kaloreista ja kulutuksesta, vääntäkää mulle nyt rautalangasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hippi";24316115]Säästöliekkiä ei ole olemassa. Se on bullshittiä[/QUOTE]

Meinasin sanoa samaa.. :D mutta kyllä anorektikoilla se vaikuttaa olevan todellinen ongelma. kun pitäis saada huijattua elimistöä ettei muka ole nälkäkuoleman partaalla, ne neuvoo toisiaan että syöt kerran viikossa 200kcal normaalin 50kcal sijaan niin laihtuminen jatkuu.. surullista mutta totta.
Perus ylipainon pudottaja ei _terveillä elämäntapamuutoksilla_ saa itseään millekkään "säästöliekille"!!

No totta puhuen 2500 kcal on mun mielestä valtavan paljon mutta mä olen noin 75-kiloinen. Liikun paljon ja syön noin 1800 kcal, sillä laihdun Kiloklubin mukaista tahtia.

Säästöliekistä on sen verran omaa kokemusta, että anoreksiaa sairastaessani söin 250 kcal päivässä, ei kilokaloriakaan enemmän tai vähemmän. Ja joo, kyllä lähti painoa sellaista vauhtia pois, että lopputulos oli 33 kg...

Säästöliekistä on sen verran omaa kokemusta, että anoreksiaa sairastaessani söin 250 kcal päivässä, ei kilokaloriakaan enemmän tai vähemmän. Ja joo, kyllä lähti painoa sellaista vauhtia pois, että lopputulos oli 33 kg...

Niinpä niin!
Eli voidaan varmaan yhteenvetona säästöliekistä todeta että vaikka aineenvaihdunta on yksilöllinen ja tehokkaan aineenvahdunnan ylläpito on tärkeää, varsinainsta "säästöliekki" -ilmiötä tuskin tavallinen laihduttaja joutuu kohtaamaan. Ja jos sellainen onkin olemassa, se ei silti voi estää laihtumista.

vielä jatkan kun innostuin:
Vastaukseni tuli tosiaan siltä pohjalta että käsitin ap.n haluavan teitää kaloreista ja niiden käytöstä laihdutuksen apukeinona.
Tietenkin pätee se ettei paino putoa kaloreita ynnäilemällä vaan kuluttamalla. Eli jos tuntuu mahdottomalta ja epämotivoivalta käyttää kaloreita hahmottamaan ruoan energiamääriä, voi lähestyä asiaa myös esim. annoskokojen kautta: jos vähentää annokset puoleen, oleellisesti kulutettavan energian määrä pienenee! Toisaalta puoli lautasellista ei pidä nälkää yhtä hyvin ja saattaa iskeä napostelun himo..
sitten voi ajatella niin että syö kun on nälkä mutta lisää kasvisten käyttöä reippaasti ja kuuntelee itseään tarkasti, jotta lopettaa syömisen ajoissa..
Ruokapäiväkirja auttaa bongaamaan toistuvat sortumiset herkkuihin, ja niihin voi pohtia syitä ja ratkaisuja. jne..
on paljon muitakin keinoja, joissa ei tarvitse kaloreita jatkuvasti laskea.. mutta ei se niin mahdotonta alun jälkeen ole, melko nopeasti alkaa oppia arvioimaan kalorimäärää ilman laskinta ja puntaria :)

Yhteistyössä