Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mitä hittoa?;24007658:
Mistä sä kuvittelet tietäväsio muiden perheiden elämästä mitään? Ja kuinka kehtaat arvostella tuohon malliin?

Ei hyvää päivää, sä taidat olla aika kammottava ihminen irl, onneksi ei olla tuttuja. Ja jos oltaisiin, sanoisin sen tuttavuuden irti välittömästi.
Kyllähän se kertoo elämästä aika paljon jos raha tai muu vastaava menee lapsen etujen edelle. Kyllä mä ainakin tahdon pysyä erossa sellaisista ihmisistä jotka huvikseen pitävät lastaa päiväkodissa vaik lapsikin vois lomailla, millainen ystävyyssuhde sellaisten kans olis. Ei minkäänlainen kerta jos omaa lastaan voi kohdella noin niin vielä enemmän sitten ystäviä!

"vieras"
Olen muuten sen vuoksi noin järkähtämättömällä linjalla tämän asian suhteen, kun mulle se olis vähän sama että aikuiset, esim. mut pakotettaisi lähtemään omasta kotoani 8h:ksi pois kun muut perheenjäsenet lomailisi ja touhuilisi kaikkea yhdessä. Tai että en saisikaan pitää hyvin ansaittua kesälomaani. En vaan vaan ymmärrä miten joku voi pakottaa lapsensa lähtemään omasta kotoaan pois, kun siihen ei ole pakottavaa tarvetta.

Puolustan aina heikompia henkeen ja vereen, joskus vähän liiankin kanssa. Itse nautin suunnattomasti siitä kun koko perhe on koolla, ja mun mielestä jokaisen lapsen pitäisi voida tuntea olevansa haluttu (en keksi parempaa sanaa tuohon) omassa kotonaan.
Mulla on just tuollainen tilanne. Olen töissä, kun mies ja lapset ovat lomalla. Mun pitää siis mennä 8 tunniksi töihin vaikka muut touhuilee yhdessä. Ja tämä siitä syystä että työpaikallani täytyy olla tietty minimimiehitys vaikka miten olisi kesä ja lomat pyörisivät.

Kaikki eivät saa lomaa silloin kuin haluavat, ja varsinkaan aina ei niihin päiväkodin loma-aikoihin. Monet työpaikat eivät voi laittaa oviaan kiinni heinäkuuksi.

Nyt teen viikonloppuna todella paljon ylitöitä ( tässä palstalla surffaamisen ohella) ja aion pitää kertyneet ylityövapaat joskus myös pois. En ota lapsia sitä varten pois päivähoidosta, vaan käyn värjäämässä tukkani, ja ostamassa rippijuhlia varten tarvittavia tarjoiluja ja tarvikkeita. Huomattavasti mukavampaa mun lasteni on sen aikaa olla siellä päivähoidossa kuin äitin käsipuolessa kampaajalal tai kaupassa.

Jos se päiväkodin henkilökuntaa esim. harmittaa niin siitä vaan. Teille maksetaan lastenhoidosta eikä perheiden valintojen arvostelemisesta.

hatunnosto
[QUOTE="vieras";24008246]Mulla on just tuollainen tilanne. Olen töissä, kun mies ja lapset ovat lomalla. Mun pitää siis mennä 8 tunniksi töihin vaikka muut touhuilee yhdessä. Ja tämä siitä syystä että työpaikallani täytyy olla tietty minimimiehitys vaikka miten olisi kesä ja lomat pyörisivät.

Kaikki eivät saa lomaa silloin kuin haluavat, ja varsinkaan aina ei niihin päiväkodin loma-aikoihin. Monet työpaikat eivät voi laittaa oviaan kiinni heinäkuuksi.

