Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Karppaus on tällä hetkellä muotivillitys. En jaksa mitenkään uskoa, että joku karppi menee siitä pilalle, että syö juhlissa vähän hiilareita. Joku allerginen voi saada pahat oireet ja se on asia erikseen. Mutta ei jokaiselle tarvii alkaa tehdä erikseen ruokia sen mukaan mikä kenellekin kelpaa. Itse esim. en pidä voileipäkakun mausta. Voinko siis seuraavissa juhlissa vaatia itselleni jotain parempaa syötävää sen takia, että olen nirso, enkä pidä kaikista ruuista?

Mulla on allergian takia ruokarajoitus, mutta en siltikään ikinä oleta saavani erikoistarjoilua. Tutuimmat yleensä huomioi sen ja jos eivät huomioi, voin olla syömättäkin tekemättä siitä sen isompaa numeroa. Lisäksi olen aika nirso, mutta ymmärrän silti olla vaatimatta vain minulle kelpaavia herkkuja toisin kuin näköjään moni karppaaja tässä ketjussa. Jos joku tarjottava ei ole mun mieleen, jätän syömättä, enkä vedä hernettä nenään. Jokainen tarjoaa mitä haluaa ja on hienoa, jos joku huomioi allergiasta johtuvat erityisruokavalion. Muut kotkotukset saa jättää omaan arvoonsa.

eiköhän s eole vanhempien tehtävä seurata lapsiaan ja opettaa niille juhlakäytäytyminen

jos ne vanhemmat ei nähnyt tapausta?musta on outoa,ettei jotkut aikuiset saa sanaa suustaan,jos näkee vieraiden,ystävien tai tuttavien lasten tekevän jotain,mikä ei ole kohteliasta käytöstä,oli sitten kyse juhlista tai ihan muuten vaan samassa tilassa olemisesta

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
älä ny perkele pilaa salaatin hyvää nimeä kutsumalla tuota kanasörsseliäsi salaatiksi!

hei ihan tosi, sä muka kokki? hemapa, kana, riisi? WHAT THE FUCK????

ja tota vielä kehtaat tarjota juhlissa?? ja ihmettelet miks ei mennyt kaupaksi.. :D

Mä en oo kyllä koskaan kieltänyt ketään ottamasta lisää mun tarjoomisia. Mulla on aina joku hätävara jemmassa, jos joku sattuisi loppumaan.

Ja mä kans käsitän broilersalaatin vähän erilaiseks ja en olisi tollasta syönyt.

Mulla on omakohtaisia kokemuksia tosta teinien huonokäytöksisyydestä... Mentiin jokunen vuosi sitten kummitytön synttäreille, juuri olivat tytön 16-vuotiaat serkut kahvilla ja syömässä kakkua. Kun emäntä sanoi meille, että ottakaa kahvia, nämä teinit kirmasivat edestämme pöytään ja ottivat viimeiset kakkupalat lautasilleen. Eivätkä olleet ihan pienet palat. Hieman olin hölmistynyt ja vielä enemmän hölmistyin, kun emäntä sanoi "ettekö ottaneetkaan kakkua?" Kiva siinä mutista, ettei siellä ollut.. Eikä nämä teinit edes hävenneet käytöstään, naureskelivat vaan kun emäntä siunaili, että söittekö kahdestaan kaikki?

Mun mielestä tuon ikäisiltä voisi jo odottaa jotain käytöstapoja, oma 9-vuotiaskin osaa ottaa muut paremmin huomioon. Mutta mä syytänkin kasvatusta, kyllä se on vanhempien vika ellei lapset osaa käyttäytyä!

Eihän me oltais sit rippijuhlissa voitu syuödä MITÄÄN HYVÄÄ. Vain jotkain vihreitä salaatteja. meinsin ensin tehdä rippijuhliin lohikeiton, mut sitäkään sisko ei olsi voinut syödä.

Heeetkinen....

eli jos olisit jättänyt broilersalaatista riisit tai pastat veke, se olisi muuttunut logiikallasi syömäkelvottomaksi......

josko ihan menisit kattelemaan noita karppireseptejä, voin väittää, ja väitänkin, että teikäläisen sokeri-lisäainemoska jää niiiin kakkoseksi kunnon herkkujen rinnalla....

mun mielestä on ihanaa tehdä erilaisia juttuja ja karppimuonan teko juhliin ei olisi ongelma lainkaan, mutta ymmärrän etteivät kaikki osaa/halua miettiä tuollaisia asioita. jollekkin toiselle juhlissa syöminen on sivuseikka ja vaikkapa asettelu se tärkeämpi. mulle ruoka vaan on niin tärkeä ja se että kaikki saavat nauttia

• Tykkää
Reactions: Kurmeli ja Nyynä
[QUOTE="jou";24218399]Heeetkinen....

eli jos olisit jättänyt broilersalaatista riisit tai pastat veke, se olisi muuttunut logiikallasi syömäkelvottomaksi......[/QUOTE]

Miten sen nyt ottaa, koska tästä aloittajan "salaatista" olisi jäänyt riisin poistamisen jälkeen jäljelle vain kana ja herne-maissi-paprika...

ei mutne mua harmitta se että sitten facebokissa kehtaa valitttaa etei maha tullut täyten herkusita, hän NIMENOMAAN tiesi mitä on tarjolla ja sanoi ottavans aomat eväät.
Kukaan karppikaan ei kuole jos yhden kerran syö esim ruislkeivän jossa on graavilohta tai savukinkkua

se kala-allerginne voi kuola sihen kalaleipään, mutta hiilihydraatti ei ole krpillekaan kuolemaksi, silloin täläin syötynä.

