Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä se ruokavalio on aika ykspuolinen. Kyllä kunnon ruokavalioon kuuluu marjat, kasvikset, vihannekset ja viljatuotteet.

Mun ruokavalioon kuuluu nuo kaikki paitsi viljatuotteet vaikka karppaaan (maha ei kestä viljaa). Tekeekö viljatuotteet ruuasta monipuolisen? Epäilen että syön paljon monipuolisemmin kuin sinä. Mm. erilaisia kasviksia menee vähintään puoli kiloa päivässä.

Marjoissa ei ole isoja määriä hiilareita eli niitä voi karppaajakin ihan hyvin syödä.

Moni diabetestä sairastava sais ison avun karppaamisesta,mutta moni vetää hiilareita ja sitten piikittelee itseään.Lääketiede luonnollisesti tullut vastaan ja keksinut lääkkeen koska ihmiset mielummin syö epäterveellisesti ja sivussa piikittävät itseään.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
[QUOTE="heips";24222632]Mun ruokavalioon kuuluu nuo kaikki paitsi viljatuotteet vaikka karppaaan (maha ei kestä viljaa). Tekeekö viljatuotteet ruuasta monipuolisen? Epäilen että syön paljon monipuolisemmin kuin sinä. Mm. erilaisia kasviksia menee vähintään puoli kiloa päivässä.

Marjoissa ei ole isoja määriä hiilareita eli niitä voi karppaajakin ihan hyvin syödä.[/QUOTE]

Karppaamalla juuri munkin kasvisten määrä tuplaantui.Kilo päivässä menee ihan helposti.

[QUOTE="vieras";24222631]Suurtalouskokki ja ravintolakokki on kahta eri maailmaa ja en todellakaan ottaisi suurtalouskokkia töihin, heidän ammattitaitonsa on sitä että mahdollisimman halvalla saa pötyä 1000 hengelle, ei sen väliä miltä maistuu tai mitä siinä on, kunhan pysytään koulun budjetissa. Olen esimies ruokapuolella ja yhden suurtalouskokin testanneena heistä ei ole tekemään hyvää ja maukasta ruokaa.[/QUOTE]

Meinaatko että kaikki suurtalouskokit ovat koulun keittiöllä töissä :D

kun grillaan en syö leipää enkä pottua van grilliruokaa ja salaattia. Silloin kylä mene monta pihviä ja slaattia jättiannos. jso paistan pihvin kotona ja syön kaveriksi sitä pottua/ riisiä ja leipää, riittä se yksi pihvi, salaattiakin silti saan vielä mahtumaan.

Taitaa johtua liian suuresta proteiinin määrästä jota juuri grilliruuasta tulee helposti liikaa. Keho käsittelee ylimääräistä proteiinia kuin sokeria, eli siitä väsymys. Kokeile syödä pienempi määrä lihaa runsaan rasvan ja vihennesten kanssa.

[QUOTE="vieras";24222631]Suurtalouskokki ja ravintolakokki on kahta eri maailmaa ja en todellakaan ottaisi suurtalouskokkia töihin, heidän ammattitaitonsa on sitä että mahdollisimman halvalla saa pötyä 1000 hengelle, ei sen väliä miltä maistuu tai mitä siinä on, kunhan pysytään koulun budjetissa. Olen esimies ruokapuolella ja yhden suurtalouskokin testanneena heistä ei ole tekemään hyvää ja maukasta ruokaa.[/QUOTE]

Kyllä suurtalouskokkikin voi olla hyvä, jos sitä ammattitaitoa pidetään yllä. Tunnen yhden kokin joka on töissä koulussa yksityispuolella ja kertaakaan kun olen hänen tuotoksiaan koulussa syönyt, eivät ne ruoat ole olleet mauttomia.

[QUOTE="vieras";24222646]Karppaamalla juuri munkin kasvisten määrä tuplaantui.Kilo päivässä menee ihan helposti.[/QUOTE]
Mulla tuplaantui, kun esikoinen kymmenisen vuotta sitten ryhtyi kasvissyöjäksi. Tai oikeammin lakto-ovo-vegeksi. Sen jälkeen meidän sapuskat on koostuneet pääasiassa kasviksista ja liha/kala on ollut sekasyöjillekin vain lisuke eikä aterian pääosa.

[QUOTE="vieras";24222588]Aha, he varmaan sitten liikkuvat niiden hiilarien edestä, minä en, joten en niitä syökään sitä määrää, mun liikkumiset liikutaan vähemmälläkin hiilarimäärällä.[/QUOTE]

jos mä esim lähden pyöräilemään niin en kyllä jaksa ajaa edes 5km jos en ole syönyt puuroa, sitä kummasti vaan jkasaa puurolla paremmin. jos söiisn jugurttia ja pelkkiä marjoja ja hedelmiä, pyörtyisin jo matkalla, näin se vaan on. useimmiten kuitnekin sen puuron kanssa tulee syötyä margarinia. ja jos en syö aamupalaksi puuroa on muklla joa aina kamala nälkä enen puolta päivää ( aamupuuron suyön yleensä klo 6-7) Jos syön puuron ei lounaallakaan tarvitse nii isoa ammosta syödä. ilman puuroa syön jättiannoksen kun on hirvee nälka. ja kun tas syön sen ruoan kassa sitä leipää/ hiilaria jaksan mainiostti seuraavaaan ruokaan, eikä sitäkään tarvii syödä kilokaupalla.