Nyt teen viikonloppuna todella paljon ylitöitä ( tässä palstalla surffaamisen ohella) ja aion pitää kertyneet ylityövapaat joskus myös pois. En ota lapsia sitä varten pois päivähoidosta, vaan käyn värjäämässä tukkani, ja ostamassa rippijuhlia varten tarvittavia tarjoiluja ja tarvikkeita. Huomattavasti mukavampaa mun lasteni on sen aikaa olla siellä päivähoidossa kuin äitin käsipuolessa kampaajalal tai kaupassa.

Jos se päiväkodin henkilökuntaa esim. harmittaa niin siitä vaan. Teille maksetaan lastenhoidosta eikä perheiden valintojen arvostelemisesta.[/QUOTE]

sulle! Täysin samaa mieltä olen.

Ja valittajat voi todellakin keskittyä siihen omaan työhönsä, ei muiden arvosteluun. Ehkä silloin niistä päiväkodeista tulee niitä mukavia paikkoja joihin lapset menee mielellään, eikä näitä kauhutaloon verrattavia kuten hoitoon viemistä arvostelevilla tuntuu hoitopaikat olevan.

Ken guru
[QUOTE="vieras";24008246]Mulla on just tuollainen tilanne. Olen töissä, kun mies ja lapset ovat lomalla. Mun pitää siis mennä 8 tunniksi töihin vaikka muut touhuilee yhdessä. Ja tämä siitä syystä että työpaikallani täytyy olla tietty minimimiehitys vaikka miten olisi kesä ja lomat pyörisivät.

Jos se päiväkodin henkilökuntaa esim. harmittaa niin siitä vaan. Teille maksetaan lastenhoidosta eikä perheiden valintojen arvostelemisesta.[/QUOTE]

Saat kyllä varmaan sitten todella hyvän korvauksen jos kesälomallasi töihin joudut menemään? En tiennyt että tuo on edes laillista. Mutta vapaaehtoista sen pitää olla, koska ketään ei lomallaan voi töihin pakottaa menemään.

täh
Saat kyllä varmaan sitten todella hyvän korvauksen jos kesälomallasi töihin joudut menemään? En tiennyt että tuo on edes laillista. Mutta vapaaehtoista sen pitää olla, koska ketään ei lomallaan voi töihin pakottaa menemään.
Hei oikeesti, valot päälle. Äskeinen kirjoitti ETTEI SAA samaan aikaan lomaa kuin muu perhe. Ei kirjoittanut joutuvansa töihin lomallaan.

Kato kun kaikki ei oikeesti lomaile sitä heinäkuuta..

"vieras"

Ne perheiden valinnat näkyy myös lapsessa, ja todellakin ja onneksi hoitajat puuttuvat! Saisivat puuttua vielä kovemmalla kädellä

"Vieras"
Meillä lapset on päivähoidosta lomalla aina silloin kun me vanhemmatkin. Kyllä nyt terve maalaisjärki sen sanoo, että tarvitsee se lapsikin lomaa. 3hoitopäivää ollaan viedä pk:ssa mutta sit alkaakin 5.5viikon loma :)
Kaupassa tosin käyn ennen kuin haen lapset. Johtuen siitä, että kauppa on koulumatkani varrella ja jos haen lapset ensin ja sit vasta kauppaan, tulee siitä 12km ylimääräistä ajoa. Pääsen muutenkin koulusta niin aikasin, että vaikka kävisinkin kaupassa, haen lapset viim. puoli 4.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja täh;24008281:
Hei oikeesti, valot päälle. Äskeinen kirjoitti ETTEI SAA samaan aikaan lomaa kuin muu perhe. Ei kirjoittanut joutuvansa töihin lomallaan.

