Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

kiitokset teille kaikille tsemppauksesta, on kyllä kieltämättä mukava olo pitkästä aikaa, kun tietää koska hoidot aloitetaan ja olokin on jo aika hyvä :)
Hattivattinen ja muut joita laparoskopia kiinnostaa Leikkaus oli siis tähystys ja tarkoituksena oli poistaa juuri lapsettomuuteen vaikuttavat endometrioomat eli munasarjat kohtu. Huomasivat tähystyksen aikana suolistopesäkkeet, mutta niihin ei koskettu koska vaatii suolistokirurgin ja leikkaus on aika suuri. Eli silloin olisi voinut jättää lapsihoidot taka-alalle kuukausiksi, koska toipuminen leikkauksen laajuudesta riippuen voi olla kuukausia. Nyt sain e-pillerit, joita syön kuusi viikkoa putkeen niin munasarjat toipuvat leikkauksesta ja samalla estävät endon jylläämisen. Nyt onkin sitten helppo ajoittaa hoidot elokuulle, kun voi sitten lopettaa pillerit, kun lääkäri päättää. Leikkaus meni siis hyvin ja kipulääkitys oli tosi hyvää, tosin ekana iltana ilmeisesti päätin leikkiä urheaa sillä seurauksella että seuraavana yönä en nukkunut kuin pari tuntia kun en pyytänyt ajoissa kipulääkettä :) Hoitajat olivat tosi mukavia ja tosiaan yrittivät sanoa koko ajan, ettei kannata yhtään kivusta kärsiä vaan ottaa reilusti lääkettä. Kotona syön grammasta para tabsia ja 800 mg búranaa kolmasti päivässä tosin nyt olen jo vähentänyt. Tänään pystyn jo tekemään kevyitä kotihommia ja pääsen jo kyykkyynkin :) vatsan alueen turvotus on laskenut tosi hyvin ja ilmatkin hävinneet vatsasta. Tikit ovat alkaneet jo sulamaan ja haavat ovat jo ihan vaaleat ja pienet ja kauniit :) Elikkä ihan turhaan jännitin itse toimenpidettä, tosi kivuton loppujen lopuksi, kun vain popsii ekat päivät lääkettä.
En muista kuka täällä on puhunut clomeista, mutta ainakin minullle ilmeisesti juuri clomit aiheuttivat tämän agressiivisen endon kasvun, eli kannattaisi vaatia niitä ultraamisia aina välillä, ettei pääsisi tulemaan isoja kystia...
Miranda mukava, että sait hoitoa aikaistettua, mutta aina tuollaiset ylimääräiset vaivat kuten tiputtelu huolestuttavat.
Sharona toivotaan, että tulisi vahvat viivat testeihin :)
Vauva haaveissa minä kun olen todella kipuherkkä, aukiolotutkimus tehtiin sedaatiossa, joten mullahan se ei tuntunut missään. oikeastaan en tiedä kivustakaan, mutta jännitän niin paljon, ettei meinaa pysyä ne levittimet sisällä :) Toimenpiteessä, kun vihdoin osasin rentoutua kun huomasin ettei todella satu pysyi instrumentit sisällä. Monet eivät ota sitä mi´nään eikä varmasti olekkaan paha, jos osaa olla rentona tavallisessakin gynetutkimuksessa.
 
Kiitos Moto76 kattavasta laparoskopiaraportista! Mulla varmaan tullaan tekemään samalla lailla eli toisesta munasarjasta poistetaan se möllykkä ja varmaan sitä kasvustoa on myös kohdussa. Se kohdussa mahdollisesti oleva endokasvusto mua eniten mietityttääkin alkion kiinnittymisen suhteen... : / Mulla on myös sellainen olo, että endoa on myös suolistossa, kun silloin tällöin etenkin menkkojen aikaan on ollut sellaisia ihmeellisiä kipuja myös siellä osastolla. Mutta hyvä tietää, että sen poistaminen onkin toinen juttu ja että voisin minäkin selvitä vain tuolla kohtu-munasarjat-osastolla.

