että sun ei tarttis ymmärtää mitään, niin sitten sun täytyy palkata personal trainer joka tekee sulle ruokalistan jota noudatat järkähtämättä. Se vaan maksaa. Rahallisesti helpommalla pääset kun näet vähän vaivaa asian eteen.
Kun saat sellaisen näppituntuman että mitä niissä ruoissa on kaloreita joita sä syöt, niin ei jokaista suupalaa tarvi listata. Tähän toki ei kuulu se, että yksi suklaapala levystä sillon ja toinen tällön, eikä se muka vaikuttaisi ollenkaan.. :)

Lisäksi vielä, että reilusti ylipainoinen elimistö kuluttaa enemmän energiaa kuin hoikka. Ainakin osin tämä johtuu siitä, että esim. verenkiertoelimistö joutuu toimittamaan lihaksille enemmän happea, koska ylikiloja kantaessaan ne joutuvat tekemään enemmän työtä, sekä tietysti myös tästä lihasten tekemästä "ylimääräisestä" työstä. Siispä painon pudotessa kalorimäärä, jolla pysyt samassa painossa pienenee sitä mukaa, mitä hoikempi olet.

100 g hiilihydraatteja (jauhot, sokeri, kuiva pasta, puurohiutaleet) sisältää n. 400 kCal, rasva enemmän ja vihannekset vähemmän. Kaupasta ostamissasi pakatuissa ruuissa kerrotaan myös energiasisältö.

Tsemppiä! :)

[QUOTE="Tuikku";24315730]Hommaa keittiövaaka. Opettele katsomaan, mitä elintarvikkeiden tuoteselosteessa lukee.[/QUOTE]

no kun olis vähän muutakin tekemistä kuin moinen hifistely... kylläpä saan itseni ärsyyntymään ihan turhan takia tästä ketjusta :D

Rautalangasta:
Laihdut jos kulutat enemmän kuin syöt.
Liikkumalla lisäät tietenkin kulutusta liikkuessasi, lisäksi boostaat perusaineenvaihduntaa ja lisäät liikuntamuodosta riippuen lihasmassa, mikä edelleen lisää lepokulutusta(=määrä energiaa jonka kulutat tekemättä yhtään mitään).
Valitsemalla ruoka-aineita jotka pitävät nälän tehokaasti pois, täyttävät siis mahaa olematta energiapommeja mutta antavat riittävästi ravintoaineita(tarvittavat vitamiinit, mineraalit ja rasvahapot jne.) parannat mahdollisuutta pitää yllä tehokas aineenvaihdunta vaikka energiatasapaino on miinuksella(eli syöt vähemmän kuin kulutat)
Perusaineenvaihduntaan vaadittava määrä kaloreita on laskettu sen mukaan että energiatasapaino on 0. jos syöt tämän verran kaloreja päivässä etkä liiku, kulutat kaiken minkä syöt pelkästään olemiseen. aivan oikein, et laihdu etkä liho.
"Säästöliekistä" puhuttaessa tarkoitetaan yleensä paastoon liittyvää aineenvaihdunnan hidastumista. Edelleen jos et syö mitään energiapitoista laihdut kyllä paastoamalla väksinkin vain siksi että olet olemassa. Elimistö kuitenkin reagoi nälkiintymiseen vähentämällä perusaineenvaihdunnan ja lihasmassan mahdollisimman pieneksi. Siksi paastoaminen ei pidemmän päälle ole enää yhtä tehokasta kuin alussa. Lisäksi paaston jälkeen elimistö korvaa menettämänsä hyvin tehokkaasti, eli varastoi entistä kiihkeämmin(=eli lisää rasvakudoksen määrää) varautuakseen uuteen nälkäkauteen.

