Vihdoinkin "juhannusmenyy" kyhätty melkein valmiiksi, miltä kuulostaa? Söisitkö?

• Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Tuosta makkaran kilohinnasta vielä.
Näkyy vaihtelevan noin 5-8 euroa yleisimmin perusmakkaran kohdalla. Sillä hinnalla todellakin saa jo kassleria, possunfilettä, ribsejä, kyljyksiä, lohta ja melkein mitä vaan. Kasvisten kilohinta tällä hetkellä 1,5-2 euroa. Eli rahakysymys se ei todellakaan voi olla.

Tuosta makkaran kilohinnasta vielä.
Näkyy vaihtelevan noin 5-8 euroa yleisimmin perusmakkaran kohdalla. Sillä hinnalla todellakin saa jo kassleria, possunfilettä, ribsejä, kyljyksiä, lohta ja melkein mitä vaan. Kasvisten kilohinta tällä hetkellä 1,5-2 euroa. Eli rahakysymys se ei todellakaan voi olla.
Lohi on kyllä nykyään yli kympin kilo mutta silakkaa ja muikkua saa alle kympin.

Ken guru
Ap kysyi täällä juhannusmenustaan, ja saa nyt runsaasti kommentteja. Ei siitä kenenkään pitäisi hermostua vaikka suurimmalla osalla on eriäviä mielipiteitä. Ei kai kukan kyselyä laita vain kuullakseen oman mielipiteensä toistoa?

Kovin arkiselta tuo ap:n menu minustakin kuulostaa, grillitaskuja en tarjoaisi, vaan kunnon lihaa ja grillattuja kasviksia :p.

Itse laitan tarjolle runsaasti erilaisia tapaksia grillattavien lihojen ja kasvisten sekä salaatin lisäksi.

Blue
Torstai-ilta: kinkkupannaria, jotain kasvista tuorepalana, jotain leivonnaista (vielä
mietinnän alla että mitä)

Kinkkupannari ok iltapalaksi, tee kylkeen vaan kunnon salaatti. Ei välttämättä tarvitse mitään leivonnaista (jos sulla on aika kortilla, tee tällä säästyneellä ajalla se la-päivän kakku), tee marjarahka pannarin seuraksi.

Perjantai: päivä: spagettikastike + makaronia, salaattia
kahviaika: lettuja, jätskiä, marjahilloa, mahdollisesti pasteijoita tai voileipää
ilta: makkaraa, salaattia

Perjantaille juuri vaikka jo ehdotettuja itsetehtyjä hamppareita (muuten ei tarvi esivalmistella kuin tehdä vaan pihvit valmiiksi, muuten tekee vieraat itse). Lapset tykkää niitä itse väsäillä, olisi ohjelmanumerokin samalla.
Iltaan lisäisin vähintään jonkun ruokaisan salaatin, esim. makaroni- tai kanasalaatti, ja patonkia ja tuorejuustoja. Saattaisin myös makkaran kylkeen tehdä bratwurstivartaita. Bratwurstia ja kasviksia, voi laittaa myös pekonia tms.

Lauantai: päivä: uudet perunat, grillitassuja, kermakastiketta, silliä, keitettyjä kananmunia,
salaattia
kahviaika: suklaapalakakkua (kuivakakku), keksejä

Lauantailta noi grillitassut pois ja ostat tosiaan vaikka possunulkofilepötkön mistä leikkaan pihvejä jotka nuijit. Sama kilohinta, usko tai älä. Kahville lisäksi joku täytekakku, juustokakku tms. juhlistamaan juhannuspäivää.

Lisäksi sitten viikonlopulle naposteltavaa, popparia, sipsiä ja namia joita saa sitten iltaa istuessa napsia.

Huom harmaana
[QUOTE="Herkuttelija";24027595]Yleistystä.[/QUOTE]

Näin. Meillä lapsen suurinta herkkua ovat kala ja ravut. Ovat olleet siitä saakka kun hän oli noin kaksivuotias ja allekin. Syö toki noita "kaikkien lasten herkkuruokia" myös, mutta jos saa valita itse niin valinta on selvä.

