Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei rappukäytävissä saa niitä vaunuja säilyttää?

• Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"kihara"
[QUOTE="vieras";24160691]Mis ne vaunut sitten olis pitänyt säilyttää?![/QUOTE]

Kotona, vaunuvarastossa ?
Ei rappu ole mikään varasto. Mietippä että isossa talossa voiparhaimillaan olla 10 perhettä joilla vaunut. Entäs jos kaikki alkaa niitä säilyttää rapussa? ensinnäkin, ne ovat siivojien tiellä. JA suuri paloturvallisuus riski.

[QUOTE="vieras";24160832]Ja kyseinen henkilö kulkee vauvan kanssa millä, jollei autoa ole?[/QUOTE]

onko se sadan muun kerrostaloasukkaan ongelma millä kulkee??? Se on, jos ne vaunut sytyttää joku siellä porraskäytävässä tuleen. Silloin varmasti kaikki ajattelee, että olisi saanut vaikka lentää sen vauvansa kanssa ilmassa kuin että jättää ne vaunut portaikkoon.

• Tykkää
Reactions: as if
vierasss
Mitäs jos kaikki ajattelisivat, että voi jättää tavarat rappukäytävään. Yksi jättäisi kaksostenrattaa, yksi rollaattorin, yksi polkupyörän, sinkkumies haluaisi moottoripyöränsä sisätiloihin, yksi ei jaksa jalkavaivaisena koliikkilvauvan äitinä viedä roskapussia, joten porraskäytävään vaan....todella turvallista, eikös vaan!? Eletään kuin pellossa!

Tuli mieleen, että täällä oli aiemmin perhe, joka roudasi polkupyöränsäkin omaan kämppäänsä, vaikka täällä on kyllä kaksikin pyöräkellaria ko. kulkuvälineen säilyttämistä varten. Samassa tilassa on näytty säilyttävän myös rollaattoreita (ainakin jotkut talon vanhuksista ovat tehneet niin) sekä lasten pulkkia, tms. Lastenvaunuja ei tuolla kellarissa voi säilyttää, yksiä oli kärvennetty tuossa jokin aika sitten ja toisiin kustu. Vaunujen säilytystilaa täällä ei ole. :(

Hissi täältä meidän talosta löytyy, ja sillä onkin kuljetettu rattaat neljänteen kerrokseen. Rappukäytävässä on "syvennys", johon vaunut ovat hyvin mahtuneet olematta kenenkään tiellä. Toki ne edelleen paloturvallisuusriski ovat, jos niitä myrkkykaasuja ajattelee. Ne eivät vain mahdu meille, vaikka miten yrittäisi. Ovesta ne kyllä saa lykittyä sisään, mutta muuten ne ovatkin koko ajan tiellä. Parvekkeelle voitaisiin muuten laittaa, mutta eivät mahdu parvekkeen ovesta sisälle. En mä nyt vaunuja ala purkamaankaan kahdesti päivässä, jotta voisin säilyttää niitä parvekkeella...

Pitäisi olla vaunuille räätälöityjä tiloja, todellakin, mutta kun ei niitä vain tahdo olla. :(v

"hmm"
Mitäs jos kaikki ajattelisivat, että voi jättää tavarat rappukäytävään. Yksi jättäisi kaksostenrattaa, yksi rollaattorin, yksi polkupyörän, sinkkumies haluaisi moottoripyöränsä sisätiloihin, yksi ei jaksa jalkavaivaisena koliikkilvauvan äitinä viedä roskapussia, joten porraskäytävään vaan....todella turvallista, eikös vaan!? Eletään kuin pellossa!
Tätä mä oon just kans miettiny, että mikä ihmeen etuoikeus niitä vaunuja on siellä säilyttää, mullakin olis monta tavaraa jotka vois näppärästi odottaa tossa rapussa ettei ne olis täällä tukkimassa mun asuntoa. Vaunut on tavara siinä missä muutkin ja ne pitää mahtua säilyttämään joko niille varatussa paikassa tai sitten kotona.