jos mä esim lähden pyöräilemään niin en kyllä jaksa ajaa edes 5km jos en ole syönyt puuroa, sitä kummasti vaan jkasaa puurolla paremmin. jos söiisn jugurttia ja pelkkiä marjoja ja hedelmiä, pyörtyisin jo matkalla, näin se vaan on. useimmiten kuitnekin sen puuron kanssa tulee syötyä margarinia. ja jos en syö aamupalaksi puuroa on muklla joa aina kamala nälkä enen puolta päivää ( aamupuuron suyön yleensä klo 6-7) Jos syön puuron ei lounaallakaan tarvitse nii isoa ammosta syödä. ilman puuroa syön jättiannoksen kun on hirvee nälka. ja kun tas syön sen ruoan kassa sitä leipää/ hiilaria jaksan mainiostti seuraavaaan ruokaan, eikä sitäkään tarvii syödä kilokaupalla.

Minä syön aamupalaksi kaksi munaa ja viisi siivua pekonia, ei ole vielä nälkä yllättänyt ennen lounasta ja pyöräilisin takuulla vaikka takasinkin tuon matkan saman tien.

Taitaa johtua liian suuresta proteiinin määrästä jota juuri grilliruuasta tulee helposti liikaa. Keho käsittelee ylimääräistä proteiinia kuin sokeria, eli siitä väsymys. Kokeile syödä pienempi määrä lihaa runsaan rasvan ja vihennesten kanssa.
siiyök, siis VIELÄ LISÄÄ rasva grilliruokaan. Hyi alkaa kyllä oksettamaan ajkatuskin että söoisin PELKKÄÄ rasvaa.

Moni karppaaja syö 2-3 ateriaa päivässä ja jaksaa hyvin.Saa kroppa ja hampaatkin levätä välillä.

[QUOTE="vieras";24222693]Minä syön aamupalaksi kaksi munaa ja viisi siivua pekonia, ei ole vielä nälkä yllättänyt ennen lounasta ja pyöräilisin takuulla vaikka takasinkin tuon matkan saman tien.[/QUOTE]

JAa no mä en kuitenkaan alkaisi paäsitamaan pekonai aamupalaksi, sinä on AIVNA liikaa rasvaa ja rasvakaan ei ol tervellistä, ja mulle se liian rasvan syönti teke emahan KOKO päiväksi kamalan olon, siksi korvaan sen osan rasvasta mieluummin sillä leivällä

no jos syön vaan sen yhden pihvin pelkäs nsalatin kans jää näkä, salatti EI TÄYTÄ Mahaa. siski se leipä kuuluus siihen mukan,. ysksi leipä/ ateria, keitn kanssa sit 3 leivänpalaa

Syömisen tarkoitus ei ole täyttää mahaa. Riittää kun näläntunne pysyy poissa. Kun syö oikeassa suhteessa proteiineja, rasvaa ja kasviksia, niin ei ole yhtään nälkä 2-3 ruokailukerralla päivässä, eikä tarvitse vetää leipää niin että saa täyden olon tunteen mahaan.

Kyse on vaan vääristä ruokailutottumksista, kun luullaan että ruokaa (hiilareita) on tarkoitus syödä niin maha on ihan täysi. Tosin, hiilareita on pakko vetää kaksin käsin mättämällä ellei halua nälästä kärsiä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;24222670:
Kyllä suurtalouskokkikin voi olla hyvä, jos sitä ammattitaitoa pidetään yllä. Tunnen yhden kokin joka on töissä koulussa yksityispuolella ja kertaakaan kun olen hänen tuotoksiaan koulussa syönyt, eivät ne ruoat ole olleet mauttomia.

Varmasti, mutta oppinsa hän on ammentanut jostain muusta kuin sieltä koulusta. Ehkäpä hänen äitinsä jo aikoinaan on opettanut ruoan kunnollista maustamista tai hänellä on aikaa ja halua niitä ruokia maistaa ja laittaa lisää kun tarve vaatii.

Aamulla meni kahvia kermalla,ei ollut nälkä.Lounaan söin juuri,tonnikalaa,raejuusto,tomaattia ja chilimajoneesia.
Kotona syön illasta kasvisgratiinia ja lohta,jos jaksan niin jälkkäriksi kermavaahtoa ja omenaa paloina.

Söin ennen karppausta aina aamupalaksi puuroa tai leipää. Nälkä tuli tunnin päästä. Nyt karppiaamupalalla joka koostuu 3 munasta ja parista pekonisiivusta ja vihennksista + kahvista runsaalla kuohukermalla jaksan jopa 6 tuntia. Mutta mä olenkin hiilariherkkä (ja sä ilmeisesti et). Hiilariherkille tulee nopeasti nälkä hiilaripitoisen aterian jälkeen.

