Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeesti, mitä vittua?! Mielipiteeni on väärä? Haloo, mielipiteitä ei ole vääriä.
Mä annan tän asian olla.

Nyt kyse on kylläkin lähinnä väärästä tiedosta eikä mielipiteestä. Ymmärtänet niiden eron? Sun mielipiteesi on se että karppaus on tyhmää. Mutta se että karppaajan ruokavalioon ei kuuluisi esim. kasvikset on väärää tietoa, johon nyt on puututtu. Ymmärrätkö? Ja selvästikin sinun mielipiteesi perustuu nyt väärään tietoon. Oletko vielä kärryllä?

kun grillaan en syö leipää enkä pottua van grilliruokaa ja salaattia. Silloin kylä mene monta pihviä ja slaattia jättiannos. jso paistan pihvin kotona ja syön kaveriksi sitä pottua/ riisiä ja leipää, riittä se yksi pihvi, salaattiakin silti saan vielä mahtumaan.

Eli sulla on turvonnut olo, koska syöt liikaa sitä lihaa. Suositeltava annoskoko lihalle on 100 g, eli noin kämmenen kokoinen annos. Suositeltava annoskoko hiilareita on noin 60 g, eli esim makaronissa 1 ja puoli desiä. Noilla annoskoilla ei turvonnutta oloa saa hiilareista tai protskuista, ellei sitten ole hiilariherkkä.

Perunassa,riisissä ja pastassa on ravintoarvo puhdas nolla,no joo jos syöt perunat kuorineen voit jotain saada.
Minä hyväkarppaan,ja ruokalistaani kuluu kana,kala,liha,maitotuotteet,munat,oliiviöljy,vihannekset,kasvikset,marjat sekä hedelmät.
Pois ruokavaliostani olen jättänyt ainoastaan perunan,riisin ja pastan.Leipää en ole koskaan välittänyt syödä koska täytän vatsani mielummin tuoreilla kasviksilla joista myös kroppani hyötyy jotain.Ja puhumattakin on selvää että kuitua saa monesta muustakin paikasta kun leivästä.Itse saan sitä kookoshiutaleista ja pellavansimen rouheesta ja isosta määrästä kasviksia ja hedelmiä.

[QUOTE="vieras";24222426]No sinä et karppaakaan että sinä syöt sen rasvaisen pihvin kanssa perunaa ja varmaan vähän leipääkin yms. puhu sen jälkeen vasta kun olet edes koettanut vähentää hiilareita.[/QUOTE]

Mun täytyy sanoa, että jos syön pihvin, parsakaalia ja salaattia, mua ei väsytä ruuan jälkeen. Mutta jos syön pihvin, perunoita ja salaattia, mua väsyttää. Mä suhtauduin aiemmin varsin skeptisesti karppaukseen, mutta kun perehdyin siihen tarkemmin ja ihan siis ihmisen fysiologian näkökulmasta, niin karppaushan alkoi tuntumaan ihan järkevältä. En silti karppaa, koska voin hyvin ilman karppaustakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;24222474:
Pihvin ei tartte olla iso, eikä rasvainen.

grillissä paistaessa pitää ola enemmän rasva kuin pannula, piihvi tarttuu kiinni muten. ja jos syön vaan salaattia sen pivin kanssa niin ei se maha täyty kunnolla jso ei syö myös leipää, näin se vaan on. salaaatti ei täytä mahaa riittävästi.