Miles: Kiva, että sait vastauksia lääkäriltäsi :) Ja hienolta kuulostaa se, että kiinnittymisyritystä on ollu ja se, että jatkon suhteen on hyvät suunnitelmat! Ihanaa kesää ja antoisaa 5-v-hääpäiväreissua ;)

Jensar Kuulostaa edelleen aikas lupaavalta! Voi kun nyt edes jollekin meistä piinailijoista se plussa tulisi! Mä olen kyllä omalta osaltani jo toivoni menettäny, en tiedä miksi, mutta on vaan sellainen olo ja etiäinen. :|

ON. Ilmeisesti luge-määrän suuruus tekee sen, että mulla on jo nyt näin piinapäivien alussa (pp4) rinnat kipeet ja jotenkin turpeat. Niitä nippailee ja sattuu, kun laittaa rintsikat tai ottaa ne pois päältä. Lisäksi nännipihat jotenkin erilaiset. Mutta nää kaikkihan kuuluu palleroiden sivuvaikutuksiin, aikaisemmissa kierroissa ne on tulleet vasta vähän ennen menkkojen alkua :confused: Muuten ei mitään tuntemuksia, luget myös väsyttää, mutta alavatsalla ei juuri enää jomotteluja tai vihlontaa. Lievästi turvoksissa se on kyllä edelleen ja turvotus aiheuttaa sellaisen erilaisen tunteen alavatsalle - esim. vatsan pullistaminen tai sisään vetäminen tuntuu jännältä :confused:
 
Kiitti kaikille aukiolotutkimuksesta kertoilleille. :) Ei siis tarvii jännittää, koska kipu on niin yksilöllistä. Voi sattua jos tuubat on tukossa tai sit ei tunnu missää. Vetäsen pari buranaa poskee ja koitan mennä sinne iha löysin rantein. :whistle:

Moto76: Hienoa, et sun laparoskopia on nyt onnellisesti ja onnistuneesti ohi ja tulevat hoitosuunnitelmatkii alkaa selkiytyä. :) Mä puhuin ainakii vähä aikaa sitte clomeista, ku alotan ne elokuun puolella. Nyt syön metuja, mitkä ei ihme kyl oo aiheuttanu viel 1 tabl/vrk mitää ällötyksiä, ja sit elokuussa 7vrk teroluteja. Jospas noilla eväillä saatas menkat aikaseks ja clomit käyttöön.. ;) Mul ainakii on kp 12-13 seurantaultra ja aion sitä vaatia kyl jatkossakii. Turhaa vedellä niitä jos ei tiiä yhtää, onks annostuksetkaa kohillaa. Ja jos tuo kystaprobleemakii saattaa noilla tulla.. Kiitti vinkistä! =)
 
Sharona: Lupaavaa!!:p Ainakin on kiinnittynyt, milloin sulla olikaan virallinen testipäivä? :p

Hattivattinen: Mullakin on enimmäkseen ihan luovuttanut olo, kaikki mikä nyt on erilailla kun luomukierroissa johtuu luultavimmin lugeista. Olen itsekin huomannut tuon nännipihojen muuttumisen, ja rinnat myös mulla olleet lugeista arat jo heti ensimmäisistä annospäivistä lähtien. Yritän vaan tässä koko aika tsempata itseäni siihen lopulliseen pettymykseen ja odotan kauhulla miten kauan luget jaksaa pitää menkat loitolla. Ja tiedän, että vaikka kuinka olen negaan jo asennoitunut niin varmaan itkeä tihrustan ekan menkkapäivän.:(
 
Viimeksi muokattu:
Huijui Sharona!!! Whaaaat??? :cool: Miten voikin näkyä jo noin aikaisin, hurjaa :) Kyllä nyt on jännät paikat keskiviikkoon asti odotella... ;)

Jensar: On se jännä, miten sitä itseään psyykkaa eteenpäin näinä piinapäivinä. Luontainen itsesuojeluvaisto katsoo jo tuleviin hoitoihin ja mun sisäinen pessimisti vaan toitottaa, että miten ihmeessä se muka nyt yhtäkkiä onnistuisi kun ei ole tähänkään mennessä onnistunut... Samalla sitä kuulostelee oloaan ja hätkähtää jokaista mahan nippausta ja vihlontaa, että jospa sittenkin. Kaipa tää kuuluu tähän prosessiin.
ON: Musta tuntuu, että tissikipu vaan yltyy ja niitä jomottelee, vaikka vaan makailen sohvalla. Ihan tosi ärsyttävää, että on sitten keksitty niin ihanat tukilääkkeet, jotka saa ihmisen luulosairaaksi=luuloraskaaksi :headwall:
 
Huomenta!

Tein aamulla (tai siis asken) taas uuden testin.. Juuri kun tiputin tipetilla tipat siihen testiin tajusin, etta olin tuntia aikaisemmin herannyt vessaan! Ajattelin, etta nonni nyt tulee nega ja sita sitten murehdin koko paivan, kunnes illalla saa taas testata..

