Pitääkö isovanhemmille ja sisaruksille maksaa lasten vahtimisesta?

Sisaruksille olen tarjonnut jonkun vastapalveluksen ja saavat myös syödä jääkaapista mitä löytävät. Lapsen isovanhemmat eivät ole oikeastaan lastenvahteja, vaa ottavat lapsen muutamaksi päiväksi kylään kerralla omasta halustaan.

Meillä ei oo maksettu isovanhemmille pikkusen hoidosta. Saatan viedä mennessäni mummulle kukan, naistenlehden tms. "tervehdyksen", mutta rahaa ei näissä tilanteissa vaihdeta. Siskolleni maksan aina bensat kun tulee hoitajaksi, ajomatkaa tulee nimittäin 200 km suuntaansa.

Ei mitään lisättävää muiden kommentteihin, mutta hyvä ap, OPETTELE KIRJOITTAMAAN!!!! Tuo mongerrus on aivan kamalan raskasta lukea.. Se antaa sinusta niin tyhmän kuvan kuin olla ja voi. Vaikka tämä on vain palsta niin tännekin voi kirjoittaa normaalia yleiskieltä. Ei hirveää murrevääntöä, kiitos

Itse kyllä järjestän hoitajille ruoat jääkaappiin. En maksa mitään mutta hoidan kyllä ruokapuolen.

Eri asia jos pyytäisin jotain sukulaistyttöä hoitamaan niin maksaisin kyllä hänelle jotain. Ainakin matkat meille.

"Normaaliutta" en ymmärrä, jos toiselle tai toisissa perheissä pitäisi lapsenhoidosta tai mistä tahansa maksaa rahalla, niin sitten pitäisi, se on heidän tapansa toimia ja entä sitten; sitten toimitaan sen mukaan tai hoidetaan joku muu lapsenvahdiksi.

Ei sun tarttekaan ymmärtää. Minusta on hyvinkin epänormaalia, lähes paranormaalia, että mummolle pitäs maksaa lapsenlapsen hoidosta ja äitini maksais minulle, että kastelisin hänen kukkansa ja mieheni korjais anopin rikkoutuneen digiboksin käteistä vastaan. Mutta tätähän tämä on nykyisin, kun talkoohenki on kuollut muutenkin ja kaikille pitää maksaa kaikesta, jopa perheelle.

Ei sun tarttekaan ymmärtää. Minusta on hyvinkin epänormaalia, lähes paranormaalia, että mummolle pitäs maksaa lapsenlapsen hoidosta ja äitini maksais minulle, että kastelisin hänen kukkansa ja mieheni korjais anopin rikkoutuneen digiboksin käteistä vastaan. Mutta tätähän tämä on nykyisin, kun talkoohenki on kuollut muutenkin ja kaikille pitää maksaa kaikesta, jopa perheelle.

Hoitomaksun ymmärtäminen omalla kohdallani olisi ehkä toinen juttu, enkä minä edelleenkään mitään tunti taksojamaksa lapsenhoidosta, meille se ei olisi käytäntönä, mutta mitä sitten jos se jossakin perheessä on normaali käytäntö. Minä en edes yrittäisi muuttaa sellaisen ihmisen käsitystä asiasta, koska katsoisin sen olevan täysin hyödytöntä.

Asiaa ei tee kuitenkaan epänormaaliksi saati sairaaksi se että meillä ei ole tapana toimia ko. tavalla. Lisäksi tilanteita on niin monenlaisia, että tuskin yhtä oikeaa mallia on edes olemassa, minulle riittää se että osapuolet joita asia koskee ovat tyytyväisiä.

Viimeksi muokattu:
Meillä isovanhemmat haluavat olla lastenlastensa kanssa eikä siis ole tullut mieleenkään alkaa tyrkyttää rahaa siitä että hoitavat lapsia (vaikka välillä itse kysytään ottaisivatko lapset yöksi tai vkl:ksi luokseen). Samoin sisko katsoo meidän muksuja maksutta, tosin mekin kyllä katsotaan mielelämme siskon muksua maksutta.
Rahaa isovanhemmat ei suostu ottamaan, mun äidillä jos ollaan kaikki niin maksan kaupassa osan ruoista vaikka siitäkin tulee kauhee väntö ja väninä kun ei sielä ollessa saisi mitään maksaa.

Ystävienkään kesken ei raha vaihda omistajaa jos on kyse palveluksista (lasten kaitsiminen tai muu), vaan vaihdetaan palveluksia (esim muuttoavusta luvataan antaa lastenhoitopalvelua tms)

[QUOTE="hah";24287165]Harava taas nolasi itsensä tuolla tekomurteellaan. Pysy poissa täältä kun ei sua kukaan tänne kaipaa.[/QUOTE]

On sulla rankka elämä. :hug:

Ei mitään lisättävää muiden kommentteihin, mutta hyvä ap, OPETTELE KIRJOITTAMAAN!!!! Tuo mongerrus on aivan kamalan raskasta lukea.. Se antaa sinusta niin tyhmän kuvan kuin olla ja voi. Vaikka tämä on vain palsta niin tännekin voi kirjoittaa normaalia yleiskieltä. Ei hirveää murrevääntöä, kiitos

Snif.

Mun äiti hoiti kotona kaikki kolme lastaan ja lisäksi hoiti hoitolapset. Pph:na työskenteli lähes 30 vuotta. Mutta on sanonut, että eihän se oman lapsen ja lapsenlapsen kanssa oleminen ole mitään työtä ja on eri asia hoitaa vieraita lapsia.

Miun äiti varmaa loukkaantuis jos menisin rahaa antamaan lapsen hoidosta. Joskus olen vienyt jotain ruokaa tms mukana,jollain verukkeella. Sama anopin kohdalla vaikka en olekkaan antanut hänen vielä hoitaa lastamme. Naapurin tyttö käy välillä vahtimassa poikaa ja olen koittanut hänelle rahaa tarjota,mutta kun ei ota vastaan. Enkä itse ota rahaa jos otan muitten lapsia hoitoon... Jokainen tarvitsee joskus apua,ihan ilman palkkaakin.

Mun anoppini varmaan loukkaantuisi myös, jos alkaisin kysellä että paljonko ollaan velkaa. Samoin isäni. Pikkusiskolleni (on toinen poikamme kummeista) maksoin yhtenä kesänä junamatkat ja annoin rahaa, että voi tilata itselleen pizzan iltasella. Sisko vahti meidän 5kk vanhaa esikoista kun miehen kanssa piipahdettiin häissä. Mutta hän olikin tuolloin opiskelija vielä, nykyään en usko että ottaisi mitään maksua.

Vähän kavahdan ihmisiä, joilla on hintalappu kaikelle, ja osittain sen takia en paljoa apuja pyytele.

Viimeksi muokattu:
Isovanhemmille ehdottomasti ilmaista, ihan kauheeta ajatellakin että isovanhemmat ottaisivat maksua lastenlasten kanssa olemisesta ajasta.

Kunhan toi mun vauva vähän kasvaa niin kyllä mä mun siskoille (ovat vielä alaikäisiä/teini-ikäisiä) aion maksaa lastenhoitoavusta. Vaikka kyllä he varmaan ilmaiseksikin hoitaisivat, mutta sen ikäiselle oma raha on vielä tärkeää. Eri asia olisi jos mulla olisi vaikka 30v sisko jolla itselläkin olisi lapsia niin silloin ehdottomasti ilmaista, kunhan lastenvahtiminen olisi molemminpuolista.

Yhteistyössä