Ihana poika tuo 11v, haluaa tehdä meille ruoan tänään =)

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24152379]Oot tosi aikuinen. Miten tuo viimeinen lause liittyy tähän ketjuun! Kiva tulla irvailemaan joka ketjuun. MENE HOITOON![/QUOTE]

Oot tosi aikuinen. Miten tuo viimeinen lause liittyy tähän ketjuun! Kiva tulla irvailemaan joka ketjuun. MENE HOITOON!
 
"mä"
Liioittelu on eri asia kuin perushygieenian osaaminen. Jokainen älyltään normaali ihminen tajuaa pestä kädet virtsaamisen jälkeen. Kyllä paperia voi olla niin paljon, että virtsa ei tule siitä läpi, mutta silti käsi käy haarovälissä ja kyllä siellä bakteereja on.
Virtsahan on niin myrkyllistä, että ennen vanhaan haavat desinfioitiin pissaamalla päälle ja onpa osa haaksirikkoutuneista juonut omaa virtsaansa usean päivän ajan.
Lemmenleikeissä monella sen sijaan kieli eksyy sinne mysteeriseen paikkaan.

Kyllä, käsien peseminen wc:ssä käynnin jälkeen on järkevää. Käsien peseminen ennen ruoan valmistusta on myös järkevää. Mikä taas ei ole järkevää, on tulla huutelemaan asiattomuuksia toisesta ihmisestä hänen aloittamaansa onnelliseen ketjuun. Järkevää ei ole myöskään ylihysteria hygienian kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Wicked Mary
Ynja
[QUOTE="mä";24152447] Järkevää ei ole myöskään ylihysteria hygienian kanssa.[/QUOTE]

Mä en ole mikään ylihysteerinen vaan peräänkuulutan ihan normaalia perushygieniaa.
 
hienoa
[QUOTE="vieras";24151762]Vaikkei ole kotitalosutunneilla vielä ollutkaan. Johan alkoi kummasti innostus. Meillä ainakin innostutaan vasta kotitalouden alettua.[/QUOTE]

Niin, se on kyllä omituista jos nuori kiinnostuu jostain asiasta aiemmin kuin sitä koulussa opetetaan.
Sori, mutta sun kommenttis paljasti sun yksinkertaisuuden :D
 
Ynja
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24152507:
mun puolesta jokainen saa vaikka istua desifiointi altaassa, tässä ketjussa vai keksittiin tuosta hygieniasta tapa heittää paskaa rollon silmille. se miten kukin pesee ja asuu ei kuulu ainakaan palstalaisille, jotka vaan täällä kirjoittelee
Niin aivan sama mitä tekee kotioloissa, mutta koita nyt muistaa, että ap on kokki. Kyllä mua ainakin oksettaisi syödä ap:n tekemää ruokaa. Onneksi en asu lähelläkään Rovaniemeä eikä ole tarvetta sinne mennäkään.
 
Hyvä osata jo lapsena, ettei ole sitten aikuisena ihan avuton keittiössä. Meillä 4-7-vuotiaat tykkäävät auttaa keittiössä, voitelevat vuokia, pyörittelevät lihapullia, pilkkovat vihanneksia yms.

Käsihygieniasta sen verran, että sitä olen teroittanu lapsille joka päivä, eikä se mun mielestä ole liioittelua, että ruokaa tehdään puhtain käsin. Kuka söisi esim. ravintolassa hyvillä mielin, jos TIETÄISI, ettei kokki ole pessyt käsiään vessassa käymisen jälkeen ennen ruoanlaittoa? Mun mielestä se, ettei pese käsiään vessan jälkeen ja käy pilkkomaan vihanneksia vaikkapa, on sama, kuin se, että leikkuulaudalla olisi kusinen potta. x)
 
"uuniomena"
No kyllä se vain kuuluu muillekin koska ap on kokki. Kiva kun tekee keittiöllä ruokaa vanhuksille, lapsille jne. eikä osaa perushygieniaa tuon vertaa. Eikä varmasti koulussa paljon naurattaisi jos tietäisivät ettei jotkut lapset pese käsiään. Siinä sitten joutuvat muut käyttämään samoja kyniä, saksia, taulusieniä, ottimia ruokailussa, ovenkahvoja....

