Palstalta luettua: Mammat kiroavat kun joutuvat pitämään vastasyntyneen vauvan vierihoidossa

  • Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä..
  • Ensimmäinen viesti
kaikkea sitä..
Eräässä ketjussa mammat ihmettelivät kun sairaalassa ei saa enää viedä vauvaa vauvalaan hoidettavaksi, vaan se on kokoajan, siis koko ajan, siinä vieressä. Että ei saa hetken rauhaa. Hyvä! Tehkää toki lisää lapsia. Mä odotan saavani vauvan viereeni, ja varmasti haluan sen siinä pitääkin.
 
muahah
Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä..;23991497:
Eräässä ketjussa mammat ihmettelivät kun sairaalassa ei saa enää viedä vauvaa vauvalaan hoidettavaksi, vaan se on kokoajan, siis koko ajan, siinä vieressä. Että ei saa hetken rauhaa. Hyvä! Tehkää toki lisää lapsia. Mä odotan saavani vauvan viereeni, ja varmasti haluan sen siinä pitääkin.
Voi mussun mussun. Siellä taas joku ihana untuvikko huutelee. Juuri noinhan kaikkea kannattaa ajatella ja tulkita, mustavalkoisesti joko tai.
 
"jaa"
Minä itse en huomannut olevani aivan puhki synnytyksestä. Kuppasin ja hääräsin vaan vauvan ympärillä, vaikka minua oli jouduttu leikkaamaankin, valvoen.
Minä pidin pahana sitä, että vauva vietiin silmistäni pois yöksi, kun ne pakottivat minut nukkumaan välillä. Vannoivat jopa, että tuovat heti kun vauva kitisee. No mitä olivat kansliassa tehneet: olivat antaneet pullomaitoa, vähänkö kyrpi.
 
"vieras"
No siinä, kun neljättä vuorokautta valvoo putkeen, niin pikkuhiljaa alkaa tekemään mieli hetken rauhaa. Samassa huoneessa kun on muitakin äitejä ja vauvoja äänineen ja sairaalaolosuhteet itsessään häiritsee, hormonit sekaisin ja baby blues iskee..
Eiköhän kaikki sen vauvansa viereensä halua, mutta kyllä ihmisen on joskus saatava levätäkin.
 
No, sulat jo selkäänsä saanut ihmettelee myöskin, että synnärillä pitäis saada nukkua ja elellä 'vauvan häiritsemättä' koska kotona sitten on aikaa siihen kyllä.

Eikö se kannattaisi alkaa opetella jo siellä synnärillä? Ei siellä kuitenkaan vielä keittää ole tarvinnut, siivota tms, niin että vois ihan hyvin ollakin aikaa siihen vauvanhoitoon?

Että ei sitä vauvantahtisuutta tarvitsisi sitten vasta kotona aloittaa ;)
 
mievv
Ja käydä suihkussa... Ja yrittää käydä kakalla tikatulla alapäällä... Silloin on hyvä jättää vauva hoitoon eikä yksin huoneeseen. Vai otatko vauvasängyn suihkuunkin mukaan?
 
Ja käydä suihkussa... Ja yrittää käydä kakalla tikatulla alapäällä... Silloin on hyvä jättää vauva hoitoon eikä yksin huoneeseen. Vai otatko vauvasängyn suihkuunkin mukaan?
Jos sulla on huonekaveri, sovit että hän katsoo lasta kun menet suihkuun lapsen nukkuessa jos taas ei ole niin jätä oven raolleen jotta kuulet jos lapsi huutaa..

Et sä voi kotonakaa kärrätä sitä vauvaa jonnekkin siks aikaa et meet paskalle tai suihkuun.. :LOL:
 
"tiutau"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23991563:
Eri juttu. JA tarpeen tuossa tilanteessa.
No niin juuri. Sitähän siellä toisessakin ketjussa toitotettiin, että tilanteen mukaan. Se joka haluaa pitää lapsensa vieressä niin totta kai sen pitää vieressään. Mutta jos on rankka synnytys ja pitkät valvomiset alla, niin on se nyt perhana ettei edes vähän aikaa saa levätä.

Ja juu, nyt tulee 10 mammaa heti toitottamaan, että minulla oli p*illu revennyt kaulaan asti enkä ollut nukkunut vuoteen ja silti halusin vierihoitaa. No siittä vaan mutta kun ihmiset ovat ERILAISIA. Joku toinen ei jaksa vaikka haluaisi. Minä en ymmärrä miksi pitää lähettää väsymyksestä sekaisin oleva äiti vauvansa kanssa kotiin jos olisi mahdollisuus siihen, että äiti saisi vaikka sen 6 tuntia levätä. Kyllä siellä kotona sitten loppuelämä vierihoidetaan ja valvotaan. Nyt on kuitenkin kyse vain muutamasta tunnista.
 
"Maris"
Itseäni kyllä vähän ahdisti, kun sektion jälkeenkin toivat vauvan vierihoitoon heti. Puudutus ei ollut edes poistunut, kun vauva oli kainalossa. Valui siinä huonoon asentoon, enkä minä saanut korjattua. Kelloa soitin kolmesti ja huutelivat vaan "mikä hätänä?" Meni varmaan puoli tuntia ennenkun ehtivät korjaamaan asentoa. Hyvä, että henki kulki.