juu ei ole. mutta VILJAHERKÄLLE tuo iho-oireita ja jumalattomat vattakivut. mie karppaan, ihan sen takia että mie en kestä näitä suomalaisia viljoja (lue: gluteenia) enää kun ei nämä mitään puhtaita enää ole. ja minulla EI ole silti keliakiaa (vielä).

sie voisit joskus ihan rauhassa tutustua näihin asioihin ihan ajan kanssa ja järjellä, ei nämä mitään rakettitiedettä ole.

mie en ois kehannu olla laittamatta paria semmosta lajia mitä siskokin ois voinu syyä. ihan helposti oisit tempassu vaikka pavlovan taikka britatortun (karppaajien sivuilta löytyy nuihinki täyskarpit ohjeet) siihen kermakakun kylkeen. siehän varmasti tiiät että karppaajat välttää MYÖS sokereita, ei pelkästään viljan hiilareita? (jonka vuoksi se kermojen nuoleminenkaan kakun päältä ei istu sinun siskosi ruokavalioon)

Jokaisen täytyy oman varallisuuden mukaan järjestää juhlat, ei voi olettaa että perhe syö viikon puuroa sen takia, että vieraille saa järjestettyä leipäjuustoa yms. ihan vain sen takia, että yksi karppaa ja on aikonut ottaa omat eväät mukaan. Mieheni veli karppaa, mutta silti söi kaikkea ristiäisten tarjottavia, oli muutenkin raskas urakka tehdä gluteenitonta, hiivaton ja kalaton tarjottava, ettei mulla käynyt mielessänikään karppaajan ruoka.

Ne jotka eivät ole koskaan kuulleet riisi tai pasta salaatista on eläneet kyllä jonkin sorttisessa pimennossa. Taitaa olla kaikissa buffetti lounailla pasta salaattia tarjolla, on toki muitakin.

Joku tolkku pitää olla tarjottavissa.

en minäkään ristiäisiin väsännyt erikseen karppi tahi muita erikoisteluvalioita. Syököön kukin mitä haluaa. En itsekään esim. pidä voileipäkakuista tai täytekakuista - jos ei muuta ole tarjolla, maistetaan sitten niitä vähän, jos on muuta, syödään sitä.

mutta onko oikein että KAksi teiniä syö melkkein koko kaun, ajattelmatta että vanhuket ( mummot ja papat joutuvat sit oleman ilman. Eikä siis pakko ole kaikkia maistaa, mutta ei sitä yhtä laija kuulu kahden tai kolmen syödä kokonaa

no sitä suuremmalla syyllä sie ens juhliin tehet KAKSI kakkua. ja tee vaikka kuivakakku niille ahneille teineille, mehevä banaanikakku johon lyöt tomusokerikuorrutteen ja varmasti tekee kauppansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24218455:
juu ei ole. mutta VILJAHERKÄLLE tuo iho-oireita ja jumalattomat vattakivut. mie karppaan, ihan sen takia että mie en kestä näitä suomalaisia viljoja (lue: gluteenia) enää kun ei nämä mitään puhtaita enää ole. ja minulla EI ole silti keliakiaa (vielä).

sie voisit joskus ihan rauhassa tutustua näihin asioihin ihan ajan kanssa ja järjellä, ei nämä mitään rakettitiedettä ole.

mie en ois kehannu olla laittamatta paria semmosta lajia mitä siskokin ois voinu syyä. ihan helposti oisit tempassu vaikka pavlovan taikka britatortun (karppaajien sivuilta löytyy nuihinki täyskarpit ohjeet) siihen kermakakun kylkeen. siehän varmasti tiiät että karppaajat välttää MYÖS sokereita, ei pelkästään viljan hiilareita? (jonka vuoksi se kermojen nuoleminenkaan kakun päältä ei istu sinun siskosi ruokavalioon)

vai että oikein pavlova ois pitänyt väsätä?? Mä oisin halunnut kaverin häissä lihapullia ja juustokakkua mut ei pe*kele ollut vaikka ne tietää etten täytekakkua syö.... maassa maan tavalla ja kunkin kodissa kunkin tavalla

Siinä oli he-ma-pa:ta, riisiä ja kanaa, joten en olisi ottanut minäkään.

eli se oli ns. risotto hemapalla ja kanalla?

mie olen useastiki tehny riisi- tai pastapohjasia salaatteja, ne tuo sitä ruokaisuutta eli en ihmettele lainkaan että ap tämmöstä halus tarjota. mie olisin kuitenki lisänny siihen vielä kurkkua ja tomaattia ja jos ei pitkään ois joutunu seisomaan niin salaattiakin.

[QUOTE="xxxx";24218499]vai että oikein pavlova ois pitänyt väsätä?? Mä oisin halunnut kaverin häissä lihapullia ja juustokakkua mut ei pe*kele ollut vaikka ne tietää etten täytekakkua syö.... maassa maan tavalla ja kunkin kodissa kunkin tavalla[/QUOTE]

niin ja ymmärrän että viljayliherkkyys on eria asia kuin karppaus - fiksu erikoisruokavaliota noudattava tuo omaat eväät tai varmistuu että ruoissa ei sitä ole. t. pähkinäallergikko

olishan se kiva et jotain pientä olis karppaajillekkin laitettu. itse olen karppaaja,jolle karppaus on elämäntapa,ei niinkään laihduttamista,kun ei ole mitä juuri laihduttaa. nykyisin jos viljaa syö vähäisenkin määrän tulee hirveä turvotus.maha kipu ja vatsa menee löysälle. miksi ihmiset eivät ymmärrä karppausta,jotkut ovat kasvissyöjiä niin mikä siinä oikein mättää ettei niitä ymmärretä jotka eivät halua syödä viljoja,jos viljan jättäminen ruokavaliosta tuo paremman olon?????

Yhteistyössä