Mä olen itse kokki sekä restonomi ja kysyn ap:lta, että oletko tietoinen että keittiöllä pestään ensin kädet vessassa ja sitten vielä kun saapuu sinne keittiölle takaisin? Niin ja käsidesiä ei saa unohtaa.
Niin no, koulussa työskentelevänä voin kertoa, että se käsienpesu on vaikeaa monelle oppilaalle. Karkeasti arvioiden ehkä 40 % pesee kunnolla, muuta vain vilauttavat sormenpäitä veden alla. Ettätiedossa on kouluissa tuo.

Eiköhän Rollo tiedä miten hänen työssään kuuluu hoitaa käsihygienia. Ja varmasti sen niin hoitaa kuin kuuluukin.
Lapsellisia ämmiä palsta täynnä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mitä;24152680:
Mitä ihmettä tuo Rieputarallaa tulee iniseen joka ketjuun missä Rollo kirjoittaa??! Kato vaan peiliin.
Mutta kun on niin kiva kiusata muita palstalla, ja sitten välillä kerätä sääliä sillä miten on itse ollut koulukiusattu.
 
Niin aivan sama mitä tekee kotioloissa, mutta koita nyt muistaa, että ap on kokki. Kyllä mua ainakin oksettaisi syödä ap:n tekemää ruokaa. Onneksi en asu lähelläkään Rovaniemeä eikä ole tarvetta sinne mennäkään.
muistaakseni ap kirjoitti avauksessa, että sen lapsi aikoi tehdä ruokaa. ei se puhunut mitään, että on menossa tekemään johonkin ruokaa pesemättä käsiään.
 
Meillä 5 v poika haluaa kokata joka päivä. Usein annan, mutten aina.

On ihmeen taitava ja näppärä ruuanlaittaja, ja rakastaa sitä hommaa. Haaveammatti on kuulemma kokki :)

Kun vielä oppisi siivoamaan keittiön niin kaikki olisi vallan loistavasti :D
 
Mun 3,5 -vuotias haluaisi aina auttaa ruoan laittamisessa. Joskus jopa ärsyttää yrittää keksiä tuonikäiselle sopivia tehtäviä. Täytyy kuitenkin kai olla hyvillään, että lapsi haluaa osallistua kotihommiin. Voi se avuliaisuus teini-iässä kummasti kaikota.
 
eleperk
Kiva :)

Miks helevetissä teillä ei pestä käsiä, jos käytte pissalla? :O
Ja tähän riepu kommentoi Oikeestiko :O

Jonka jälkeen kommentointi jatkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24152111:
entäs nää maatalonisännät. ne on tuolla korvessa pelloilla ja metsätöissä, siellä ei ole vettä lähistölläkään, siellä ne kuulkaa kuseksii ja syö eväänsä samoilla käsillä. eikä nuo näytä kuolevan saatika sairastavan
Jolloin lyhennettynä riepu ilmoittaa että siinähän syö omat jaskat

Eli ei minusta mitään vainoomista. Ainut ketä alettiin vainoamaan oli riepu.
 
"vieras"
Ja tähän riepu kommentoi Oikeestiko :O

Jonka jälkeen kommentointi jatkuu:


Jolloin lyhennettynä riepu ilmoittaa että siinähän syö omat jaskat

Eli ei minusta mitään vainoomista. Ainut ketä alettiin vainoamaan oli riepu.
Ei ole kyse vain tästä ketjusta, Riepu on jokaisessa Rollon ketjussa heti ensimmäisenä paikalla lapioimassa paskaa Rollon niskaan.
 
"Vieras"
Rieputarallaa on ärsyttävä, miettikää oikeasti, että se ihminen on vielä opettaja? Ei mitänn käytöstapoja omaa kyseinen tyyppi...ja oikein vielä mukamas koulukiusattu, no jatkaa ainakin täällä virtuaalielämässä kiusaamista, onkohan se noin kaikilla kiusatuilla, että kostetaan sitten myöhemmin...
 

Yhteistyössä