Vaunuja voi muuten näppärästi säilyttää myös noissa kerrostalojen häkkikellareissa.

"Vieras"
[QUOTE="hmm";24160889]Tätä mä oon just kans miettiny, että mikä ihmeen etuoikeus niitä vaunuja on siellä säilyttää, mullakin olis monta tavaraa jotka vois näppärästi odottaa tossa rapussa ettei ne olis täällä tukkimassa mun asuntoa. Vaunut on tavara siinä missä muutkin ja ne pitää mahtua säilyttämään joko niille varatussa paikassa tai sitten kotona.

Vaunuja voi muuten näppärästi säilyttää myös noissa kerrostalojen häkkikellareissa.[/QUOTE]

Tuossa tuli hyvä idea, jota en oikeasti ollut tullut ajatelleeksi aiemmin. (Syystä, että meidän varasto on ääriään myöten täynnä...) Nyt täytyykin alkaa siivoilemaan ko. varasto ja heittää sieltä turhat pois, mahtuisi todellakin hyvin vaunut sinne. Eikä ole kenenkään tiellä! :)

Nyt oli pakko kirjautua. Nelisen vuotta olen palstaillut harmaana ja tungen lusikkani heti tähän soppaan.
Tässä ketjussa olen mielipiteeni tuonut julki nimimerkeillä äiti ja uskokaa jo sekä minä.

Olen todellakin sitä mieltä että on vastuutonta säilyttää niitä vaunuja tai mitään muutakaan siellä rappukäytävässä. Kaikki "syyt" ovat tekosyitä, kun kyseessä on lakiin kirjattu paloturvallisuusriski.

"hmm"
[QUOTE="Vieras";24160900]Tuossa tuli hyvä idea, jota en oikeasti ollut tullut ajatelleeksi aiemmin. (Syystä, että meidän varasto on ääriään myöten täynnä...) Nyt täytyykin alkaa siivoilemaan ko. varasto ja heittää sieltä turhat pois, mahtuisi todellakin hyvin vaunut sinne. Eikä ole kenenkään tiellä! :)[/QUOTE]

Joo, tajusin tän kun huomasin että yhteen kellariin oli vartavasten nikkaroitu isompi ovi että kaksosvaunut mahtuu helposti. Ja siellä ne tosiaan on turvassa ja lukon takana myös!

Onneksi tässä talossa on vaunuille ja rattaille ihan oma paikkansa ulko-oven lähettyvillä. Ei lähelläkään rappusia. Talossa ei hissiä.
Mua ärsyttää se, että vaunuosassa on nyttenkin tuplarattaat jotka eivät ikinä liiku mihinkään, ovat perheen jossa lapset on jo lähes 10 vuotiaita. Tuosta tarttis mainita, koska syksyllä tarttis saada omat vaunut sinne.

Mitäs sitten, kun olette kaupassa tai ravintolassa, ja siellä syttyy tulipalo? Mitäs sitten, jos ainoan uloskäynnin edessä on tavaraa, "kun ei niitä muuallakaan mahdu eikä pysty säilyttämään"? Mitäs sitten, jos teiltä kuolee lapsi siinä tulipalossa, kun ette päässeetkään ulos? Vieläkö olette sitä mieltä, että se on ihan se ja sama missä niitä tavaroita säilyttelee, ja jos ei muuta tilaa ole, niin se on ihan ok pitää niitä hätäteiden edessä?

"vieras"
No vaunut ja rattaathan saa kasaan, että ne menee autoonkin -miksei ne silloin mahdu kämppäänkin?!

Tai sitten hankkii sellaiset rattaat, jotka saa kotiin mahtumaan.

Tai muuttaa asuntoon, joka toimii lapsiperheelle myös tuossa vaunuasiassa.