Kato kun kaikki ei oikeesti lomaile sitä heinäkuuta..
Niin, mutta tuossa tapauksessahan ei hänellä ei ole lomaa, eikä hänen tilannetta voi verrata lapsen laittamista lomalla tarhaan, tms. Ainoastaan olisi siis ollut verrannollinen jos hänen olisi ollut pakko mennä lomallaan töihin, tai pois kotoaan kahdeksaksi tunniksi. Kyllä kaikki aikuisetkin lomansa saa pitää, miksei lapsilla saisi olla tuohon oikeutta?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";24007880]Miksi niin monen päiväkodin pitää olla sitten koko kesän kiini, jos päivystykseen ei meinaa mahtua? Useimmilla vanhemmilla on kuitenkin vain 1kk kesälomaa ja kaikilla ei sitäkään.[/QUOTE]

Täällä kyllä järkätään paikka kaikille tarvitseville kesäksi, mut se on tarkotettu niille joiden vanhemmat eivät ole kotona. Turhaahan se on kyörätä lapsi hoitoon ties minne vieraiden hoiviin kun äiti/isä makaa kotona. Osa ei saisi lomaa ikinä jos päivystykseenkin saisi ilman painavaa syytä. Mulla on lomaa noin viikko, silti lapsi on kotona isän kanssa eikä oo kyl aateltu maata kotona ja pitää poikaa hoidossa.

"vieras"
[QUOTE="tnt";24007323]No ensinnäkin suurin osa niistä kavereistakin on varmaan lomalla, mökeillään, mummolassa jne eikä suinkaan päiväkodissa.

Ja muutenkin on se surullista, jos lapsi ei viihdy omien vanhempiensa kanssa edes lomalla (tai vanhemmat oman lapsensa kanssa).[/QUOTE]

Viihtyy lapsi kotona, mutta välillä kaipaa myös kavereitaan. Ja en lasta ole hoitoon silloin viemässäkään kun kaverit on lomalla.

ööh
Siis onko suomen laissa joku pykälä että lapsi on haettava heti töiden jälkeen hoidosta, ettei saisi kaupassakaan käydä? Mites sitten ne jotka ovat kotona vaikka lapsi hoidossa, onko heillä joku tietty aika milloin pk:n hlökunta kertoo että on lapsi haettava pois?? Ei se on pk:n hoitajien asia sanoa milloin lapsi täytyy hakea pois (TOKI on lapsen edun mukaista että olisi lyhyet päivät, mutta kommentointia täällä nyt ihmettelen)

"vieras"
En sanonut että nyt olen lomalla, kyllä kesälomani pidän mutta vain pätkän heinäkuussa ja toisen puolen (2vko) sitten todennäköisesti syyslomaviikon aikaan. Alani on sellainen että meillä on tosi kausiluontoisesti töitä, ja silloin kun on niitä tehdään suunnilleen vaikka kellon ympäri. Lisäksi työhön kuuluu asuntovarallaoloa niin että nytkin olen ollut töissä (varalla) normaalin työajan lisäksi kaiken muun ajan 24/7 ja tätä jatkuu ensi maanantaihin.

Lapset ovat kuitenkin ihan tavallisessa päivähoidossa eivätkä missään vuoropäiväkodissa. Jotenkin on tähän asti selvitty.

Lomien siirtäminen on ihan laillista, kunhan työnantaja ilmiottaa siitä vähintään 2 viikkoa ennen loman alkua. Yleensä siitä on meidän yrityksessä maksettu sitten jotain ylimäärästä "bonusta" jos joutuu töiden takia siirtämään lomansa.

Tämä on tämän työn luonne, tietysti voisi irtisanoa itsensä ja jättäytyä työttömäksi. Mutta ei niitä työpaikkoja oikeasti kovin paljon ole näinä aikoina tarjolla.

vierass

Etkö sä HALUA olla omien lastesi kanssa? Etkö sinä HALUA viettää lomaasi omien lastesi kanssa????

Suorastaan oksettavaa. Sori. Oksettavaa. Miksi teit lapsia?

Meillä lapset on aina pois päiväkodista, jos vanhemmilla (yhdessä tai erikseen) on lomaa.

sulle! Täysin samaa mieltä olen.

