3 vuotta kotona lapsen kanssa, huvittavaa miten jotkut väittävät ettei ole varaa

[QUOTE="vieras";24135655]Ihmettelen vaan miksi sun pitää tämä kuulla, mikä tarve sulla on saada kukaan sanomaan tämä? Ihan voisi kuvitella, että onnellisen, tasapainoisen ihmisen ei tarvitse kaivella toisten erilaisia motiiveja asioista, jotka taatusti tyhmempikin tajuaa osin aroiksikin. Siis satavarmasti tiedät, että sohaiset ja satutat useitakin -mutta miksi haluat tehdä niin, mitä sä saat siitä irti ja ennen kaikkea MIKSI? Sullahan pitäisi omien juttujes perusteella olla hyvä, iloinen ja huoleton mieli, kun tiedät tehneesi teille parhain päin? Miksi sun tarttee siis kuitenkin repiä täältä vastauksia, jotka sä kyllä oikeesti tiedät, mutta kiusallasi olet kuin et ymmärtäisi?[/QUOTE]

Prnsessa vois vaikka vastata?

Valintoja.. Mä asun silti lähellä pk-seutua, ja mieheni kyllä käy pk-seudulla töissä, samoin kuin itse silloin kun olen töissä ;)
Jossei ole mistään valmis tinkimään, niin ne on valintoja..

Ei se oo valinnasta tässä enää kyse. Miehen ammatti on vaan sellainen, ettei sitä voi tehdä kun Helsingissä.
Usko pois, olen asunut 12 vuotta syrjäseudulla ja olisin muuttamassa sinne milloin vain pienemmän elintason perässä, mutta kuten sanottua, nyt se ei vaan ole mahdollista.

Jonkun täytyy käydä töissä, jotta saadaan teidän laiskojen kotona lusmuavien mammojen tuet maksettua!!! Ole onnellinen, että mä raadan töissä, enkä loju kotona. Koska mun palkasta se tun tuki lohkaistaan+meidän muiden ahkerien äitien.

Kerro meille tyhmille kuinka pyörität talouttasi.

Jos tosta 1700 eurosta menee vielä asumiskulut, niin en oikein usko tohon työmatkailu ja ulkomaanmatkailu juttuun pätkääkään.

Minua myös kiinnostaa, että paljonko teillä menee ruokakauppaan rahaa esim. kuukaudessa?

Meidän lapsi on 3,5-vuotias ja edelleen hoidan kotona. Mutta helvetin tiukkaa on ollut välillä. Varsinkin kun kh-tuki loppui. Kuntalisää täällä ei saa. Nykyään teen töitä kotoa käsin, ei olisi kyllä rahat riittänyt muuten millään ilveellä.

Miksi ap sit meet nyt töihin? Etkö halua enää antaa lapsellesi ihana alkua elämään? vai johtuuko se sittenkin rahasta? Kummasti palaat töihin kun kh-tuki loppuu, mutta toki olit kotona juuri siihen asti kun lapsesi sinua tarvitsi..

Miksi et ole kotona kunnes lapsesi täyttää 6v? Kyllähän niitä tukia saa kolmen vuoden jälkeenkin joten ei voi väittää etteikö olisi varaa, saisit myös upean alun lapsesi elämään. Tai miksi et samantien ole kotona 18vuotta?

• Tykkää
Reactions: Mis Mis
Itse sä annat itsestäs nyt tosi kypsän kuvan :) Mulla ei saa olla mielipidettä sun mielestäs.
Mä en sano että lapsi ei saa rakkautta, vai sanonko? en tietääkseni ole sanonut. Vaan koen itse tekeväni lapsia myös omaksi ilokseni, jotta voisin olla heidän kanssaan.
Minusta tuntuu oudolta tehdä lasta edes sellaiseen tilanteeseen (tietysti vahingot sikseen) jossa ei ole varaa olla kotona sen lapsen kanssa.
Ei iskeydy mun käsityskykyyn.

Mutta kyllä mä niitä äitejä ymmärrän, jotka REHELLISESTI voi sanoa ettei niillä pää kestä olla kotona. Mutta en niitä jotka väittävät sen olevan taloudellisesti mahdotonta.

Mikä sä olet sanomaan kenellä on varaa ja kenellä ei? Huomaahan sen tästä keskustelustakin. SUN mielestä 1300 + lapsilisät + kht riittää elämiseen niin että jää useita tuhansia säästöön vuodessa. En tiedä tarkemmin missä asut, mutta katsoin just huvikseni Helsingin vuokra-asuntojen hintoja: kolmion saa halvimmillaan 750€/kk ja siinäkin talossa oli putkiremppa tulossa. Sitten hinnat olivatkin jo yli 900 kuussa.