Ensimmäisenä yönä varsinkin oli tuskien taival päästä ylös sängystä ja saada se huutava ihanuus sieltä omasta sängystään viereen.

Mutta "vauvalaa" ei osastolla enää ollut, joten vieressä se lapsi oli pidettävä ja toisaalta ihan hyvä, koska hoitajilla niin kova kiire, että tuskin olisivat siellä vauvalassakaan ehtineen vauvoja hoitamaan..
 
Et sä voi kotonakaa kärrätä sitä vauvaa jonnekkin siks aikaa et meet paskalle tai suihkuun.. :LOL:
Mä odotin kotiinpääsyä kuin kuuta nousevaa.
Sitten kun päästiin kotiin mä paruin ääneen kaukalon vieressä lattialla että herravarjele, kaikkia untuvikkoja ne päästääkään kotiin- KUKA meitä täällä valvoo? Kuka auttaa ja neuvoo?
Äiiiiiiitiiiiiiii................. :O
 
Eiköhän tuonkin sovi mennä tilnateen mukaan. Jos on normaalisynnytys (tai sektiokin) minkä jälkeen äiti on ihan ok kunnossa niin parempi että vauva on siinä vieressä ja hoidettavana alusta asti.

Jos taas on todella monen vuorokauden valvomiset tai todella vaikea synnytys takana ja äidin kunto sellainen ettei pystyssä pysy niin silloin luonnollisesti sopii sairaalan tulla vastaan. Ihan jo vauvan turvallisuuden ja hyvän hoidon vuoksi.

Mutta siis lähtökohtaisesti voisi ajatella ettei se sairaala ole mikään täyden palvelun talo missä henkilökunta hoitaa vauvan ja äiti saa levätä. Pikemminkin henkilökunta on siellä tarkkailemassa äidin ja vauvan vointia sekä opastamassa vauvan hoidossa, imetyksessä jne.
 
Ja siis joo, mä ymmärrän et tarttee lepoa synnytyksen jälkeen, mut mua niin alko naurattaa toi et lapsi pitäs viedä vauvalaan sen ajaks et menee suihkuun tai vessaa.. :D

Meillä läks sälli vauvalaan ennenku kerkesin tavarat laskee käsistäni osastolla, tosin syy oli lääketieteellinen ja meinasivat vielä toisenäkin yönä ottaa sen mut sanoin sit et pärjään kyllä, katsoivat vauvan perään myös sen aikaa kun kävin kahvilassa seuraavana päivänä, eli täällä vielä vauvalaan otetaan jos tarvetta on.
 
not
[QUOTE="tiutau";23991604]No niin juuri. Sitähän siellä toisessakin ketjussa toitotettiin, että tilanteen mukaan. Se joka haluaa pitää lapsensa vieressä niin totta kai sen pitää vieressään. Mutta jos on rankka synnytys ja pitkät valvomiset alla, niin on se nyt perhana ettei edes vähän aikaa saa levätä.

Ja juu, nyt tulee 10 mammaa heti toitottamaan, että minulla oli p*illu revennyt kaulaan asti enkä ollut nukkunut vuoteen ja silti halusin vierihoitaa. No siittä vaan mutta kun ihmiset ovat ERILAISIA. Joku toinen ei jaksa vaikka haluaisi. Minä en ymmärrä miksi pitää lähettää väsymyksestä sekaisin oleva äiti vauvansa kanssa kotiin jos olisi mahdollisuus siihen, että äiti saisi vaikka sen 6 tuntia levätä. Kyllä siellä kotona sitten loppuelämä vierihoidetaan ja valvotaan. Nyt on kuitenkin kyse vain muutamasta tunnista.[/QUOTE]

Ja sit kummastellaan kun äiti masentuu tai menee psykoosiin. Kun sais nopeasti palautua (yhdet kunnon unet) niin uskon että henkiselläin puolella se olisi etu.

Ennen muinoin kun kotona synnytettiin niin eikös esim. äidin äiti hoitanut vauvaa tovin että se tuore äiti sai nukkua rauhassa. Muutenkin äidille annettiin "lapsivuodeaika"- jona sai levätä.
 
Jos sulla on huonekaveri, sovit että hän katsoo lasta kun menet suihkuun lapsen nukkuessa jos taas ei ole niin jätä oven raolleen jotta kuulet jos lapsi huutaa..

Et sä voi kotonakaa kärrätä sitä vauvaa jonnekkin siks aikaa et meet paskalle tai suihkuun.. :LOL:
Ei kristus mitä ääliömäisyyttä! Kuka hullu kyselee tuollaisia ventovieralta? Kysytkö sä sitten kotonakin että kuka vahtii tätä kun olen paskalla?
 
"vieras"
Jaa. Viimeks tais varpajaisketjussa olla mainittuna että äidillähän on hyvä olla sairaalassa kun on apua saatavilla aina kun tarvitsee. Ja nyt sitä apua ei saa käyttää? Hoidattakaa toki huonekavereillanne vauvat kun meette itse pesulle,mä ainakin oletan että se henkilökunta on siellä äitiä ja lasta varten.

