Ollaan oltu ainakin kaks viikon reissua anopilla, jonka aikana anoppi on maksanu kaikki ruuat. Anopin kanssa oltiin viikko hiihtolomalla Lapissa. Sitten ollaan varmaan syöty viikottain kerran, joskus jopa kaks, mun porukoilla. Niiden kanssa ei oo oltu matkalla nyt tän vuoden puolella missään. Hmmm, isovanhemmat on ostanu likalle vaikka mitä vaatetta ja leluja ja ties mitä. Anoppi osti firmansa nimissä miehelle uuden tietokoneen, kun sen kone hajos. Mitähän mun porukat olis tän vuoden puolella ostanu... Varmaan jotain muutakin, mitä ei nyt tuu mieleen. En kyllä ala laskemaan.
Ja nyt jos joku kysyy, että miksi ihmeessä, kun ei meillä itselläkään oo millään tavalla taloudellisesti tiukkaa, niin ensinnäkin en pidä sitä, että sukuloidaan ja sielä meille tarjotaan ruokaa, minkäänlaisena avustuksena, vaan ihan normaalina vieraanvaraisuutena. Jos mun ystävät tulee mun luokse, niin totta helvetissä tarjoon niille ruuat ja juomat. Ihan sama homma.
Sitten noiden vaatteiden ja tavaroiden ostaminen. Noh, tilanne on se, että kaikki isovanhemmat on edennyt urallaan niin pitkälle, kun aikovat edetä, ja saaneet kaikki palkankorotukset yms. Lisäks niillä on asunnot ja kaikki muu omaisuus velatonta ja lapset muuttanu pois kotoo, eikä rahaa nyt vaan kulu normaaliin elämään niin paljon. Ne matkustelee niin paljon, kun jaksaa ja ehtii. Harrastaa ja shoppailee kaikkee, mitä ne haluaa, ja siltikin rahaa jää, kun ei sitä nyt ihan pelkästään kuluttamisen ilosta kukaan jaksa kuluttaakkaan. Miksi ne isovanhemmat ei sillon saisi ostella ihania vaatteita yms. lapsenlapsilleen, jos se tekee ne isovanhemmat onnellisiksi? En minä ainakaan aio kieltää. Ihan täpinöissään ovat kaikki, kun pääsevät lastenosastolle jossain kaupassa.
Sitä rahaa ei kukaan kuitenkaan hautaan vie mukaanaan, vaikka tilille olisi kertynyt kuinka elinaikana, ja helvetin tyhmäähän se olis maksaa kamalat perintöverot sitten joskus. Eli eikös se oo ihan fiksua vaan, että nyt jo elinaikana siirtävät omaisuuttaan pikkuhiljaa lapsilleen ja lastenlapsilleen? Kateellisia tietenkin ottaa pattiin, kun valtio ei nyt saa perintöveroa koko potista, kun isovanhemmat ei halua istua sen rahakirstunsa päällä kuolemaan asti.
Vai mikä siinä risoo, jos joku saa rahallista apua?