Joten kerrohan nyt kaikki teidän tulot ja menot. Anna ihan käytännön ohjeet miten elätetään kolme henkeä 500 eurolla kuussa, ja saadaan vielä säästöön etelänmatkan verran, niin että päästään oikein törsäämään kuten kehut.

Ja tarkkaan ottaen sanoit näin: "nykyään lapsiaan rakastavat vanhemmat jaetaan kastiin mökkihöperöiset kotiäidit" ja toteat myös että hiekkalaatikon reunallahan uraäitejä ei näy. Ei näy varmaan silloin kun sinä siellä olet. Katsos, töissä käyvät ovat siellä illlalla.

Saatat muuten yllättyä kun menet aikanaan töihin. Nimittäin tämä kotonaolo on yhtä laiskottelua ja juhlaa verrattuna siihen hoitorumbaan mikä odottaa töitten alettua. Aamulla väsyneet lapset kiireella hoitoon, koko ajan kyttäät kelloa ehditkö ajoissa, iltapäivällä sama. Sitten onkin ruuhka ja jumitat siinä ylimääräisen vartin. Äkkiä kotiin, laitat ruokaa, jaat tasapuolisesti huomiota lapsille, siivoat, laitat pyykit... Kaadut puolikuolleena sänkyyn, ja sama ruljanssi kohta uudelleen. Kyllä kuule kotiäitiys on pelkkää laulua ja leikkiä siihen verrattuna. :)

Ja lisään vielä edelliseeni, että meillä ei todellakaan 3,5 vuoden aikana ole ollut kertaakaan mahdollisuutta mennä ulkomaille useaksi viikoksi! Pikku lomareissuja on tehty, mutta ulkomaat saa vielä odottaa.

Aloittajalle kysymystä vielä, että mikä pankki antaa reilusti yli 100t lainan, jos miehen tulot on noin pienet ja oletan, että miehesi tienaa teistä enemmän? Meillä nettotulot yhteensä noin 5000e ja tuohon 200t lainaan piti vakuuksia ja muita hommata ihan tarpeeksi, eli säästöjä piti käyttää niihin. Niin että teillä taitaa olla "pappa betalar" -meininki ja sillä ei kyllä kannata kovin lesottaa.. :D :D :D

Nordea meille lainaa antoi ;) Että edelleenkään ei ole mitään muita tulonlähteitä. Pappa ei maksa mitään. Vakuuksia? eikös alkuun kuulu säästää jotain itse, eikä kaikkea saa ilman mitään. Minä tienaan käteen 1800e kuussa, joten ei kannata sitäkään olettaa. Miten se on vaikee ymmärtää että ihan omilla varoilla/tuloilla tässä eletään, ei kenenkään muun.

Siksi en halunnut hoitaa lastani kotona kolmevuotiaaksi, pelkäsin et musta tulee aivoton imbesilli. Ennemmin menin töihin ja säilytin järkeni.

Tuo pelko oli ilmeisen aiheellinen, on virallisesti nyt todistettu että vuosien kotiäitiys pehmentää pään. (ei suinkaan kaikilta, onneksi).

Valintoja.. Mä asun silti lähellä pk-seutua, ja mieheni kyllä käy pk-seudulla töissä, samoin kuin itse silloin kun olen töissä ;)
Jossei ole mistään valmis tinkimään, niin ne on valintoja..

Käsitänkö nyt oikein, että sun pointtisi on se, että ihmisten pitäisi esimerkiksi muuttaa ja vaihtaa asuinpaikkaa, jotta toinen vanhemmista voi olla lapsen kanssa kotona 3-vuotiaaksi asti? Tai siis se olisi sinun mielestä se ideaalein vaihtoehto?

Ylipäätään tämä päivähoito vs.kotihoito keskustelu on lyönyt minut ihan ällikällä. En tiennyt, ennen tänne keskustelupalstalle eksymistä, että tän kuuluu olla täydellinen vastakkainasettelu. Miksi ihmisten pitää ylipäätään perustella lapsensa hoitoon viemistä. Tuntuu välillä siltä, että pienet on ihmisten piirit ja murheet,jos päivähoidostakin saa ongelman tehtyä. Voisi joskus olla hyvä lähteä katsastelemaan tätä maailmaa vähän sen oman mukavuusalueen ulkopuolellekin.