Lisäksi laihdutuksen onnistumiseen ja erityisesti dietillä jaksamiseen liittyy olennaisesti insuliinitasot. Sokerista ja puihdistetuista jauhoista(siis ei täysjyvä) saa hyvin vähän mitään ravinteita, sen sijaan ne nostavat verensokeria nopeasti. tämä aiheuttaa pikaisen piristymisen mutta myös insuliinitason nousemisen, mikä romahduttaa verensokeritason ja aiheuttaa uupumista. Eli näitä kannattaa välttää vaikka ne saisikin mahtumaan haluttuunb kalorimäärään.

Osta puntari ja etsi ruokapakettien kyljistä kcal/100g (kasviksista yms löydät saman tiedon netistä). Pari päivää punnitset ja laskeskelet, pian alkaa hahmottua miltä näyttää esim. 200kcal. Kannattaa arvioida oma tämän hetkinen kulutus, jotta tietää missä mennään nyt. Tee realistinen suunnitelma liikunnan lisäämisestä esim. vaiheittain(tässä kannattaa olla itselleen rehellinen varsinkin jos liikunta ei ole ihan ykkösjuttu..). Aseta päivittäinen kaloritavoite ottaen huomioon kuinka paljon voit käytännössä liikuntaa lisätä, mikä on tämänhetkinen energiansaantisi ja mikä on laihdutustavoitteesi(kilot ja aikataulu). Mitä enemmän jätät pois sokereita, jauhoja ja eläinrasvaa(joissa kaikissa on paljon energiaa) sitä helpommin pääset kaloritavoitteeseen. Suosi kasviksia, kuitupitoisia täysjyväviljatuotteita ja proteiineja sekä pientä määrää esim kasvisöljyjä.

..jatkoa..
Keittiövaaka nyt vaan on käytännössä varmin tapa oppia itse arvioimaan tuotteiden energiamääriä. Aika helposti menee metsään jos kylmiltään lähdetään miettimään että onko pala makkaraa pieni vai keskisuuri. Toki nopea keino on vilkaista ensin paljonko koko paketissa on makkaraa, arvioida silmämääräisesti tulikö syötyä vaikka 1/4 pakettia, siitähän saa jo grammamäärän. ja sitten vilkaista se energiasisältö tuoteselostuksesta.

ja silti mun päähän ei mahdu etteikö tämä kuluta enemmän kuin syöt voisi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että liiku niin paljon kuin ikinä ehdit ja suinkin jaksat ja syö niin vähän kuin ikinä kykenet. Sit täs onki joku "säästöliekkivika". se niinkuin ei mahdu tähän päähän...

että mun täytyis aamulla jotenki tietää kiinnostaako mua lähteä punttikselle ja ehdinkö lenkille illalla vai en, jotta voin jollain avaruusmatemetiikalla laskea paljonko pitä syödä että ei tule säästöliekkieftiä koska jos sitte olinki aamulla ajatellut että tänään en lenkkeile ja syön ihan vähän ja sitte ykskaks illalla on kiva keli ja haluankin ulos, niin en voi laihtua koska en ole ottanut sitä huomioon päivän syömisissä.

mä oon täällä ihan raivon partaalla :D

Aina voi lenkin jälkeen syödä puuttuvat kalorit jos siltä tuntuu. Joinain päivinä syöt vähemmän ja joinain enemmän, suurempi merkitys on omasta näkökulmastani se mitä viikkotasolla tapahtuu.

eli pitäis todella aloittaa joku avaruusmatematiikalla leikkiminen... entistä masentavampaa...

tyyliin sunnuntaina illalla pakko mennä ostaa pizza kun viikon kalorit onki jäänyt liian alhaisiksi ja juoksulenkit on mennyt hukkaan jonku säästöliekin takia.

