Paljonko perheesi on saanuttänä vuonna rahallista apua isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta?

• Viestiketjun aloittaja "gee"
  • Ensimmäinen viesti
Meilläkin
[QUOTE="hmmm";24204545]0€ jollei sitten lasketa lasten syntymäpäivälahjoja ja joululahjoja.. en kovin tarkkaa niistä osaa sanoa, oisko 150€ per lapsi?! ?

miksi pitäisi saada avustuksia?[/QUOTE]

just näin. (tosin meillä lahjat ehkä 30-40e lapselle).

Synttärilahja lapselle noin 30 euroa varmaankin.
Viikonlopun ruuat, kun poika oli vanhemmillani hoidossa ja junalippu kun äitini kävi hänet hakemassa.
Ja jäätelöt kun oltiin yhdessä tällä viikolla lomamatkalla. Ja hei, äitini osti minulle muuten yhden 4 euron korun samalla reissulla. Taloudellista tukeahan nämä, tottakai :LOL:

Ei me olla saatu mitään rahallista apua.
Lahjoja ollaan kyllä saatu, tänä vuonna itseasiassa ihan älyttömästi. Kaikilta isovanhemmilta ja kaikki mukaan laskien hipoo varmaan 10 000€ hujakoissa.

Ja ihan omillaan pärjätään kyllä. Mutta ei tässä mitenkään rahassa pyöritä, että jos äiti haluaa tulla ruokakaupan kautta tänne viikonlopuksi kokkaamaan ja hengailemaan, niin en mä kieltäydy. Rahaa sille on turha yrittää takaisinpäin tyrkyttää.

Jos isovanhemmat haluaa viedä meidän lapsia huvipuistoon tms. reissuille, niin en kieltäydy. Ja siinäkin tapauksessa mun on ihan turha yrittää tyrkyttää mitään rahaa niille. Niillä on kaikkilla se periaate, että kun itse tarjoutuvat viemään, niin itse maksavatkin.

Tässä vuoden sisään on sattunut nyt vielä muutama isompi juttu, joita isovanhemmat ovat ehdottomasti halunneet maksaa, vaikka olisi joko hankittu ihan itsekin, tai pärjätty jo olemassaolevilla.

Niille tulee siitä hyvä mieli, en mä mistään hienosta periaatteesta ala kieltäytymään.

Viimeksi muokattu:
"Eee"
Ollaan oltu ainakin kaks viikon reissua anopilla, jonka aikana anoppi on maksanu kaikki ruuat. Anopin kanssa oltiin viikko hiihtolomalla Lapissa. Sitten ollaan varmaan syöty viikottain kerran, joskus jopa kaks, mun porukoilla. Niiden kanssa ei oo oltu matkalla nyt tän vuoden puolella missään. Hmmm, isovanhemmat on ostanu likalle vaikka mitä vaatetta ja leluja ja ties mitä. Anoppi osti firmansa nimissä miehelle uuden tietokoneen, kun sen kone hajos. Mitähän mun porukat olis tän vuoden puolella ostanu... Varmaan jotain muutakin, mitä ei nyt tuu mieleen. En kyllä ala laskemaan. :D

Ja nyt jos joku kysyy, että miksi ihmeessä, kun ei meillä itselläkään oo millään tavalla taloudellisesti tiukkaa, niin ensinnäkin en pidä sitä, että sukuloidaan ja sielä meille tarjotaan ruokaa, minkäänlaisena avustuksena, vaan ihan normaalina vieraanvaraisuutena. Jos mun ystävät tulee mun luokse, niin totta helvetissä tarjoon niille ruuat ja juomat. Ihan sama homma.

Sitten noiden vaatteiden ja tavaroiden ostaminen. Noh, tilanne on se, että kaikki isovanhemmat on edennyt urallaan niin pitkälle, kun aikovat edetä, ja saaneet kaikki palkankorotukset yms. Lisäks niillä on asunnot ja kaikki muu omaisuus velatonta ja lapset muuttanu pois kotoo, eikä rahaa nyt vaan kulu normaaliin elämään niin paljon. Ne matkustelee niin paljon, kun jaksaa ja ehtii. Harrastaa ja shoppailee kaikkee, mitä ne haluaa, ja siltikin rahaa jää, kun ei sitä nyt ihan pelkästään kuluttamisen ilosta kukaan jaksa kuluttaakkaan. Miksi ne isovanhemmat ei sillon saisi ostella ihania vaatteita yms. lapsenlapsilleen, jos se tekee ne isovanhemmat onnellisiksi? En minä ainakaan aio kieltää. Ihan täpinöissään ovat kaikki, kun pääsevät lastenosastolle jossain kaupassa.