Nordea meille lainaa antoi ;) Että edelleenkään ei ole mitään muita tulonlähteitä. Pappa ei maksa mitään. Vakuuksia? eikös alkuun kuulu säästää jotain itse, eikä kaikkea saa ilman mitään. Minä tienaan käteen 1800e kuussa, joten ei kannata sitäkään olettaa. Miten se on vaikee ymmärtää että ihan omilla varoilla/tuloilla tässä eletään, ei kenenkään muun.

Ja miehes 1300e/kk. :)
Kyllähän noilla sitten pärjää kolmihenkin perhe hyvin :)

Kerroppa minne menette useaksi viikoksi noilla tuloilla? Laita ihan vaan vaikka jo linkki jonnekin sivulle, mistä saa matkan perheelle useaksi viikoksi (mitä tarkoittaakin?? enemmän kuin kaksi viikkoa ainakin).

Laita myös budjettia esim. paljonko teillä menee kkk:ssa ruokaan, asumiseen, autoon ym. Saadaan muut otettua oppia, niin eiköhän kohta kaikki olla kotona jamtkustella.

heh, ei pakettimatkoilla kukaan matkusta nykyaikana, vai matkustaako?
Kyllä me tuosta laivalla mennään saksaan, itävaltaan ja italiaan. Siellä yleensä oleskellaan yhteensä 4-5 viikkoa. Autoon menee mitä siihen nyt menee, dieselit. Uusi auto kun on niin siinä on ihan takuukin. Ruokaan menee noin 350e kuussa, asumiseen muistaakseni 650e sähköt ja puhelimet eivät niin kovin suuria syö.

[QUOTE="apua";24135298]Ja mä järkytän nyt tällä vastauksellani... Mun pää ei kestä olla kotona kolmea vuotta, esikoisesta sen olin ja ei ollut mun hommaa... Lapset nauttivat paljon enemmän äidistä joka jaksaa touhuta ja olla kuin äidistä joka istuu apaattisena sohvalla ja raahautuu väkisin hiekkalaatikon reunalle istumaan.
Kun olen töissä, mulla on puhtia vielä iltaisin touhuta lasteni kanssa ja viikonloput pyhitän lapsilleni.[/QUOTE]

Olen kanssasi samaa mieltä. Aina puhutaan siitä, että ihmisillä ei ole varaa, mutta voisiko toisilla olla syy myös tässä. Itse olen kyllä avoimesti puhunut omasta kannasta, mutta kaikki ei välttämättä kehtaa asiasta puhua.

Olenko parempi äiti, jos hoidan lapseni kotona ja samalla itse olen äärettömän väsynyt ja kireä vai onko parempi, että olen päivät töissä ja illat lasten kanssa, jolloin jaksan touhuta niiden kanssa.

heh, ei pakettimatkoilla kukaan matkusta nykyaikana, vai matkustaako?
Kyllä me tuosta laivalla mennään saksaan, itävaltaan ja italiaan. Siellä yleensä oleskellaan yhteensä 4-5 viikkoa. Autoon menee mitä siihen nyt menee, dieselit. Uusi auto kun on niin siinä on ihan takuukin. Ruokaan menee noin 350e kuussa, asumiseen muistaakseni 650e sähköt ja puhelimet eivät niin kovin suuria syö.

Uusi auto??? Teillä on pakko olla SÄÄSTÖJÄ, joilla olette tuon auton maksaneet suoraan ilman lainaa vai mitä? Ja samoilla säästöillä vähän avittelette kotona olemista?

[QUOTE="jenny";24135038]Miten ne joilla on useempi lapsi voisivat olla 10 vuotta tai ylikin pois työelämästä? tietty jos ei ole koulutusta tai tekee jotain kaupan kassa -hommaa niin se käy, mutta useilta aloilta tippuu kyllä 10 vuodessa kelkasta niin, että loppu elämänä ei saa kirittyä niitä menetettyjä vuosia takaisin. Itse en todellakaan haluaisi heittää hukkaan pitkää koulutustani. Eikä ole mikään tarviskaan, lapsen voi mielestäni hyvinkin laittaa hoitoon reilu vuoden ikäisenä. En tiedä yhtäkään aikuista joka siitä syystä olisi traumatisoitunut. :D[/QUOTE]

No tässäkin on syy, miksi lapset kantsii tehdä nuorena ja ennen opiskeluja ;)

Yhteistyössä