^vierailija^
Itse söisin ihan mielelläni noita ruokia, kuulostaa hyvältä! Ja toivottavasti kukaan APn vieraista ei ole samanlainen kitisijä kuin monet näistä palstalaisista. Koska mieluumminhan he voisivat itse valmistaa monipäiväiset syöttäjäiset, eikä vain haukkua muita?

Naurettavia osa noista kommenteista "en söis!" No just joo. Ei ihmekkään että nykyajan kersat joutuu ottamaan pizzaa mukaan häihin jos vanhemmat jaksaa olla tollasia hienohelmoja jotka ei ees tavallista suomalaista arkiruokaa voi syödä.

(ps. en lukenu ku ekan ja vikan sivun, pisti nii vaa vihaks, harmittaa ihan APn puolesta)

"Herkuttelija"
Näin. Meillä lapsen suurinta herkkua ovat kala ja ravut. Ovat olleet siitä saakka kun hän oli noin kaksivuotias ja allekin. Syö toki noita "kaikkien lasten herkkuruokia" myös, mutta jos saa valita itse niin valinta on selvä.
Sama juttu! Meillä on poika varsinkin (3 v.) aina tykännyt kalasta kovin (siis kunnon kalasta, ei kalapuikoista..), ja eilenkin toivoivat kalaa, kun olimme ravintolassa ja luettelin vaihtoehtoja. Ravunliha maistuu myös ja katkikset! Totta kai meilläkin syödään myös lihapullia, mutta se vaihtelu ja monipuolisuus on hurjan tärkeää.

Huom harmaana
Itse söisin ihan mielelläni noita ruokia, kuulostaa hyvältä! Ja toivottavasti kukaan APn vieraista ei ole samanlainen kitisijä kuin monet näistä palstalaisista. Koska mieluumminhan he voisivat itse valmistaa monipäiväiset syöttäjäiset, eikä vain haukkua muita?

Naurettavia osa noista kommenteista "en söis!" No just joo. Ei ihmekkään että nykyajan kersat joutuu ottamaan pizzaa mukaan häihin jos vanhemmat jaksaa olla tollasia hienohelmoja jotka ei ees tavallista suomalaista arkiruokaa voi syödä.

(ps. en lukenu ku ekan ja vikan sivun, pisti nii vaa vihaks, harmittaa ihan APn puolesta)
Siinähän se vika juuri piileekin kun se "tavallinen suomalainen arkiruoka" tarkoittaa tässä tapauksessa lisäainemössöä joka ei ole lihaa nähnytkään (grillitassut, grillimakkara) ja makaroni. Kuka sellaisia haluaa suuhunsa panna? Tuskin kukaan sanoisi että ei söisi vaikkapa possua tai kalaa ja uusia perunoita. Back to basics, niin hyvä tulee ja kaikille maistuu.

Huom harmaana
[QUOTE="juu";24027616]Vakuumiin pakattua mitä lie lohta saa tuohon hintaan. Mie kalatiskin entisenä myyjänä en osta kuin kalaa jonka kidukset nään (ja silmät). Limalohet saa jäädä muille. Kokonaisen lohen hinta on nykyisin reilusti yli 10 €/kg[/QUOTE]

Nyt oli kyse siitä että lohta ei saa alle 10 euroa kilo...

Ken guru

Ihan asiallisia vastauksia täällä on ollut ap:n kyselyyn:)

nomut

Onko grillitassut sama kuin perusarkiruoka? entä onko kasvisten puuttuminen ateriasta hyvä asia?

Ei sen niin hienoa tartte olla. Mutta kun tarjolla on puhtaita raaka-aineita ja edullisemmin, niin ihmettelen miks niihin ei sitten "panostas"? Jauhelihapihvien valmistus ei ole ydinfysiikkaa, eikä vie kuin hetken.

Onko se nirsoa ja huonoa jos opettaa lasta että ne arkiruoka tehdään itse, siis valmistetaan itse, ei vaan lämmitetä eineksiä?