Kuinkas kavikaan!! :heart: Ihan samanlainen haamu sielta tupsahti kuin eilen illalla! :D :D :D :D



Tanaan on 8 paivaa siirrosta ja 13 paivaa pregnyl-piikista.

Olen niin onnellinen, kolme pitkaa vuotta on yritetty, saldona tahan asti yksi kohdunulkoinen raskaus ekasta inssista reilu vuosi sitten toukokuussa. Voi kunpa tama pysyisi matkassa! :heart:
 
Alkaa tytot luovuttako, mulla ei ollut juuri mitaan oireita! pp5 illalla makasin sohvalla lukemassa kirjaa ja tunsin sellaista hassua kihelmointia/lievaa kipuilua kohdun kohdilla. Vahan sen jalkeen iski oikein kunnon "vatsatautikohtaus" joka kesti sen 10minuuttia. Muistin lukeneeni jostain palstoilta monen naisen kertoneen, etta kiinnittymisen aikaan on mennyt maha sekaisin ja tullut hetkellinen/kertaluontoinen vatsatauti. Menin googlettamaan ja loysin artikkelin, etta hormoniryoppy voi sellaisen saada aikaan!

Seuraavana paivana alkoi juilia lonkkia ja nivusia. Eilen sitten oli ihan kunnolla alaselka kipea, ja kohdun kohdalla sellaista polttelevaa kipuilua n. parin tunnin ajan, ajattelin, etta siella se nyt porautuu kiinni kunnolla :D

Edelleen lonkat juilii hassusti, muuten ei ole oikein mitaan poikkeavaa.

Ai niin, se on ollut erilailla seka siina edellisessa raskaudessa, etta talla kertaa, etta menkkajuilinnat mulla alkaa aina pp2 (insseissa ja luonnollisissa kierroissa), mutta naissa kierroissa ei alkanutkaan. Ihan heikkoa juilintaa ollut pp5 jalkeen aika harvakseltaan.

Hattivattinen Lupaavan kuuloisia oireiluita siellakin!!! :flower:
 
Voi että Sharona, onnea!!! Toivon sydämeni pohjasta, että pysyy matkassa mukana :heart:
Teillä on pitkä taival jo takana, jotta soisi sen onnen nyt pysyvän teidän kohdallanne :)

Meillä on yritystä vain vähän reilu vuosi takana, hakeuduin niin nopeasti tutkimuksiin ja asiat etenivätkin loppupeleissä hurjan nopeasti. Ja kun yksityisellä ollaan, niin päästiin samantien tositoimiin.

ON: Mä olen täysin toivoni jo menettänyt tämän tuoresiirron kohdalla. Täysin oireeton olo nyt aamusta, pp5 menossa ja mielestäni jotain etiäisiä pitäisi kyllä jo olla kiinnittymisestä tms. Noh, usko on kuitenkin kova, että meidän pakkasessa olevasta huurunenäporukasta joku haluaisi tehdä pysyvän vuokrasopimuksen joku kaunis päivä yksiöönsä, jonne häntä kovasti toivotaan :heart:

Mitkäs on Jensarin fiilikset, toivottavasti sulla on oireita vaikka muille jakaa =)

Entäpä Millie73? Toivottavasti sun hyperi on helpottanut ja tilalle on tullut ihan muut oireet :) Eikös sulla ole testipäivä ihan näillä näppäimillä?
 
Sharona: Kohta voidaan jo onnitella!!:heart: Toivottavasti on pysyvästi tarrannut!!

Mäkin peräänkuulutan Millietä??

Hattivattinen: Samaa rataa täällä. Välillä tuntuu jotain toiveita herättävää mutta ei mitään ihmeellistä tai uutta mitä ei voisi Lugejen piikkiin laittaa:mad: Lämmöt, menkkatuntemukset ja rintakipu on kaikki Lugeista. Menkkatuntemuksia ja lämpöä ollu ihan norminegakierroissakin. Joo ja tänään on itketty taas aamupäivä tätä kun pitää sitten uuteen kierrokseen ryhtyä. Taas kaikki poissaolot yms.pitää jahkata ja sumplia uudestaan ja keksiä valheita töihin jne. Ne paskat lääkärit kun eivät voineet mitään vatsakipukoodia mulle laittaa, joten saikkulappua en voi viedä. On tää niin taas tätä. Meillä yritys alkanut joulukuussa 2009, saldona kohdunulkoinen maaliskuussa 2010 ja sen jälkeen ei mitään. Kohdunulkoinen paskiainen vielä vei toisen torven mennessään:mad: Ajattelin nyt tässä kuitenkin testata huomenna ja tiistaina sen negan ja ehkä lopettelen Luget jo ennen virallista testipäivää jos ei mitään testeihin tule. Luin että alkion pitäisi pystyä kiinnittymään jo 6 päivää hedelmöityksestä, eli kyllä pitäisi testissä näkyä jo n.4 päivää kiinnittymisestä. Tai ainakin mulla on näkynyt aikaisemmin.
 