Ja valittajat voi todellakin keskittyä siihen omaan työhönsä, ei muiden arvosteluun. Ehkä silloin niistä päiväkodeista tulee niitä mukavia paikkoja joihin lapset menee mielellään, eikä näitä kauhutaloon verrattavia kuten hoitoon viemistä arvostelevilla tuntuu hoitopaikat olevan.
Kyllä lapset viihtyvät meillä eikä me tietenkään perheisiin pureta mitään asioita. Sekin on tosi että jopa pomo joutuu puuttumaan lasten hoidossa olemiseen ja kertomaan että lapsikin on oikeutettu lomaan vanhempiensa kanssa. Mutta vaikka miten ois kiva paikka niin lapset väsyvät lomatta koska silti se päiväkoti on aivan erijuttu kun kotona oleminen.

harmitus
[QUOTE="vieras";24006074]Ei todellakaan kuulu.
Mä en todellakaan ymmärrä vanhempia jotka pitää lapset silti hoidossa. Lapsikin kaipaa lomaa!![/QUOTE]

nää kommentit tuntuu aina niin kamalalle kun itsellä lomaa kertynyt 6päivää ja lapset joutuu olemaan lähes koko kesän hoidossa kun olemme töissä, miehellä on heinäkuun lopussa 2viikkoa ja toiset kaksi pitää syyskuun alussa. itse pidän lomani elokuun alussa, esikoinen menee kouluun joten siksi lomani ajankohta menee sinne asti.

"hoitsu"
Kyllä lapset viihtyvät meillä eikä me tietenkään perheisiin pureta mitään asioita. Sekin on tosi että jopa pomo joutuu puuttumaan lasten hoidossa olemiseen ja kertomaan että lapsikin on oikeutettu lomaan vanhempiensa kanssa. Mutta vaikka miten ois kiva paikka niin lapset väsyvät lomatta koska silti se päiväkoti on aivan erijuttu kun kotona oleminen.
Peesi! Monesti se arki on niin hektistä muutenkin että kyllä lapsille soisi sen kiireettömän yhdessäolon oman perheen kanssa

"vieras"
[QUOTE="vieras";24008283]Ne perheiden valinnat näkyy myös lapsessa, ja todellakin ja onneksi hoitajat puuttuvat! Saisivat puuttua vielä kovemmalla kädellä[/QUOTE]

Voi JEESUS!

Oikeasti, sun mielestä varmaan olisi parempi että olisin työtön ja veisin lapsen kerran viikossa virikehoitoa saamaan päiväkotiin talvella ja kesät elettäisiin sitten pyhällä hengellä ja pettuleivillä, kun ei ole rahaa mihinkään?

Minun työni on tällainen, ja koen että jos olen esim. päivystystöiden takia tehnyt koko viikonlopun töitä ja vielä heräillyt työasioissa yöllä, niin jos pidän sen jälkeen kertyneet ylityöt pois ja haluan NUKKUA niin pitäisi lapset ottaa pois hoidosta. Koska minä olen vapaapäivällä, eikä lapset saisi olla hoidossa?

Puhutaanko tässä nyt sitä että lapset on yksittäisiä lomapäiviä hoidossa muulloin kuin päiväkotien sulkuaikoina niin että vanhemmat on lomalla vai siitä että ollaan koko kesä hoidossa ja vanhemmat lomailee?

Kaksi ihan eri asiaa minusta. Moni näkee nämä samana asiana.