:D
Säästöliekki ei nyt mitenkään liity yhden päivän syömisiin/liikkumisiin.
Kuten sanoin, se liittyy pitkän paastoamisen aiheuttamaan elimistön nälkätilaan. Siihen ettet saa lähes yhtään ravintoaineita etkä vatsantäytettä.
Liikkuminen illalla(jaksamisen mukaan) vaikka päivällä olisit syönyt kevyesti ei varmasti laita sinua yks kaks säästöliekille ja estä laihtumista!
Tästä vaan varotellaan kun ihmiset suunnittelee laihdutusta tyyliin "mä juon vaan kuukauden pelkkää vettä enkä syö niin mä laihdun ilman että tarvitsee liikkua"
Toinen miksi tästä puhutaan usein palstoilla on se että laihdutuksen alussa monesti lähtee ensin kiloja nesteenä kun vähennetään suolaa jne. Kuin nesteet on poissa, lukema puntarissa ei putoa enää yhtä reipasta tahtia, iskee epäusko ja nälkä ja aletaan hakea syitä siitä että tuli laihdutettua liian tehokkaasti, nyt on varmaan se säästöliekki päällää..
Ts. lyhennettynä: pidä yllä tehokas aineenvaihdunta syömällä(!) säännöllisesti mutta vähennä syömäsi ruoan energiapitoisuutta valitsemalla esim. kasviksia leivosten sijaan.

Ja vielä lisään (vaikket tätä kysynytkään, tätäkin vaan aina jauhetaan..) että pienet muutokset kerrallaan tuottaa todennäköisemmin haluttuja lopputuloksia pitkällä tähtäimellä sillä niistä nyt on vaan helpompi pitää kiinni sitkeästi. Mutta se ei taas tarkoita ettei täydellinen elämäntaparemontti olisi tehokas jos siihen riittää sisua.

eli pitäis todella aloittaa joku avaruusmatematiikalla leikkiminen... entistä masentavampaa...

tyyliin sunnuntaina illalla pakko mennä ostaa pizza kun viikon kalorit onki jäänyt liian alhaisiksi ja juoksulenkit on mennyt hukkaan jonku säästöliekin takia.

No itse olen jaksanut laskea kaloreita jo 6kk. En ole tarvinnut kuin digipuntarin ja kalorilaskurin. Ennen ateriaa punnitsen ruuan painon esim. jauhelihakeitto 300g, haen tuotteen laskurista ja merkitsen painon. Laskurilaskee kalorit. Ei sen kummempaa. Itse en ole laskenut ollenkaan liikuntasuorituksia kalorikulutukseen. En ole joutunut säästöliekille, paino on tippunut 20kg.

hih.. :D ei toki. jos sunnuntaina on raastava nälkä ja pyörryttää ja havahdut siihen, ettet ole syönyt mitään koko viikkona, käyt ostamassa pussin porkkanoita ja ison purkin raejuustoa :D

ja silti mun päähän ei mahdu etteikö tämä kuluta enemmän kuin syöt voisi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että liiku niin paljon kuin ikinä ehdit ja suinkin jaksat ja syö niin vähän kuin ikinä kykenet. Sit täs onki joku "säästöliekkivika". se niinkuin ei mahdu tähän päähän...

että mun täytyis aamulla jotenki tietää kiinnostaako mua lähteä punttikselle ja ehdinkö lenkille illalla vai en, jotta voin jollain avaruusmatemetiikalla laskea paljonko pitä syödä että ei tule säästöliekkieftiä koska jos sitte olinki aamulla ajatellut että tänään en lenkkeile ja syön ihan vähän ja sitte ykskaks illalla on kiva keli ja haluankin ulos, niin en voi laihtua koska en ole ottanut sitä huomioon päivän syömisissä.

mä oon täällä ihan raivon partaalla :D

Säästöliekkiä ei ole olemassa. Se on bullshittiä

Unohda nyt se säästöliekki! Enpä ole elämässäni sellaiseen ylipainoiseen ihmiseen vielä törmännyt, joka ei laihtuisi, koska syö liian VÄHÄN........ Kyllä ongelma on ihan toisessa päässä.

Yhteistyössä