[QUOTE="vieras";24222493]Perunassa,riisissä ja pastassa on ravintoarvo puhdas nolla,no joo jos syöt perunat kuorineen voit jotain saada.
Minä hyväkarppaan,ja ruokalistaani kuluu kana,kala,liha,maitotuotteet,munat,oliiviöljy,vihannekset,kasvikset,marjat sekä hedelmät.
Pois ruokavaliostani olen jättänyt ainoastaan perunan,riisin ja pastan.Leipää en ole koskaan välittänyt syödä koska täytän vatsani mielummin tuoreilla kasviksilla joista myös kroppani hyötyy jotain.Ja puhumattakin on selvää että kuitua saa monesta muustakin paikasta kun leivästä.Itse saan sitä kookoshiutaleista ja pellavansimen rouheesta ja isosta määrästä kasviksia ja hedelmiä.[/QUOTE]

En karppaa,mutta mahdollisimman vähän kyllä pastaa,riisiä,perunaa,leipää ja sokereita käytän omassa ruokavaliossani..
Ilmankin pärjäisin...niistä kun ei mitään muuta saa kuin pikaisen mahantäytteen joka on hetkessä poissa...ja löllömahan :D

[QUOTE="jenny";24222487]Eli sulla on turvonnut olo, koska syöt liikaa sitä lihaa. Suositeltava annoskoko lihalle on 100 g, eli noin kämmenen kokoinen annos. Suositeltava annoskoko hiilareita on noin 60 g, eli esim makaronissa 1 ja puoli desiä. Noilla annoskoilla ei turvonnutta oloa saa hiilareista tai protskuista, ellei sitten ole hiilariherkkä.[/QUOTE]

no jos syön vaan sen yhden pihvin pelkäs nsalatin kans jää näkä, salatti EI TÄYTÄ Mahaa. siski se leipä kuuluus siihen mukan,. ysksi leipä/ ateria, keitn kanssa sit 3 leivänpalaa

Oikeesti, mitä vittua?! Mielipiteeni on väärä? Haloo, mielipiteitä ei ole vääriä.
Mä annan tän asian olla.

Oletko sä provo vai ihan oikeasti noin yksinkertainen?

Ensinnäkin, vähähiilarinen ruokavalio (=karppaus) ei ole mielipidekysymys, se on fakta. Se, että ihminen kuolee ilman happea, on fakta, ei mielipidekysymys. Tai että aurinko on tulipallo, sekin on fakta eikä mikään mielipidekysymys. Silloin jos sä väität näitä faktoja vastaan että ihminen ei tartte happea elääkseen ja aurinkokin on pelkkä taivalle hilattu hehkulamppu niin kyllä, sä olet väärässä eikä siinä ole sun mielipiteilläs mitään virkaa.

Mut joo, mäkin annan tän asian olla, sillä mä tiedän ettet sä kykene ensinnäkään ymmärtämään näin monimutkaisia lauserakenteita saati sitten että käsittäisit mikä ero on mielipiteellä ja tosiasialla.

Noin siinä sitten käy, kun ainoa koulutus on peruskoulu ja sekin sinnepäin hutaistu.

grillissä paistaessa pitää ola enemmän rasva kuin pannula, piihvi tarttuu kiinni muten. ja jos syön vaan salaattia sen pivin kanssa niin ei se maha täyty kunnolla jso ei syö myös leipää, näin se vaan on. salaaatti ei täytä mahaa riittävästi.

No sinä täytät sen röllös leivällä, mä täytän sen sillä pihvillä ja salaatilla. Meillä lapset myös täyttää kupuaan leivällä, mutta heillä se ei näy vielä missään.

no jos syön vaan sen yhden pihvin pelkäs nsalatin kans jää näkä, salatti EI TÄYTÄ Mahaa. siski se leipä kuuluus siihen mukan,. ysksi leipä/ ateria, keitn kanssa sit 3 leivänpalaa

Jos sun mahalaukku olisi luonnollisessa tilassa, vähempi ruoka riittäisi. Nyt olet selkeästi venyttänyt mahalaukkuasi liialla syömisellä. Jos kuukauden ajan noudattaisit kevyempää ruokavaliota, mahalaukkusi palautuisi normaaliksi. Suhteellisen niukasti, mutta terveellisesti syöminen pidentää elinikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24222497:
Mun täytyy sanoa, että jos syön pihvin, parsakaalia ja salaattia, mua ei väsytä ruuan jälkeen. Mutta jos syön pihvin, perunoita ja salaattia, mua väsyttää. Mä suhtauduin aiemmin varsin skeptisesti karppaukseen, mutta kun perehdyin siihen tarkemmin ja ihan siis ihmisen fysiologian näkökulmasta, niin karppaushan alkoi tuntumaan ihan järkevältä. En silti karppaa, koska voin hyvin ilman karppaustakin.

