Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24217190:
En mä ole joutunut. Ja lähisuvussa ollut myös todella vaikeita moniallergisia, kasvissyöjää, laktoositonta, sipulitonta ja ties mitä. Eihän tarkoitus olekaan, että kaikki tarjottavat olisi näitä erikoisruokavaliolla oleville sopivia.

Ei tietenkään oo tarkoitus, että koko pöydän antimet sopis noille nirsoilijoille ja laihduttajille. Mutta jos yhden kakun tekee sellaisille, niitä sais tehdä aika monta, jotta jokaiselle löytyisi jotakin. Mun mielestä riittää kun on yks sellanen kakku joka sopii monelle: maidoton, munaton ja gluteeniton sopii jo aika monelle allergikolle. Jos huomioit karppaajan, niin on myös hyvän maun mukaista huomioida kaikki muut sellaiset, kellä ei pakottavaa tarvetta noille esteille ole. Ja varsinkin jos budjetti on tiukalla, ei taikoja aleta tekemään.

Oonpas taas tosi hyvä selittämään, mutta uskon sun ymmärtävän mun pointin :)

Onhan se toki helppoa tehdä, mutta jos alkaa huomioimaan kaikenmaailman nirsoilut ja laihduttelut, sais leipoa kyllä koko viikon ennen juhlia :D

Mutta autapa armias kun joku bmi 25+ julkeaa tulla yleiselle paikalle niin täällä kiljutaan kuinka rumaa ja YÖK läski on. Vaan eipä "laihduttelua" olla valmiita mitenkää tukemaankaan.

Ei mun mieskään voinut juuri mitän syödä siskonsa tyttären ylioppilasjuhlissa, mutta ei nostanut siitä haloota. hän joi vaan kahvit ja oli iahn tyytyväinen. juhlat olivat hienot

Mun on kyllä todettava, että minä en kyllä alkaisi tieten tekemään mitään karppaajalle, jos mikään niistä mitä ajattelen tarjoavani ei käy, niin olkoot sitten syömättä. Mulle riittää, että joudun tekemään jotain gluteenitonta.

Tosin aika usein teen broilerisalaattia, joka taitaa sopia karppaajallekin, en tarkalleen edes tiedä mitä karppaajat eivät syö, kun en ole aiheeseen sen kummemmin perehtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24217171:
Joskus noissa erikoisruovaliolla olevissa vieraissa on vaan sellainen ongelma, että sitä samaa "erikoisruokaa" ottavat muutkin. Voi olla ihan kustannuskysymyskin hommata leipäjuustoa yhdelle tai hommata sitä 30:lle.

Tämä on huomattu. On saanu kyl laittaa niin erilleen sukujuhlissa esim. keliaakikkotätieni ruuat, että heille oikeasti olisi jotain mitä voivat syödä. Muuten kummasti ne leivätkin katoavat, vaikka oikeasti eivät niin kaksisia ole maultaan.

Ja jos tässä ite joutuis johonkin isompiin sukujuhliin joutuis kokkaamaan, niin oikeasti energia riittää itselläkin ottamaan huomioon vain nämä todelliset ruokavaliorajoitukset, joiden syy on allergia tai sairaus. Ei tällaisia diettejä kuin karppaus. Voisin ehkä tasan ostaa ohjeistettuna sen pähkinäpussin kaupasta, laittaa pariin nättiin kulhoon, joista toinen pöytään ja toinen ite karppaajalle (tai niitä pähkinöitä ei ole sille tarjottavaksi).

Ja kummasti sitä ainakin muut erikoisruokavalion kanssa elävät osaa ottaa tarvittaessa itse eväät mukaan eikä kitise jälkikäteen. Etenkin jos ovat luvanneet ottaa omat eväät. Kyllä itekin oon joskus keksipaketin kanssa kyläillyt ilman sen suurempaa meteliä ja osaan edelleen juoda ihan pelkkää vettä jos muuten sopivaa juotavaa ei ole tarjota.

