Autoileville ja miksei muillekin: painatko AINA kytkintä kun jarrutat?

  • Viestiketjun aloittaja "Milla"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Että jos autolla pystyy ykkösellä ajamaan 110:iin, niin ei se tarkoita että niin PITÄISI toimia...

Tarvitaanko lisää rautalankaa?
sinä tässä sitä rautalankaa tarviit. missään en ole sanonu että niin toimin. enkä ole kerskunut autollani. niinkun aikasemmin sanoin että se oli vaan esimerkki siitä että on erilaisia teknisiä ratkaisuja.
 
tämä on moottorijarrutus...
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.

Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).

Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.

Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.





Ei taida olla kaikille ihan selvää mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan...
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Että jos autolla pystyy ykkösellä ajamaan 110:iin, niin ei se tarkoita että niin PITÄISI toimia...

Tarvitaanko lisää rautalankaa?
Mä taas ajattelin että päättömän pointti oli vaan se, että autot on erilaisia, mikä toimii toisella (hyvin) ei välttämättä toimi toisella. Ja ymmärsin että tuo rakennettu auto oli vain kärjistys, eikä tarkoitus ollut leveillä että hänellä sellainen on. Näin mä sen näin. Kiitos kun jaksoit vastata:)
 
  • Tykkää
Reactions: päätön ja tööt
Yksvaan, neljän äiti
Mä taas ajattelin että päättömän pointti oli vaan se, että autot on erilaisia, mikä toimii toisella (hyvin) ei välttämättä toimi toisella. Ja ymmärsin että tuo rakennettu auto oli vain kärjistys, eikä tarkoitus ollut leveillä että hänellä sellainen on. Näin mä sen näin. Kiitos kun jaksoit vastata:)
"eikä tiedät asiasta yhtä paljon kun sika satelliitista, sitä se tietämättömys teettää"...
Tietämättä kenelle puhuu, jepjep!
 
Yksvaan, neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23996281:
ja sinä tiedät kelle puhut ?
Se taas ei ollut ollenkaan oleellista. Valitettavasti ne sun puheet saattaa tietämättömässä aiheuttaa enemmän vahinkoa. Mutta en nyt oikeasti jaksa jauhaa tästä sen enempää. Varmaan tuli pointti selväksi.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Se taas ei ollut ollenkaan oleellista. Valitettavasti ne sun puheet saattaa tietämättömässä aiheuttaa enemmän vahinkoa. Mutta en nyt oikeasti jaksa jauhaa tästä sen enempää. Varmaan tuli pointti selväksi.
En mäkään jaksa enää jauhaa tästä. En osaa tai halua vastata muiden sanomisista, en oikeastaan edes keksinyt mitä mun pitäis päättömän sanomisista kommentoida.
Eiköhän unohdeta nämä häröilyt kokonaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Yksvaan, neljän äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tämä on moottorijarrutus...;23996001:
Moottorijarrutus on auton nopeuden hidastamista moottorin tuottaman vastuksen avulla. Moottorijarrutuksessa kytketään auton nopeuteen sopiva vaihde päälle ja nostetaan jalka kaasupolkimelta. Kun nopeus laskee tarpeeksi, voidaan kytkeä pienempi vaihde. Tätä voidaan jatkaa kunnes auton vauhti on lähes pysähtynyt. Polttoaineen syöttö moottoriin alkaa moottorin tyhjäkäyntinopeutta ennen, vaikka jalka olisi nostettu kaasupolkimelta jotta moottori ei sammuisi. Kaasuttimella varustetuissa moottoreissa polttoainetta pääsee aina hieman moottoriin, jolloin moottorijarrutus on heikompaa verrattuna uudempiin suihkutusmoottoreilla varustettuihin moottoreihin.

Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa. Kehittyneempi ohjausjärjestelmä pitää huolen siitä, että auton pyörät eivät lukkiudu liukkaalla antamalla moottorille polttoainetta lukkiutumistilanteessa. Mm. Fiatin ja VW-konsernin autoissa järjestelmästä käytetään lyhennettä MSR (Motor Slip Regulation tai Motor Schleppmoment Regelung).

Moottorijarrutusta käyttämällä tai rullaamalla vaihde vapaalla on mahdollista säästää huomattavia määriä polttoainetta. Samalla myös jarrut kuluvat vähemmän.

Raskaassa kalustossa, kuten kuorma-autoissa, moottorijarrutusta voidaan tehostaa pakokaasujarrulla, jolloin voidaan säästää jarrujen kulutuspintojen uusimisessa.





Ei taida olla kaikille ihan selvää mitä sillä oikeasti edes tarkoitetaan...
Tää oli kyllä hyvä valaistus monelle, ei tuntunut olevan selvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Se taas ei ollut ollenkaan oleellista. Valitettavasti ne sun puheet saattaa tietämättömässä aiheuttaa enemmän vahinkoa. Mutta en nyt oikeasti jaksa jauhaa tästä sen enempää. Varmaan tuli pointti selväksi.
kerro ihmeessä vielä että miten mun kirjottamiset voi olla jollekkin vahingollisia :O
jos tarkotat tuota ykkösellä 110 niin en käskeny kenekään kokeilla. eikä rajotin anna tavallisessa autossa siihen edes mahdollisuutta. rikkoutumisen estämiseksi..
 
Aiemin kirjoitin että kytkin kestää normikäyttöä sen mitä itse menopelikin mutta niin vain kävi, että kaverin moottoripyörästä löysäsi kytkimen pääsylinteri ja olin kaverina kun rakennettiin ko. mopottimeen automaattinen kytkin. On muuten aika veikeä laite tuommonen mopo jossa on vaihteet+autom. kytkin!
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
En ole lukenut minäkään. Ehkä Päättömän ja Parisin pitäis jakaa kokemuksia keskenään.
Olet tainnut käsittää yhden mun kommenteista väärin. Ja tarkoitin tosiaan että lopetetaan tämä lapsellinen jauhaminen.
 
"joo"
en tietenkään paina aina, vain silloin jos jarrutan pysähtyäkseni kokonaan ja silloinkin vasta aivan jarrutuksen loppuvaiheessa...ennenvanhaan sentään oli muutakin opetusta kuin ajokortti kirjekurssilta
Aikalailla näin. Ja tosta pysähtymisestä, niin ite tosiaan käyn autokoulua tällä hetkellä, ja olen hyvinkin "lahjakkaasti" saanut auton pysähtymään monen monta kertaa (mulla siis vasta ekoja ajotunteja menossa), kun olen kytkimen käytön unohtanut (nyt en jostain kumman syystä ole ollenkaan varma asiasta, mutta mun mielestä se auto sammuu jos ei käytä kytkintä sillon kun pysähtyy kokonaan).
 

Yhteistyössä