Mä taas karppaan omalla tavallani. Oon huomannu että jos syön normaalisti hiilihydraattipitoista ruokaa niin pms-oireet on jotain aivan hirveetä. Ja vaivun kamalaan masennukseen melkein viikoksi. Karppaus lieventää huomattavasti oireita.. Vai pitäisikö sanoa vähähiilihydraattinen ruokavalio :) :)

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Jos mä oon syyönyt rasvaista ruokaa on mulla hirveän paha olo ja menen vaikka uimaan, tuntuu että koko ajan on joku este mahassa ja ruoka ei alskeudu, mutta jos olen syönyt pastaa niin urheilukin tuntuiu mielekkäämmältä ja sujuu kuin tanssi vain.

Miten määrittelet rasvaisen ruuan? Esim. mäkkärin ateria ei sisältää väärää rasvaa (kovetettua kasvirasvaa) ja lisäksi paljon hiilareita. Kokeile syödä esim. lohta tai lihaa kermakastikkeessa höyrytettyjen vihannesten kera, ei varmasti tule paha olo. Itse jaksan treenata hyvin 1-2 tuntia isosta karppiateriasta.

Rasva + iso määrä hiilareita ei olekaan hyvä yhdistelmä.

Oletko sä provo vai ihan oikeasti noin yksinkertainen?

Ensinnäkin, vähähiilarinen ruokavalio (=karppaus) ei ole mielipidekysymys, se on fakta. Se, että ihminen kuolee ilman happea, on fakta, ei mielipidekysymys. Tai että aurinko on tulipallo, sekin on fakta eikä mikään mielipidekysymys. Silloin jos sä väität näitä faktoja vastaan että ihminen ei tartte happea elääkseen ja aurinkokin on pelkkä taivalle hilattu hehkulamppu niin kyllä, sä olet väärässä eikä siinä ole sun mielipiteilläs mitään virkaa.

Mut joo, mäkin annan tän asian olla, sillä mä tiedän ettet sä kykene ensinnäkään ymmärtämään näin monimutkaisia lauserakenteita saati sitten että käsittäisit mikä ero on mielipiteellä ja tosiasialla.

Noin siinä sitten käy, kun ainoa koulutus on peruskoulu ja sekin sinnepäin hutaistu.

edelleenkin minäkin väitän että SUUURIN OSA urheilijoistakin syö sitä hiilaria, pasta kuuluu aika monella urheiljalla ruokavalioon jopa päivittäin

Onhan se hienoa, että joku laihtuu karppaamalla. Mutta onko sitä ennen pitänyt mättää hiilareita niin paljon, että on huono ja turvonnut olo? Kyllä ilman karppaamistakin voi syödä niin, että on kevyt ja mukava olo.

Hyvä jos sinä voit, mutta kaikki ei voi ja sen takia monet karppaakin. Itse elin vuosia korkeahiilihydraattisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla ja vaikka herkuttelin harvoin ja liikuin paljon ei olo todellakaan ollut kevyt ja mukava (ylipainoa ei sentään tullut). Jatkuva väsymys, nälkä ja mahavaivat vaivasivat vaikka söin siis virallisten suositusten mukaan! Ja 2tyypin diabeteskin meinas iskeä, sillä paastoverensokeri oli todella korkea (nykyään normaali).

Ps. en ole laihtunut karppaamalla sillä siihen ei ole tarvetta.