[QUOTE="Lissu";24217223]No leipäjuusto oli vain esimerkki... esim. pähkinäsekoitus tai täytetyt kananmunanpuolikkaat on muita vaihtoehtoja ja eihän niissä ole kuin mielikuvitus rajana.[/QUOTE]
Jep, ajoinkin lähinnä takaa sitä, että jos tarjottava ei ole mitään "kummallista", voi joutuakin varaamaan sitä kaikille. Mutta esim se kanasalaatti oli ilmeisesti varattukin kaikille ja riisin vaihtaminen rehuihin olisi tehnyt siitä karppiruokaa. Tosin ymmärrän ap:n närkästyksen, koska siskonsahan oli sanonut ottavansa omat eväät.

Mutta autapa armias kun joku bmi 25+ julkeaa tulla yleiselle paikalle niin täällä kiljutaan kuinka rumaa ja YÖK läski on. Vaan eipä "laihduttelua" olla valmiita mitenkää tukemaankaan.

Laihduttelua en tuekkaan, elämänmuutosta kyllä :) Elämänmuutokseen kyllä sopii pari kertaa vuodessa juhlissa yhden voileipäkakun palan syöminen.

• Tykkää
Reactions: narikka83
Ei tämä minustakaan sellainen erityisruokavalio ole, että kuvittelisinkaan saavani saati vaativani tämän huomioitavan niissä juhlissa joihin olen itse kutsuttuna :D Yleensä otan kermakakkua ohuen siivun, se ei katkaise välttämättä edes ketoosia jos muutoin vetää päivälle tiukkaa linjaa -eikä vedä lautaskaupalla sitä täyskäriä. Toisinaan sitten otan muutakin tarjottavaa -juhla on juhla! ;) Mutta jos tarjoiluissa on huomioitu vhh-ihmiset, esim. leipäjuustolla, niin olen kyllä toki erittäin kiitollinen ja otettu.

Mutta ei karppi tosiaan hengenvaaraan yleensä joudu, vaikkei karppitarjottavia juhlissa saisikaan. Hiilaritankkaus vetää ehkä mahan sekaisin sitten, mutta juhlissakin voi käyttää kohtuutta.

Ei kai tässä asiassa mitään ihmeteltävää olis, jos rollolainen ei ois vittumaisesti todennut että :

"jos on tarjolla lohi ja kinkkuleipiä, nisät vo karppi syödä ne päällise ja jättää leivän syömätä. Myös kakusta hän voi mielstäni syödä kermat ym, samoin vioileipäkakusta ne majoneesit ja koristeet. Myös broilersalalista hän olis voinut jättää ne riisit syömättä. poropiirkastakin olsi voinut syödä vain sen porotäytteen".

halloo...!!! Nice.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Laihduttelua en tuekkaan, elämänmuutosta kyllä :) Elämänmuutokseen kyllä sopii pari kertaa vuodessa juhlissa yhden voileipäkakun palan syöminen.

Et nyt ota huomioon sitä että voi jollekin olla se ratkaiseva elämän muutos. Minulle on ja valitettavasti siihen ei sovi edes se kakkupala 2x vuodessa. Minä kun en edes kohteliaisuudesta suostu ottamaan huonoa oloa.

Et nyt ota huomioon sitä että voi jollekin olla se ratkaiseva elämän muutos. Minulle on ja valitettavasti siihen ei sovi edes se kakkupala 2x vuodessa. Minä kun en edes kohteliaisuudesta suostu ottamaan huonoa oloa.

No sitten et varmaankaan odota, että sulle on laitettu jotain erikoista tarjolle vaan fiksuna ihmisenä olet syömättä juhlissa?

No sitten et varmaankaan odota, että sulle on laitettu jotain erikoista tarjolle vaan fiksuna ihmisenä olet syömättä juhlissa?

En odota. Ja kyllä, olen niin fiksu etten syö jos mitään sopivaa ei ole tarjolla. Ikävä vain että kaikki juhlien emännät eivät ole niin fiksuja että ymmärtävät olla tekemättä kauheaa haloota siitä että mulle ei kakku maistu.