Voi Jensar tsemppi:hug: Toivon niiiin, että sieltä pärähtäisikin ylläriplussa testi-ikkunaan. Pitkä on taival teilläkin takana, soisi sen onnistumisen jo osuvan teidänkin osoitteeseen. Ja varsinkin, kun piti käydä niin huono tuuri alkioiden pakastuksen kanssa. : /

Onpa muuten erikoista, että teillä ei lääkärit voineet laittaa jotain muuta koodia saikkutodistukseen??? Mulle kun ei laitettu mitään koodia, täytyy nyt vaan toivoa että ne todistukset kelpaa palkanlaskijalle, pomolta ei ainakaan tullut mitään noottia, mutta hän tietääkin syyn poissaolooni.

Mä en näillä näkymin uskalla testailla ennen testipäivää... Tylsintä on se, että lähdetään reissuun ensi viikolla ja joudun testailemaan reissun päällä, joten voi tulla tiukat paikat pidätellä maailman-romahdus-itkua sitten siellä. Ja jollain lailla ärsyttää ihan sikana sekin, että se endopaska kummittelee siellä ja estää hoitojen jatkamisen. Tää on niin taas tätä. Taidanpa lähteä tuonne helteeseen hikoilemaan hömppäkirja kainalossa, tsemppiä tähän viikonloppuun teille kaikille kovasti!
 
Mariq: Tsemppiä:hug: Älä lannistu, kyllähän teilläkin mun käsittääkseni tärppäs tokasta, eli mahiksia on hurjasti vielä kolmanteen!!!Mä olisin ikionnellinen jos edes tärppi kävis, on sen verran usko kadonnu että meidän soluista normaalia alkiota saatais. Toki se on helppo sanoa nyt, jos ja kun keskenmeno tulee on se varmasti vielä musertavampaa ja maailmanloppu...Mulla se kohdunulkoisen pelkokin siinä vielä että varmasti pää hajois...:headwall:
 
Kiitos tytot tsempeista ja tuesta!

Poistun taalta nyt takavasemmalle, tuo mariqin kommentti on pikkusen liikaa.

Paljon onnea kaikille piinailijoille, toivon todella etta taalla kay plussa-vilina tulevien paivien ja viikkojen aikana!

Itsellani on levollinen olo plussan suhteen, tanaan on vasta pp8 ja testiin piirtyi nyt alkuillasta paljon vahvempi viiva kuin viela aamulla, ei voi enaa haamuksi sanoa, ihan oikea plussa.
Mita tahansa voi viela tottakai sattua ja tapahtua, mutta talla hetkella voin sanoa olevani ensimmaista kertaa raskaana yli kolmen vuoden odotuksen jalkeen ja niin kovin onnellinen.

Tsemppia! :heart:
 
Sharona: Todellakin hienolta näyttää!! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja saatte nyytin syliin!!Pääsispä itsekin tulemaan sun jalanjäljissä=)

Mun mielestä pikemminkin toisten onnistuminen antaa toivoa eikä päin vastoin ja itse ainakin tulin hyvälle mielelle Sharonan hienosta lopputuloksesta! Kumpa tulisi muutama plussa vielä lisää tähän pinoon syksyyn mennessä!!
 
  • Tykkää
Reactions: Vauva haaveissa..
Sharona Tuhannesti onnea!! Toivon niin, että kaikki sujuu mahdollisimman hyvin loppuun saakka ja saatte ensi keväänä ihanan tuhisevan pienen käärön syliinne. Kuten itsekin sanoit, niin olet niin ansainnut tuon onnen ja muista pitää siitä kiinni eli nauttia siitä :) Ihanaa :heart:

Ja kuten Miranda-81 ja Jensar totesivat, niin minä en kyllä osaa harmitella toisten onnea, vaan päinvastoin. Samassa veneessä tässä tavallaan soudetaan ja toisten onnistuminen jos jokin antaa toivoa ja hyvää mieltä sekä edelleen vahvistaa mun uskoa siitä, että itsekin saan sen joku päivä kokea. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee tämän ketjun plussapinoon, vaikkakin nämä asiat eivät tunnu olevan omissa käsissä :) Itse elän tähtäimellä -toivottavasti tämän vuoden aikana-...