Sitä rahaa ei kukaan kuitenkaan hautaan vie mukaanaan, vaikka tilille olisi kertynyt kuinka elinaikana, ja helvetin tyhmäähän se olis maksaa kamalat perintöverot sitten joskus. Eli eikös se oo ihan fiksua vaan, että nyt jo elinaikana siirtävät omaisuuttaan pikkuhiljaa lapsilleen ja lastenlapsilleen? Kateellisia tietenkin ottaa pattiin, kun valtio ei nyt saa perintöveroa koko potista, kun isovanhemmat ei halua istua sen rahakirstunsa päällä kuolemaan asti. :D Vai mikä siinä risoo, jos joku saa rahallista apua?

Rollolainen
Lapset ovat saneet 160e, kun saivat papalta synttärirahaa. Muuta ei ole tullut. nmäkin rahta ovat siis LASTEN RAHOJA. Jokainen lapsi sai siis itselleen 40e ja sai ostaa mitä halusi tai säästää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"höh"
siis toki kaikki ruuan tarjoamiset, ja huvipuistoreissuille / uimaan viemiset helpottais minua taloudellisesti.
Vaikkei pakko oliskaan, niin kyllä mä haluan jotain spesiaalia lapselle tarjota, ja aika kallis paukku tollanen huvipuistoreissu on.
Tai jos kävis vaikka puolet viikosta kylässä syömässä, niin paljon vähempihän sitä itellä kauppaan menis.

Minä ja lapsi ei saada keltään mitään. Välillä kyllä tulee kurja olo, kun itellä on tiukkaa, ja sit kuulee, kuinka muut isovanhemmat just ostelee lapsille vaikka mitä, tai ylipäätänsä edes on niiden kanssa :(

"miniä"
Auto € 4000 ja ehkä noin 400 lahjoina. Sitte vielä viikon mökkiloma. Hoitoapua saadaan lapselle kun ollaan siellä päin. Mielestäni luonnollista kun ollaan opiskelijoita molemmat. Ehkä vanhemmat myös muistavat kun ovat itse saaneet apua silloin kun tarvitsivat. en ymmärrä sellasta, että pidetään itsestäänselvänä että toiset maksaa ihan normi elämistä. En kyllä ymmärrä sellastakaan että omat vanhemmat (jotka mun mielestä on samaa perhettä) eivät auta, jos näkevät että tarvettakin on ja itsellä ois varaa. Aivan ihme etäistä meininkiä monilla...

tidii
Siis vuoden 2011 aikana? Ei yhtään. Sen sijaan vuoden 2010 aikana saatiin (joululahjarahat, mun synttäreinä saan aina vanhemmiltani rahaa ja synttärit loppuvuodesta) 2000 euroa.

jotain joskus
Pojan rippijuhliin anoppi leipoi pikkuleipiä ja toivat liharuokaa. Käydään anoppilassa syömässä muutama kerta vuodessa ja tuovat välillä meillä käydessään kahvipullaa.
Teinit saavat tietty synttäri ja joululahjat ja joskus ehkä kympin kaks rahaa.

0 € rahaa, laskuissa ei tarvitse avustaa, tms.

Omasta tahdostaan isovanhemmat ostelee lapsille leluja, vaatteita yms. En osaa enkä alakaan arvioimaan niiden hintoja.

Ovat myös pitäneet lapsia paljon, vieneet heitä mökille ja veneilemään, ruotsinristeilyille yms, en ala sellaistenkaan rahallista arvoa laskemaan. Ihan itse kysyvät että saavatko lapsia lainaan ja ovat heidän kanssaan erittäin mielellään :)

"vierailija"
n. 100 000 euroa, äitini päätti jakaa perinnön isän kuoltua jo etukäteen (ei olisi tarvinnut). Kiitollinen olen, äärettömän.

Itse annoin ennen isän kuolemaa sitävastoin aikaani, mm. vuosi sitten joka päivä hoidin isää 2-5 tuntia töiden jälkeen.

Keittiönoita
0 €

*muoks* Ja molemmilla mukuloilla siis vielä synttärit edessä. Eikä kumpikaan mukuloista tänä vuonna tee kaukomatkoja. Ensi vuonna varmaan mun vanhemmat avustaa tytärtäni, kun pitää saada tytön anoppi käymään Suomessa. Ainoastaan espanjaa puhuva tarvinnee tuolle 10 000 kilometrin matkalle tulkin ja mä maksan sen yhteen suuntaan ja vanhempani luultavasti toiseen suuntaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Mmm"
0e. Ainoostaan tytär on saanu vaatteita, leluja ja jotain muuta pientä sillon tällön, kun sukulaiset haluaa ostaa. Tosin oon nyt sanonu että, vaatteita ja leluja ei tartteis kyllä yhtään enempää.

no ei yhtään, no lapsen joululahjat (isovanhemmat). Miks isovanhempien tai sukulaisten (ei ole miehen eikä oma sukuni lähellä eikä läheinen) pitäis antaa rahaa, mehän ollaan aikuisia ihmisiä joiden tulee hoitaa taloutensa itse? Eihän mekään anneta niille? Joo, ja suht köyhiä ollaan mut eipä ole varakkaita ne isovanhemmatkaan.

Yhteistyössä