Ei se, että just sulla on lapsi, tee susta ainoaa oikeaa maailmannapaa. Myös sinun täytyy noudattaa yhteisiä sääntöjä.

meillä
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24158067:
Äläs nyt,joku puolisokea mummo voi kompastua niihin,kaikkihan on mahdollista:whistle: Lopettakaa nyt jo keuhkoaminen jostain rattaista:headwall:
Nii just, ihan siis älytöntä vouhottaa jostain aivan yhdentekevästä paloturvallisuudesta :headwall: C'moon, semmosii vaunujen sytyttämisiä sattuu tosi tosi harvoin, esim. meidän talos ei vielä kertaakaan. Eikä täälläpäin silleen mitään ihme sakkia hiippaile, tai no ainakaa en oo nähny?! Ei tollasest kannata stressata, ihmisiä kuolee joka päivä tulipaloissa ja siis lapsiaki kuolee! Mut silti elämä jatkuu :heart: Ei oo niin vakava asia. Älkää ihmiset stressatko niin paljoo, ihan turhaa semmonen! Meillä kaikilla on vaan tää yks elämä, joten ei viittittäs tuhlata sitä tämmösen turhanpäiväsen asian miettimiseen =)

:headwall:

• Tykkää
Reactions: Tirps
Mä asun luhtitalon ensimmäisessä kerroksessa, ts. maan tasalla. Meillä tässä maan tasalla on jokaisella omat ovillemme johtavat tiet. Kahdella asunnolla on ns. yhteinen etuterassi, mutta kummallakin edelleen nuo omat "kulkuväylät". Ollaan naapurin kanssa säilytelty vaunuja tuossa terassilla, siinä eivät ole kenenkään edessä eikä niistä kummempaa riskiäkään pitäisi olla.

Kerrostalossa kyläillessäni olen jättänyt vaunut mahdollisuuksien mukaan vaunuvarastoon tai muualle; paikkaan, jossa eivät ole tiellä/aiheuta muuta vaaraa.

Jos jonkun vaunut näen rappukäytävissä, en todellakaan lähde lykkimään niitä ulos - viesti paloturvallisuudesta tulisi saada menemään ihmisten ymmärrykseen toisella tavoin. Kyse kun on kuitenkin toisen omaisuudesta, kaikesta huolimatta... Isännöitsijät esimerkiksi voivat puuttua tähän - tai auttaa muuten asiassa räätälöimällä jonnekin ihan oman, vaunuille tarkoitetun paikan. Ehkä taloyhtiöllä olisi varaa rakennuttaa taloyhtiön alueelle jokin pikkuinen rakennus nimenomaan tätä tarkoitusta varten? Avaimet sinne sitten olisi niillä, jotka tätä nimenomaista varastoa tarvitsevat.

"pahvi"
Tuli mieleen, että täällä oli aiemmin perhe, joka roudasi polkupyöränsäkin omaan kämppäänsä, vaikka täällä on kyllä kaksikin pyöräkellaria ko. kulkuvälineen säilyttämistä varten. Samassa tilassa on näytty säilyttävän myös rollaattoreita (ainakin jotkut talon vanhuksista ovat tehneet niin) sekä lasten pulkkia, tms. Lastenvaunuja ei tuolla kellarissa voi säilyttää, yksiä oli kärvennetty tuossa jokin aika sitten ja toisiin kustu. Vaunujen säilytystilaa täällä ei ole. :(

Hissi täältä meidän talosta löytyy, ja sillä onkin kuljetettu rattaat neljänteen kerrokseen. Rappukäytävässä on "syvennys", johon vaunut ovat hyvin mahtuneet olematta kenenkään tiellä. Toki ne edelleen paloturvallisuusriski ovat, jos niitä myrkkykaasuja ajattelee. Ne eivät vain mahdu meille, vaikka miten yrittäisi. Ovesta ne kyllä saa lykittyä sisään, mutta muuten ne ovatkin koko ajan tiellä. Parvekkeelle voitaisiin muuten laittaa, mutta eivät mahdu parvekkeen ovesta sisälle. En mä nyt vaunuja ala purkamaankaan kahdesti päivässä, jotta voisin säilyttää niitä parvekkeella...

Pitäisi olla vaunuille räätälöityjä tiloja, todellakin, mutta kun ei niitä vain tahdo olla. :(v
No kuule! Ne ei ole vain jotain myrkkykaasuja, vaan MYRKKYkaasuja.