Meillä oli ainakin semmonen systeemi että vauvan sai viedä kansliaan jos halusi itse käydä suihkussa tai vaikka kahvilla kanttiinissa. Ja ekana yönä hoitaja vei vieruskaverin vauvan hetkeksi "hoitoon",kun vauva huusi kolmatta tuntia putkeen,neljättä yötä kuulemma peräkkäin. Oli se äiti vähän kyllä sen näkönenkin. Kaikkien miehet kun ei pysty siellä asumaan. Tuitui.
 
Ja käydä suihkussa... Ja yrittää käydä kakalla tikatulla alapäällä... Silloin on hyvä jättää vauva hoitoon eikä yksin huoneeseen. Vai otatko vauvasängyn suihkuunkin mukaan?
Meillä oli wc samassa huoneessa kun missä sängytkin. Kun vauva nukahti, kiiruhdin nopeasti vessaan tai sitten suihkuun ja toivoin vain ettei heräisi kesken kaiken. Jos heräsi, niin eihän siinä auttanu kun hoitaa hommat nopeesti ja mennä katsomaan vauvaa. En tosiaan kärränyt sitä mukaan vessaan enkä hoitolaankaan. Ja kuopus oli nimenomaan vielä niin 'takiainen', että ei suostunut nukkumaan siinä omassa sängyssään, vaan minun vieressäni ja vain siinä minun sängylläni.
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
ok
Ja sit kummastellaan kun äiti masentuu tai menee psykoosiin. Kun sais nopeasti palautua (yhdet kunnon unet) niin uskon että henkiselläin puolella se olisi etu.

Ennen muinoin kun kotona synnytettiin niin eikös esim. äidin äiti hoitanut vauvaa tovin että se tuore äiti sai nukkua rauhassa. Muutenkin äidille annettiin "lapsivuodeaika"- jona sai levätä.
Ehkä joskus jossain, joillekin äideille. Ei todellakaan aina ja kaikille, paitsi ehkä niille rikkaille, joilla oli henkilökuntaa auttamassa. Ei kaikilla ollut varaa mihinkään lapsivuodeaikaan, tai ei edes kehdattu makailla kun muut tekevät työt.
 
"vieras"
Ja siis joo, mä ymmärrän et tarttee lepoa synnytyksen jälkeen, mut mua niin alko naurattaa toi et lapsi pitäs viedä vauvalaan sen ajaks et menee suihkuun tai vessaa.. :D

Meillä läks sälli vauvalaan ennenku kerkesin tavarat laskee käsistäni osastolla, tosin syy oli lääketieteellinen ja meinasivat vielä toisenäkin yönä ottaa sen mut sanoin sit et pärjään kyllä, katsoivat vauvan perään myös sen aikaa kun kävin kahvilassa seuraavana päivänä, eli täällä vielä vauvalaan otetaan jos tarvetta on.
Mihin sä sen jätät? Otat sinne suihkukoppiin mukaan? Vai jätät siihen käytävälle odottamaan? Vai käytät huonekaveria lapsenvahtina?
 
Taitaa plussamammoille olla käsittämätöntä että jotkut ovat oikeasti niin huonossa kunnossa etteivät voi tai jaksa hoitaa vauvaa 24h vuorokaudessa heti alussa. Mulla oli oma jaksaminen vähän kortilla, ei siksi että oli leikattu, eikä oman vauvan takia, vaan sen kusipää imbesillin joka halusi "hoitaa" vauvaansa vaikka jätti sitten hoitamatta ja se ressukka itki yöt kun kanttura makasi perse homeessa, välillä suhisi muttei tehnyt mitään asian eteen.

Hoitohenkilökunta sanoi etten voi vaihtaa huonetta, mutta kerran kun naapurin vauvan kirkuminen nousi ihan falsettiin niin mulle tuotiin juosten korvatulpat. Mikähän siinä ettei hlökunta voinut puuttua ja pakottaa tätä "äitiä" hoitamaan lastaan, edes imettämään tai jotain. Kusipäällä oli jo ennestään lapsia joten hän tosiaan käytti ajan tehokkaasti nukkumiseen eikä vauvan hoitamiseen laitoksella.
 
[QUOTE="vieras";23991717]Mihin sä sen jätät? Otat sinne suihkukoppiin mukaan? Vai jätät siihen käytävälle odottamaan? Vai käytät huonekaveria lapsenvahtina?[/QUOTE]

Täällä ainakin on joka huoneen yhteydessä suihku ja wc, joten siinähä tuo nukkuu kärryssään oven vieressä..Ja ainakin me sovittiin huonekaverin kanssa et jos vauva herää sillä aikaa niin toinen huutaa sit ja ilmottaa et vauva on herännyt, eli kyse ei ollut mistää hoidattamisesta.

En mä ota sitä vauvaa kotonaa suihkuun mukaan, se on omassa sängyssään sen aikaa, mä en käsitä miks siitä pitää tehä numero laitoksella?
 

Yhteistyössä