Tosiaan joudun tekemään töitä silloin kun puhelin soi, ja mulle maksetaan siitä. Vastaavasti saatan pahiksena käydä ruokatunnin aikaan ruokakaupassa, kun käytän illan johonkin puhelinpalaveriin. Mutta se kun ei näille tarhan hoitajille mene ymmärrykseen että kaikkien ihmisten työ ei ole samanlaista 8-16 tai 7-15 vuorotyötä kuten heillä.

vierass
nää kommentit tuntuu aina niin kamalalle kun itsellä lomaa kertynyt 6päivää ja lapset joutuu olemaan lähes koko kesän hoidossa kun olemme töissä, miehellä on heinäkuun lopussa 2viikkoa ja toiset kaksi pitää syyskuun alussa. itse pidän lomani elokuun alussa, esikoinen menee kouluun joten siksi lomani ajankohta menee sinne asti.
No onhan tossa lapsella lomaa sit yhteensä jo 5 vkoa? Olettaen tosiaan, että lapsi ei mene hoitoon, kun olette itse kotona.

Ken guru
[QUOTE="vieras";24008333]En sanonut että nyt olen lomalla, kyllä kesälomani pidän mutta vain pätkän heinäkuussa ja toisen puolen (2vko) sitten todennäköisesti syyslomaviikon aikaan. Alani on sellainen että meillä on tosi kausiluontoisesti töitä, ja silloin kun on niitä tehdään suunnilleen vaikka kellon ympäri. Lisäksi työhön kuuluu asuntovarallaoloa niin että nytkin olen ollut töissä (varalla) normaalin työajan lisäksi kaiken muun ajan 24/7 ja tätä jatkuu ensi maanantaihin.

Lapset ovat kuitenkin ihan tavallisessa päivähoidossa eivätkä missään vuoropäiväkodissa. Jotenkin on tähän asti selvitty.

Lomien siirtäminen on ihan laillista, kunhan työnantaja ilmiottaa siitä vähintään 2 viikkoa ennen loman alkua. Yleensä siitä on meidän yrityksessä maksettu sitten jotain ylimäärästä "bonusta" jos joutuu töiden takia siirtämään lomansa.

Tämä on tämän työn luonne, tietysti voisi irtisanoa itsensä ja jättäytyä työttömäksi. Mutta ei niitä työpaikkoja oikeasti kovin paljon ole näinä aikoina tarjolla.[/QUOTE]

Ymmärrän. Tilanteenne on kuitenkin melko poikkeuksellinen, ja kuulostaa melko rankaltakin, sekä siltä, että olisit mielummin lomailemassa muun perheen kansssa. Lapsennehan saavat olla isänsä kanssa lomalla? Ja sitten kun sinulla on lomaa, niin lapsesi saavat taas vastavuoroisesti olla myös kotona?

Etkö sä HALUA olla omien lastesi kanssa? Etkö sinä HALUA viettää lomaasi omien lastesi kanssa????

Suorastaan oksettavaa. Sori. Oksettavaa. Miksi teit lapsia?

Meillä lapset on aina pois päiväkodista, jos vanhemmilla (yhdessä tai erikseen) on lomaa.
Tulee tuosta viestistä olo, että teillä ei lapsia juurikaan rakasteta vaan ovat vain pätemisen väline. Toivottavasti todellisuudessa toisin.

"Vieras"
Ei kuulu lapset päiväkotiin vanhempien ollessa lomalla. Päivän pari voi pitää, jos on joku asia hoidettavana tai remonttia tms. Meillä ovat vuodessa tasan tarkkaan yhden päivän hoidossa, kun meillä on vapaata ja se on ennen joulua, kun me käydään ostamassa joululahjat. Silloinkin päivä on vähän lyhyempi. Remontit ja muut me on kyllä tehty lasten kanssa. Maalaushommista nuo tykkää kovasti ja siinäpähän saavat pikkuisen jo "työnteon" mallia, kun omien pensselien kanssa sutivat maalia seinään :).

Meillä on miehen kanssa lomat vähän limitetty, että lapsille saadaan pidempi kesäloma. Meillä on kaksi viikkoa yhteistä lomaa ja loput erikseen. Mies aloittaa lomansa viikon ennen minua ja mä sitten jatkan lomaa lasten kanssa, kun mies menee jo töihin. Näin me saadaan venytettyä lasten loma 5 viikkoon.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma

Yhteistyössä