No niin. Me roudasimme meidän yhdistelmävaunut juuri tuohon meidän pieneen eteiseen, missä ne oli aina tiellä, ja kyllä ne ärsytti. Samoin meillä ne ei myöskään mahdu parvekkeen ovesta ulos, joten kasasin ne ja kannoin sitten parvekkeelle (siis kun nukutin lasta ulkona) Mutta niin vaan tehtiin, koska niitä vaunuja EI SAA jättää rappukäytävään, se on taivahan tosi! Kun hankkii jotain tavaraa, on sille mietittävä säilömispaikka ja elettävä sen mukaan.

"Anne"
[QUOTE="vieras";24160995]No vaunut ja rattaathan saa kasaan, että ne menee autoonkin -miksei ne silloin mahdu kämppäänkin?!

Tai sitten hankkii sellaiset rattaat, jotka saa kotiin mahtumaan.

Tai muuttaa asuntoon, joka toimii lapsiperheelle myös tuossa vaunuasiassa.

Ei se, että just sulla on lapsi, tee susta ainoaa oikeaa maailmannapaa. Myös sinun täytyy noudattaa yhteisiä sääntöjä.[/QUOTE]

Yhdessä vaiheessa kuljin paljon rattaiden kanssa. Ostin parilla kympillä jotkut Emman rattaat, jotka sain toisella kädellä kannettua helposti kolmanteen kerrokseen. Kotona vessan nurkkaan jos oli likaa ja hyvällä kelillä ulkovaatekaapin nurkkaan.

möö
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24161057:
Nii just, ihan siis älytöntä vouhottaa jostain aivan yhdentekevästä paloturvallisuudesta :headwall: C'moon, semmosii vaunujen sytyttämisiä sattuu tosi tosi harvoin, esim. meidän talos ei vielä kertaakaan. Eikä täälläpäin silleen mitään ihme sakkia hiippaile, tai no ainakaa en oo nähny?! Ei tollasest kannata stressata, ihmisiä kuolee joka päivä tulipaloissa ja siis lapsiaki kuolee! Mut silti elämä jatkuu :heart: Ei oo niin vakava asia. Älkää ihmiset stressatko niin paljoo, ihan turhaa semmonen! Meillä kaikilla on vaan tää yks elämä, joten ei viittittäs tuhlata sitä tämmösen turhanpäiväsen asian miettimiseen =) :headwall:

Onpa siinä pikkumaista ja naurettavaa sarkasmia kerrakseen. :)

Tää keskustelu menee (mennyt ajat sitten) täysin ylihysterian puolelle. Jos samanlailla ajattelette muissakin asioissa, elämäänne tuskin sisältyy mitään muuta kuin juuri mainitsemaani ylihysteriaa. Autolla, pyörällä ajamiset ynnä muut ovat yhtä todennäköisiä, oikeastaan vielä todennäköisempiä tapaturmia kuin rapussa, vaunuista syttynyt tulipalo. Mutta ihan jokaisen oma valinta, miten hankalaksi elämänsä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24161139:

Tää keskustelu menee (mennyt ajat sitten) täysin ylihysterian puolelle. Jos samanlailla ajattelette muissakin asioissa, elämäänne tuskin sisältyy mitään muuta kuin juuri mainitsemaani ylihysteriaa. Autolla, pyörällä ajamiset ynnä muut ovat yhtä todennäköisiä, oikeastaan vielä todennäköisempiä tapaturmia kuin rapussa, vaunuista syttynyt tulipalo. Mutta ihan jokaisen oma valinta, miten hankalaksi elämänsä tekee.
kuule, tää on totta!!

Kun tää nyt on mennyt "ylihysteriaksi", niin alan helpottamaan omaa elämää ja jätän potut yksikseen kiehumaan, kun lähden shoppaileen. Samalla voisin laittaa saunan lämpeneen ja kiukaan päälle vaatteet, kun ne kuivuu siinä näppärästi.
Kato, kun tuo paloturvallisuus ja siihen liittyvät lait on vaan "ylihysteriaa".

