Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).
Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.
Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.
Ei taida olla kaikille ihan selvää mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan...