Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
JAa no mä en kuitenkaan alkaisi paäsitamaan pekonai aamupalaksi, sinä on AIVNA liikaa rasvaa ja rasvakaan ei ol tervellistä, ja mulle se liian rasvan syönti teke emahan KOKO päiväksi kamalan olon, siksi korvaan sen osan rasvasta mieluummin sillä leivällä
Mulla kaatui taannoin karppauskokeilu juuri rasvaan. Mulla nimittäin suurin osa päivittäisestä energiastani tulee hiilareista. Okei, mustikassa on vain 6,4 g hh/100 g, mutta kun mä voin popsia niitä kilon päivässä, niin se onkin jo 64 g ja 440 kcal. Kun vähensin hiilareiden määrää, mulla väheni myös kalorimäärä niin, että hyvä jos sain 700 kcalia päivässä täyteen. Olisi pitänyt lurauttaa öljyä sinne, kuohukermaa tänne ja voita tonne. Ja mua alkoi yököttämään se rasvamäärä ja vatsakin oli jatkuvasti ruikulilla, joten lopetin karppikokeiluni.

Se on kyllä totta, että suurtalouskokin koulutuksella ei pärjää ravintolassa. Kouluissa on ihan hemmetin pienet budjetit, ei oo montaa euroa mitä se ruoka saa maksaa per oppilas. Mut ei ne kokit sitä ruokalistaa ja reseptejä laadi. Sooloilemaan et voi myöskään alkaa esim. maustamisen suhteen, koska sen saman lihakeiton pitää maistua samalle joka koulussa.

Suurtalouskokkeja työskentelee monessakin eri paikassa, ei ainoastaan kouluissa. On henkilöstöravintoloita, vanhustenkeskuksia, sairaaloita ymsymsyms. Eikä se siitä kokista tee huonoa, jos ruokalistojen ja reseptien laatijat, tai lähinnä se taho joka ne raaka-aineet kustantaa, on päättänyt, että ruuan pitää tulla pöytään mahdollisimman halvalla.

No komuksesta voin kertoa että ne reseptit on siellä koulussakin ihan pohjina, ja niitä sitten maustetaan tarpeen mukaan, ei ne nyt mitään lakikirjoja ole. Ja taas paljolti riippuu emännästä mitä siellä lopulta tarjotaan, otetaanko se halvin shitti marinaadilla vaikka kanasta vai otetaanko samalla kilohinnalla maustamatonta kanaa ja maustetaan itte.

[QUOTE="vieras";24222783]No komuksesta voin kertoa että ne reseptit on siellä koulussakin ihan pohjina, ja niitä sitten maustetaan tarpeen mukaan, ei ne nyt mitään lakikirjoja ole. Ja taas paljolti riippuu emännästä mitä siellä lopulta tarjotaan, otetaanko se halvin shitti marinaadilla vaikka kanasta vai otetaanko samalla kilohinnalla maustamatonta kanaa ja maustetaan itte.[/QUOTE]

Kokemuksesta voin kertoa, että tuli "ylemmältä taholta" sanomista jos alat sooloilemaan :D Ja ne, mitä saa tilata ja mistä, on myös tarkoin määritelty.

Alkuperäinen kirjoittaja eräskarppaaja;24222723:
Söin ennen karppausta aina aamupalaksi puuroa tai leipää. Nälkä tuli tunnin päästä. Nyt karppiaamupalalla joka koostuu 3 munasta ja parista pekonisiivusta ja vihennksista + kahvista runsaalla kuohukermalla jaksan jopa 6 tuntia. Mutta mä olenkin hiilariherkkä (ja sä ilmeisesti et). Hiilariherkille tulee nopeasti nälkä hiilaripitoisen aterian jälkeen.
Okei. Minua onkin mietityttänyt tuo aamupuuron syönti, sillä minun oli aikoinaan pakko luopua siitä, koska se aiheutti minulle mielettömän nälän jo parin tunnin jälkeen. Karppaamisen aloitin reilu kuukausi sitten 2. tyypin diabetesriskin vuoksi - sisaruksilla se on jo. Olen ollut tyytyväinen, sillä sokerit pysyvät nyt tasaisena ja ruokavalion noudattaminen on ollut yllättävän helppoa. En olisi uskonut tätä vielä muutama kuukausi sitten, sillä olin hyvin ennakkoluuloinen karppausta kohtaan ennenkuin se kolahti omalle kohdalle.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24222772:
Mulla kaatui taannoin karppauskokeilu juuri rasvaan. Mulla nimittäin suurin osa päivittäisestä energiastani tulee hiilareista. Okei, mustikassa on vain 6,4 g hh/100 g, mutta kun mä voin popsia niitä kilon päivässä, niin se onkin jo 64 g ja 440 kcal. Kun vähensin hiilareiden määrää, mulla väheni myös kalorimäärä niin, että hyvä jos sain 700 kcalia päivässä täyteen. Olisi pitänyt lurauttaa öljyä sinne, kuohukermaa tänne ja voita tonne. Ja mua alkoi yököttämään se rasvamäärä ja vatsakin oli jatkuvasti ruikulilla, joten lopetin karppikokeiluni.
kyllä mukain ällöttää se etä LISÄTÄÄN rasvaa. rasvaa saan riitävästi siitä kun laitan leivän päälle margariinia ja puuroon sen t-lusikallisen rasvaa. Mun puuro on suolatonta niin se kaipaa sen margariinisilmän.
Mulla on heti maha myös ruikulila jos syön liikaa rasvaa... Sen huomaaa esim. silloin kun on käynyt vaika grillillä syömässä.
en käytä paistamisessa lainkaan rasvaa ja maitokin meilä on rasvatonta, vain ku teen rasvattomaan maitojauheeseen esim manan tai riisipuuron siihen lisään vähän rasvaa.

[QUOTE="vieras";24222792]Eihän se ole muilta pois jos sinä et sitä voi käsittää. Jotkut ihmiset vaan voi tykätä siitä.[/QUOTE]

Ei ole minulta pois, mutta onko tuo siis yleinenkin ruoka Suomessa?

[QUOTE="vieras";24222761]No siksipä niitä ruokia pitäisi syödäkin 6 kertaa päivässä, että se verensokeri pysyisi tasaisena, minkä teet karppaamalla vähemmälläkin syömisellä.[/QUOTE]

ja mulla ainkin yököttää se RASVAMÄÄRÄ mitä karppaamalla pitää syödä, tulee paha olo jo ajatuksestakin.

ja mulla ainkin yököttää se RASVAMÄÄRÄ mitä karppaamalla pitää syödä, tulee paha olo jo ajatuksestakin.

Todennäköisesti vedät ihan saman tai ainakin lähelle saman RASVAMÄÄRÄN jo nyt, sitä ei vaan niin huomaa kun on se leipä tai puuro alla sitä rasvaa piilottamassa. :)

Oikeasti, ei kannata arvostella, jos ei ole ikinä edes kokeillut. Enkä laske kokeiluksi mitään muutamaa päivää vaan ainakin 1-2 kk, jotta elimistö ehtii tottua.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24222825]No tässä on nyt se vitsi, että minä taidan olla se ylempi taho ja ilmeisesti sinulla on tiukkapipoisempi ylempi taho kuin minä. Ja minä hoidan tilaukset eli ei ole muuta väliä kunhan budjetissa pysyy.[/QUOTE]

Ilmeisestikään et ole kaupungin/kunnan hommissa? Jossain yksityisellä?

Riippuu keneltä ravitsemisterapeutilta kysyy. :)

Nimenomaan verensokerin heittelyyn karppaus on hyvä keino - ne on nimittäin juuri ne hiilarit mitkä verensokeria nostaa/laskee. Proteiineja ja rasvaa syömällä verensokerit pysyy tasaisena.

Sulla on vähän outo käsitys tuosta rasvalla läträämisestä, ei karppaus sellaista ole. Riittää useimmiten ihan että vaihtaa kevyttuotteet (maidot, kermat yms.) täysrasvaisiin, muuta ei tarvita. Mä esim. grillaan pihvini täysin ilman rasvaa, saatan tosin maun vuoksi laittaa nokareen maustevoita joskus päälle, ja salaattia puoli lautasellista mihin ruokaöljyä+mausteita kastikkeeksi. Samassa suhteessa noita käytän kuin ei-karppaavatkin.

niin eä vaihtamaan maidot täys maitoon ku juuri meille opetettiin että KOKO pehe voi syödä kevyemmin kun sydäntutisen pitä välttää kovia rasvoja, mitä esim maidossa on.

Rollolainen: Ei sun ole pakko karpata, mutta et sä voi myöskään teilata muiden (edes siskosi) ruokavaliota vain sillä, että sua ällöttää joku.

Plus ruokavaliossa on paljon muutakin rasvaa kuin se näkyvä rasva. Laskeskelepa vaikka paljonko siinä voileipäkakussa oli rasvaa majoneesin muodossa. Luulisi sun tietävän tämän, ennen kuin alat päteä.

• Tykkää
Ihmettelen, että miten et nähnyt, oliko siskollasi eväitä ku kuitenkin ehdit tarkkaan seuraamaan ketkä kakkua söi liikaa? :D Eiku niin tietenki, ethän sie muuta ehtinytkään tekemään ku seuraamaan kakun hupenemista :D

Yhteistyössä