Hyvä karppitarjoiltava joka varmasti kelpaa kaikille: coctailtikut joihin voi laittaa esim. juustoa, tomaattia ja nakinpalasia tai lihapullanpalasia. Itse karppaan ja tarjoan niitä aina hiilariruuan lisäksi. Menee kyllä hyvin kaupaksi myös ei-karppaajille...

Ymmärtäisin jos kyse olis ollu jostain kaukaisesta sukulaisesta, mutta kyllä nyt omalle siskolle voi tarjota vaihtoehdon jota hän voi syödä. Tai sitten pyytää siskoa tuomaan kaikille tarjottavaksi jonkun karppijutun.

En odota. Ja kyllä, olen niin fiksu etten syö jos mitään sopivaa ei ole tarjolla. Ikävä vain että kaikki juhlien emännät eivät ole niin fiksuja että ymmärtävät olla tekemättä kauheaa haloota siitä että mulle ei kakku maistu.

Tän ymmärrän kyllä, että ärsyttää. Sympatiat sulle, jos niin huonokäytöksisten emäntien juhlissa olet joutunut olemaan :(

en mä nostanut aiasta mitään haloota, siskoni vielä tiesi mitä mulla on tarjolla, joten etukäteen pystyi varutumaan siien mitä tarjotaan.
Muutenkin pitäisi muista juhlissa JUHLAKÄYTTÄYTYMINEN, ei oel mukava jos yhdne perheen teini-ikäiset syövät puolet kakusta, eivätkä ajattele että sitä jäis muillekin. Kun on montalajia on takoitus että kaikkia maistetaan vähän ja siten kun kaikko ovat saaneet , voi ottaa lisää. Minusta on kohtuulista ajatella myös sitä että VANhemmat ihmiset savat ruokansa ensin. Joskus vaan sieppaa se että ei opeteta juhlakäyttäytymistä lapsille.

en mä nostanut aiasta mitään haloota, siskoni vielä tiesi mitä mulla on tarjolla, joten etukäteen pystyi varutumaan siien mitä tarjotaan.
Muutenkin pitäisi muista juhlissa JUHLAKÄYTTÄYTYMINEN, ei oel mukava jos yhdne perheen teini-ikäiset syövät puolet kakusta, eivätkä ajattele että sitä jäis muillekin. Kun on montalajia on takoitus että kaikkia maistetaan vähän ja siten kun kaikko ovat saaneet , voi ottaa lisää. Minusta on kohtuulista ajatella myös sitä että VANhemmat ihmiset savat ruokansa ensin. Joskus vaan sieppaa se että ei opeteta juhlakäyttäytymistä lapsille.

No en mä sua tarkoittanutkaan, vaan noin keskimäärin..

Outoa kyllä jos et edes salaattia pysty tekemään ilman riisiä. Et taida olla kovin hyvä kokki. Paremman makuista vaan jos se tehdään kanasta ja tuoreista vihanneksista eikä riisistä ja pakastevihanneksista. En ole koskaan ollut juhlissa missä salaatissa on pastaa tai riisiä.

Olen samaa mieltä että karppaus ei ole erityisruokavalio.
Tosin olisin itse tehnyt salaatin ilman riisiä ihan muuten vaan mutta myös mahdollisia karppeja ajatellen. Tosin mun tuttavapiirissä ei onneksi ole ketään niin fanaattisia että pieni määrä hiilaria haittaisi varsinkin juhlissa.

Ootpa ihanan huomaavainen siskoos kohtaan. Jos tietää että on tulossa joku joka ei syö leipää, niin ompa vaikeeta pistää vaikka vähän lohta ja salaattia lautaselle eikä väkisin tunkee niitä leivän päälle, jonka tietää jäävän syömättä. Ja onpa älykästä olla salaatin sekotusvaiheessa ottamatta vähän kasviksia ja kanaa sivuun ennen kun lyö sinne riisit.

Yhteistyössä