Vääntäkää rautalangasta (postipaketti ja kirjeet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun lähetän vaikka 1 vaatteen joka mahtuu sellaiseen tavalliseen "lasku"kokoiseen kuoreen, hinta on kai 1. lk postimaksu jos painaa alle 200g? Vai 300g? Entäs sitten. Yritin tuolta Itellan sivulta opiskella mikä on maksikirje, mut jäi hivenen epäselväksi. Eli minkä kokoinen se olisi maksimissaan ja mitä sen lähetys maksaa? Mitä kaikkea olette lähettäneet maksikirjeenä?

Yhdellä postiemrkillä ei kovin kummoista lähetetä,se raja on 50g.seuraava on 1,10e maskulla 100g, ja 100-250g painava maksaa 1,6e. edelyttää että on alle 3cm paksu,yli 3cm paksu kuori on sit jo maksikirje.

jos kirjeen paino ylittää 50grammaa tulee 1,1? postit. Jos menee yli 100grammaa niin 1,60? jne..
Koolla ei ole väliä kunhan paksuus alle 3cm ja kuoren mitat jotain alle 40x30cm
On kyllä aika kinkkisiä nuo hinnastot ja eri hintaportaat...

No ainakin tuo maksikirjeen koko juttu, "pituus+leveys+paksuus enintään 900mm, suurin pituus kuitenkin enintään 600mm". Olen ehkä tyhmä, mut en ymmärrä. Ja toinen juttu. Olen ymmärtänyt että maksikirje halvempi tapa kuin paketti, mut tuollainen 2kg maksi maksaisi 14,20 kun pakettina ymmärääkseni 8,50?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ainakin tuo maksikirjeen koko juttu, "pituus+leveys+paksuus enintään 900mm, suurin pituus kuitenkin enintään 600mm". Olen ehkä tyhmä, mut en ymmärrä. Ja toinen juttu. Olen ymmärtänyt että maksikirje halvempi tapa kuin paketti, mut tuollainen 2kg maksi maksaisi 14,20 kun pakettina ymmärääkseni 8,50?

Näin on.

maksikirjettä kannattaa käyttää vaan vaatteille, jotka painaa alle 500g, mutta eivät sovi kirjekuoreen (paksuus yli 3 cm) -- hinta 6,70. Kaikki yli 500g painavat on edullisempi lähettää pakettina (hinta 8,50). Jos postitat paljon, kannattaa ostaa 20 kpl helposti-kuoria (a5 koko maksaa 21 euroa eli 1,05 kpl ja kuoren painoraja 500g -- toki kuoren koko rajoittaa, mutta esim. t-paita sopii just just ja esim. 2 kpl vauvan bodeja kun hyvin taittaa. Iso helposti-kuori (a4) on 40 euroa 20 kpl eli 2 euroa kpl -- painoraja siinäkin 500g. Näitä en ole kokenut kovinkaan hyödyllisiksi, koska yleensä vaatetavara painaa aina kuoreen sopiessaan alle 250g ja hinta siis 1,60.

Maksikirjeen koko enintään yht. 900mm eli vaikka 30cm pitkä, 30 cm leveä ja 30 cm korkea laatikko menee just just maksikirjeenä --- eli "yllättävän" iso laatikko saa olla --- mutta harvoin sit paino enää alle 500g, joten kannattaakin lähettää pakettina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Maksikirje kuljetetaan usein kotilootaan. Palvelu maksaa :whistle: Vaan eipä noita meille aina ole jaksettu kantaa, vaan on jouduttu postista hakemaan..

Maksikirje jätetään laatikkoon, jos se sinne sopii. Jos asuu postiluukullisessa kodissa, niin sit jakaja soittaa ovikelloa ja antaa maksikirjeen käteen, jos olet kotona. Ellet, ni sit pitää hakea lapulla postista. Norm. paketti pitää AINA hakea postista.

Yhteistyössä