JAa no mä en kuitenkaan alkaisi paäsitamaan pekonai aamupalaksi, sinä on AIVNA liikaa rasvaa ja rasvakaan ei ol tervellistä, ja mulle se liian rasvan syönti teke emahan KOKO päiväksi kamalan olon, siksi korvaan sen osan rasvasta mieluummin sillä leivällä

Teeppäs sinä niin, johan olet todennut ettet ole karppaaja, mutta älä sitten tule luettelemaan kuinka puurolla ja leivällä pääsee niin kauas ja on niin ravitsevaa jne. eivät ne ole.

[QUOTE="vieras";24222701]Moni karppaaja syö 2-3 ateriaa päivässä ja jaksaa hyvin.Saa kroppa ja hampaatkin levätä välillä.[/QUOTE]

Ravitsemisterapeutit suosittelevat sitä 5-6 ateriaa, juuri siksi että se verensokeri ei lakse liian alas. Pieniä mriä kerrallaan, rasvaa välttäen. toki rasva kuuluu ruokavalioon mutta normaalisti kun syö sitä EI tarvitse mihinkän lisätä.

Ravitsemisterapeutit suosittelevat sitä 5-6 ateriaa, juuri siksi että se verensokeri ei lakse liian alas. Pieniä mriä kerrallaan, rasvaa välttäen. toki rasva kuuluu ruokavalioon mutta normaalisti kun syö sitä EI tarvitse mihinkän lisätä.

Karppaamalla se verensokeri pysyy tasaisena,ei käy niinkuin hiilaria syödessä että sokerit pomppaa ylös ja tulee rytinällä alas ja sitten vasta väsyttääkin.

• Tykkää
Rollo: Älä ala väittelemään karppauksesta JOS ET OLE ITSE KOKEILLUT! Se että olen joskus syönyt grilliruokaa salaatin kera ei tee sinusta karppausexperttiä.

Mulla on monen vuoden kokemus sekä hiilariruuasta että karppiruuasta joten pystyn hyvin vertailla niitä.

No oppi on syvällä, suomessa jo varmasti puolet ihmisistä ovat nämä suositukset huomanneet täydeksi kusetukseksi ja alkaneet välttämään niitä leipiä yms. ja leipomot ovat hädässä. Mutta syö sinä vaan leipää, ettei loputkin leipomot mene konkkaan.

• Tykkää

Riippuu keneltä ravitsemisterapeutilta kysyy. :)

Nimenomaan verensokerin heittelyyn karppaus on hyvä keino - ne on nimittäin juuri ne hiilarit mitkä verensokeria nostaa/laskee. Proteiineja ja rasvaa syömällä verensokerit pysyy tasaisena.

Sulla on vähän outo käsitys tuosta rasvalla läträämisestä, ei karppaus sellaista ole. Riittää useimmiten ihan että vaihtaa kevyttuotteet (maidot, kermat yms.) täysrasvaisiin, muuta ei tarvita. Mä esim. grillaan pihvini täysin ilman rasvaa, saatan tosin maun vuoksi laittaa nokareen maustevoita joskus päälle, ja salaattia puoli lautasellista mihin ruokaöljyä+mausteita kastikkeeksi. Samassa suhteessa noita käytän kuin ei-karppaavatkin.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24222684]Se on se mitä heille opetetaan, kuinka tehdä ruokaa mahdollisimman halvalla. Jos he ovat jossain muualla, vaikkapa ravintolassa niin he eivät ole siellä ainakaan suurtalouskokin opinnoilla, vaan ovat oppinsa ammentaneet jsotain muusta lähteestä.[/QUOTE]

Se on kyllä totta, että suurtalouskokin koulutuksella ei pärjää ravintolassa. Kouluissa on ihan hemmetin pienet budjetit, ei oo montaa euroa mitä se ruoka saa maksaa per oppilas. Mut ei ne kokit sitä ruokalistaa ja reseptejä laadi. Sooloilemaan et voi myöskään alkaa esim. maustamisen suhteen, koska sen saman lihakeiton pitää maistua samalle joka koulussa.

Suurtalouskokkeja työskentelee monessakin eri paikassa, ei ainoastaan kouluissa. On henkilöstöravintoloita, vanhustenkeskuksia, sairaaloita ymsymsyms. Eikä se siitä kokista tee huonoa, jos ruokalistojen ja reseptien laatijat, tai lähinnä se taho joka ne raaka-aineet kustantaa, on päättänyt, että ruuan pitää tulla pöytään mahdollisimman halvalla.

[QUOTE="vieras";24222740]Karppaamalla se verensokeri pysyy tasaisena,ei käy niinkuin hiilaria syödessä että sokerit pomppaa ylös ja tulee rytinällä alas ja sitten vasta väsyttääkin.[/QUOTE]

No siksipä niitä ruokia pitäisi syödäkin 6 kertaa päivässä, että se verensokeri pysyisi tasaisena, minkä teet karppaamalla vähemmälläkin syömisellä.

• Tykkää

Yhteistyössä