^vierailija^
Siinähän se vika juuri piileekin kun se "tavallinen suomalainen arkiruoka" tarkoittaa tässä tapauksessa lisäainemössöä joka ei ole lihaa nähnytkään (grillitassut, grillimakkara) ja makaroni. Kuka sellaisia haluaa suuhunsa panna? Tuskin kukaan sanoisi että ei söisi vaikkapa possua tai kalaa ja uusia perunoita. Back to basics, niin hyvä tulee ja kaikille maistuu.
No juu, onhan siinä ehkä terveysintoilijoille vähän turhan kova pala. Mutta on se outoa (ja ehkä sitten ihan hyvä) jos pasta ja makkara on nykyään jonkinlaista "myrkkyä".
Itse otan mielelläni grillitassua ja sen iänikuisen grillipossun tilalle. Jotenkin perinteisiin grilliruokiinkin on ehtiny jo kyllästyä, vaikka ei oo ees vielä juhannus :p

Mie uskon että AP on tuossa menyyssä yrittänyt vähän vaihdella tuota hiilari-lähdettä joka päivä. Jos ois ollut vain perunaa koko ajan, niin eikö siitäkin ois joku jaksanu alkaa valittaa (esim. ai onko pulavuodet taas ku pelkkää perunaa koko ajan pitää mupeltaa??)

Mutta itse ehkä jossain vaiheessa tarjoaisin jotain täytettyjä grillattuja sieniä tai sitten kasvis-grillivartaita, vois olla hyvää vaihtelua :)

Huom harmaana
No juu, onhan siinä ehkä terveysintoilijoille vähän turhan kova pala. Mutta on se outoa (ja ehkä sitten ihan hyvä) jos pasta ja makkara on nykyään jonkinlaista "myrkkyä".
Itse otan mielelläni grillitassua ja sen iänikuisen grillipossun tilalle. Jotenkin perinteisiin grilliruokiinkin on ehtiny jo kyllästyä, vaikka ei oo ees vielä juhannus :p

Mie uskon että AP on tuossa menyyssä yrittänyt vähän vaihdella tuota hiilari-lähdettä joka päivä. Jos ois ollut vain perunaa koko ajan, niin eikö siitäkin ois joku jaksanu alkaa valittaa (esim. ai onko pulavuodet taas ku pelkkää perunaa koko ajan pitää mupeltaa??)

Mutta itse ehkä jossain vaiheessa tarjoaisin jotain täytettyjä grillattuja sieniä tai sitten kasvis-grillivartaita, vois olla hyvää vaihtelua :)
Terveysintoilija=ihminen, joka haluaa pistää suuhunsa perusruoka-aineista valmistettua oikeaa ruokaa? Jo on aikoihin eletty.

"juu"

Ei tartte olla mikään terveysintoilija, vaan kun oikeasti mietit mistä maksat? Haluatko todella maksaa lisä-aineista saman kilohinnan kuin puhtaasta lihasta? Jauheliha maksaa paljon vähemmän kuin grillitassusi.

^vierailija^
Terveysintoilija=ihminen, joka haluaa pistää suuhunsa perusruoka-aineista valmistettua oikeaa ruokaa? Jo on aikoihin eletty.
En tiedä muista, mutta minusta pasta on edelleen aika normaali vaihtoehto, jos jotain perusruokaa tekee (eikä aina jaksa perunaakaan syödä). Jossain jopa on sanottu että täysjyväpasta olisi terveellistä. Mene ja tiedä sitten...

Huom harmaana
En tiedä muista, mutta minusta pasta on edelleen aika normaali vaihtoehto, jos jotain perusruokaa tekee (eikä aina jaksa perunaakaan syödä). Jossain jopa on sanottu että täysjyväpasta olisi terveellistä. Mene ja tiedä sitten...
Ap oli kirjoittanut että tarjoaa makaronia. No saa sitäkin toki täysjyvänä, mutta tuohon menuun peilaten uskon että se ei tartu ensimmäisenä käteen sieltä hyllystä sitten kuitenkaan. Ja valkoisen pastan ravintoarvon tietää varmaan jokainen ihan nollaksi.
Minä arvostelen tuossa menussa enemmän niitä turhia eineksiä ja vihannesten puutetta.

^vierailija^
[QUOTE="juu";24027743]Jauheliha maksaa paljon vähemmän kuin grillitassusi.[/QUOTE]

Se on varmasti totta. Annan pisteet sille joka osaa tehdä grillitassuja kotikonstein. Itse en siihen edes uskaltaisi ryhtyä :D Itse en edes saa normaaleja jauhelihapihvejä näyttämään (saatikka maistumaan) siltä miltä pitäis...

Yhteistyössä