[QUOTE="vieras";24222588]Aha, he varmaan sitten liikkuvat niiden hiilarien edestä, minä en, joten en niitä syökään sitä määrää, mun liikkumiset liikutaan vähemmälläkin hiilarimäärällä.[/QUOTE]

Hiirikäsi ja tellun kaukosäädin ei tarvi pastaa liikkuakseen.

Mä taas karppaan omalla tavallani. Oon huomannu että jos syön normaalisti hiilihydraattipitoista ruokaa niin pms-oireet on jotain aivan hirveetä. Ja vaivun kamalaan masennukseen melkein viikoksi. Karppaus lieventää huomattavasti oireita.. Vai pitäisikö sanoa vähähiilihydraattinen ruokavalio :) :)
Karppaus ei oikeastaan ole sen ihmeellisempää kuin mitä oli 80-luvulla II tyypin diabeetikkojen ruokavalio. Joskin jotkut karppaajat eivät syö edes täysjyväviljaa, mutta osa kuitenkin syö. Nykyisin alkaa yks sun toinen olla ylipainoinen ja siten DB II:n potentiaalinen sairastaja, joten karppiruokavalio on jo senkin puolesta ihan järkevä ennaltaehkäisevänä ruokavaliona.

Mä en ole koskaan ollut mikään pulla- tai karkkihiiri, joten kun kuopus viitisen vuotta sitten halusi vaihtaa valkoiset viljat kauraan, rukiiseen ja täysjyvään, se ei tuottanut suurempaa ongelmaa. Sokeria käytän vain harvoin jälkiruokiin enkä aina niihinkään. Pidän marjojen ja hedelmien happamuudesta, joten edes mehujen ei tarvitse olla sen paremmin sokerilla kuin millään muullakaan makeutettuja.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;24222607:
Täytyy sanoa että ap joka on (? ) kokki, on ammattitaito/tietämys jämähtynyt jonnekkin 1980- luvulle.

Vähän sama,kuin jotkut kampaajat/parturit jotka osaa miehille ja naisille leikata ne pari tiettyä mallia,kun ei kiinnosta opiskella tai itse ottaa uusista asioista selvää...

"minä teen AINA broilersalaatin joko riisin tai pastan kera, en alita salattiin muuta kuin broileria, riisiä/pastaa, herne-maissipaprikaa."

Viimeksi muokattu:
edelleenkin minäkin väitän että SUUURIN OSA urheilijoistakin syö sitä hiilaria, pasta kuuluu aika monella urheiljalla ruokavalioon jopa päivittäin

No mutta kun kaikki ei ole urheilijoita vaan tavallisia tallaajia ja sohvallamakaajia. Ja me emme tarvitse niitä hiilareita, koska siinä on vain turhaa energiaa. Ihmiset kuitenkin lihovat sen takia että saavat liian paljon kaloreita. Ja olen itse huomannut itsestäni (eli siis oma mielipiteeni ;) ) että syön vähemmän kaloreita jos jätän hiilarit pois. Sillä hiilarit ei poista minulta nälkää, ja siitä seuraa että syön liikaa kulutukseeni nähden. Rasva ja proteiinit sitävastoin poistavat erittäin hyvin näläntunteen.

Jos sinulla on erilainen keho (ja olet urheilija??), niin ole onnellinen :) Monet tappelee noitten liikakilojensa kanssa ja jos sinulla ei ole niitä, niin hyvä! Onnittelut!

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;24222607:
Täytyy sanoa että ap joka on (? ) kokki, on ammattitaito/tietämys jämähtynyt jonnekkin 1980- luvulle.

Suurtalouskokki ja ravintolakokki on kahta eri maailmaa ja en todellakaan ottaisi suurtalouskokkia töihin, heidän ammattitaitonsa on sitä että mahdollisimman halvalla saa pötyä 1000 hengelle, ei sen väliä miltä maistuu tai mitä siinä on, kunhan pysytään koulun budjetissa. Olen esimies ruokapuolella ja yhden suurtalouskokin testanneena heistä ei ole tekemään hyvää ja maukasta ruokaa.

Yhteistyössä