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja möö;24161139:

Jos kaikki toimittaisiin noin niin kuinkahan paljon onnettomuudet ja vakavat loukkaantumiset sekä kuolemat lisääntyisi? Juu, ei pistetä lapsille enään kypäriä päähän, turhaa vouhotusta. Aika harva kumminkaan kuolee lapsena pyöräillessä :) Turvavöitäkään ei tartte käyttää, ne vaan kiristää. Hiuksia on kiva kuivailla föönillä kylpyammeessa, onhan ne jotku sulakkeetki jo keksitty? suojatielläkään ei tartte paljon kattella, onhan niissä autoissa herrantähden JARRUT ja väistämisvelvollisuus!

Ja sitäpaitti, eihän MULLE ikinä mitään kamalaa vois tapahtua.

möö
Mä olen puhunut ainoastaan tästä ketjusta, ja tästä vaunuista nousseesta keskustelusta (lue: ylihysteriasta). Kyllä se jo on ylihysteriaa, kun aletaan kehittelemään mitä kummallisempia teorioita.. Onko kukaan oikeasti miettinyt, että paljon suurempi todennäköisyys on, että kuolet lastesi kanssa auto/pyöräkolarissa, auton alle jäädessä tms. kuin rappukäytävässä VAUNUISTA syttyyneen tulipalon takia? Ihan mielenkiinnosta vain kyselen. Mulla ei itsellä käy mielessäkään jättää rappuun vaunuja, mutta en mä näe sitä ongelmana että muut niin tekevät.

möö
Hei nyt mun on pakko sanoo, etten mä voi enää jatkaa tässä keskustelussa kun mä en jaksa enää nauraa! Ei ihan mitään vois tehdä jos jokaisesta tekis tollasen ongelman.

Oli hauska päivä kanssanne, kiva huomata millaisia tunnekuohuja täällä voi mammojen keskellä saada aikaan, ja vielä ihan nimettömänä! Hihhei.. :D

kiitos
Savukaasut siis.
Ihan sen takia.
Ei siksi, että vaunut ovat tiellä, ja kävelee niitä päin siis.

Savukaasut on siis se asia, joka muodostaa myrkyllisen coctailin sekunneissa, jos tulipalo alkaa mistä tahansa syystä.
Teillekin, jotka siis säilytitte niitä "portaiden alla, ja ne eivät olleet kenenkään tiellä".

EN LUkenut ketjua kokonaan, mutta laitoin tämän siltä varalta, että tätä varsinaista syytä ei vielä ketjussa olisi.

Ja repikää samalle ne muoviset ym. ovikoristeenne siitä ovesta ja siirtäkää oven sisälle. Samasta syystä. Sekä luonnollisesti kynnysmatot ja muu roina.

möö
[QUOTE="vieras";24161197]Jos kaikki toimittaisiin noin niin kuinkahan paljon onnettomuudet ja vakavat loukkaantumiset sekä kuolemat lisääntyisi? Juu, ei pistetä lapsille enään kypäriä päähän, turhaa vouhotusta. Aika harva kumminkaan kuolee lapsena pyöräillessä :) Turvavöitäkään ei tartte käyttää, ne vaan kiristää. Hiuksia on kiva kuivailla föönillä kylpyammeessa, onhan ne jotku sulakkeetki jo keksitty? suojatielläkään ei tartte paljon kattella, onhan niissä autoissa herrantähden JARRUT ja väistämisvelvollisuus!

Ja sitäpaitti, eihän MULLE ikinä mitään kamalaa vois tapahtua.[/QUOTE]

Mä en käsittänyt nyt että miten tämä liittyi aiheeseen? Mutta tosi kuin vesi, että TODENNÄKÖISEMPÄÄ on kolarit ym. kuin RATTAISTA SYTTYNEET TULIPALOT, vaikka niitäkin toki sattuu. Ai että mä en kestä enää. :D :D

Yhteistyössä