Älähän hylkää meitä kokonaan Sharona, ethän? :) Olisi kiva kuulla susta, kun yhtä aikaa ollaan piinailtu. Ja vaikka tämä oma hoitoni ei nyt toisikaan plussaa, niin silti olisi kiva kuulla sun kuulumisia ja elää hengessä mukana :)
 
Sharona Onnea plussasta!! Huiman hieno juttu! Tsemppaa aina mua kummasti kun joku saa plussan , tulee itellekin olo että meidänkin vuoro tulee jossain vaiheessa..

mariq tsemppiä myös minulta!! koitahan jaksella siellä ja uusia suunnitelmia vaan kehiin, kyllä se vielä hyväksi muuttuu.... meille kaikille aikanaan!!! näin haluan uskoa!

Olen itse varautunut 3 ICSI:iin ja murehdin vasta sen jälkeen jos mikään niistä ei onnistu... Tottakai jokainen nega ottaa koville, mutta haluan silti suunnitella hoitoja eteenpäin niin ei tule niin kovaa "pudotusta".
Haluan ajatella positiivisesti että noista 3:sta hoidosta joku tärppää meidän kohdalla... :)
 
ON: Mä tein sitte sen testin aamulla, ei ollut herkkä enkä todellakaan odottanut siihen muuta kun ihan puhdasta negaa, mutta siihen tuli haamujen haamu. Siis sellainen jonka vaan testihirmu osaa katsoa. Mieheltä oli ihan turha kysyäkään, vasta kun olin säätänyt kuvan kontrastia uskaltauduin kysymään mieheltä näkeekö hän mitään, ja näki kyllä. Eli tuo on käytännössä nega, ainakin toistaiseksi mutta hieman ehkä mieli muuttui positiivisemmaksi:)

Oireita ei oo ollut toissapäivänä eikä eilen juurikaan, ainoa mikä on vaivannut on kuumeinen olo ja ihmeellisiä hikipuuskia ja semmoisia kuumia aaltoja. En oo oleillu yhtään ulkona, on ollut hieman semmoinen olo kun olisi tulossa kipeäksi:rolleyes: Lämpöä on heti aamulla sängyssä 37.3-37.4 ja päivällä se nousee 37.5-37.8. Eli hieman on koholla normaaliin nähden, voi johtua tosiaan lugeista. Niin kuin etova olokin. Mietin sitäkin eihän se pregnyl voi enää näkyä kun tuli silloin jo tiistaina semmoinen ehkä hieman tummempi haamu kuin tänään mutta selvästi silmillä havaitava kuitenkin. Tiistainahan oli 7 päivää sen pistämisestä ja nyt sunnuntaina 5 päivää lisää tiistaisesta. Eli ei se voi mun järjen mukaan enää näkyä, ellei se sitten katoa hitaammin loppua kohden...Noh, jäitä pyttyyn vaan :ashamed:
 
Miranda: Mullahan on vasta pp8 ja siksi en todellakaan odottanut testiin mitään, muutenkaan, saati että olisi yhtään raskautunut olo edes. Onhan tuo aikaista ja olenkin kallistunut siihen että pregnyl se vielä saattaa kummitella vaikka haamua näytti jo tiistaina. Voihan se olla että tiistainen pissa oli ihan extra laimea ja olisi näyttänyt paremman plussan silloin heti aamupissasta. Eli siihen nähden tämänpäiväinen haamu olisi ollut ihan luonnollinen tulos pregnylin rippeistä. Noh, tuskinpa maltan olla testaamatta ensi viikolla. Odotukset on muutenkin olleet ihan nollassa tähän asti, joten enpä nyt hirmuisesti jaksa tuon perusteella niitä nostatella:)
 
en kellekkään mitään henk.kohtaista tarkoita sanomisillani, mutta vituttaa ihan aikusten oikeesti...
nyt vuotopv nr 13 laskin aiemmin väärin ja jaksaa vuotaa vielä kunnolla, ei riitä mikkään siteet ku hetken :(..huomenna töihin.....

r-testi vielä positiivinen,(toki haaleempi ku aiemmin) että sen perusteella vielä vuotaa useamman päivän/viikkoja... :(
 

Yhteistyössä